Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ABC przedsiębiorcy wrzesień 2017 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ABC przedsiębiorcy wrzesień 2017 r."— Zapis prezentacji:

1 ABC przedsiębiorcy 11 - 15 wrzesień 2017 r.
Slajd tytułowy. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu slajdu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

2 Spis zagadnień Oferta ZUS na problemy finansowe przedsiębiorcy
Tydzień Przedsiębiorcy Spis zagadnień Oferta ZUS na problemy finansowe przedsiębiorcy FRAUD – czyli najczęściej występujące oszustwa wobec ZUS Pełnomocnictwo Najczęściej popełniane błędy w dokumentach składanych przez płatników Zatrudnianie osób niepełnosprawnych

3 Oferta ZUS na problemy finansowe przedsiębiorcy
Slajd tytułowy poszczególnych sekcji/części prezentacji. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

4 Udzielanie ulg na należności z tytułu składek
Cel Celem prezentacji tego zagadnienia jest przekazanie naszym Klientom informacji o możliwych formach pomocy jakiej może udzielić Zakład Ubezpieczeń Społecznych osobom posiadającym trudności w spłacie należności. Jeśli zalegasz z płatnościami wobec ZUS, możesz ubiegać się o rozłożenie na raty spłaty należności z tytułu składek. Gdy przewidujesz trudności w zapłacie składek przyszłych, możesz otrzymać odroczenie terminu płatności składek.

5 Podczas tej prezentacji dowiesz się:
Udzielanie ulg na należności z tytułu składek Podczas tej prezentacji dowiesz się: jaką pomoc w spłacie zadłużenia możesz uzyskać jakie należności podlegają odroczeniu lub rozłożeniu na raty co zyskasz podpisując z ZUS umowę jak złożyć wniosek o ulgę co to jest pomoc publiczna i komu można jej udzielić.

6 Podstawowe informacje o ulgach

7 Rozłożenie na raty należności z tytułu składek
Podstawowe informacje o ulgach ZUS może udzielić pomocy w spłacie należności poprzez: Rozłożenie na raty należności z tytułu składek zaległych przyszłych Odroczenie terminu płatności składek

8 Jakie korzyści przyniesie Ci rozłożenie należności na raty
Podstawowe informacje o ulgach Jakie korzyści przyniesie Ci rozłożenie należności na raty ZUS nie będzie prowadził egzekucji tych należności. Jeśli postępowanie egzekucyjne zostało już wszczęte, ZUS je zawiesi po podpisaniu umowy. Nie zapłacisz odsetek za zwłokę, a jedynie opłatę prolongacyjną: jeżeli wniosek dotyczy zaległości – od dnia następującego po dniu złożenia wniosku o ulgę jeżeli wniosek dotyczy należności przyszłych – od dnia następującego po terminie płatności. Złożony wniosek o układ ratalny Odsetki Bez odsetek Rata 1 Opłata prolongacyjna Rata 2 Opłata prolongacyjna Rata 3 Opłata prolongacyjna

9 Jakie korzyści przyniesie Ci odroczenie terminu płatności składek
Podstawowe informacje o ulgach Jakie korzyści przyniesie Ci odroczenie terminu płatności składek ZUS nie będzie prowadził egzekucji tych należności. Nie zapłacisz odsetek za zwłokę, a jedynie opłatę prolongacyjną: od dnia następującego po terminie płatności. Złożony / nadany na poczcie wniosek o odroczenie Termin płatności składki, np r. Nowy odroczony termin płatności np r. Opłata prolongacyjna, bez odsetek

10 Podstawowe informacje o ulgach
Ważne! Wniosek o odroczenie musisz złożyć lub nadać w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego najpóźniej w dniu terminu płatności składki. ZUS nie rozpatruje wniosków, które złożono lub nadano po tym terminie. Złożony / nadany na poczcie wniosek o odroczenie Termin płatności składki, np Nowy odroczony termin płatności np r. Rozpatrzenie wniosku i odroczenie terminu

11 Należności podlegające ulgom
Podstawowe informacje o ulgach Należności podlegające ulgom Od 1 grudnia 2015 r. odroczeniem i rozłożeniem na raty można objąć wszystkie należności Należności z tytułu składek Emerytalne Rentowe Chorobowe Wypadkowe Ubezpieczenie społeczne Ubezpieczenie zdrowotne Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych FP FGŚP Fundusz Emerytur Pomostowych Za osobę prowadzącą działalność Za zatrudnionych pracowników ̶ ̶

12 Pomoc publiczna

13 Pomoc publiczna Kiedy ZUS bada wniosek pod kątem przepisów dotyczących pomocy publicznej, jeśli wniosek złożył przedsiębiorca, w tym również w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej. Dlaczego ZUS jest zobowiązany do oceny wniosków o udzielenie ulgi w spłacie należności pod kątem pomocy publicznej, ponieważ musi ustalić, czy ulga nie zakłóca lub nie grozi zakłóceniem konkurencji i nie wpływa negatywnie na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej (UE).

14 Co to jest pomoc publiczna
Pomoc publiczna to taka pomoc, która spełnia jednocześnie cztery warunki: udzielana jest ze środków publicznych (np. przez ZUS, Urząd Skarbowy, Urząd Gminy) stanowi korzyść ekonomiczną dla przedsiębiorcy, ponieważ jest udzielana na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku (np. koszty obsługi układu ratalnego są niższe niż koszty kredytu udzielanego przez bank) ma charakter selektywny (nie otrzymują jej wszyscy przedsiębiorcy) zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji oraz wpływa negatywnie na wymianę handlową między państwami członkowskimi UE

15 Jakiego rodzaju pomocy publicznej może udzielić ZUS
Pomoc publiczna Jakiego rodzaju pomocy publicznej może udzielić ZUS pomocy de minimis pomocy na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami Ważne! Pomoc publiczna w formie ulg udzielanych przez ZUS nie polega na przekazaniu przedsiębiorcy środków pieniężnych.

16 Pomoc de minimis ZUS najczęściej udziela pomocy de minimis.
Pomoc publiczna Pomoc de minimis ZUS najczęściej udziela pomocy de minimis. Dla określenia, czy pomoc, o którą występuje przedsiębiorca stanowić będzie pomoc de minimis, należy ustalić, czy łączna wartość pomocy de minimis nie przekracza w okresie 3 lat podatkowych: de minimis dla jednego przedsiębiorcy euro (również w sektorze transportu pasażerskiego) w przypadku podmiotu działającego w sektorze drogowego transportu towarów – euro de minimis w sektorze rybołówstwa dla jednego przedsiębiorstwa – euro ustalonego dla Polski progu skumulowanej kwoty pomocy de minimis przyznanej różnym przedsiębiorcom w tym sektorze – euro de minimis w sektorze produkcji rolnej dla jednego przedsiębiorstwa – euro ustalonego dla Polski progu skumulowanej kwoty pomocy de minimis przyznanej różnym przedsiębiorstwom w tym sektorze – euro. Ważne! Do udzielenia pomocy de minimis nie jest wymagana zgoda Komisji Europejskiej.

17 Pomoc publiczna Pomoc na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami Klęska żywiołowa to np. powódź, susza, lawina, trzęsienie ziemi. Niekorzystne warunki pogodowe takie jak mróz, intensywne opady deszczu, gradu, śniegu lub burze nie są uznawane za klęski żywiołowe Między poniesioną szkodą a klęską żywiołową lub innym nadzwyczajnym zdarzeniem musi istnieć bezpośredni związek przyczynowy. Celem pomocy jest przywrócenie stanu sprzed klęski lub innego zdarzenia, a nie rozwój firmy lub zapobieżenie stratom, które mogą dopiero nastąpić. Wysokość strat musi być precyzyjnie oszacowana i udokumentowana, a wielkość pomocy publicznej nie może przekraczać wysokości strat pomniejszonych o kwoty ewentualnego odszkodowania. Ważne! Pomoc na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami musi być zgłoszona Komisji Europejskiej. ZUS nie może udzielić tej pomocy do czasu podjęcia przez KE decyzji zezwalającej na jej udzielenie.

18 Gdzie i w jaki sposób złożyć dokumenty

19 Kto może być wnioskodawcą
Wniosek i dokumenty Kto może być wnioskodawcą Wnioskodawcą może być: płatnik składek (również osoby, które zaprzestały prowadzenia działalności) inna osoba zobowiązana do opłacenia należności z tytułu składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności spadkobierca osoba trzecia małżonek odpowiadający z majątku wspólnego ubezpieczony, który ponosi odpowiedzialność za zadłużenie z tytułu składek

20 Doradcy ds. ulg i umorzeń
Wniosek i dokumenty Doradcy ds. ulg i umorzeń Powołani w placówkach ZUS doradcy ds. ulg i umorzeń: przedstawią najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań dostosowane do Twojej indywidualnej sytuacji i możliwości finansowych, pomogą w zgromadzić, przygotować i wypełnić dokumenty niezbędne do rozpatrzenia wniosku, wesprą w trakcie rozpatrywania sprawy. Istnieje możliwość umówienia się (telefonicznie) na spotkanie z Doradcą w dogodnym terminie.

21 Jak możesz złożyć wniosek
Wniosek i dokumenty Jak możesz złożyć wniosek wysłać pocztą na adres jednej z placówek ZUS złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w każdej placówce ZUS złożyć ustnie podczas rozmowy z pracownikiem ZUS, który spisze z niej protokół wysłać elektronicznie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE)

22 Co musi określać wniosek
Wniosek i dokumenty Co musi określać wniosek Następujące informacje dane identyfikacyjne wnioskodawcy: imię i nazwisko/nazwę, identyfikator (NIP, PESEL, REGON), telefon, adres do korespondencji informacje o tym, które należności ZUS miałby rozłożyć na raty lub odroczyć: okres i kwota zadłużenia dla wniosku o raty lub odroczenie - propozycję spłaty zadłużenia: termin płatności rat, ich liczbę i wysokość wskazanie powodów zaprzestania (lub niepełnego) opłacania składek wyczerpującą informację i uzasadnienie wskazujące, że nie jesteś w stanie jednorazowo uregulować zadłużenia określenie rodzaju pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz, jeżeli nadal jest przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność) podpis wnioskodawcy lub pełnomocnika

23 Wniosek i dokumenty Dostępne formularze Wniosek może zostać złożony na specjalnie przygotowanym przez ZUS formularzu. Formularze pozwalają na wpisanie informacji niezbędnych do prawidłowego złożenia wniosku. RSR Wniosek o rozłożenie na raty należności z tytułu składek RSO Wniosek o odroczenie terminu płatności składek Formularze są dostępne do pobrania na stronie internetowej ZUS: w wersji do wydruku oraz w wersji edytowalnej, umożliwiającej ich wypełnienie i zapisanie. Formularz można przesłać do ZUS elektronicznie za pośrednictwem PUE.

24 Forma opodatkowania / księgowości Zakres wymaganej dokumentacji
Wniosek i dokumenty – Ulgi Jakie dokumenty musisz dołączyć do wniosku o udzielenie ulgi Dokumenty jakie należy dołączyć do wniosku o udzielenie ulgi, pozwalające ustalić możliwości płatnicze wnioskodawcy ustalane są w zależności od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania. Rodzaj wnioskodawcy Forma opodatkowania / księgowości Zakres wymaganej dokumentacji osoby niebędące przedsiębiorcą - PIT 37, PIT 38, PIT 40a – o ile wnioskodawca składał takie zeznanie – za ostatni rok Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby niebędącej przedsiębiorcą (RON) osoby prawne i spółki prawa handlowego pełna księgowość sprawozdania finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) – za ostatnie 3 lata obrotowe oraz za rok bieżący Oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP) spółki osobowe / spółki cywilne zasady ogólne wyciąg z księgi przychodów i rozchodów – za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (ROF) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyciąg z ewidencji przychodów – za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący

25 Forma opodatkowania / księgowości Zakres wymaganej dokumentacji
Wniosek i dokumenty – Ulgi Jakie dokumenty musisz dołączyć do wniosku o udzielenie ulgi Dokumenty jakie należy dołączyć do wniosku o udzielenie ulgi – c.d. Rodzaj wnioskodawcy Forma opodatkowania / księgowości Zakres wymaganej dokumentacji osoby fizyczne będące przedsiębiorcą pełna księgowość sprawozdania finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) – za ostatnie 3 lata obrotowe oraz za rok bieżący Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej prowadzącej pełną księgowość (ROK) zasady ogólne PIT 36 lub PIT 36L – za ostatni rok PIT 38 – o ile wnioskodawca składał takie zeznanie – za ostatni rok wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości (ROF) podatek liniowy karta podatkowa PIT 16A – za ostatni rok PIT 37, PIT 38 o ile wnioskodawca osiągał inne dochody, niż te z prowadzonej działalności – za ostatni rok ryczałt od przychodów ewidencjonowanych PIT 28 – za ostatni rok PIT 37, PIT 38 o ile wnioskodawca osiągał inne dochody, niż te z prowadzonej działalności – za ostatni rok aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący

26 Zakres wymaganej dokumentacji
Wniosek i dokumenty Jakie dokumenty przedsiębiorca musi dołączyć do wniosku o udzielenie ulgi W sytuacji, gdy z wnioskiem zwraca się przedsiębiorca, wymagane jest złożenie dokumentów i przekazanie informacji pozwalających na zbadanie wniosku pod kątem pomocy publicznej. Formularze są dostępne do pobrania na stronie internetowej ZUS: w wersji do wydruku oraz w wersji edytowalnej, umożliwiającej ich wypełnienie i zapisanie. Rodzaj pomocy Zakres wymaganej dokumentacji de minimis wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymane w roku, w którym klient ubiega się o pomoc oraz w 2 poprzedzających go latach albo Oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie, pomocy de minimis w rybołówstwie (RPD) albo Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis (RD-2) wypełniony „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” (RFD) lub „Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę” – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFR) pomoc indywidualna na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia Oświadczenie przedsiębiorcy o nieotrzymaniu pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia (RPI) – w przypadku nieotrzymania takiej pomocy wypełniony „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie” (RFI) dokumentacja umożliwiająca ocenę, czy ogólna wartość pomocy przeznaczonej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia nie przekroczy wartości poniesionych strat, pomniejszonych o ewentualne kwoty wypłacone z tytułu ubezpieczenia

27 Kiedy ZUS może nie rozpatrzyć wniosku
Wniosek i dokumenty Kiedy ZUS może nie rozpatrzyć wniosku Jeżeli wniosek zawiera braki, ZUS może nie rozpatrzyć wniosku. Wniosek pozostaje bez rozpatrzenia m.in. w przypadkach, gdy w wyznaczonym terminie: jeżeli jesteś przedsiębiorcą – nie dostarczyłeś informacji dotyczących pomocy publicznej, o którą się ubiegasz do wniosku o raty lub odroczenie – nie złożyłeś dokumentacji niezbędnej do zbadania Twojej sytuacji finansowej nie złożyłeś dokumentacji ubezpieczeniowej umożliwiającej ustalenie salda na koncie wniosek o odroczenie terminu płatności wpłynął po ustawowym terminie płatności Ważne! Jeśli termin wyznaczony na złożenie dokumentów wymaganych do rozpatrzenia wniosku jest zbyt krótki, możesz skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń w ZUS i ustalić nowy termin złożenia dokumentów.

28 Jak i kiedy ZUS załatwi sprawę o udzielenie ulgi

29 Postępowanie o udzielenie ulgi
Rozpatrzenie wniosku Podstawowym zadaniem jednostki ZUS, która rozpatruje wniosek, jest stwierdzenie na podstawie dostępnych danych, czy będziesz zdolny do uregulowania należności objętych umową. W tym celu ZUS zbada dostarczoną przez Ciebie dokumentację. ZUS stara się uwzględnić propozycję wnioskodawcy, jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ takie czynniki jak: wysokość zadłużenia ocena sytuacji finansowej inne czynniki, np. sezonowość prowadzonej działalności. Termin płatności raty (dzień miesiąca) ustala się indywidualnie dla każdego dłużnika. Nie obowiązują w tym przypadku ogólne terminy na rozpatrzenie sprawy, jednakże wniosek powinien zostać rozpatrzony bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

30 Wniosek a postepowanie egzekucyjne
Postępowanie o udzielenie ulgi Wniosek a postepowanie egzekucyjne Złożenie wniosku nie powoduje zawieszenia prowadzonego postępowania egzekucyjnego Podpisanie umowy o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek skutkuje niewszczynaniem lub zawieszeniem trwającego postępowania egzekucyjnego

31 Postępowanie o udzielenie ulgi
Podpisanie umowy W postępowaniu o udzielenie ulgi nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, dlatego ZUS nie wydaje w tych sprawach decyzji administracyjnych. Jeśli wniosek rozpatrzono pozytywnie, ZUS zawrze z Tobą pisemną umowę w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego. ZUS umożliwia podpisanie umowy na kilka sposobów: w najbliższej placówce ZUS, u doradcy ds. ulg i umorzeń, za pośrednictwem poczty, elektronicznie za pośrednictwem PUE.

32 Podpisanie umowy (obiegowo)
Postępowanie o udzielenie ulgi Podpisanie umowy (obiegowo) ZUS przygotuje umowę i wyśle ją do Ciebie pocztą lub przez PUE Podpisz 2 egzemplarze umowy i zwróć je do ZUS Przedstawiciel ZUS podpisze 2 egzemplarze umowy i wyśle 1 egzemplarz do Ciebie Otrzymasz 1 egzemplarz umowy określającej warunki udzielenia ulgi

33 Postępowanie o udzielenie ulgi
Wniosek a hipoteka Złożenie wniosku o ulgę lub podpisanie umowy nie powoduje wykreślenia hipoteki ani odstąpienia od zabezpieczenia na majątku. ZUS może zabezpieczyć należności poprzez ustanowienie hipoteki lub zastawu na składnikach majątkowych dłużnika. Zawarcie umowy nie wyklucza ustanowienia przez ZUS hipoteki lub zastawu. Po spłacie zadłużenia ZUS wyda zaświadczenie stanowiące podstawę do wykreślenia hipoteki lub podejmie działania w celu odstąpienia od zastawu.

34 W przypadku braku zgody nie dojdzie do podpisania umowy.
Postępowanie o udzielenie ulgi Udzielenie pomocy publicznej Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zwróciłeś się o pomoc de minimis, a Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie, ZUS ustala wartość pomocy publicznej. W tym celu musi uzyskać Twoją zgodę na obliczoną wartość stopy referencyjnej. W przypadku braku zgody nie dojdzie do podpisania umowy.

35 (ogłaszana przez Komisję Europejską)
Postępowanie o udzielenie ulgi Określenie wartości pomocy publicznej Wartość pomocy publicznej wyrażona jest ekwiwalentem dotacji brutto (EDB). ZUS oblicza wartość pomocy publicznej stosując wzory określone przepisami prawa. Stopa referencyjna Stopa bazowa (ogłaszana przez Komisję Europejską) + Marża Kategoria ratingowa Poziom zabezpieczeń ZUS ma obowiązek wydać Ci zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis, w którym określa jej wartości. ZUS wydaje to zaświadczenie z urzędu w dniu udzielenia pomocy – podpisania umowy. Informacje o udzielonej pomocy przekazywane są UOKiK. Można sprawdzić udzieloną pomoc w Systemie Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej –

36 Postępowanie o udzielenie ulgi
Czy można się odwołać Jeżeli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem ZUS, możesz zakwestionować sposób rozpatrzenia sprawy. Pismo w tej sprawie możesz złożyć w tej placówce ZUS, która Twoją rozpatrywała sprawę. Masz na to 7 dni od dnia, w którym otrzymałeś informacji o sposobie rozpoznania wniosku.

37 Zmiana warunków umowy Ważne!
Postępowanie o udzielenie ulgi Zmiana warunków umowy Jeśli zmieniła się Twoja sytuacja ekonomiczna lub wystąpiły inne ważne powody, możesz wystąpić o renegocjację warunków umowy. Złóż wniosek (możliwość wykorzystania formularza RSR lub RSO) i przedłóż dokumentację (wymagane są te same dokumenty jak przy wniosku o ulgę). Zmiana warunków umowy może dotyczyć tylko tych należności, których termin płatności jeszcze nie upłynął. Zmiana warunków udzielonej ulgi następuje w formie aneksu do umowy. Ważne! Do chwili zmiany warunków umowy musisz spłacać należności zgodnie z harmonogramem dotychczasowej umowy.

38 Kiedy umowa o raty ulega rozwiązaniu
Postępowanie o udzielenie ulgi Kiedy umowa o raty ulega rozwiązaniu Rozwiązanie umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek następuje z dniem następnym po dniu, w którym zaistniało jedno ze zdarzeń: nie opłaciłeś dwóch rat łącznych układu, których termin wymagalności upłynął opłaciłeś raty w częściowej wysokości i nie uregulowałeś różnicy w wyznaczonym przez ZUS terminie wraz z odsetkami za zwłokę, naliczonymi do dnia wpłaty włącznie nie wywiązałeś się z obowiązku zapłaty składek bieżących przez okres dłuższy niż 14 dni od dnia ich wymagalności i gdy różnica składek wynikająca z tego tytułu przekracza kwotę odpowiadającą wysokości kosztów upomnienia nie opłaciłeś należności objętych umową w terminie płatności ostatniej raty, wynikającym z harmonogramu spłaty ujawnione zostały nowe okoliczności nieznane, a istniejące w dniu, w którym umowa została podpisana, z których wynika że wprowadziłeś ZUS w błąd aby uzyskać ulgę w spłacie należności i uniknąć egzekucji Komisja Europejska wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy publicznej Możesz również złożyć pisemne oświadczenie o odstąpieniu od realizacji umowy. Rozwiązanie umowy następuje z dniem wskazanym w oświadczeniu, nie wcześniej jednak niż z dniem, w którym złożyłeś je w ZUS.

39 Kiedy umowa o odroczenie ulega rozwiązaniu
Postępowanie o udzielenie ulgi Kiedy umowa o odroczenie ulega rozwiązaniu Rozwiązanie umowy o odroczenie terminu płatności składek następuje z dniem następnym po dniu, w którym zaistniało jedno ze zdarzeń: nie opłaciłeś w terminie odroczonej należności głównej nie wywiązałeś się z obowiązku zapłaty składek bieżących przez okres dłuższy niż 14 dni od dnia ich wymagalności i gdy różnica składek wynikająca z tego tytułu przekracza kwotę odpowiadającą wysokości kosztów upomnienia ujawnione zostały nowe okoliczności nieznane, a istniejące w dniu, w którym umowa została podpisana, z których wynika że wprowadziłeś ZUS w błąd aby uzyskać ulgę w spłacie należności i uniknąć egzekucji Komisja Europejska wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy publicznej Możesz również złożyć pisemne oświadczenie o odstąpieniu od realizacji umowy. Rozwiązanie umowy następuje z dniem wskazanym w oświadczeniu, nie wcześniej jednak niż z dniem, w którym złożyłeś je w ZUS.

40 Fraud-czyli najczęściej występujące oszustwa wobec ZUS
Slajd tytułowy poszczególnych sekcji/części prezentacji. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

41 Outsourcing pracowniczy
Internet jest pełny „dobrych rad” jak uniknąć opłacania składek na ubezpieczenia społeczne czy obniżyć koszty związane z ZUS „płać składki za granicą” „załóż spółkę z o.o.” „przejdź na umowę o dzieło” „outsourcing pracowniczy” „zatrudnij się u przyjaciela” „przejdź do KRUS” Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Porady nie są wolne od wad i wprowadzają w błąd:  „Zatrudnij się na ¼ etatu. Twój pracodawca płaci za Ciebie ZUS w wysokości 100 zł. Następnie załóż swoją działalność gospodarczą. Płacisz wtedy tylko ubezpieczenie zdrowotne”.

42 Uwaga ! Czym jest outsourcing
Outsourcing pracowniczy Czym jest outsourcing Outsourcing – to przekazywanie przez jedne firmy innym firmom niektórych zadań wymaganych w procesie działalności tych firm, które firma przejmująca zadanie wykonuje wykorzystując własne zasoby Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. W ramach outsourcingu zawierana jest dodatkowo umowa - porozumienie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, zgodnie z którą dotychczasowy pracodawca przekazuje, a nowy pracodawca (firma oferująca outsourcing) przyjmuje wszystkich pracowników Uwaga ! Aby doszło do faktycznego przejęcia pracowników w trybie art. 23 (1) KP muszą być spełnione wszystkie warunki określone w tym przepisie.

43 Płatnikiem składek zostaje podmiot, który przejął pracowników
Warunki prawidłowego przejęcia pracowników ! Art. 231 § 1 Kodeksu pracy - w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5. Przejście oznacza, że zakład pracy (bądź jego część) przechodzi z posiadania dotychczasowego pracodawcy w posiadanie kolejnego podmiotu, który wskutek tego staje się pracodawcą dla przejętych pracowników Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Faktyczne wstąpienie nabywcy w prawa i obowiązki zakładu przejmowanego, będącego do tej pory stroną w stosunkach pracy z pracownikami 1. Przejęciu zakładu towarzyszy przejęcie zadań przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz przejęcie składników majątkowych i niemajątkowych 2. 3. Płatnikiem składek zostaje podmiot, który przejął pracowników

44 Outsourcing pracowniczy
Jak wyglądała oferta Co zawierała oferta firm oferujących outsourcing pracowniczy ? Wskazywała potencjalnym klientom na szeroki wachlarz korzyści: finansowych: obniżenie kosztów zatrudnienia nawet do 40 % bez ponoszenia przy tym żadnego ryzyka, kadrowych: całkowite zminimalizowanie obowiązków płacowych i kadrowych dotychczasowego pracodawcy dodatkowych: specjalne upusty, przyznane w ramach prowadzonych negocjacji indywidualnie z każdym Klientem. Oferta płynęła głównie przez internet i dedykowana była do firm szukających oszczędności Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

45 UMOWA O ŚWIADCZENIE USŁUG
Outsourcing pracowniczy Mechanizm działania nieuczciwych firm UMOWA O ŚWIADCZENIE USŁUG UMOWA-POROZUMIENIE O PRZENIESIENIE PRACOWNIKÓW w trybie 23 (1) Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Firmy: oferująca outsourcing pracowniczy i korzystająca z tej usługi zawierają jednocześnie umowy j.w. zgodnie z którymi firma oferująca outsourcing („przejmująca”): zobowiązuje się świadczyć usługi dotychczasowego pracodawcy (sprzed przejęcia) do realizacji tych usług oddelegowuje wyłącznie pracowników „przejętych” od tego pracodawcy na podstawie porozumienia, powołując się na art. 231 § 1 Kodeksu pracy płaci przejętym pracownikom wynagrodzenie netto i zobowiązuje się odprowadzać za nich składki a dotychczasowy pracodawca zwraca spółce tę kwotę na podstawie faktury (kwota wynagrodzenia pomniejszona o składki);

46 Outsourcing pracowniczy
W efekcie… 1. firmy oferujące outsourcing przejmują jedynie obsługę w zakresie dokumentacji pracowniczej i płacowej na zasadach właściwych dla tzw. biur rachunkowych 2. firmy oferujące outsourcing nie przejmują składników zarówno majątkowych jak i niemajątkowych oraz osobowych poprzedniego przedsiębiorstwa Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. 3. rola firm oferujących outsourcing sprowadza się jedynie do wypłacenia pracownikom wynagrodzenia, które wcześniej otrzymały od dotychczasowego pracodawcy na podstawie wystawionej faktury 4. dla pracowników nie zmienia się miejsce świadczenia pracy, zakład pracy, osoby sprawujące nadzór, warunki zatrudnienia; dla pracowników zmienia się jedynie numer rachunku bankowego z którego wypłacane jest wynagrodzenie

47 Zagrożenia związane ze zjawiskiem outsourcingu
Outsourcing pracowniczy Zagrożenia związane ze zjawiskiem outsourcingu Firma świadcząca usługi outsourcingu zazwyczaj nie odprowadza składek na ubezpieczenia społeczne za pracowników Z powodu niespełnienia warunków dot. przejęcia firma świadcząca usługi outsourcingu pracowniczego nie staje się pracodawcą i nie wchodzi w obowiązki płatnika składek w stosunku do pracowników Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Płatnikiem pozostaje poprzedni pracodawca Uwaga ! Poprzedni pracodawca jest zagrożony powstaniem zadłużenia z tytułu składek, dochodzonego od niego przez Zakład z odsetkami za zwłokę.

48 Działania ZUS Zdarzenia inicjujące postępowania wyjaśniające / kiedy Zakład wszczyna (podejmuje) postępowania 1. Złożone dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe stanowią swoiste oświadczenie płatnika potwierdzające stan faktyczny, odzwierciedlające rzeczywistość, za które pełną odpowiedzialność ponosi płatnik składek. 3. Co do zasady Zakład nie kwestionuje danych przekazanych przez płatnika w prawidłowo wypełnionych pod względem formalnym dokumentach ubezpieczeniowych, o ile nie wystąpią okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania wyjaśniającego. 2. ZUS w działaniu swoim opiera się na zaufaniu do danych przekazywanych przez płatników składek oraz zgodności tych informacji z obowiązującym prawem. Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

49 Okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania wyjaśniającego
Działania ZUS Okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania wyjaśniającego ZUS podejmuje postępowania z urzędu: m.in. w sytuacji: braku wpłat; braku dokumentów; stwierdzenia nieprawidłowości w złożonych dokumentach;    na wniosek: ubezpieczonych, którzy mogą na bieżąco monitorować fakt zgłoszenia ich do ubezpieczeń oraz wykazywanie za nich składek na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)-ZUS/lub zgłosić swoje wątpliwości bezpośrednio w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. innych instytucji na podstawie nieprawidłowości stwierdzanych w przeprowadzanych przez nich kontrolach, postępowaniach płatników w zakresie zgłaszanych przez nich wątpliwości innych uczestników systemu ubezpieczeń na podstawie składanych pism, zażaleń, donosów Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

50 Wydawanie decyzji administracyjnych
Działania ZUS Wydawanie decyzji administracyjnych art. 38a ust.1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jeżeli w związku z przeprowadzonym postępowaniem wyjaśniającym lub kontrolą wykonywania przez płatników składek obowiązków z zakresu ubezpieczenia społecznego zachodzi konieczność wydania decyzji, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1a, Zakład wydaje decyzję podmiotowi zgłaszającemu ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych oraz płatnikowi składek ustalonemu przez Zakład. art. 83 ust. 1 pkt 1a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje decyzje w zakresie indywidualnych spraw dotyczących w szczególności: 1a) ustalania płatnika składek. Decyzję wydawana jest podmiotowi zgłaszającemu ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych oraz płatnikowi składek na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1a, w związku z art. 38a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

51 Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych
Działania ZUS Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych art. 38a ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jeżeli w wyniku uprawomocnienia się decyzji, o której mowa w ust. 1, zostanie potwierdzone, że płatnikiem składek jest płatnik składek ustalony przez Zakład, Zakład sporządza za tego płatnika z urzędu dokumenty związane z ubezpieczeniami społecznymi określone w ustawie za okres wskazany w decyzji. art. 38a ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Jeżeli podmiot zgłaszający ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych wypłacał świadczenia podlegające rozliczeniu w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne za okres wskazany w decyzji, sporządzane przez Zakład dokumenty, o których mowa w ust. 2, uwzględniają te świadczenia.

52 Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych
Działania ZUS Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych art. 38a ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Składki nienależnie opłacone przez podmiot zgłaszający ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych za okres wskazany w decyzji, o której mowa w ust. 1, Zakład zalicza z urzędu na poczet należności z tytułu składek płatnika składek. Zakład dokonuje zaliczenia ustalonej do zaliczenia kwoty na poczet zaległych lub bieżących składek, a w razie ich braku – na poczet przyszłych składek. Przepisów art. 24 ust. 6a–6f nie stosuje się.

53 Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych
Działania ZUS Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych art. 38a ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kwotę do zaliczenia na poczet należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne ustala się dla okresów rozliczeniowych wskazanych w decyzji, o której mowa w ust. 1, dla wszystkich ubezpieczonych płatnika składek, zgłoszonych za dany okres rozliczeniowy przez podmiot zgłaszający ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych według następującego wzoru:

54 Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych
Działania ZUS Po uprawomocnieniu się decyzji administracyjnych Przykład: Ubezpieczony 1 - kwota składek na FUS za 1/2017 – 100 zł (łączna kwota składek z imiennego raportu miesięcznego); Ubezpieczony 2 - kwota składek na FUS za 1/2017 – 250 zł (łączna kwota składek z imiennego raportu miesięcznego); Łączna suma składek na FUS wykazanych w DRA przez podmiot zgłaszający ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych za 1/2017 – 1500 zł. Pokryta kwota składek na FUS za 1/2017 – 1000 zł (wpłata częściowa); Rozliczenie wpłaty z konta podmiotu zgłaszającego ubezpieczonych do ubezpieczeń społecznych na konta właściwych płatników składek: 1) Do przeksięgowania na FUS za 1/2017 na konto właściwego płatnika składek za ubezpieczonego 1: 1000/1500x100 = 66 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych w dół); 2) Do przeksięgowania na FUS za 1/2017 na konto właściwego płatnika składek za ubezpieczonego 2: 1000/1500x250 = 166 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych w dół); W przypadku, gdy obaj ubezpieczeni są ubezpieczonymi u tego samego właściwego płatnika składek na jego konto zostanie przeksięgowana kwota 232 zł ( ).

55 Zwalczanie nieuczciwego outsourcingu pracowniczego
Wprowadzenie dodatkowego kodu przyczyny wyrejestrowania ubezpieczonego - 800 By zapobiegać nieprawidłowościom, które związane są z nieuczciwym transferem pracowników, od 1 marca br. obowiązuje nowy kod przyczyny wyrejestrowania ubezpieczonego: wyrejestrowanie pracownika w związku z przejściem zakładu pracy lub jego części a innego pracodawcę w trybie art. 231 – Kodeksu pracy (Dz. U. z r. poz. 1666, z późn. zm.). Konieczność podawania nowego kodu na wyrejestrowaniu z ubezpieczeń, umożliwi Zakładowi: monitorowanie przepływu pracowników, bieżącą kontrolę, analizę prawidłowości wywiązywania się z obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych. Zakład będzie dysponował wiedzą o zakończeniu dotychczasowego stosunku pracy w związku z przejęciem pracownika przez innego pracodawcę.

56 Pozorność umów Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych osób nie posiadających do nich tytułu, w celu pobierania świadczenia krótkoterminowego W przypadku zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych osoby, co do której zachodzi podejrzenie, że czynność ta została dokonała wyłącznie w celu uzyskania ochrony ubezpieczeniowej Zakład ma obowiązek badać czy: w przypadku pracownika - umowa o pracę nie została zawarta dla pozoru, albo celem obejścia przepisów albo jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego, pozarolnicza działalność jest faktycznie, rzeczywiście prowadzona. Podstawa prawna : art. 68 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963, z późn. zm.) art. 58 , art. 83 § 1 Kodeksu cywilnego

57 Przenoszenie działalności za granicę
Zawieranie fikcyjnych umów o pracę za granicą a prowadzenie działalności w Polsce. Polski przedsiębiorca, który podpisał umowę o pracę z pracodawcą zagranicznym mającym siedzibę w państwie członkowskim UE, EOG lub Szwajcarii, podlega ubezpieczeniom wyłącznie w tym państwie, pod warunkiem, że: faktycznie wykonuje za granicą pracę określoną w umowie o pracę, oraz praca najemna nie ma charakteru marginalnego. ZUS może badać, czy praca najemna faktycznie jest wykonywana i w jakim zakresie/rozmiarze jest wykonywana. Slajd końcowy. Treść pozdrowienia można zmienić we wzorcu: górne menu „Widok” > „Wzorzec slajdów”. Elementy graficzne („chorągiewki”) i logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

58 Powództwo pauliańskie
Rys historyczny Instrument, który chroni prawa wierzyciela przed działaniami dłużnika związanymi z uszczupleniem majątku, a w konsekwencji uniemożliwieniem odzyskania należności w całości lub w części wywodzi się z czasów starożytności. W skodyfikowanym w latach 528 – 534 n.e. prawie rzymskim występuje pod nazwą powództwa paulianskiego. Na gruncie prawa polskiego ten rodzaj ochrony przewidywały m.in. uchwała wielkopolska z 1400 r., konstytucja sejmowa z 1506 r. oraz Statuty Litewskie. W obowiązującym porządku prawnym kwestia ta została uregulowana w przepisach art ustawy - Kodeks cywilny . Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

59 Warunki zastosowania ochrony
Ochrona należności z tytułu składek w przypadku wyzbycia się majątku przez dłużnika Definicja powództwa pauliańskiego Jeżeli na skutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową, każdy z wierzycieli może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną w stosunku do niego, gdy dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli, a osoba trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła się dowiedzieć. Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Warunki zastosowania ochrony pokrzywdzenie wierzycieli, jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową, działanie dłużnika z zamiarem i świadomością pokrzywdzenia wierzycieli, wiedza lub możliwość – przy zachowaniu należytej staranności – dowiedzenia się o tym przez osobę trzecią

60 Przesłanki dopuszczalności powództwa pauliańskiego
Ochrona należności z tytułu składek w przypadku wyzbycia się majątku przez dłużnika Przesłanki dopuszczalności powództwa pauliańskiego Charakter czynności dłużnika Czynność prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem wierzycieli, jeżeli wskutek tej czynności dłużnik stał się: niewypłacalny albo niewypłacalny w wyższym stopniu, niż był przed dokonaniem czynności. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Czynnością dłużnika może być zbycie (sprzedaż, darowizna), zamiana (np. nieruchomości atrakcyjniejszej na mniej atrakcyjną), obciążenie własnego majątku zobowiązaniami, podział majątku wspólnego małżonków po ustaniu wspólności lub dział spadku. Niewypłacalność to brak możliwości dłużnika do wywiązania się ze zobowiązań finansowych. Występuje ona, gdy w toku egzekucji nie dojdzie (lub nie doszłoby albo doszłoby w mniejszym stopniu niż przed dokonaniem czynności) do zaspokojenia wierzytelności (np. odzyskania należności z tytułu składek lub nienależnie pobranych świadczeń).

61 Korzyść osoby trzeciej
Ochrona należności z tytułu składek w przypadku wyzbycia się majątku przez dłużnika Korzyść osoby trzeciej Warunkiem dopuszczalności powództwa jest uzyskanie korzyści majątkowej przez osobę trzecią w wyniku czynności dłużnika oraz jej świadomość lub możliwość wiedzy, że dłużnik działał z zamiarem pokrzywdzenia wierzycieli. Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyść majątkową osoba będąca w bliskim z nim stosunku (np. żona, dzieci, rodzeństwo) – uznaje się, że osoba ta wiedziała, że dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli. Jeżeli korzyść majątkową uzyskał przedsiębiorca pozostający z dłużnikiem w stałych stosunkach gospodarczych – uznaje się, że było mu wiadome, że dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli.

62 Termin wystąpienia z powództwem paulińskim
Ochrona należności z tytułu składek w przypadku wyzbycia się majątku przez dłużnika Termin wystąpienia z powództwem paulińskim Termin na dochodzenie uznania czynności prawnej za bezskuteczną wynosi 5 lat od daty tej czynności, bez względu na to, kiedy wierzyciel dowiedział się o czynności. Slajd z treścią wariant z krótkim tytułem, układ pionowy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. W tym terminie (5 lat) wierzyciel musi wnieść pozew. Jeśli tego nie uczyni – uprawnienie do żądania uznania czynności prawnej za bezskuteczną wygasa.

63 Skutek uznania czynności za bezskuteczną
Ochrona należności z tytułu składek w przypadku wyzbycia się majątku przez dłużnika Skutek uznania czynności za bezskuteczną Uznanie przez sąd czynności prawnej dokonanej przez dłużnika za nieskuteczną wobec wierzyciela powoduje, że wierzyciel może dochodzić należności z tych składników, o które na skutek zakwestionowanej czynności majątek dłużnika został uszczuplony. Dotyczy to również takich składników majątkowych, które nie weszły do majątku dłużnika (np. na zgodny wniosek dłużnika i pozostałych uczestników postępowania o podział majątku wspólnego, dział spadku i zniesienie współwłasności dłużnik nie uzyskał przysporzenia). Slajd z treścią wariant z długim tytułem, układ pionowy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

64 Pełnomocnictwo Slajd tytułowy poszczególnych sekcji/części prezentacji. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

65 Pojęcie pełnomocnictwa
Pełnomocnictwo Pojęcie pełnomocnictwa Pełnomocnictwem określa się – czynność prawną, której treścią jest oświadczenie woli mocodawcy upoważniające osobę lub osoby do dokonywania, w imieniu i ze skutkiem prawnym mocodawcy, czynności prawnych określonych w dokumencie pełnomocnictw. Na podstawie takiego upoważnienia pełnomocnik reprezentuje swojego klienta przed organami administracji państwowej. Płatnik może działać przez pełnomocnika we wszystkich sprawach, chyba że charakter czynności wymaga jego osobistego działania.

66 Pełnomocnictwo Dokument PEL Pełnomocnictwo do wykonywania czynności w relacjach prawnych z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych Zakres uprawnienia : Do wszelkich czynności przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych Do określonych czynności (do odbioru korespondencji, do wysyłania korespondencji) Do spraw dotyczących: Dochodzenia należności Udzielenia ulg w spłacie należności Rozliczenia kont płatników składek Świadczeń emerytalno-rentowych Zasiłków i świadczenia rehabilitacyjnego Wydawania zaświadczeń Wniosków o zwrot nienależnie opłaconych składek Zapisów danych na kontach i subkontach Obowiązku opłacania składek na FP/FGŚP Stopy procentowej składek na ubezpieczenie wypadkowe Ustalenia właściwego ustawodawstwa ubezpieczeniowego Pisemnych interpretacji

67 Pełnomocnictwo Zagrożenia Na podstawie przedłożonego pełnomocnictwa, osoba fizyczna uzyskuje dostęp do informacji o stanie konta płatnika składek, ubezpieczonego, danych dotyczących świadczeń krótko i długoterminowych, konta na Platformie Usług Elektronicznych. W przypadku odwołania pełnomocnictwa przez mocodawcę, Zakład nie jest informowany o tym fakcie i na podstawie złożonego umocowania udziela informacji, przyjmuje wnioski czy korespondencję. Jeżeli osoba fizyczna posiadała pełnomocnictwo do Platformy Usług Elektronicznych, a mocodawca nie poinformował Zakładu o odwołaniu takiego pełnomocnictwa, to osoba ta ma nadal wgląd do informacji znajdujących się na PUE oraz może dokonywać zmian na koncie płatnika/ubezpieczonego poprzez PUE).

68 Najczęściej popełniane błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników.
Slajd tytułowy poszczególnych sekcji/części prezentacji. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

69 Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników
Błędne dane identyfikacyjne pracownika/ubezpieczonego niezgodne z dokumentem zgłoszeniowym – informacje o braku możliwości przekazania dokumentów do ZUS. Dokument ZUS ZUA i ZUS ZZA - blok III. DANE IDENTYFIKACYJNE OSOBY ZGŁASZANEJ DO UBEZPIECZEŃ

70 Dokument ZUS DRA – blok II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK.
Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników Dokument ZUS DRA – blok II. DANE IDENTYFIKACYJNE PŁATNIKA SKŁADEK. W przypadku gdy prowadzisz działalność jednoosobową dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej są danymi identyfikacyjnymi płatnika składek.

71 Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników
Dokument ZUS RCA/RZA/RSA – blok III. A. DANE IDENTYFIKACYJNE OSOBY UBEZPIECZONEJ ZUS RCA ZUS RZA ZUS RSA W przypadku gdy zatrudniasz pracowników, masz obowiązek co miesiąc składać komplet dokumentów rozliczeniowych, czyli deklarację rozliczeniową ZUS DRA wraz z imiennymi raportami (odpowiednio ZUS RCA, ZUS RZA, ZUS RSA)

72 Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników
Błędne dane identyfikacyjne pracownika/ubezpieczonego niezgodne z dokumentem zgłoszeniowym – informacje o braku możliwości przekazania dokumentów do ZUS. W celu dbania o prawidłową jakość danych przekazywanych do ZUS zostały przygotowane dla płatników/ubezpieczonych następujące narzędzia: Program Płatnik e-Płatnik IPP PUE Należy pamiętać by nie tylko dane identyfikacyjne były poprawne ale też wszystkie dane/informacje przekazywane do Zakładu.

73 Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników
Niewłaściwe kody tytułu ubezpieczenia wykazywane w dokumentach rozliczeniowych - nawiązanie do umowy zlecenia oraz do umowy pracowniczej - stosowanie w dokumentach rozliczeniowych jednego kodu tytułu ubezpieczenia Kody tytułu ubezpieczenia, świadczeń i przerw w pracy to istotny element raportów imiennych składanych do ZUS za pracownika lub zleceniobiorcę. Do często popełnianych błędów należy błędne podawanie kodu tytułu ubezpieczeń określającego podleganie ubezpieczeniom, np. z tytułu umowy o pracę ( ) zamiast umowy zlecenia ( ) i odwrotnie, lub gdy wypłata wynagrodzenia następuje już po ustaniu zatrudnienia i wyrejestrowaniu pracownika z ubezpieczeń. PRZYKŁAD Księgowa sporządzając dokumenty rozliczeniowe za miesiąc luty 2017 r., pomyliła się i w raporcie imiennym ZUS RCA za pracownika wpisała kod tytułu ubezpieczenia zamiast kodu Aby zrobić korektę, powinna złożyć zerowy raport ZUS RCA z błędnym kodem oraz z prawidłowym kodem tytułu dla tego ubezpieczonego oznaczając go, jako korygujący z identyfikatorem r. Slajd końcowy. Treść pozdrowienia można zmienić we wzorcu: górne menu „Widok” > „Wzorzec slajdów”. Elementy graficzne („chorągiewki”) i logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. W celu uniknięcia błędów przy wypełnianiu dokumentów ubezpieczeniowych należy korzystać z programu Płatnik oraz e-Płatnik.

74 Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników
Niewłaściwe podstawy wymiaru składek oraz składki na ubezpieczenia społeczne, zwrócenie uwagi na systemy – kadrowo płacowe, które błędnie mogą sumować podstawy wymiaru składek. Niewłaściwe podstawy wymiaru składek oraz błędnie wyliczone składki na ubezpieczenia społeczne, są jednym z często popełnianych błędów. Nieprawidłowości te powstają często już na etapie wypełniania błędnymi danymi programu kadrowo płacowego. Kolejnym błędem przy ustalaniu podstawy wymiaru składek oraz wyliczaniu kwot składek są błędy w programach kadrowo płacowych, związane z brakiem niezbędnych aktualizacji. Błędnie wprowadzone dane są przesyłane do programu Płatnik lub e-Płatnik za pośrednictwem, którego przekazywane są do ZUS. Przekazywanie błędnych danych skutkuje: Zadłużeniem na koncie płatnika, Koniecznością korygowania błędów.

75 Błędnie wypełniony dokument Poprawnie wypełniony dokument
Najczęściej popełnianie błędy w dokumentach ubezpieczeniowych składanych przez płatników Niewłaściwe korygowanie dokumentów rozliczeniowych – wykazywanie w dokumencie korekty tylko korygowanej podstawy wymiaru oraz składki z pominięciem pozostałych podstaw oraz składek. Błędnie wypełniony dokument Poprawnie wypełniony dokument W celu uniknięcia błędów przy wypełnianiu dokumentów ubezpieczeniowych należy korzystać z programu Płatnik oraz e-Płatnik

76 Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Slajd tytułowy poszczególnych sekcji/części prezentacji. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

77 Dofinansowane ze środków PFRON
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych Dofinansowane ze środków PFRON Pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne przysługuje ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o ile pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych prowadzonej przez PFRON. Pracodawca może uzyskać dofinansowanie do wynagrodzenia osób niepełnosprawnych zatrudnionych na umowę o pracę, a w przypadku pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, także osób niepełnosprawnych wykonujących pracę nakładczą, jeżeli: ich wynagrodzenie zostało ustalone co najmniej w wysokości najniższego wynagrodzenia, w stosunku do wykonawców, dla których praca nakładcza stanowi jedyne źródło utrzymania, połowy najniższego wynagrodzenia. w stosunku do pozostałych wykonawców, będących osobami niepełnosprawnymi, w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych (po wcześniejszym przedstawieniu przez te osoby orzeczenia o stopniu niepełnosprawności). Slajd końcowy. Treść pozdrowienia można zmienić we wzorcu: górne menu „Widok” > „Wzorzec slajdów”. Elementy graficzne („chorągiewki”) i logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.

78 Podmioty uprawnione do otrzymania refundacji ze środków PFRON
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych Podmioty uprawnione do otrzymania refundacji ze środków PFRON O refundację składek na ubezpieczenia społeczne mogą starać się : Pracodawcy zatrudniający mniej niż 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w wysokości co najmniej 6 %, Pracodawcy prowadzący zakład pracy chronionej. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

79 Podmioty uprawnione do otrzymania refundacji ze środków PFRON
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych Podmioty uprawnione do otrzymania refundacji ze środków PFRON Do liczby pracowników nie wlicza się osób niepełnosprawnych przebywających na urlopach bezpłatnych oraz osób niebędących osobami niepełnosprawnymi zatrudnionych : na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, przebywających na urlopie rodzicielskim, przebywających na urlopach wychowawczych, nieświadczących pracy w związku z odbywaniem służby wojskowej albo służby zastępczej, będących uczestnikami Ochotniczych Hufców Pracy, nieświadczących pracy w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego, przebywających na urlopach bezpłatnych, których obowiązek udzielenia określają odrębne ustawy. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

80 Korzyści dla pracodawców
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych Korzyści dla pracodawców Pracodawcy zatrudniający na etatach do 25 osób : brak jakiejkolwiek sprawozdawczości do PFRON związanej z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych – oprócz wysyłanych miesięcznych wniosków o dofinansowanie do PFRON, niezależnie od liczby zatrudnionych osób z niepełnosprawnością, pracodawca ma prawo co miesiąc występować do PFRON o zwrot kosztów miesięcznego wynagrodzenia dla pracowników niepełnosprawnych, ale tylko po spełnieniu warunków wymienionych w art. 26a ustawy o rehabilitacji, m.in. takich jak: zgłoszenie pracownika w PFRON, wykazania na niego efektu zachęty, ponoszenia za niego terminowo i w całości kosztów płacy, wypłaty wynagrodzenia na jego konto bankowe lub przekazem, pozostawanie w dobrej sytuacji ekonomicznej. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Pracodawca nie może być w trudnej sytuacji ekonomicznej. Nie może mieć także żadnych zobowiązań w PFRON, które przekroczyłyby 100 zł.

81 Korzyści dla pracodawców
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych Korzyści dla pracodawców Pracodawcy zatrudniający powyżej 25 osób i mający wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnością co najmniej 6 proc. Aby starać się o miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń osób z orzeczeniem, pracodawca musi mieć 6-procentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W tym przypadku stopień ich niepełnosprawności nie ma znaczenia. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Ta grupa pracodawców ma już obowiązkową sprawozdawczość do PFRON, gdyż poprzez system e-pfron musi co miesiąc wysyłać informację INF-1, uwzględniającą wskaźniki zatrudnienia i udowodnienie 6-proc. wskaźnika osób niepełnosprawnych.

82 Korzyści dla pracodawców
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych Korzyści dla pracodawców Pracodawcy prowadzących zakłady pracy chronionej (zpchr). W zpchr 50 proc. zatrudnionych ogółem muszą stanowić osoby z niepełnosprawnością, a 20 proc. ogółu –  osoby ze stopniami niepełnosprawności znacznym i umiarkowanym. Ewentualnie status zpchr może uzyskać także pracodawca, który wykaże się co najmniej 30-proc. wskaźnikiem osób niewidomych lub chorych psychicznie albo upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym lub umiarkowanym. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda. Niezbędnych informacji w zakresie ubiegania się o refundację można zasięgnąć na stronie

83


Pobierz ppt "ABC przedsiębiorcy wrzesień 2017 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google