Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Organizacja działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza Art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że jest.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Organizacja działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza Art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że jest."— Zapis prezentacji:

1 Organizacja działalności gospodarczej

2 Działalność gospodarcza Art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że jest to każda: Zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność gospodarcza prowadzona jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat. Oznacza to, że odpowiada się również za niepowodzenie przedsięwzięcia - konieczność pokrycia kosztów z własnego majątku.

3 Nie jest działalnością gospodarczą Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia, że za działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeśli spełnione są następujące warunki:  odpowiedzialność za rezultat działalności ponosi zleceniodawca,  działalność wykonywana jest pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego,  wykonujący działalność nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

4 Definicje usług „usługami są wszelkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokajaniem potrzeb ludzkich, ale nie służące bezpośrednio do produkowania przedmiotów” O. Lange (1967) „usługa jest pracą wytwórczą, której efektem jest wartość użytkowa odtworzona lub nadana istniejącemu lub ukształtowanemu już wcześniej obiektowi (produktowi materialnemu, informacji, osobie lub grupie społecznej” K. Polarczyk (1971) „usługi to trzeci wyodrębniający się sektor aktywności gospodarczej. Celem usług jest zaspokajanie rosnących materialnych i niematerialnych potrzeb” J. Chmielewski (2001)

5 Potrzeba Potrzeba, w psychologii, oznacza odczuwany przez jednostkę brak czegoś. Potrzeba psychiczna, motyw, to stan osoby doznającej poczucia niespełnienia, działając jako czynnik skłaniający jednostkę do podejmowania aktywności, które mogą tę potrzebę zaspokoić. To odczuwalny brak czegoś, który powoduje, że podejmuje się działania zmierzające do likwidacji tego braku.

6 Hierarchia potrzeb wg Abrahama Harolda Maslowa Potrzeby fizjologiczne – potrzeba jedzenia, – potrzeba odpoczynku, – potrzeba przyjemnych doznań zmysłowych, Potrzeby bezpieczeństwa – potrzeba zależności, – potrzeba opieki i oparcia, – potrzeba braku lęku, – potrzeba ładu. Potrzeby afiliacji – przynależności i miłości, – akceptacji, afirmacji.

7 Hierarchia potrzeb wg Abrahama Harolda Maslowa Potrzeby szacunku i uznania – potrzeba potęgi, – potrzeba wyczynu, – potrzeba wolności, – potrzeba respektu i uznania innych – potrzeba dobrego statusu społecznego, – potrzeba sławy, – potrzeba dominacji. Potrzeby samorealizacji – dążenie do rozwoju możliwości – dążenie do realizacji celu.

8 Różnice miedzy produkcją a usługami Źródło: Normann R., Zarządzanie usługami. Strategia i przywództwo w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012, s. 35 ProdukcjaUsługi Produkt jest na ogół konkretny, materialny Tytuł własności do produktu jest przekazywany przy jego zakupie Produkt może być odsprzedany Produkt można zademonstrować Produkt może być składowany przez sprzedawców i nabywców Produkt poprzedza konsumpcję Można wyróżnić miejsce promocji, sprzedaży i konsumpcji Produkt może być transportowany Sprzedawca jest producentem Możliwy jest pośredni kontakt między firmą a klientem Produkt może być eksportowany Usługa jest dobrem niematerialnym Tytuł własności na ogół nie jest przekazywany Produkt nie może być odsprzedany Zazwyczaj produktu nie można skutecznie zademonstrować (nie istnieje przed zakupem) Produkt nie może być składowany Produkcja i konsumpcja na ogół mają miejsce jednocześnie Zachodzi jasność przestrzenna produkcji, konsumpcji, a często też sprzedaży Produkt nie może być transportowany (chociaż często mogą być transportowani „producenci”) Nabywca/klient bierze bezpośredni udział w produkcji W większości przypadków konieczny jest kontakt bezpośredni Zwykle usługa nie może być eksportowana, ale można eksportować system dostawy usług

9 Usługi wg Europejskiej Klasyfikacji Działalności 1. Usługi dla konsumentów:  materialne  handel i naprawy  hotele i restauracje  transport pasażerski i łączność  usługi osobiste  działalność komunalna  niematerialne  edukacja, doradztwo  ochrona zdrowia i opieka społeczna  działalność związana z rekreacją, kulturą i sportem

10 Usługi wg Europejskiej Klasyfikacji Działalności 2. Usługi dla producentów i biznesu  transport i gospodarka magazynowa  pośrednictwo finansowe  obsługa nieruchomości  wynajem maszyn i sprzętu  informatyczne i działalność pokrewna  prowadzenie prac badawczo-rozwojowych  pozostała działalność związana z prowadzeniem biznesu

11 Usługi wg Europejskiej Klasyfikacji Działalności 3. Usługi ogólnospołeczne  administracja publiczna i obrona narodowa  działalność organizacji członkowskich

12 Usługi według Polskiej Klasyfikacji działalności Gospodarczej (PKD) 1. Handel hurtowy, detaliczny i naprawy 2. Hotele i restauracje 3. Transport, gospodarka magazynowa i łączność 4. Pośrednictwo finansowe 5. Obsługa nieruchomości, wynajem 6. Administracja publiczna i obrona narodowa 7. Edukacja 8. Ochrona zdrowia i opieka socjalna 9. Pozostała działalność usługowa


Pobierz ppt "Organizacja działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza Art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mówi, że jest."

Podobne prezentacje


Reklamy Google