Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Planowanie długich przelotów Przestrzeń powietrzna i zasady ruchu lotniczego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Planowanie długich przelotów Przestrzeń powietrzna i zasady ruchu lotniczego."— Zapis prezentacji:

1 Planowanie długich przelotów Przestrzeń powietrzna i zasady ruchu lotniczego

2 Artur Rutkowski (c) Co trzeba wziąć pod uwagę Struktury przestrzeni powietrznej: Struktury przestrzeni powietrznej: StałeStałe CzasoweCzasowe Wymagania: Wymagania: ŁącznośćŁączność TransponderTransponder Plan lotuPlan lotu

3 Artur Rutkowski (c) Struktury przestrzeni powietrznej Stałe: Stałe: CTR*, TMA, AWYCTR*, TMA, AWY Strefy P, RStrefy P, R Czasowe: Czasowe: TSA, TFR, MATZTSA, TFR, MATZ TRA, MRT, EATRA, MRT, EA Strefy DStrefy D Specjalnych wymagań: Specjalnych wymagań: TMZ, RMZ, etc.TMZ, RMZ, etc.

4 Artur Rutkowski (c) Struktury stałe – CTR, TMA CTR – strefy kontrolowane lotnisk CTR – strefy kontrolowane lotnisk Z wyjątkiem EPBY, EPZG i EDCD mała rozciągłość pionowa i poziomaZ wyjątkiem EPBY, EPZG i EDCD mała rozciągłość pionowa i pozioma CTR EPZG i EPBY działa w opublikowanych godzinach – odpowiednio 5:00-21:00 UTC oraz 6:00-19:00 UTCCTR EPZG i EPBY działa w opublikowanych godzinach – odpowiednio 5:00-21:00 UTC oraz 6:00-19:00 UTC Wymagane zezwolenie kontroliWymagane zezwolenie kontroli TMA – rejony kontrolowane lotnisk TMA – rejony kontrolowane lotnisk Duża rozciągłość pionowa i rosnąca z wysokością rozciągłość poziomaDuża rozciągłość pionowa i rosnąca z wysokością rozciągłość pozioma Wymagane zezwolenie kontroliWymagane zezwolenie kontroli

5 Artur Rutkowski (c)

6 6

7 7

8 8

9 9 Struktury stałe – strefy P i R Strefa P – strefa, w której loty, z wyjątkiem specjalnych zezwoleń są zakazane Strefa P – strefa, w której loty, z wyjątkiem specjalnych zezwoleń są zakazane Zwykle mała rozciągłość pozioma i pionowa (ok m AMSL)Zwykle mała rozciągłość pozioma i pionowa (ok m AMSL) Strefa R – strefa, w której loty poddane są określonym dla każdej z nich ograniczeniom Strefa R – strefa, w której loty poddane są określonym dla każdej z nich ograniczeniom Ograniczenia dotyczą prędkości naddźwiękowych, lub statków powietrznych z napędemOgraniczenia dotyczą prędkości naddźwiękowych, lub statków powietrznych z napędem

10 Artur Rutkowski (c)

11 Artur Rutkowski (c) Struktury czasowe – TSA i strefy D TSA - Przestrzeń czasowo wydzielona dla potrzeb lotnictwa wojskowego: TSA - Przestrzeń czasowo wydzielona dla potrzeb lotnictwa wojskowego: TSA jest dostępne tylko dla tego użytkownika, który ją zarezerwował!TSA jest dostępne tylko dla tego użytkownika, który ją zarezerwował! Zajmują znaczącą część niekontrolowanej przestrzeni powietrznejZajmują znaczącą część niekontrolowanej przestrzeni powietrznej Wykorzystywane zasadniczo w dni roboczeWykorzystywane zasadniczo w dni robocze Strefa D – strefa, w której loty lotnictwa cywilnego są czasowo zakazane ze względu na wojskową aktywność na ziemi lub wodzie Strefa D – strefa, w której loty lotnictwa cywilnego są czasowo zakazane ze względu na wojskową aktywność na ziemi lub wodzie

12 Artur Rutkowski (c)

13 Artur Rutkowski (c) TSA – ograniczenia czasowe i przestrzenne Niektóre TSA są dodatkowo ograniczone co do zakresu wysokości i czasu w jakim mogą być użytkowane Niektóre TSA są dodatkowo ograniczone co do zakresu wysokości i czasu w jakim mogą być użytkowane Poniższe TSA, w sezonie letnim, wykorzystywane są poniżej FL95 tylko w godzinach przedpołudniowych: Poniższe TSA, w sezonie letnim, wykorzystywane są poniżej FL95 tylko w godzinach przedpołudniowych: TSA02 ABCDFTSA02 ABCDF TSA06 ABCDETSA06 ABCDE TSA07 ABCTSA07 ABC TSA08 ACDETSA08 ACDE

14 Artur Rutkowski (c)

15 Artur Rutkowski (c) Struktury czasowe – TFR, MATZ TFR – trasy dolotowe do stref TSA: TFR – trasy dolotowe do stref TSA: Zwykle ograniczone wymiary pionowe i poziomeZwykle ograniczone wymiary pionowe i poziome Tylko kilka takich stref poniżej FL100 w NW i NE Polsce (H min m AMSL)Tylko kilka takich stref poniżej FL100 w NW i NE Polsce (H min m AMSL) Wykorzystywane zasadniczo w dni roboczeWykorzystywane zasadniczo w dni robocze Strefa zarezerwowana na wyłączność użytkownikaStrefa zarezerwowana na wyłączność użytkownika MATZ – wojskowe strefy ruchu lotniskowego: MATZ – wojskowe strefy ruchu lotniskowego: Dolna granica GNDDolna granica GND Zróżnicowane wymiary poziome i pionowe (nawet do FL135)Zróżnicowane wymiary poziome i pionowe (nawet do FL135) Aktywne wg AUP, często 07:00 do 15:00 LMTAktywne wg AUP, często 07:00 do 15:00 LMT Przelot możliwy za zezwoleniem organu MATSPrzelot możliwy za zezwoleniem organu MATS

16 Artur Rutkowski (c)

17 Artur Rutkowski (c) Struktury czasowe – TRA, MRT, EA TRA – przestrzeń czasowo zarezerwowana dla określonego użytkownika TRA – przestrzeń czasowo zarezerwowana dla określonego użytkownika Wykorzystywane zarówno przez użytkowników cywilnych jak i wojskowychWykorzystywane zarówno przez użytkowników cywilnych jak i wojskowych Zwykle nieduża rozciągłość pozioma i pionowaZwykle nieduża rozciągłość pozioma i pionowa Można uzyskać zezwolenie na przelot!Można uzyskać zezwolenie na przelot! MRT – trasy niskich lotów wojskowych MRT – trasy niskich lotów wojskowych Wąskie korytarze – max 823 m AMSLWąskie korytarze – max 823 m AMSL Największe zagęszczenie w NW PolsceNajwiększe zagęszczenie w NW Polsce EA – doraźna strefa lotów EA – doraźna strefa lotów Zwykle rozległaZwykle rozległa Często na potrzeby m.in. zawodów szybowcowych, lub ćwiczeń wojskowychCzęsto na potrzeby m.in. zawodów szybowcowych, lub ćwiczeń wojskowych Można w niej latać jeżeli warunki dla niej określone zezwalająMożna w niej latać jeżeli warunki dla niej określone zezwalają

18 Artur Rutkowski (c)

19 Artur Rutkowski (c) Strefy specjalnych wymagań TMZ – Transponder Mandatory Zone – strefa obowiązkowego używania transpondera TMZ – Transponder Mandatory Zone – strefa obowiązkowego używania transpondera RMZ – Radiocommunication Mandatory Zone – strefa obowiązkowej łączności radiowej RMZ – Radiocommunication Mandatory Zone – strefa obowiązkowej łączności radiowej

20 Artur Rutkowski (c) Co z tego wynika?

21 Artur Rutkowski (c)

22 Artur Rutkowski (c)

23 Artur Rutkowski (c) Łączność Łączność radiowa jest wymagana w klasie C, a w klasie G jest wskazana Łączność radiowa jest wymagana w klasie C, a w klasie G jest wskazana Wymagane pasmo częstotliwości: 118,000 – 136,000 MHZ Wymagane pasmo częstotliwości: 118,000 – 136,000 MHZ Separacja międzykanałowa 25 kHz poniżej FL195, powyżej 8,33 kHz (a także w Niemczech) Separacja międzykanałowa 25 kHz poniżej FL195, powyżej 8,33 kHz (a także w Niemczech) Wskazane jest posiadanie wykazu częstotliwości wszystkich organów ATS na planowanej trasie Wskazane jest posiadanie wykazu częstotliwości wszystkich organów ATS na planowanej trasie Z organami ATS za granicą łączność w języku angielskim – wymagany wpis do licencji! Z organami ATS za granicą łączność w języku angielskim – wymagany wpis do licencji!

24 Artur Rutkowski (c) Transponder W TMA gdzie zapewniana jest służba radarowa (EPPO, EPKT, EPKK, EPWA, EPGD) lot jest możliwy tylko z transponderem W TMA gdzie zapewniana jest służba radarowa (EPPO, EPKT, EPKK, EPWA, EPGD) lot jest możliwy tylko z transponderem Wymagany MOD A/C (W Niemczech MOD S!) Wymagany MOD A/C (W Niemczech MOD S!) Bez przydzielonego indywidualnego kodu ustawiamy kod 7000 Bez przydzielonego indywidualnego kodu ustawiamy kod 7000 Squawk ident tylko na żądanie ATC! Squawk ident tylko na żądanie ATC!

25 Artur Rutkowski (c) Plan Lotu Plan lotu – FPL – zbiór informacji o zamierzonym locie dla potrzeb służb ruchu lotniczego Plan lotu – FPL – zbiór informacji o zamierzonym locie dla potrzeb służb ruchu lotniczego FPL może być złożony za pomocą dostępnego środka łączności w odpowiednim organie służb ruchu lotniczego FPL może być złożony za pomocą dostępnego środka łączności w odpowiednim organie służb ruchu lotniczego FPL może być złożony z powietrza – wówczas nie musi zawierać informacji dot. m.in. SAR FPL może być złożony z powietrza – wówczas nie musi zawierać informacji dot. m.in. SAR

26 Artur Rutkowski (c) Przekraczanie granicy Układ z Schengen – granicę z krajami UE przekraczamy bez kontroli paszportowej Układ z Schengen – granicę z krajami UE przekraczamy bez kontroli paszportowej Lot międzynarodowy – przekroczenie granicy kraju w locie, nawet w ramach UE, to lot międzynarodowy Lot międzynarodowy – przekroczenie granicy kraju w locie, nawet w ramach UE, to lot międzynarodowy Plan lotu – wymagany w lotach międzynarodowych Plan lotu – wymagany w lotach międzynarodowych CBA – strefa lotów transgranicznych – nie wymagany FPL! CBA – strefa lotów transgranicznych – nie wymagany FPL!

27 Artur Rutkowski (c) Źródła informacji Aktualna mapa lotnicza VFR Aktualna mapa lotnicza VFR AUP – Airspace Use Plan AUP – Airspace Use Plan FIS – Flight Information Service FIS – Flight Information Service

28 Artur Rutkowski (c) , , , , ,150

29 Czy są jakieś pytania?

30 Dziękuję


Pobierz ppt "Planowanie długich przelotów Przestrzeń powietrzna i zasady ruchu lotniczego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google