Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata dla Lokalnej Grupy Działania „Dorzecze Wisłoka” Zarszyn, październik.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata dla Lokalnej Grupy Działania „Dorzecze Wisłoka” Zarszyn, październik."— Zapis prezentacji:

1 Wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2016-2023 dla Lokalnej Grupy Działania „Dorzecze Wisłoka” Zarszyn, październik 2016 1

2 PROJEKTY GRANTOWE

3 UREGULOWANIA PRAWNE: 1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 2. Rozporządzenie z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW oraz EFMiR 3. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. 2015 poz. 349) 4. Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz.U. 2015 poz. 378) 5. Ustawa z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej (Dz.U. 2015 poz. 1130) 6. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. 2015 poz. 1570; zm. Dz.U.2016. poz. 1390) 3

4 PROJEKTY GRANTOWE Projekty grantowe uregulowane zostały przepisami prawa dotyczącymi zasad realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020. (Art. 35 Dz.U. 2015 poz. 1146). DEFINICJA: 1. Zgodnie z zapisami w/w ustawy w ramach programów operacyjnych mogą być realizowane projekty grantowe. 2. Projektem grantowym jest projekt, którego beneficjent udziela grantów na realizację zadań służących osiągnięciu celu tego projektu przez grantobiorców. 3. Grantobiorcą jest podmiot publiczny albo prywatny, inny niż beneficjent projektu grantowego, wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego (LGD) w ramach realizacji projektu grantowego. 4. Grantobiorcą nie może być podmiot wykluczony z możliwości otrzymania dofinansowania. 5. Grantem są środki finansowe programu operacyjnego, które beneficjent projektu grantowego powierzył grantobiorcy, na realizację zadań. 6. Zadanie – wyodrębniony zakres projektu grantowego, który ma być realizowany przez pojedynczego Grantobiorcę, zgodnie z umową o powierzenie grantu. 4

5 PROJEKTY GRANTOWE WARUNKI PRZYZNANIA POMOCY W ODNIESIENIU DO LGD 1. koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych; 2. operacja będzie realizowana nie więcej niż w 2 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.; 3. operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem; 4. realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych, 5. w ramach projektu grantowego jest planowane wykonanie co najmniej dwóch zadań (przyznanie dwóch grantów), 5

6 PROJEKTY GRANTOWE DODATKOWE WARUNKI PRZYZNANIA POMOCY W ODNIESIENIU DO GRANTOBIORCY 1. inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będących własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada prawo do dysponowania nieruchomością, 2. podmiot ten wykaże, że posiada doświadczenie w realizacji projektów, zasoby, kwalifikacje i wykonuje działalność odpowiednią do przedmiotu operacji. 3. została wydana ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli jej wydanie jest wymagane przepisami odrębnymi. 6

7 PROJEKTY GRANTOWE DODATKOWE WARUNKI PRZYZNANIA POMOCY W ODNIESIENIU DO GRANTOBIORCY 4. nie może wykonywać działalności gospodarczej, z tym że w przypadku grantobiorcy, który zgodnie ze swoim statutem w ramach swojej struktury organizacyjnej powołał jednostki organizacyjne, takie jak sekcje lub koła, pomoc jest wypłacana nawet gdy: A. siedziba lub oddział osoby prawnej nie znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR ale jeżeli obszar działalności grantobiorcy i jego jednostki organizacyjnej pokrywa się z obszarem wiejskim objętym LSR, a realizacja zadania, na które jest udzielony grant, jest związana z przedmiotem działalności danej jednostki organizacyjnej. B. grantobiorca wykonuje działalności gospodarczą, jeżeli realizacja zadania, na które jest udzielony grant, nie jest związana z przedmiotem tej działalności, ale jest związana z przedmiotem działalności jednostki organizacyjnej grantobiorcy. 7

8 PROJEKTY GRANTOWE ZAKRES POMOCY  wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych;  zachowanie dziedzictwa lokalnego;  budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej;  promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych. Pomoc nie jest przyznawana na projekt grantowy w zakresie: - podejmowania działalności gospodarczej, - tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych, - rozwijania działalności gospodarczej, a także podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje w w/w zakresie, 8

9 PROJEKTY GRANTOWE KOSZTY KWALIFIKOWALNE 1. ogólne (od dnia 1 stycznia 2014 r.), 2. zakup robót budowlanych lub usług, 3. zakup lub rozwój oprogramowania komputerowego oraz zakup patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych, 4. najem lub dzierżawa maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, 5. zakup nowych maszyn lub wyposażenia, a w przypadku operacji w zakresie zachowania dziedzictwa lokalnego - również używanych maszyn lub wyposażenia stanowiących eksponaty, 6. zakup środków transportu z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, 7. zakup rzeczy innych niż wymienione w pkt. 5 i 6, w tym materiałów, 9

10 PROJEKTY GRANTOWE KOSZTY KWALIFIKOWALNE 8. podatek od towarów i usług (VAT), z wyjątkiem podatku którego nie można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego VAT. 9. koszty, które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne; W przypadku projektu grantowego do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie granty. 10

11 PROJEKTY GRANTOWE KOSZTY KWALIFIKOWALNE 11. Koszty ogólne są kwalifikowalne w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych, a koszty zakupu środków transportu - w wysokości nieprzekraczającej 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych pomniejszonych o koszty ogólne. 12. Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także wartość wkładu rzeczowego, w formie nieodpłatnej pracy ustalanej jako iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy i liczby 168. 13. Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR. 14. W przypadku gdy wysokość kosztów kwalifikowalnych w zakresie danego zadania ujętego w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji przekracza wartość rynkową tych kosztów ustaloną w wyniku oceny ich racjonalności, przy ustalaniu wysokości pomocy uwzględnia się wartość rynkową tych kosztów. 11

12 PROJEKTY GRANTOWE FORMA POMOCY I INTENSYWNOŚĆ Forma wsparcia - Refundacja kosztów - jeden projekt grantowy nie może przekroczyć 300 tys. złotych - w ramach projektu grantowego jest planowane wykonanie co najmniej dwóch zadań służących osiągnięciu celu projektu grantowego a wartość każdego z tych zadań nie będzie wyższa niż 50 tys. zł oraz niższa niż 5 tys. zł - limit na jednego grantobiorcę w ramach projektów grantowych realizowanych przez daną LGD nie może przekroczyć 100 tys. złotych - suma grantów udzielonych jednostkom sektora finansów publicznych nie może przekroczyć 20% kwoty środków na projekt grantowy 12

13 PROJEKTY GRANTOWE - BENEFICJENCI Beneficjent projektu grantowego – Lokalna Grupa Działania Beneficjent ostateczny projektu grantowego – grantobiorca Grantobiorcami mogą być: osoby fizyczne. osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, JST z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną sformalizowane grupy nieposiadające osobowości prawnej np. KGW reprezentowane przez podmioty posiadające zdolność prawną (limit pomocy jest liczony odrębnie na każdą sformalizowaną grupę i nie pomniejsza limitu podmiotu reprezentującego). Grantobiorca co do zasady musi spełniać warunki przyznania pomocy określone w rozporządzeniu w odniesieniu do podmiotów ubiegających się o przyznanie pomocy. 13

14 PROJEKTY GRANTOWE Proces realizacji projektów grantowych Realizacja projektów grantowych przez LGD jest możliwa, jeżeli zostały one uwzględnione w LSR. LGD zamierzająca realizować projekt grantowy musi przeprowadzić otwarty nabór wniosków o powierzenie grantów, a następnie przeprowadzić wybór Grantobiorców w ramach projektu grantowego. Do przeprowadzenia naboru wniosków o powierzenie grantów konieczne jest uaktualnienie przez LGD wzorów:  wniosku o powierzenie grantu,  umowy o powierzenie grantu,  wniosku o rozliczenie grantu,  sprawozdania z realizacji przez Grantobiorcę zadania, - zgodnie z Wytyczną 2/1/2016 z dnia 30.08.2016 a także zastosowanie procedury wyboru i oceny Grantobiorców stanowiące załącznik nr 8 umowy ramowej. 14

15 PROJEKTY GRANTOWE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ BENEFICJENTA (LGD) (art. 36 ustawy o zasadach finansowania realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020) 1. Beneficjent projektu grantowego odpowiada w szczególności za: 1) realizację projektu grantowego zgodnie z założonym celem; 2) przygotowanie i przekazanie właściwej instytucji propozycji kryteriów wyboru grantobiorców; 3) dokonywanie, w oparciu o określone kryteria, wyboru grantobiorców; 4) zawieranie z grantobiorcami umów o powierzenie grantu; 5) rozliczanie wydatków poniesionych przez grantobiorców; 6) monitorowanie realizacji zadań przez grantobiorców; 7) kontrolę realizacji zadań przez grantobiorców; 8) odzyskiwanie grantów w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z celami projektu. 2. Właściwa instytucja zatwierdza procedury dotyczące realizacji projektu grantowego, opracowane przez beneficjenta projektu grantowego. 15

16 OPERACJE ADRESOWANE DO PRZEDSIĘBIORCÓW 1. podejmowanie działalności gospodarczej 2. tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych 3. rozwijanie działalności gospodarczej - w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje ww. zakresie 16

17 PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

18 OPERACJE ADRESOWANE DO PRZEDSIĘBIORCÓW rozwój przedsiębiorczości, przez: a) podejmowanie działalności gospodarczej BENEFICJENCI:  osoby fizyczne,  osoby ubezpieczone w ZUS oraz w KRUS ( z wyłączeniem osób ubezpieczonych w KRUS z mocy ustawy i w pełnym zakresie – wyjątkiem od tej zasady są osoby, które podejmują działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych lub produkcji napojów), które w okresie 2 lat poprzedzających dzień złożenia WOPP nie prowadziły działalności gospodarczej podlegającej przepisom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w szczególności nie były wpisane do CEIDG  jest z obszaru wiejskiego objętego LSR; 18

19 rozwój przedsiębiorczości, przez podejmowanie działalności gospodarczej WARUNKI PRZYZANIA I WYPŁATY POMOCY:  opracowanie i przedłożenie biznesplanu,  operacja zakłada podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, i jej wykonywanie do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej, oraz: a)zgłoszenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podleganie tym ubezpieczeniom do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej, lub b)utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, zatrudnienie osoby, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę, a także utrzymanie utworzonych miejsc pracy do dnia, w którym upłynie 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej; 19

20 Umowa zawiera zobowiązania beneficjenta do: 1)podjęcia we własnym imieniu działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, i jej wykonywania do dnia, w którym upłyną 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej, oraz: a)zgłoszenia beneficjenta do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podlegania tym ubezpieczeniom do dnia, w którym upłyną 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej, lub b)utworzenia co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, zatrudnienia osoby, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę, a także utrzymania utworzonych miejsc pracy do dnia, w którym upłyną 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej; 2)osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej. 20

21 rozwój przedsiębiorczości, przez podejmowanie działalności gospodarczej FORMA I INTENSYWNOŚĆ PRZYZNANIA POMOCY: 1. PŁATNOŚĆ RYCZAŁTOWA (PREMIA) 2. Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane w dwóch transzach, z tym że:  pierwsza transza pomocy obejmuje 80% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana niezwłocznie po zawarciu umowy;  druga transza pomocy obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli operacja została zrealizowana zgodnie z biznesplanem. 3. MAX 100 tys. zł lub do wysokości określonej w LSR 21

22 rozwój przedsiębiorczości, przez podejmowanie działalności gospodarczej Pomoc jest wypłacana, jeżeli beneficjent: a)podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, b)zgłosił się do ubezpieczenia społecznego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania działalności, c)uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją; 22

23 ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

24 rozwój przedsiębiorczości, przez: c) rozwijanie działalności gospodarczej BENEFICJENCI:  MIKRO lub  MAŁY PRZEDSIĘBIORCA WARUNKI PRZYZANIA I WYPŁATY POMOCY:  opracowanie i przedłożenie biznesplanu,  podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy nie otrzymał dotychczas pomocy na operację w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, albo upłynęło co najmniej 2 lata od dnia przyznania temu podmiotowi pomocy na podjęcie działalności gospodarczej;  podmiot ubiegający się o jej przyznanie w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, oraz nadal wykonuje tę działalność. 24

25 rozwój przedsiębiorczości przez rozwijanie działalności gospodarczej WARUNKI PRZYZANIA I WYPŁATY POMOCY:  utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, a osoba, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę,  utrzymanie miejsc pracy, w tym miejsc pracy, które zostaną utworzone w ramach realizacji operacji, do dnia, w którym upłyną 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej;  podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie otrzymał dotychczas pomocy na operację w zakresie podejmowania działalności gospodarczej albo upłynęło co najmniej 2 lata od dnia przyznania temu podmiotowi pomocy na operację,  podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie otrzymał dotychczas pomocy na operację w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przetwórstwami spożywczymi lub w ramach poddziałania inwestycje w środki trwałe – wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój. 25

26 rozwój przedsiębiorczości przez rozwijanie działalności gospodarczej WARUNKI PRZYZANIA I WYPŁATY POMOCY:  utworzenie miejsca pracy w wyniku realizacji danej operacji nie może być uznane za spełnienie warunku, o utworzenia miejsca pracy w wymiarze co najmniej 1 etatu w odniesieniu do innej operacji (miejsce pracy nie może być liczone podwójnie).  umowa zawiera ponadto zobowiązania beneficjenta do osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty płatności końcowej. 26

27 rozwój przedsiębiorczości przez rozwijanie działalności gospodarczej FORMA I INTENSYWNOŚĆ PRZYZNANIA POMOCY:  refundacja części kosztów kwalifikowalnych  pomoc jest przyznawana do wysokości określonej w LSR lecz nie wyżej niż 70 % kosztów kwalifikowalnych  300 tys. zł - maksymalna wysokość pomocy na jednego beneficjenta sumowana przez cały okres realizacji PROW 2014-2020  300 tys. zł – maksymalna wysokość pomocy na jedną operację 27

28 Pomoc na operację w zakresach:  podejmowanie działalności gospodarczej,  tworzenie lub rozwój inkubatorów,  rozwijanie działalności gospodarczej - w tym na podnoszenie kompetencji osób realizujących ww. operacje nie przysługuje, jeżeli działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana w PKD jako: 1. działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach; 2. górnictwo i wydobywanie; 3. działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie; 4. przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków; 5. wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej; 6. produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych; 7. produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych; 8. produkcja metali; 9. produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep z wyłączeniem motocykli; 10. transport i gospodarka magazynowa, 11. gospodarka magazynowa. 28

29 Dziękujemy za uwagę 29


Pobierz ppt "Wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata dla Lokalnej Grupy Działania „Dorzecze Wisłoka” Zarszyn, październik."

Podobne prezentacje


Reklamy Google