Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gwara przemyska. Cele: zgromadzenie jak największej ilości słów i wyrażeń analiza i podział zebranego materiału omówienie zjawisk fleksyjnych i morfologicznych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gwara przemyska. Cele: zgromadzenie jak największej ilości słów i wyrażeń analiza i podział zebranego materiału omówienie zjawisk fleksyjnych i morfologicznych."— Zapis prezentacji:

1 Gwara przemyska

2 Cele: zgromadzenie jak największej ilości słów i wyrażeń analiza i podział zebranego materiału omówienie zjawisk fleksyjnych i morfologicznych przyjrzenie się gwarze przemyskiej pod kątem fonetycznym i fonologicznym badanie świadomości gwarowej użytkowników próba określenia kondycji gwary oraz kierunku jej rozwoju

3 Stan badań Antoni Sarkady, Przemyską gwarą o przemyskich tramwajach (1911 rok) Halina Wiśniewska (m.in. Cechy regionalne mowy rzemieślników przemyskich, Kunszt pisania po polsku w królewskim Przemyślu XVI-XVIII wiek, Polszczyzna przemyska wieków XVII-XVIII)

4

5 Obserwacje - gwara krakowska - gwara lwowska - zabór austriacki

6

7

8 Grupa badawcza Dzieci w wieku lat (4-6 klasa szkoły podstawowej)

9 Grupa badawcza Dzieci w wieku lat (4-6 klasa szkoły podstawowej) Młodzież w wieku lat (liceum ogólnokształcące)

10 Grupa badawcza Dzieci w wieku lat (4-6 klasa szkoły podstawowej) Młodzież w wieku lat (liceum ogólnokształcące) Osoby studiujące w wieku lat

11 Grupa badawcza Dzieci w wieku lat (4-6 klasa szkoły podstawowej) Młodzież w wieku lat (liceum ogólnokształcące) Osoby studiujące w wieku lat Dorośli w wieku lat

12 Grupa badawcza Dzieci w wieku lat (4-6 klasa szkoły podstawowej) Młodzież w wieku lat (liceum ogólnokształcące) Osoby studiujące w wieku lat Dorośli w wieku lat Osoby starsze w wieku 65+

13 Ankiety Część I. Uzupełnij: Wychodzić na zewnątrz to inaczej… Kapcie to inaczej… Ciasto (np. z truskawkami) to inaczej… Kaptur to inaczej… Kurtka dżinsowa to inaczej… Złamał Ci się ołówek. Musisz go… Bombka na choinkę to inaczej… Cz. II. Wyjaśnij wyrazy: frygać – rychać – rajdać –

14 Jak dobrze znasz gwarę Przemyśla? Jestem z………………… (miejscowość) Wyjaśnij, co znaczą poniższe wyrazy. Obok każdego z nich wpisz „+” (jeśli go używasz) lub „-” (jeśli znasz, ale nie używasz). Jeśli nie znasz jakiegoś słowa w ogóle, pozostaw puste pole. frygać – rychać – ciumek – kapiszon – placek – pantofle – bratrura – tarko – nakaslik – hadra –

15 WYRAZKto tak mówi? JA I RÓWIEŚNICYMAMA/TATABABCIA/DZIADEK bluza z kapiszonem ulubiona perfuma wyścigujemy się? ubierz pantofle idę na pole akuratnie frygać

16 tak mówię ja i ludzie wokół mnie tak mówią ludzie wokół mnie, ale ja mówię inaczej nie znam tego wyrazu grysik plewić sztangiel popiec się litra krawatka gorąc znowuś hajcować I. Jakie słowa i zwroty są charakterystyczne dla Przemyśla i okolic? II. Określ znajomość poniższych sł ó w, zaznaczając krzyżyk we właściwym polu. III. Podaj definicję poniższych wyraz ó w. okizdrać się - pantofle - rajdać - nakaslik -

17 I.Jakie słowa/zwroty są według Pani/Pana charakterystyczne dla Przemyśla i okolic? znam ten wyraz i zdarza mi się nim posługiwać znam ten wyraz, ale nie używam go nie znam tego wyrazu nakaslik (nakastlik) hadra hajda! buńdziurzyć się kałapućkać ośródka bratrura krawczyni harbuz

18 Podział słownictwa ze względu na pochodzenie ze względu na tematykę ze względu na częstość stosowania ze względu na nacechowanie w ujęciu pokoleniowym

19 gwara krakowska gwara lwowska zabór austriacki

20 Formy z gwary krakowskiej grysik plewić akuratnie pościelić wyścigować się

21 Formy z gwary lwowskiej ciumek baciar bałak krawczyni za winklem

22 Formy będące pozostałościami po zaborze austriackim nakastlik sztangiel bratrura rychtować

23 Dziedziny życia Kuchnia Szkoła Ubiór Dom i wyposażenie Święta i obrzędy

24 Kuchnia Pożywienie serownik makownik bina plaskanka ośródka Przedmioty i inne bratrura tarko litra druszlak

25 Szkoła strugaczka rysik mazać liniuszek półmetek komers pele-mele

26 Ubiór gumaki kapiszon krawatka beretka katana pantofle

27 Dom i wyposażenie bańka pufa plewić bramka drzewko cegłówka proch łucznik

28 Święta i obrzędy szpic światełka suszki roratka kutia kwasówka

29 formy wyłączne formy stosowane zamiennie formy stosowane zamiennie w zależności od kontekstu

30 Formy wyłączne na pole strugaczka borówka mazać tarko

31 Formy stosowane zamiennie chrust – faworki kapiszon – kaptur drzewko - choinka

32 Formy stosowane zamiennie w zależności od kontekstu ciumek – buziaczek okizdrać się – wybrudzić się za frajer – za darmo

33 [do dziecka:] No daj ciumka, kochanie. Ale ładny buziaczek! Znowu się okizdrałam! Dlaczego zawsze ja?! Ty się nigdy nie brudzisz. Pełen stół jedzenia, wszystko za frajer. Ciekawe, czy ludzie wiedzą, że można to jeść za darmo.

34 Formy nieposiadające swoich precyzyjnych odpowiedników w polszczyźnie ogólnej sztangiel nakaslik/nakastlik ośródka studzienina

35 wyrazy stylistycznie obojętne wyrazy nacechowane

36 Wyrazy stylistycznie obojętne mazać (tablicę) wyścigować się tarko bramka strugaczka wartować

37 Wyrazy nacechowane rozmawiać – rajdać kaszleć – rychać wybrudzić się – okizdrać się dom – hawira wredna kobieta – hadra ktoś brzydki – mazepa

38 Te kobiety już od trzech godzin rajdają przed domem i nie mogą przestać! Człowieku, jak ty rychasz! Musisz koniecznie iść do lekarza. Czy ty zawsze musisz się tak okizdrać?!

39 Ta, ta joj Ta daj mi spokój, człowieku! Ta pooowiedz, proooszęęę… Ta weeeź, nie wiem o co jej chodzi. Ta joj, ta odpuść sobie…

40 ujęcie pokoleniowe czyli słownik czynny i bierny

41 Wyrazy rozumiane i używane przez wszystkich użytkowników gwary przemyskiej ciumek popiec się sznycel tarko na pole mazać tablicę sztangiel

42 Wyrazy rozumiane przez wszystkich użytkowników gwary przemyskiej, ale używane przez starsze pokolenie polares rychtować ośródka wyzuwać (buty) krawczyni

43 Wyrazy używane przez starsze pokolenie użytkowników gwary przemyskiej, nie zawsze zrozumiałe dla pokolenia młodszego hadra bratrura harbuz

44 Wyrazy używane przez młodsze pokolenia, zrozumiałe przez pokolenia starsze, ale rzadko używane ze względu na znaczenie/kontekst brecht śmiechawa śmiechawski przepita na mieszkaniu pele-mele śmiać (bez ‘się’)

45 Gwara przemyska w wymowie n tylkojęzykowe udźwięcznianie w grupach chw, kw, tw, św -nia, -niowy przeciąganie wyrazów (tzw. śpiewanie)

46 Dalsze plany: nagrania badanie gwary pod kątem socjologicznym gwara przemyska jako proces otwarty (kierunek rozwoju)


Pobierz ppt "Gwara przemyska. Cele: zgromadzenie jak największej ilości słów i wyrażeń analiza i podział zebranego materiału omówienie zjawisk fleksyjnych i morfologicznych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google