Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego."— Zapis prezentacji:

1 BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2 POJĘCIE I ANALIZA RYNKU PODZIAŁ I FUNKCJE RYNKU Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

3 RYNEK Rynek to miejsce umożliwiające osobom chętnym do zakupu wszelkich dóbr i usług. Rynek to wymiana pieniądza na towar, towar za pieniądz. Towar to każde dobro będące przedmiotem wymiany

4 FUNKCJE RYNKU Funkcja informacyjna to dostarczenie informacji producentom i nabywcom. Funkcja równowagi to parametry rynku dostarczanym klientom i producentom. Funkcja akceptacji towarów i usług to przydatność towarów i usług. Funkcja alokacyjna najbardziej efektywne zasoby pracy, środki produkcji, największy zysk.

5 RODZAJE RYNKÓW Rynek towarowy – przedmiotem obrotu są dobra materialne np. żywność, wyroby przemysłowe i surowce. Rynek usług – przedmiotem wymiany są dobra niematerialne. Przykładem takiego rynku jest rynek ubezpieczeń i usług transportowych. Rynek pracy – z jednej strony mamy wolne miejsca pracy a z drugiej poszukujących pracy.

6 RODZAJE RYNKÓW Rynek finansowy – obejmuje transakcje pieniężne, walutowe i kapitałowe. Rynek lokalny – obejmuje niewielki obszar jednego miasta lub wsi. Rynek regionalny – obejmuje jeden region. W Polsce jest to obszar jednego województwa.

7 RODZAJE RYNKÓW Rynek krajowy – obejmuje obszar całego kraju. Rynek międzynarodowy – obejmuje grupę krajów należących do jednej organizacji. Rynek światowy – obejmuje wszystkie kraje i dotyczy producentów standardowych dóbr dla masowych odbiorców.

8 RYNEK PRODUCENTA Rynek producenta – mówi się o nim w sytuacji niedoboru rynkowego, kiedy producent znajduje się na pozycji uprzywilejowanej, ponieważ nabywcy kupią wszystkie oferowane przez niego towary i usługi, bez względu na ich jakość, cenę czy inne cechy produktu.

9 RYNEK KONSUMENTA Rynek konsumenta występuje podczas względnie trwałej nadwyżki rynkowej, tzn. kiedy podaż jest większa od popytu, co daje nabywcy uprzywilejowaną pozycję.


Pobierz ppt "BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google