Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”"— Zapis prezentacji:

1 „ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Prezentację przygotowała Alicja Zaremba

2 Spis treści: Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych
Progresywny wpływ mediów Środki masowego przekazu Rola mediów we wszystkich dziedzinach życia Sfery oddziaływania środków masowego przekazu Pornografia w mediach – wpływ na odbiorcę Manipulacyjna funkcja mediów Perswazja ukryta Efekt trzeciej osoby Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych Rola mediów w edukacji Podsumowanie

3 Progresywny wpływ mediów
Dzięki różnorodnym wynalazkom (anteny satelitarne, telewizja, modem) szybkość przepływu informacji zwiększa się w zadziwiającym tempie. Bez wątpienia ma to wpływ na życie kulturalne, społeczne, polityczne i rodzinne każdego z nas.

4 Środki masowego przekazu
Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) – środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino. Środki masowego przekazu to element kultury masowej.

5 W mediach zawarte są: komunikaty - (przekaz, wiadomość)
nośnik komunikatu - podłoże, na którym zostały zapisane informacje urządzenia (aparatu) - umożliwiającego przekazywanie komunikatu do odbiorcy,

6 Media odgrywają wielką rolę we wszystkich dziedzinach życia:
kreują politykę kształtują obraz społeczeństwa pośredniczą w wymianie informacji oraz dóbr kultury i nauki kreują naszych idoli, ukazują autorytety i wzory do naśladowania współtworzą system wartości, dzięki swej niewyobrażalnej sile sugestii kształtują życiowe aspiracje ludzi, nierzadko mają wpływ na podejmowane prze nich decyzje życiowe wpływają na życie rodziny; są jakby uczestnikiem życia codziennego wpływają na emocje człowieka, na jego światopogląd, sposób wypowiadania się

7 Sfery oddziaływania środków masowego przekazu:
na poczucie czasu na postrzeganie przestrzeni na postrzeganie rzeczywistości

8 Pornografia w mediach – wpływ na odbiorcę
Zjawiskiem o charakterze medialnym jest pornografia, która przeniknęła już do wszystkich mediów. Współczesne przekazy medialne są przesycone treściami seksualnymi i przeciętny widz nie ma szans, by przed nimi skutecznie się bronić.

9 Manipulacyjna funkcja mediów
Perswazja ukryta Efekt trzeciej osoby Rzeczywistość podwójnego dna Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych Manipulacja tytułami artykułów

10 Perswazja ukryta: Oceny i opinie określonej grupy interesów
przedstawia się jako prawdę o rzeczywistości Operowanie pojęciami niejasnymi tak, by odbiorca sądził, że mają taki sens, jaki nadaje im nadawca Odbiorca wstydzi się, że nie rozumie i dlatego ufa nadawcy Wysoka skuteczność w społeczeństwach niedouczonych

11 Efekt trzeciej osoby Ludzie na ogół przesadnie oceniają wpływ
mediów na innych Nie doceniają wpływu mediów na siebie Łatwiej wpływać na tych, którzy nie spodziewają się takiego wpływu i lekceważą manipulacje medialne Efektem jest zwiększenie wpływu mediów na jednostki – pozornie na ten wpływ odporne

12 Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych
Artykuły pisane są nie zawsze zgodnie z prawdą: „Dowiedzieliśmy się nieoficjalnie…” „Mówi się powszechnie, iż…” „dowiedzieliśmy się, że…” Przyczyny: – Zaplanowane działanie – Przypadek – Pomyłka

13 Rola mediów w edukacji Role mediów we współczesnej edukacji trzeba widzieć nie tylko w aspekcie niesamowitych możliwości i stwarzania ogromnych szans, ale również w aspekcie niebezpieczeństw, zwłaszcza wychowawczych i społecznych. Należy we właściwy i krytyczny sposób odbierać komunikaty medialne i ich treści.

14 Podsumowanie! Dziś mass media stały się nieodłączną częścią rzeczywistości. Ta wszechobecność ma wpływ na jednostki i określone społeczności, nie tylko organizując życie, ale prowadząc też do powstawania zmian w sferze intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.

15 Bibliografia: J. Izdebska – „Rodzina, dziecko i telewizja” Białystok 1996 Patrick Barwise, Kathy Hammond - “Media” - K. Czuba - „Media i władza”; Warszawa 1995


Pobierz ppt "„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google