Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„BARTEK – POMNIK PRZYRODY W KOTWASICACH” PROJEKT W RAMACH SZKOŁY MYŚLENIA SZKOŁA PODSTAWOWA W KOTWASICACH KLASA VI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„BARTEK – POMNIK PRZYRODY W KOTWASICACH” PROJEKT W RAMACH SZKOŁY MYŚLENIA SZKOŁA PODSTAWOWA W KOTWASICACH KLASA VI."— Zapis prezentacji:

1 „BARTEK – POMNIK PRZYRODY W KOTWASICACH” PROJEKT W RAMACH SZKOŁY MYŚLENIA SZKOŁA PODSTAWOWA W KOTWASICACH KLASA VI

2 ZAŁOŻENIA GŁÓWNE PROJEKTU 1.ZBADANIE HISTORII DĘBU, 2.POZNANIE WARUNKÓW GLEBOWYCH, 3.ODDZIAŁYWANIE NA TWÓRCÓW, 4.POWSTAŁE LEGENDY, 5.LEKCJA Z BARTKIEM – POMIARY, 6.WZIĘCIE BARTKA W OPIEKĘ.

3 HISTORIA DĘBU BARTEK Dąb Bartek rośnie przy drodze między Kotwasicami a Brodami. Jako pomnik przyrody jest symbolem gminy Malanów, z tego też powodu znajduje się w herbie miejscowości. Obwód drzewa wynosi około 8,45m, średnica 2,82m wysokość ok. 24m natomiast wiek szacowany jest na ponad 500 lat.

4 r. uznano Bartka jako pomnik przyrody prawem chroniony a w 1963r. zaplombowano część murszejących pni i usunięto konary zwiększając bezpieczeństwo przebywających w pobliżu ludzi. Stan zdrowia drzewa (jak na wiek) jest zupełnie przyzwoity, zauważalny jest przyrost drzewa.

5 WARUNKI GLEBOWE DLA DĘBÓW Dąb szypułkowy należy do gatunków o największych wymaganiach w stosunku do gleby. Wymaga gleb zasobnych. Są to przynajmniej piaski gliniaste mocne, a także gliny lekkie i średnie, gliny ciężkie oraz iły, które powinny być dosyć wilgotne (np. dąbrowy krotoszyńskie na bogatych iłach trzeciorzędowych). gleby

6 Rośnie na glebach brunatnych i płowych, czarnoziemnych i madach, a więc także na terenach zalewowych. Główne tereny występowania to ciężkie gleby w dolinach, pradolinach i zagłębieniach terenu będących pod wpływem wody zalewowej (terrestryczny typ gospodarki wodnej). Na wapieniu występuje stosunkowo rzadko; możliwe, że ulega konkurencji buka. Woli gleby ciepłe. W klimatycznie optymalnych warunkach rośnie na ubogich glebach. Jego oddziaływanie na glebę jest często określane jako niekorzystne. glebach brunatnych płowychczarnoziemnychmadachglebach brunatnych płowychczarnoziemnychmadach

7 Obserwacje w jednogatunkowych drzewostanach wskazują, iż z uwagi na świetlistą koronę gleba ulega zachwaszczeniu, a ściółka stosunkowo powolnemu rozkładowi. W domieszce z grabem i lipą oraz innymi gatunkami oddziaływanie jego jest jednak korzystne (Materiały ETH, Włoczewski 1968, Zaręba 1988 drzewostanachdomieszce grabemlipą gatunkami drzewostanachdomieszce grabemlipą gatunkami

8 TWÓRCZOŚĆ ZWIĄZANA Z BARTKIEM

9

10

11

12

13

14

15

16 LEGENDY BARTKOWE obraz Jaccques-Louis Davida Według jednej z legend w cieniu Bartka wypoczywał Napoleon wracając z podboju Europy.

17 Dąb Bartek ma jeszcze jedną legendę, która nie bardzo zgadza się z faktycznym wiekiem drzewa, ale tak to już jest z legendami. Mówi ona, że gdy Mieszko wraz z żoną Dąbrówką wybrał się na polowanie (?), noc zaskoczyła ich w okolicy wsi Kotwasice. Postanowili więc przenocować w jednej z chat. Na pamiątkę swego tam pobytu Książe zasadził obok chaty dębowe drzewko.

18 Wywiad z panią Gruszczyńską – właścicielką gruntu na którym rośnie pomnik przyrody dąb „Bartek” - Dzień dobry. Czy mamy przyjemność z panią Gruszczyńską? G:Tak, a w jakiej sprawie? - Mamy do pani parę pytań w sprawie Dębu „Bartek”. Czy zgodzi się pani porozmawiać z nami? G:Tak, oczywiście… - Czy Dąb „Bartek” jest pani własnością? G:Tak, już od czterech pokoleń, a niedługo będzie własnością mojego syna.. -Czy w to drzewo uderzył kiedyś piorun?

19 G:Tak i to trzy razy podczas upalnego lata, bo jak wiadomo pioruny przyciąga woda, która znajduje się głęboko pod dębem. - Czy pani rodzina nie boi się, że podczas nawałnicy lub silnych wiatrów jeden z konarów dębu odłamie się i spadnie na wasz dom? G:Tak owszem boimy się, ale co mamy zrobić skoro dąb już tu rośnie.. - Czy kiedykolwiek ktoś chciał wykupić od państwa ten dąb? G:Tak, chcieli go wykupić poznańscy botanicy za 100 tysięcy złotych.Jednak moi rodzice nie zgodzili się, ponieważ chciano nam zabrać dużą część podwórza.. - Dziękujemy pani za wywiad. Dowidzenia. G:Dowidzenia..

20 FOTKI

21 LEKCJA Z BARTKIEM - POMIARY

22

23

24

25

26 WZIĘCIE BARTKA W OPIEKĘ TO DLA NAS ZASZCZYT OPIEKOWAĆ SIĘ DRZEWEM, KTÓRE BYŁO ŚWIADKIEM MOŻE SIEDMIU, SZEŚCIU LUB PIĘCIU POKOLEŃ LUDZKICH TUTAJ MIESZKAJĄCYCH. MOGLIBYŚMY DOWIEDZIEĆ SIĘ WIELE O LOSACH TYCH LUDZI GDYBY BARTEK PRZEMÓWIŁ. NA PEWNO MOŻEMY WSŁUCHIWAĆ SIĘ BO MA DUŻO DO POWIEDZENIA. FAKT, ŻE NADAL JEST DRZEWEM RODZĄCYM WYNIKA Z PRZYCHYLNOŚCI NATURY, KTÓRA GO BRONI I ŻYWI JAK RÓWNIEŻ DOBRYCH, ŻYCZLIWYCH LUDZI. MY CHCIELIBYŚMY DOŁĄCZYĆ DO ICH GRONA.

27 DZIĘKUJEMY PAŃSTWU ZA UWAGĘ I W CZASIE TURYSTYCZNYCH WĘDRÓWEK ZAPRASZAMY W IMIENIU „BARTKA„ BY SKRYĆ SIĘ W JEGO CIENIU W UPALNY DZIEŃ I POSŁUCHAĆ SZELESTU LIŚCI. W GMINIE MALANÓW ZNAJDZIECIE WIELE CIEKAWYCH, ATRAKCYJNYCH MIEJSC NA TRASACH ROWEROWYCH, CZY SZLAKACH WĘDROWNYCH.


Pobierz ppt "„BARTEK – POMNIK PRZYRODY W KOTWASICACH” PROJEKT W RAMACH SZKOŁY MYŚLENIA SZKOŁA PODSTAWOWA W KOTWASICACH KLASA VI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google