Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawowe umiejętności pomagania Monika Kościelniak Leszno 2012.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawowe umiejętności pomagania Monika Kościelniak Leszno 2012."— Zapis prezentacji:

1 Podstawowe umiejętności pomagania Monika Kościelniak Leszno 2012

2 Parafrazowanie Powtórzenie wypowiedzi w innej formie Powtórzenie wypowiedzi w innej formie Mówienie dokładnie tego samego, co rozmówca bez włączania własnych komentarzy czy interpretacji wysłuchanej wypowiedzi Mówienie dokładnie tego samego, co rozmówca bez włączania własnych komentarzy czy interpretacji wysłuchanej wypowiedzi Przykłady: Powiedziałeś przed chwilą, że…, O ile dobrze Cię zrozumiałam to…, Sądzisz, że…, A więc jesteś zdania, że…, Przykłady: Powiedziałeś przed chwilą, że…, O ile dobrze Cię zrozumiałam to…, Sądzisz, że…, A więc jesteś zdania, że…,

3 Klaryfikacja To uporządkowanie i uogólnienie czyjejś wypowiedzi To uporządkowanie i uogólnienie czyjejś wypowiedzi Prośba o rozwinięcie jakiejś myśli Prośba o rozwinięcie jakiejś myśli O wyjaśnienie niezrozumiałych dla nas treści, np. podanie konkretnych przykładów O wyjaśnienie niezrozumiałych dla nas treści, np. podanie konkretnych przykładów Przykład: Czy to znaczy, że…?, Z tego co mówisz mam wnioskować, że…? Przykład: Czy to znaczy, że…?, Z tego co mówisz mam wnioskować, że…?

4 Sondowanie Dopytywanie o szczegóły Dopytywanie o szczegóły Najlepiej jest zadawać pytania otwarte, dające rozmówcy okazję do szerszego wypowiedzenia się na dany temat Najlepiej jest zadawać pytania otwarte, dające rozmówcy okazję do szerszego wypowiedzenia się na dany temat Pozwala niekiedy na lepsze zrozumienie własnych doświadczeń Pozwala niekiedy na lepsze zrozumienie własnych doświadczeń Źle: Dlaczego tak postąpiłeś? Źle: Dlaczego tak postąpiłeś? Dobrze: Co Tobą kierowało? Dobrze: Co Tobą kierowało?

5 Odzwierciedlanie uczuć Polega na uświadamianiu rozmówcy jego uczuć, przeżyć poprzez zwracanie na nie uwagi Polega na uświadamianiu rozmówcy jego uczuć, przeżyć poprzez zwracanie na nie uwagi Przykłady: Mam wrażenie, że jesteś zdenerwowany, Czuję, że bardzo się tym przejmujesz, Boisz się o niego? Przykłady: Mam wrażenie, że jesteś zdenerwowany, Czuję, że bardzo się tym przejmujesz, Boisz się o niego?

6 Dzielenie się własnymi uczuciami Często stosowane w terapii grupowej, podczas której członkowie grupy dostarczają pacjentowi wsparcia, uświadamiają mu, że oni też borykają się z podobnymi problemami i pokazują jak oni sobie z nimi radzą Często stosowane w terapii grupowej, podczas której członkowie grupy dostarczają pacjentowi wsparcia, uświadamiają mu, że oni też borykają się z podobnymi problemami i pokazują jak oni sobie z nimi radzą Przykład: Nic dziwnego, że człowiek płacze, gdy ktoś inny wyrządza mu krzywdę, To normalne, że jesteśmy wściekli, gdy ktoś nas zawodzi Przykład: Nic dziwnego, że człowiek płacze, gdy ktoś inny wyrządza mu krzywdę, To normalne, że jesteśmy wściekli, gdy ktoś nas zawodzi

7 Komunikaty „Ja” Wyrażają przyjęcie odpowiedzialności za własne uczucia i wyrażane opinie Wyrażają przyjęcie odpowiedzialności za własne uczucia i wyrażane opinie Stwarzają bezpieczniejszą sytuację dla drugiej strony, której nie obarczamy winą za nasze odczucia Stwarzają bezpieczniejszą sytuację dla drugiej strony, której nie obarczamy winą za nasze odczucia Komunikat „Ty”: Złościsz mnie, Nikt jej nie lubi, Nie liczysz się z moimi uczuciami Komunikat „Ty”: Złościsz mnie, Nikt jej nie lubi, Nie liczysz się z moimi uczuciami Komunikat „Ja”: Jestem zła, Nie lubię jej, Czuję się urażona Komunikat „Ja”: Jestem zła, Nie lubię jej, Czuję się urażona

8 Zamień na komunikaty „Ja” Zachowujesz się okropnie! Zachowujesz się okropnie! To nie jest dowcipne. To nie jest dowcipne. Spotkanie było beznadziejne. Spotkanie było beznadziejne. Znowu nawaliłeś! Znowu nawaliłeś! Nie umiesz gotować. Nie umiesz gotować. Rozmawiasz zbyt głośno. Rozmawiasz zbyt głośno. Wszyscy wiedzą, że to nieprawda. Wszyscy wiedzą, że to nieprawda.

9 Płaszczyzny komunikatu Rzeczowa (co chcę powiedzieć swojemu rozmówcy? treści, konkrety) Rzeczowa (co chcę powiedzieć swojemu rozmówcy? treści, konkrety) Relacyjna (za kogo Cię uważam?, jak definiuję relację pomiędzy nami? Jaka jest moja postawa wobec Ciebie?) Relacyjna (za kogo Cię uważam?, jak definiuję relację pomiędzy nami? Jaka jest moja postawa wobec Ciebie?) Autoekspresji (co mówię mojemu rozmówcy o tym, co sądzę na temat jego postawy, zachowania? Co jest dla mnie ważne, co myślę, co czuję?) Autoekspresji (co mówię mojemu rozmówcy o tym, co sądzę na temat jego postawy, zachowania? Co jest dla mnie ważne, co myślę, co czuję?) Apelacyjna (co chcę osiągnąć, jaka zmiana w moim rozmówcy jest pożądana? Do czego chcę go nakłonić lub od czego powstrzymać?) Apelacyjna (co chcę osiągnąć, jaka zmiana w moim rozmówcy jest pożądana? Do czego chcę go nakłonić lub od czego powstrzymać?)

10 Przykład Mama mówi do swojego 6-letniego synka: „Jest zimno na dworze” Mama mówi do swojego 6-letniego synka: „Jest zimno na dworze” Rz: Jest zimno. Rz: Jest zimno. R: Mama troszczy się o niego i martwi się, żeby, nie zmarzł R: Mama troszczy się o niego i martwi się, żeby, nie zmarzł AE: Nie jest właściwie ubrany. AE: Nie jest właściwie ubrany. A: Powinien założyć czapkę. A: Powinien założyć czapkę.

11 Zadanie w grupach Dziecko – matka: Dzisiaj dostałem 5 w szkole! Dziecko – matka: Dzisiaj dostałem 5 w szkole! Syn – ojciec: Widziałem w kiosku nowy numer „Świata robotów” Syn – ojciec: Widziałem w kiosku nowy numer „Świata robotów” Dziewczyna – chłopak: Najprawdopodobniej w sobotę będzie ładna pogoda. Dziewczyna – chłopak: Najprawdopodobniej w sobotę będzie ładna pogoda. Uczeń – nauczyciel: Wczoraj wieczorem bardzo źle się czułem. Uczeń – nauczyciel: Wczoraj wieczorem bardzo źle się czułem. Nauczyciel – uczeń: Ten rozdział jest bardzo ważny. Nauczyciel – uczeń: Ten rozdział jest bardzo ważny.

12 RODZAJE KOMUNIKACJI - KOMPLEMENTARNA Sztywno, jednostronnie, brak informacji zwrotnej Przykład: wykład, ogłoszenie - SYMETRYCZNA Typowa dla grupy, gdzie rozmówcy są partnerami. Informacja zwrotna jest konieczna.

13


Pobierz ppt "Podstawowe umiejętności pomagania Monika Kościelniak Leszno 2012."

Podobne prezentacje


Reklamy Google