Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TEMAT W ŚWIECIE.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TEMAT W ŚWIECIE."— Zapis prezentacji:

1 UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TEMAT W ŚWIECIE BAŚNI

2 Zadanie domowe Kr ó lewna u wielbiała ręczne rob ó tki, więc miała w swoim pokoj u mn ó stwo kolorowych wł ó czek. Miała też oswojoną wiewi ó rkę, kt ó ra robiła na dr u tach szaliczek dla swoich wn u cząt. Wiewi ó rka swoim hobby rozśmieszała cały kr ó lewski dw ó r. Tch ó rzliwy kr ó lik zobaczył wśr ó d traw d u żą jaszcz u rkę. Choć dok u czał mu gł ó d, nie r u szył jaszcz u rki. Kr ó liki jedzą tylko rośliny. Sm u tną miał minkę, bo na pr ó żno sz u kał u l u bionej koniczynki.

3 Zadanie domowe Pewien czarny kruk wystraszył się żółtej skóry węża i pofrunął na drzewo. Schował się w dużej dziupli i opuścił ją dopiero późnym popołudniem. W naszym parku – wielki hałas i harmider. Harcerze urządzili dla maluchów wyścigi na hulajnogach. Był z nimi wychowawca i nasza koleżanka Michalina. Bohaterem dnia został sześcioletni Henio i czternastoletnia Halinka. Henio tak pięknie wyhamował, że został wyróżniony honorowym dyplomem. W trakcie wyścigów wiatr zdmuchnął mu z głowy lekki plastikowy hełm. Halinka tak krzyczała, że dostała chrypki. Zabawę przerwała nadchodząca burza. Ciemne chmury zasłoniły błękit nieba. Niestety był to koniec zabawy. Wszyscy wzdychali z żalu. Harcerze wrócili do obozu, nam zostawili słodkie herbatniki.

4 Zadanie domowe  „Mój ulubiony bohater” – taki tytuł miała praca, którą właśnie pisał Filip. Wybór nie był trudny. To Staś Tarkowski, zaś utwór, z którego pochodził, to „W pustyni i w puszczy” – lektura szkolna. Główną zaletą chłopca było to, że nie był tchórzem. Podczas długiej i pełnej przygód podróży potrafił chronić swą malutką przyjaciółkę Nel przed niebezpieczeństwami. Dokonał wielu bohaterskich czynów: uwolnił słonia, zmylił pościg wrogów. Podczas wędrówki miał do pomocy tylko opiekunów i psa Sabę. Filip podziwiał odwagę Stasia, wraz z nim puszczał latawce z Góry Lindego. Do jego ulubionych przygód należała ta, gdy podróżnicy wraz z Kalim, teraz już królem, wkroczyli na pustynię, na której według słów autora, „nie ma ani rzek, ani kałuży". Karawana z trudem poruszała się naprzód. Próby odkrycia wody na tej suchej równinie kończyły się klęską. Filip w myślach przeniósł się na pustynię i nie słyszał wołania mamy. Dopiero leciutki zapach zupy dolatujący z kuchni przywrócił go do rzeczywistości. „Nie ma to jak szczęśliwe zakończenie" -pomyślał, zajadając pyszny rosół.

5 Plan ramowy a plan szczegółowy Plan ramowyPlan szczegółowy Znalezienie przez jaskółkę schronienia a)Wybranie pomnika na wysokim drzewie b)Nieoczekiwane pojawienie się deszczu Pierwsza rozmowa z radosnym księciem Pierwsza rozmowa z księciem a)Opowieść o księciu b)Prośba o pomoc c)Zgoda jaskółki Misja jaskółki a)Wydobycie wielkiego rubinu b)Przekazanie kamienia matce c)Zadowolenie księcia Kolejne zadanie dla jaskółki Kolejne zadania dla jaskółki a)Wydziobanie szafirowego oka b)Pozostawienie w domu szafirowego oka Trzecia prośba księcia Trzecia prośba króla a)Drugie szafirowe oko b)Szafirowe oko dla biednej dziewczynki

6 Rodzaje charakterystyki Przedstawienie więcej niż jednej postaci i pokazanie różnic i podobieństw Nie nazywa się wprost cech postaci czytelnik ma je wywnioskować po opisie Przedstawienie samego siebie Cechy postaci nazywane są wprost Charakterys tyka bezpośrednia Autocharakt erystyka Charakterys tyka porównawc za Charakterys tyka pośrednia

7 Plan charakterystyki postaci Podać imię Wiek Rodzina Szczególne osiągnięcia Przedstawie nie postaci Wygląd Cechy szczegółowe Cytaty Wygląd zewnętrzny Stosunek do innych i do siebie Stosunek do obowiązków, zadań Cechy charakteru, usposobienie,, umysłowość Czy ją lubisz czy nie Stosunek do przyrody Ocena postaci

8 Wstęp - (ogólna prezentacja postaci np. jak się nazywa, kim jest, skąd znasz postać, czym się zajmuje, wiek, sytuacja rodzinna) Rozwinięcie - wygląd postaci, zachowania i wynikające z niego cechy charakteru, wady, zalety, umiejętności, zainteresowania, cechy intelektu, umysłu Zakończenie – podsumowanie pracy (Twoja ocena postaci)

9 słownictwo zwroty wyrażenia przydatne wygląd zewnętrzny: wzrost (niski / średni / wysoki), sylwetka (gruby / chudy / muskularny / wysportowany / wyprostowany / zgarbiony), twarz (kwadratowa / owalna / podłużna / promienna / opalona / pokryta zmarszczkami / piegowata), włosy (jasne / ciemne / krótkie / długie / kręcone / proste / zawsze starannie uczesane / w nieładzie), oczy (duże / małe / niebieskie / brązowe / zielone / wiecznie zamyślone / ukryte za okularami), nos (duży / mały / krzywy / orli / haczykowaty), usta (małe, duże, wykrzywione w grymas), ubranie (eleganckie / sportowe / zadbane / bogate), dodatki (apaszka / czapka/ torebka). usposobienie: Mogą tu pojawić się takie określenia jak: sympatyczny / miły / koleżeński / pogodny / uprzejmy / życzliwy / pomocny / optymistyczny / wesoły / radosny /energiczny / łagodny / spokojny / wyniosły / dziecinny / nerwowy / gwałtowny / wybuchowy / kłótliwy / oschły / drażliwy / nietowarzyski. umysłowość: jak postać zachowuje się względem innych ludzi piszemy o zdolnościach, umiejętnościach i zainteresowaniach postaci mądry / zdolny / pojętny / mający kłopoty w nauce / obdarzony znakomitą pamięcią / utalentowany / geniusz / spostrzegawczy / błyskotliwy / uwielbiający czytać książki wirtuoz gry na pianinie. charakter: piszemy o wewnętrznych cechach bohatera pracowity / rzetelny / dokładny / precyzyjny / leniwy / odpowiedzialny / punktualny / troskliwy / życzliwy / tolerancyjny / wyrozumiały / poważny / roztrzepany / tchórzliwy / idealista / naiwny / sentymentalny.

10 Co to jest baśń?? Definicja Baśnie – nazywane też czasami bajkami są to fantastyczne opowieści, w których występują ludzie obdarzeni nadzwyczajnymi cechami i czarodziejskie przedmioty, a wypadki dzieją się za sprawą tajemniczych cudownych sił Cechy baśni ♣Szczęśliwe zakończenie ♣Dobro zawsze jest nagradzane, a zło ukarane ♣Występują postacie i przedmioty fikcyjne, wydarzenia fikcyjne ♣Postacie, przedmioty i wydarzenia fantastyczne ♣Czas i miejsce akcji nieokreślone ♣Walka dobra ze złem

11  Baśni mogą rozpocząć się  Dawno, dawno temu….  Za góram, za lasami, za siedmioma rzekami  Przed laty  W dalekim kraju  Żył sobie dawno i daleko stąd  Kończą….  I ja tam byłem miód i wino piłem  Co widziałem, Wam opowiedziałem  I odtąd żyli długo i szczęśliwie

12 Cechy BaśniPrzykład y Czas i miejsce zdarzeń Postaci realistyczne Postaci fikcyjne i fantastyczne Fantastyczne przedmioty i zdarzenia Charakterystyczne baśniowe motywy Zakończenie

13 Przykład

14 Sprawdź się Od najdawniejszych czasów ludzie wymyślali różne historie, które w rzeczywistości nigdy się nie wydarzyły. Są wśród nich opowieści fantastyczne, baśnie i bajki. Baśniowe istoty to malutkie krasnoludki, tajemnicze trolle, złośliwe gnomy. Krasnale były zawsze uczynne, pomocne i życzliwe, szczególnie wobec dzieci. W niektórych baśniach występują złe czarownice i dobre wróżki. Ulubionymi bohaterami są królewny i księżniczki, królewicze i dzielni rycerze otrzymujący za swe czyny rękę królewskiej córki i pół królestwa. Spotkać można w krainie baśni zadziwiające przedmioty; kije samobije, latający kufer, chatkę z pierników.

15 Czasownik - powtórzenie  Odpowiada na pytania: co robi?, co się z nim dzieje?, w jakim jest stanie? Oznacza czynności lub stany np. -pisze –śpi  Odmienia się przez: Osoby: liczbę pojedynczą i mnogą Czasy: przeszły, teraźniejszy, przyszły Tryby: oznajmujący, rozkazujący, przypuszczający

16 CzasownikOsobaLiczbaCzasRodzaj Żyli Zażywała Nie boję Odparła Robisz Chciała umrze Obsypały Przędę Zasnęły Zgasł Przybył Schodziły Rozstąpiły śpi

17 Bezokolicznik Definicja Bezokolicznik – to także nieodmienna forma czasownika, jest to tzw. słownikowa postać czasownika, wyraża czynność lub stan, ale nie wskazuje ani na osobę, ani na liczbę, czas, tryb czy stronę, może mieć różne zakończenie:  -ć pisać, robić, malować, żyć  -c biec, móc, tłuc, ulec  -ść pleść, nieść, napaść, jeść  -źć wywieźć, znaleźć, ugryźć, wyleźć

18 Bezokolicznik i tryby CzasownikBezokolicznikTryb orzekającyTryb rozkazującyTryb przypuszczający Żyli Zażywała Nie boję Robisz Chciała Umrze Obsypały Przędę Zasnęły Zgasł Przybył Schodziły Rozstąpiły Śpi

19 Czy znacie tytuły tych baśni?

20 Zmień tekst na opowiadanie w czasie przeszłym Jest piękna noc. Wszyscy siedzą w kręgu przy ognisku, śpiewają harcerskie piosenki i smażą kiełbaski. Jest bardzo wesoło i zabawnie. Dwóch z grupy zaczyna opowiadać dowcipy. No i to niebo! Jasny blask księżyca odbija się w pobliskim jeziorze, a gwiazdy wyglądają niczym neonowe światełka powieszone na niebie. Co chwilę któryś z harcerzy spogląda w górę, by podziwiać uroki tej magicznej nocy. W powietrzu czuć zapach ogniska i pieczonych kiełbasek. Niech ten czas trwa jak najdłużej.


Pobierz ppt "UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TEMAT W ŚWIECIE."

Podobne prezentacje


Reklamy Google