Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Drewniane” życie Projekt warsztatów terenowych opr. Julia Paszkowska, Magdalena Bagińska, Marcin Rochowicz, Oliwia Cycyńska, Aleksandra Kraszyńska, Aleksandra.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Drewniane” życie Projekt warsztatów terenowych opr. Julia Paszkowska, Magdalena Bagińska, Marcin Rochowicz, Oliwia Cycyńska, Aleksandra Kraszyńska, Aleksandra."— Zapis prezentacji:

1 „Drewniane” życie Projekt warsztatów terenowych opr. Julia Paszkowska, Magdalena Bagińska, Marcin Rochowicz, Oliwia Cycyńska, Aleksandra Kraszyńska, Aleksandra Cholewińska, /opiekun: Anna Klonowska/.

2 Wstęp Nasze gimnazjum wkomponowane jest pięknie w zieleń miejską. Przeważają krzewy ozdobne: żylistki, pęcherznice, żywotniki, wierzby, tawułki. Mamy dużo przestrzeni trawiastej. Całość uzupełniają kwiatowe klomby. W bezpośrednim sąsiedztwie szkoły rosną przedstawiciele drzew liściastych, takie jak: jarząby, klony, lipy, brzozy. To im poświęciliśmy czas na zajęciach koła biologicznego w ramach udziału w Wojewódzkim Konkursie Dendrologicznym.

3 „Drewniane” życie Tytuł warsztatów nawiązuje również do procesów zachodzących w drzewie po kilkumiesięcznej zimowej przerwie. Pora zimowa i brak transpiracji /brak liści/ nie pozwala czerpać wody z zamarzniętej gleby. Drzewa zimują w stanie bezlistnym, aby ograniczyć straty wody w tym okresie. Wczesna pora wiosenna pozwala już oznaczyć gatunki drzew po liściach. Większość z liści jest wykształcona w stopniu pozwalającym na identyfikacje. Do pełniejszych opisów zabrakło nasion lub owoców, które powstają latem. Przygotowaliśmy 45 – minutowe warsztaty dotyczące drzew w najbliższym sąsiedztwie szkoły dla 6 -10cioosobowej grupy uczniów.

4 „Drewniane” życie c.d. Oprócz obserwacji, oznaczania nazw gatunkowych drzew obliczaliśmy:  obwód drzew  średnicę na wysokości pierśnicy Ponadto  rysowaliśmy kształty liści  szacowaliśmy wiek drzew na podstawie obwodu pnia  badaliśmy obecność form porostów  opracowaliśmy krótki quiz podsumowujący

5 Gatunki drzew rosnące przy szkole Jarząb pospolity, Jarzębina

6 Klon zwyczajny

7 Klon jawor

8 Lipa szerokolistna Do oznaczania posłużył nam strona:

9 Nazwa gatunkowa drzewa: ………………………………… ………………………………………………. Kształt, cechy liścia: Szkic odręczny liścia: Obwód pnia: Średnica pnia:Wiek drzewa: Wysokość drzewa: Porosty: Wykonał/a/: ………………………………………………………………………………. Data ………………………………….. Metryczka drzewa

10 Obwód pnia Badanie obwodu pnia rozpoczynamy od zmierzenia długości pnia od stopy drzewa. Na wysokości tzw. pierśnicy tj. 1,30 m od ziemi. / Potrzebna miara i kalkulator /

11 Średnica pnia Do obliczania średnicy pnia korzystamy ze wzoru na obwód koła średnica pnia = obwód pnia/3,14 Obliczyliśmy średnice pni: klonu zwyczajnego, ob. = 118 cm., śr. = 38 cm lipy szerokolistnej, ob. = 90 cm., śr. = 29 cm brzozy brodawkowatej, ob. = 87 cm., śr. = 28 cm Wszystkie obliczenia zapisujemy w KARCIE PRACY

12 Obliczenia wieku drzew Szacunkowy wiek drzewa w zależności od odwodu na wysokości pierśnicy obliczamy na podstawie Tabeli Wiekowej Drzew Przykład: klon zwyczajny - zmierzony obwód drzewa na wys. 130 cm = 118cm Obwód 118 cm = wiek: 118x20/38= 62 Wiek klonu o obwodzie 118 cm wynosi ok. 62 lat

13

14 Wysokość drzewa Wysokość drzew obliczaliśmy na podstawie Twierdzenia Talesa. W naszym przypadku: C – wysokość drzewa, D – długość cienia drzewa, A – wysokość patyka, B – długość cienia patyka

15 Jarząb pospolity A /patyk/= 0,5 m, B /cień patyka/ = 0,54 m, D /dł. cienia drzewa= 6, 85 m C = wys. drzewa C/D =A/B C = D x A/B C = 6,34 m

16 Porosty jako bioindykatory zanieczyszczenia powietrza Porosty jako bioindykatory zanieczyszczenia powietrza Złotorost ścienny jest średnio wrażliwy na zanieczyszczenie powietrza

17 Quiz Sprawdź, co zapamiętałaś/eś 1. Co to dendrologia? 2. W jaki sposób można obliczyć wysokość drzewa? 3. Jak obliczyć średnicę pnia? 4. Co to pierśnica? 5. Jakie są rodzaje unerwienia liści? 6.Czy drzewa zimą pobierają wodę? 7. Jakie znasz sposoby obliczania wieku drzewa? 8. Wymień nazwy gatunkowe drzew rosnących przy szkole 9. Do czego służy skala porostowa? 10. Jaką formę porostów spotykamy na drzewach rosnących w zanieczyszczonym środowisku?

18 Bibliografia csb.home.pl/las_download/publikacje/LAS_V.pdf csb.home.pl/las_download/publikacje/LAS_V.pdf Tabela wiekowa drzew dr Longina Majdeckiego Wszystkie zdjęcia wykorzystane w prezentacji wykonali uczniowie podczas warsztatów


Pobierz ppt "„Drewniane” życie Projekt warsztatów terenowych opr. Julia Paszkowska, Magdalena Bagińska, Marcin Rochowicz, Oliwia Cycyńska, Aleksandra Kraszyńska, Aleksandra."

Podobne prezentacje


Reklamy Google