Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska Opiekun: Joanna Kulikowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska Opiekun: Joanna Kulikowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie."— Zapis prezentacji:

1 Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska Opiekun: Joanna Kulikowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie

2 Definicje 1.Wskaźnik (indykator) – substancja chemiczna, która zmienia barwę w zależności od odczynu roztworu. Najczęściej stosowanymi wskaźnikami w pracowni chemicznej są: papierek uniwersalny, oranż metylowy, fenoloftaleina. 2.Odczyn roztworu – cecha roztworu zależna od stężenia jonów wodorowych w roztworze. Jeżeli w roztworze liczba jonów H+ jest większa niż liczba jonów OH-, wówczas odczyn roztworu jest kwaśny, jeżeli jest mniejsza - odczyn zasadowy, jeżeli równa - odczyn obojętny. 3.Liczbę jonów wodorowych w roztworze określa się za pomocą tzw. skali pH, która przyjmuje wartości w granicach od 0 – 14. pH < 7 – odczyn kwaśny, pH > 7 – odczyn zasadowy, pH = 7 – odczyn obojętny. PH Odczyn roztworu Kwaśny obojętny Zasadowy

3 Wykonujemy doświadczenia Przygotowałyśmy próbki roztworów do badania, skompletowałyśmy potrzebne szkło laboratoryjne i przeprowadziłyśmy doświadczenia

4 Badanie zachowania się papierka lakmusowego w roztworach różnych substancji. Wskaźniki to substancje umożliwiające wizualne zaobserwowanie odczynu roztworu papierek uniwersalny-pasek bibuły nasączony mieszaniną wskaźników pH, zwilżony roztworem badanym wskazuje w przybliżeniu jego pH przyjmując zabarwienie, które porównuje się ze skalą wzorców (od różnych odcieni czerwonego dla roztworów kwaśnych, poprzez pomarańczowy i żółty do zieleni i fioletu dla zasadowych). Ponieważ obejmuje praktycznie całą skalę pH (1-14) nazwano go uniwersalnym. Obserwacje: Po zanurzeniu papierka uniwersalnego w różnych roztworach obserwowałyśmy zmiany koloru. Wniosek: Na podstawie barwy papierka wnioskowałyśmy, czy jest to kwas, czy zasada. Doświadczenie 1 4

5 Doświadczenie 2 Zidentyfikuj odczyny roztworów znajdujących się w kolejnych probówkach. Spróbuj określić przybliżoną wartość pH tych roztworów. Użyj do tego oranż metylowy i fenoloftaleinę. Zanotuj obserwacje i wnioski. Obserwacje: Po dodaniu oranżu metylowego do kolejnych próbek obserwowałyśmy zabarwienie. Wyniki obserwacji zostały przedstawione w tabeli poniżej. Tak samo przeprowadziłyśmy doświadczenia ze wskaźnikiem- fenoloftaleina

6 Wyniki doświadczeń- obserwacje Nazwa wskaźnika Papierek uniwersalny Ph FenoloftaleinaOranż metylowy Próbka Olej 6 - 7bezbarwnyDwie warstwy Herbata z cytryn ą 4bezbarwnyCzerwony Roztwór kwasku cytrynowego 2bezbarwnyMocno czerwony Woda destylowana 6 - 7bezbarwnyPomarańczowy Woda „Dar natury” 6 - 7bezbarwnyPomarańczowy Mleko łaciate 6,5bezbarwnyPomarańczowy Sok „Tymbark ‘’– jabłko brzoskwinia 3,5bezbarwnyPomarańczowy Woda kranowa 4,5bezbarwnyMocno pomarańczowy Roztwór kawy rozpuszczalnej 4,5bezbarwnyMocno pomarańczowy Roztwór cukru 6,5bezbarwnyPomarańczowy Roztwór soli kuchennej 6 - 7bezbarwnyPomarańczowy Roztwór wapna musuj ą cego 4,5bezbarwnyMocno pomarańczowy Roztwór soku „Leon” 4bezbarwnyRóżowy

7 Kefir truskawkowy OSM – 5 (Ph) Nektar bananowy Nelly – 4,5 ( Ph) Nektar jabłko antonówka „Famoso” – 3,5 ( Ph) Woda morska „Marimer” – 5 (Ph) Przyprawa do zup „Winiary” – 4-5 ( Ph) Sok z cytryny – 2 (Ph) Tymbark lemoniada – 3 (Ph) Roztwór proszku do pieczenia – 6 (Ph) Roztwór sody – 8 (Ph) Mydło w płynie – 5 ( Ph) Napój Sprite – 3,5 (Ph) Jogurt „ Danone” naturalny – 5 (Ph) Napój Coca-cola – 4,5 (Ph) Jogurt truskawkowy „Jogobella” – 4,5 (Ph) Wyniki doświadczeń- obserwacje

8 Nazwa wskaźnikaOdczyn obojętnyw roztworze kwasuw roztworze zasady Oranż metylowypomarańczowaczerwonażółta Lakmusfioletowaczerwonaniebieska Błękit tymolowyżółtaczerwonaniebieska Papierek uniwersalnyżółtaczerwonazielona Wywar z czerwonej kapustyfioletowaróżowa Fenoloftaleinabezbarwna malinowa Barwy substancji wskaźnikowych w zależności od odczynu roztworu: Wnioski

9 I Szkolny Festiwal Nauki odbył się 30 maja podczas III Pikniku Rodzinnego, który miał miejsce w naszej Szkole Podstawowej 212 w Warszawie. Przygotowałyśmy swoje stoisko, na którym każdy uczestnik pikniku mógł zbadać odczyn przygotowanych przez nas próbek roztworów lub własnych produktów. Nasze stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem. Dzieci oraz ich rodzice chętnie bawili się w chemików. Relacja z I Festiwalu Nauki

10 Relacja z I Festiwalu Nauki 10

11 Bibliografia  Książki chemiczne;  Internet;  Sprzęt laboratoryjny;  Odczynniki chemiczne ( wskaźniki-papierki lakmusowe, fenoloftaleina, oranż metylowy);  Próbki roztworów spożywczych;  Własne wyniki doświadczeń (obserwacje i wnioski);  Własne zdjęcia (w trakcie wykonywania doświadczeń oraz z I Festiwalu Nauki);  Relacja z przebiegu Festiwalu Nauki


Pobierz ppt "Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska Opiekun: Joanna Kulikowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google