Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Debata nad: KODEKSEM 2.0.. 1. Używamy Internetu do poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach lub też jako pomoc do przygotowania prac domowych lub referatów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Debata nad: KODEKSEM 2.0.. 1. Używamy Internetu do poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach lub też jako pomoc do przygotowania prac domowych lub referatów."— Zapis prezentacji:

1 Debata nad: KODEKSEM 2.0.

2 1. Używamy Internetu do poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach lub też jako pomoc do przygotowania prac domowych lub referatów. Uczniowie w Internecie szukają: pojęć, których nie rozumieją, w takich wyszukiwarkach jak: np. Wikipedia, WIEM, Szperus; zdjęć oraz filmów związanych z wydarzeniami bądź postaciami, o których słyszą na lekcjach; informacji w celu przygotowania ciekawych prezentacji na lekcję.

3 2. Nie kopiujemy tekstów z Internetu udając, że sami je napisaliśmy. Jeśli je wykorzystujemy, to zawsze zaznaczamy kto jest jego autorem i jakie jest źródło materiału. Pisząc prace uczniowie powinni zawierać swoje osobiste refleksje i przemyślenia a Internet wykorzystywać tylko jako skarbnicę wiedzy umieszczając źródło materiału.

4 3. Nie rozpowszechniamy materiałów internetowych bez zgody autora. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), 2) plastyczne, 3) fotograficzne, 4) lutnicze, 5) wzornictwa przemysłowego, 6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, 7) muzyczne i słowno-muzyczne, 8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, 9) audiowizualne (w tym filmowe).

5 4. Korzystamy tylko z tych materiałów w sieci, które są legalne. Nie ściągamy filmów i muzyki, jeśli nie mamy do tego uprawnień. Istnieją darmowe licencje: Shareware - oprogramowanie, którym można się dzielić za zgodą autora. Freeware - programy, których można używać i rozpowszechniać za darmo. Adware - oprogramowanie, za którego użytkowanie jego autor nie pobiera opłaty. Zamiast tego program wyświetla banery reklamowe. Demo - celowo zubożona przez autorów wersja programu, która jest udostępniana za darmo na dni.

6 5. W szkole z Internetu korzystamy tylko za zgodą nauczyciela, w domu najlepiej w obecności dorosłych. W sieci znajduje się wiele niebezpieczeństw, na które narażone jest wiele młodych osób, np.: niebezpieczne i szkodliwe kontakty, zagrożenie ujawnienia prywatnych danych, szkodliwe treści, wirusy i spam oraz włamania. Dlatego kontrolujmy dzieci i pomagajmy im w bezpiecznym korzystaniu z Internetu.

7 6. Nie gramy w gry komputerowe opatrzone informacją: \"Potencjalne zagrożenie\". Zwracajmy uwagę czy dziecko nie gra w grę z wyświetlającą się informacją: Potencjalne zagrożenie Dozwolone od lat 16 ( lub +16) gdyż są to gry stwarzające wiele zagrożeń wpływających na zachowanie dzieci, budzące w nich agresję.

8 7. Stosujemy na komputerze programy, które blokują strony zawierające szkodliwe treści (pornografia, hazard). Programy blokujące dostęp dzieci do szkodliwych dla nich stron: BENIAMIN - to prosty w obsłudze i zastosowaniu program działający w zakresie kontroli dostępu do sieci. OCHRANIACZ - program ten został stworzony aby pomagać użytkownikom (administratorom komputera) w sprawdzaniu i kontrolowaniu treści przeglądanych przez innych użytkowników tego komputera. NetSprint Toolbar Rodzinny darmowa nakładka zabezpieczająca na przeglądarkę Internet Explorer. NetSprint Toolbar Rodzinny 1.1 WinGuard Pro 2005 Free 5.9 Beta 4c- darmowy program blokujący dostęp dziecka do wybranych elementów systemu Windows. WinGuard Pro 2005 Free 5.9 Beta 4c

9 8. Poruszamy się po forach internetowych bądź portalach społecznościowych nigdy nikogo nie obrażając i nie używając wulgaryzmów. Netykieta to po prostu zasady dobrego zachowania w Internecie. Netykieta została stworzona przez samych internautów, aby ułatwić wszystkim bezpieczniejsze i przyjemniejsze korzystanie z Sieci. Jak dzieci mają przestrzegać netykiety? Przede wszystkim powinni: Przemyśleć swoje działania online - czy na pewno postępuje właściwe? Nie działać na czyjąś szkodę. Nie nadużywaj możliwości, jakie Mu daje Internet.

10 9. Pamiętamy, że pliki (np. zdjęcia) raz umieszczone w Internecie pozostają na serwerach przez wiele lat. Interesujmy się tym co dziecko umieszcza w sieci. Powiedzmy by zastanowiło się czy chce aby inni mieli do tego dostęp przez długi okres czasu.

11 10. Nie publikujemy wizerunku innej osoby bez jej zgody. Uczniowie posiadają telefony komórkowe z wbudowanymi aparatami. Upominajmy dzieci o konsekwencjach jakie może nieść umieszczanie zdjęć bądź filmików ich kolegów czy koleżanek.

12 11. Nigdy nie nawiązujemy w sieci kontaktu z nieznajomymi. Nie podajemy swoich danych osobom, których nie znamy. Pilnujmy by nasze dziecko nie nawiązywało kontaktów w sieci z osobami których nie zna, gdyż „NIGDY NIE WIESZ KTO JEST PO DRUGIEJ STRONIE”!

13 12. Nie otwieramy stron, które poleciła nam nieznana nam osoba. Mogą zawierać wirusy. Wirus - jest to program komputerowy o niewielkich rozmiarach zdolny do rozmnażania się oraz posiadający celowe procedury niszczące i innego typu głupstwa a wszystko to aby uprzykszyć komuś życie.

14 13. Nie podajemy nikomu swoich haseł dostępu oraz loginów. To są wiadomości poufne i znane tylko danemu uczniowi. Poprzez login i hasło uczniowie logują się na strony dostępne tylko przez nich. Na stronach tych mogą znajdować się ważne informacje dotyczące ich, które inni mogą wykorzystać. Ktoś może się pod nich „podszyć” korzystając z komunikatora bądź forum będąc zalogowanym na ich konto.

15 14. Szkolne komputery wykorzystujemy do rozrywki po zajęciach lekcyjnych i pod nadzorem nauczyciela. Istnieje wiele ciekawych stron internetowych zawierających gry edukacyjne:

16 15. Wykorzystujemy tablice interaktywne na lekcjach z możliwością podłączenia do Internetu. Wiele klas w naszej szkole wyposażone jest w tablice interaktywne. Dzieci chętnie z nich korzystają. Lekcje języka polskiego, przyrody, matematyki czy języka angielskiego są dla nich teraz dużo ciekawsze.

17 16. Nie korzystamy z telefonów komórkowych na lekcjach, a podczas przerw nie filmujemy i nie robimy zdjęć. Przypominajmy dzieciom, że nie wolno: podczas lekcji zamiast uważać bawić się telefonem. nagrywać kompromitujących zdjęć bądź filmików i udostępniać je w Internecie lub rozsyłać między sobą.

18 17. Nie pozwalamy przeglądarce zapisywać naszych danych. Przeglądarki posiadają funkcję zapamiętywania haseł. Przypominajmy dzieciom by zwracały szczególną uwagę na komunikat: CZY ZAPAMIĘTAĆ HASŁO UŻYTKOWNIKA: ZAPAMIĘTAJ NIGDY DLA TEJ WITRYNY NIE TERAZ


Pobierz ppt "Debata nad: KODEKSEM 2.0.. 1. Używamy Internetu do poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach lub też jako pomoc do przygotowania prac domowych lub referatów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google