Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

2.39. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "2.39. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska."— Zapis prezentacji:

1 2.39. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska

2 Dojrzewanie jest procesem Zaczyna się mniej więcej od 10 roku życia, trwa do 19 i dłużej Wtedy też dorastamy i zadajemy sobie ważne pytania egzystencjalne: Kim jestem? Jaki jest sens mojego życia? Jakie mam talenty i pasje? Dokąd zmierzam? Co jest ważne w życiu?

3 Od najmłodszych lat przygotowujemy się do dojrzałości.

4 Okres dojrzewania płciowego  Okres dojrzewania rozpoczyna się u dziewcząt około 9-10 roku życia, a u chłopców  Okres dojrzewania zwany jest inaczej okresem pokwitania.  W okresie pokwitania włącza się działalność gruczołów płciowych, uaktywnionych wcześniej przez przysadkę mózgową.  Przysadka mózgowa wytwarza hormony sterujące pracą gruczołów płciowych.  Gruczoły płciowe zaczynają produkować hormony płciowe, powodując zmiany w całym organizmie. Zaczyna się „burza hormonalna”

5 Hormony  Hormony płciowe powodują radykalne zmiany w rozwoju fizycznym, procesach fizjologicznych i psychicznych.  Testosteron jest wytwarzany przez jądra i kieruje rozwojem cech płciowych męskich.  Estrogeny są produkowane przez jajniki i są odpowiedzialne za rozwój cech żeńskich.

6 Cechy płciowe Anatomiczne, fizjologiczne i psychiczne cechy płciowe, charakterystyczne dla obu płci, podzielono na dwie grupy: Pierwszorzędowe cechy płciowe: □są zdeterminowane genetycznie - to występowanie narządów płciowych charakterystycznych dla danej płci. Drugorzędowe cechy płciowe:  wykształcają się w okresie dojrzewania płciowego pod wpływem działania hormonów męskich i żeńskich.

7 Testosteron Testosteron, męski hormon płciowy powoduje:  powiększanie się prącia, jąder, moszny do około 20 roku życia.  pojawienie się owłosienia w okolicy łonowej, zarostu na twarzy, owłosienie na nogach, pod pachami, na klatce piersiowej.  powiększenie się krtani, zgrubienie strun głosowych, prowadzące do zmiany głosu (mutacji).  grubienie skóry, wzmożoną czynność gruczołów łojowych i potowych.  duży przyrost masy mięśniowej.  silny rozrost kości, zwłaszcza górnej części klatki piersiowej, wzmożone odkładanie się w kościach soli wapnia i fosforu.  zrastanie się nasad kości długich z ich trzonami co doprowadza do zahamowania wzrostu.

8 Estrogeny Estrogeny są produkowane przez jajniki i wzmożona ich produkcja prowadzi do:  powiększenia macicy, jajowodów, pochwy.  rozwoju podściółki tłuszczowej w okolicy wzgórka łonowego.  rozwoju tkanki łącznej gruczołów mlecznych.  wzrostu kości, ich mineralizacji oraz zrastania nasad z trzonami.  charakterystycznego ukształtowania się żeńskiego typu miednicy.  zwiększenia ukrwienia skóry, w wyniku którego skóra kobiety jest cieplejsza niż mężczyzny.  nadania skórze miękkości i delikatności.

9 Tempo zmian W okresie dojrzewania zauważa się duże różnice pomiędzy  czasem zmian u obu płci,  cechami osobniczymi w obrębie jednej płci. Dlatego nie określa się jednoznacznie wieku pojawiania się poszczególnych zmian, związanych z wiekiem pokwitania, tylko podaje się przybliżone granice wiekowe.

10 Zmiany fizyczne u chłopców WiekZmiany w organizmie Początek przyspieszonego wzrostu, obniżenie się moszny, powiększenie i wzrost jąder, początek owłosienia twarzy i okolic płciowych Mutacja głosu, wyraźne owłosienie w okolicy narządów płciowych, początek owłosienia pod pachami, zgrubienie rysów twarzy, zmazy nocne (polucje- mimowolne wytryski nasienia) Początek owłosienia na piersiach i brzuchu, męska budowa ciała, wzrost siły mięśniowej, zmiana profilu szyi (tzw. „jabłko Adama”), męski głos, zakończenie wzrostu szkieletowego.

11 Zmiany fizyczne u dziewcząt wiekZmiany w organizmie 9-10 Rozwój kości miednicy, powiększenie brodawek sutkowych Powiększenie piersi, owłosienie łonowe Rozwój zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych Dalsze powiększanie piersi, pigmentacja brodawek sutkowych Owłosienie pachowe, pierwsze miesiączki- bez jajeczkowania Pogrubienie głosu, jajeczkowanie Zakończenie wzrostu szkieletowego.

12 Podczas dorastania nasze ciało zmienia się

13 Zmiany psychiczne u dziewcząt i chłopców  Oprócz zmian anatomicznych i fizjologicznych, które zostały już omówione, dokonuje się również szereg zmian w obszarze psychiki, które często nie są uświadamiane.  Należy tu wymienić: - rozdrażnienie i przeczulenie na punkcie własnej osoby. - zmienność nastrojów. - bezpodstawne niezadowolenie z siebie. - wyolbrzymianie drobnych kłopotów, które często urastają do rangi problemów życiowych. - powstają nowe, nieznane dotąd wzruszenia, uczucia, pragnienia, popędy i związane z tym niepokoje. - pojawia się zainteresowanie płcią przeciwną, przy czym doznania uczuciowe charakteryzuje duża zmienność ( od zachwytu do pogardy, od miłości do nienawiści). - odkrywanie własnej odrębności, indywidualności. - zrodzenie się poczucia wyższości w stosunku do innych, a w szczególności do osób dorosłych – stąd częste konflikty z rodzicami, agresja, nieuznawanie autorytetów.

14 Na rozwój psychiczny bardzo duży wpływ ma otoczenie, czyli rodzina, szkoła, rówieśnicy, sposób spędzenia wolnego czasu, zainteresowania, rozrywki… W tym okresie kształtuje się system wartości i zasad, którymi młody człowiek będzie się kierował w dorosłym życiu.

15 Konflikty z rodzicami  W okresie dojrzewania, chcesz czy nie, musisz się przystosować do nowych relacji z otoczeniem.  Denerwujesz się, gdy bliscy okazują Ci troskliwość jak małemu dziecku, a jednocześnie mają oczekiwania jak od dorosłego.  Warto wtedy pamiętać, że dojrzewanie to czas przystosowywania się do zmian w Twojej osobie nie tylko dla Ciebie, ale i Twoich najbliższych.  Często trudno Ci rozmawiać otwarcie z bliskimi, bo sposób, w jaki Cię traktują, nie zmienił się tak bardzo, jak Ty sam(a) się zmieniłaś(łeś) od początku okresu dojrzewania.  Spróbuj być wobec nich szczera(y) i otwarta(y), powiedz o swoich obawach i uczuciach. Rozwiązania najprostsze są często najlepsze.  Naucz się rozumieć rodziców. Oni także uczą się rozumieć Ciebie. Będzie to miarą Twojej dojrzałości.

16 Rady …  Jeżeli hormony szaleją i masz huśtawkę nastrojów, to od Ciebie zależy, czy z niej nie spadniesz.  Nie usprawiedliwiaj swojej arogancji „prawami natury”. Nad naturą, jako człowiek możesz zapanować.  Zanim wybuchniesz ze złości, albo zamkniesz się w sobie możesz policzyć wolno do 10 i spróbować pogadać z drugą stroną konfliktu, albo z inną, zaufaną osobą. Możesz też swoje żale „przelać” na papier. To pozwala zdystansować się i przemyśleć parę spraw.  Okres pokwitania to czas młodzieńczego rozkwitu. I mimo wszystkich problemów, jest to najpiękniejszy okres w życiu człowieka. Kartka bezpieczeństwa W razie nagłego ataku złości: 1.Zerwać. 2.Zmiąć. 3. Energicznie cisnąć w kąt. Jeśli nie przechodzi: 1.Podeptać.

17 Dojrzałość Kiedy kończy się okres dojrzewania człowiek wchodzi w etap dorosłości. Na pełną dojrzałość składa się:  dojrzałość biologiczna (fizyczna).  dojrzałość psychiczna.  dojrzałość społeczna. Nie jest możliwe dokładne wskazanie momentu, kiedy osoba staje się dorosła, czyli osiąga pełną dojrzałość.

18 Cechy osoby dojrzałej  Potrafi niezależnie myśleć i obiektywnie oceniać rzeczywistość.  Wie jak dobierać sobie przyjaciół i szanować ich odrębność.  Łączą ją z rodziną silne więzi emocjonalne, jednak nie jest od niej zależna.  Ma rozwiniętą wrażliwość moralną.  Może w pełni ponosić za siebie odpowiedzialność w życiu prywatnym i społecznym.  Ma określone wykształcenie i może zarabiać na swoje utrzymanie.

19 Zadania 1. Podaj nazwę gruczołu, który decyduje o wejściu w czas dojrzewania. 2. Wymień nazwy hormonów płciowych. 3. Oceń prawdziwość stwierdzenia: Dziewczęta i chłopcy w tym samym czasie wchodzą w wiek pokwitania ( P lub F) 4. Wymień rodzaje dojrzałości, składające się na pełną dojrzałość człowieka. 5. Wymień trzy cechy dojrzałego człowieka, które według Ciebie są najistotniejsze w dorosłym życiu.

20 Źródła  W.Lewiński,J.Prokop, Biologia1, OPERON 2004r.  B.Klimuszko, Biologia I, ŻAK,2000r.  D.Cichy,I.Żeber-Dzikowska,DEBIT 2000r.  B.Potocka,W.Górski, Biologia, MAC Edukacja 2003r.  J.Loritz-Dobrowolska i wsp., Biologia, OPERON 2007r.  Z.Sendecka i wsp., Vademecum, Operon, 2008r.  W.Gołda,J.Wardas, Biologia, Nowa Era 1994r.  materiały „Puls życia 2”, Nowa Era 2009r.


Pobierz ppt "2.39. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google