Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

H ISTORIA ROWERU. S PIS TREŚCI Historia: - PoczątekPoczątek - PierwowzórPierwowzór - Pierwszy napędPierwszy napęd - VelocipedVelociped - Duże kołaDuże.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "H ISTORIA ROWERU. S PIS TREŚCI Historia: - PoczątekPoczątek - PierwowzórPierwowzór - Pierwszy napędPierwszy napęd - VelocipedVelociped - Duże kołaDuże."— Zapis prezentacji:

1 H ISTORIA ROWERU

2 S PIS TREŚCI Historia: - PoczątekPoczątek - PierwowzórPierwowzór - Pierwszy napędPierwszy napęd - VelocipedVelociped - Duże kołaDuże koła - 2m2m - ŁańcuchŁańcuch - Coraz bliżejCoraz bliżej - OponaOpona - PrzerzutkiPrzerzutki - PopularyzacjaPopularyzacja - Pierwszy „Góral”Pierwszy„Góral” - Rower poziomyRower poziomy Wykonanie współczesne go roweru: - Wykonanie Podział współczesnych rowerów: - Rowery dla pańRowery dla pań - Rowery miejskieRowery miejskie - Rowery turystyczneRowery turystyczne - Rowery górskieRowery górskie - Rower poziomyRower poziomy - Rowery ExtremeRowery Extreme

3 P OCZĄTEK Historia roweru zaczyna się w czasach antycznych. Wizerunki pojazdów, które mogą być uznawane za "przodków" dzisiejszego roweru obecne są na reliefach odnalezionych na terenie starożytnego Egiptu i Babilonii. Zanim rower osiągnął swoją dzisiejszą formę, przebył długą drogę rozwoju, począwszy od etapu prymitywnej "maszyny do biegania". Spis treści Wstecz

4 PIERWOWZÓR Karl Freiherr Drais von Sauerbronn zbudował pierwowzór roweru, tzw. maszynę biegową. Pojazd ten wprawiano w ruch przez odpychanie się nogami od ziemi. Prędkość ok km/h. Spis treści Wstecz

5 P IERWSZY NAPĘD Kirkpatrick MacMillan zbudował trójkołowiec a później także jednoślad napędzany systemem wahliwych pedałów i popychaczy, połączonych z wykorbioną osią tylnego koła. Był to pierwszy znany pojazd z napędzanym tylnym kołem. Spis treści Wstecz

6 V ELOCIPED Gottlieb Mylius i Philipp M. Fischer (D), ( ) - napęd przedniego koła Pierre Michaux (F), buduje popularny Velocipede z napędem na przednie koło. Spis treści Wstecz

7 D UŻE KOŁA James Starley i William Hunter (GB), patent na koło z drutowymi szprychami, pracującymi na rozciąganie. To umożliwia wykonywanie kół o bardzo dużej średnicy i powstanie tzw. bicykli. Spis treści Wstecz

8 2 M James Starley (GB), opracowanie zaplatania szprych stycznego do piasty. Zwiększanie średnicy koła (niekiedy do prawie 2 m) sprawia, że upadek z bicykla był niebezpieczny. Spis treści Wstecz

9 ŁAŃCUCH Guilmet i Meyer (F), - opracowanie napędu przekładnią łańcuchową (łańcuch drabinkowy Galle'a) oraz Harry J. Lawson (GB), (kolejne wersje , 74, 79) i Thomas Shergold (GB), (1877). Spis treści Wstecz

10 C ORASZ BLIŻEJ John Kemp- Starley (GB), opracował pierwowzór roweru współczesnego. Wyposażony w koła równej wielkości, kierownicę połączoną bezpośrednio z widelcem i tylne koło napędzane przekładnią łańcuchową. Pojazd nazywał się Rover (Wędrowiec), stąd pochodzenie polskiej nazwy. Spis treści Wstecz

11 O PONA John Boyd- Dunlop (GB), opatentował oponę pneumatyczną, co sprawiło, że jazda na rowerze stała się znacznie wygodniejsza. Od tego czasu kształt roweru zmieniał się jedynie nieznacznie. Spis treści Wstecz

12 P RZERZUTKI Pierwsze systemy zmiany przełożeń wprowadzenie do sportu wyczynowego. Przerzutki w rowerach współczesnych należą do wyposażenia standardowego. Spis treści Wstecz

13 P OPULARYZACJA Alex Moulton (GB), rozpoczął produkcję rowerów na małych kołach, co spowodowało wzrost popularności tego środka transportu oraz powstanie wielu modeli rowerów składanych. Spis treści Wstecz

14 P IERWSZY „G ÓRAL ” w Kalifornii, USA, powstał rower górski, MTB (Mountain Bike) - obecnie jedna z najpopularniejszych odmian roweru na świecie. Zbudowanie pierwszego roweru MTB przypisuje się Gary'emu Fisherowi (1979). Przy wykorzystaniu rowerów górskich zdobyto szczyty niedostępne dla innych pojazdów ( Pik Lenina, 7134 m npm., Polak, Tomasz Swinarski). Spis treści Wstecz

15 R OWER POZIOMY 1914 do czasów dzisiejszych - rowery poziome w obudowach aerodynamicznych pozwalają na osiągnięcie b. wysokich prędkości - rekord świata (ustanowiony ) w sprincie na 200 m ze startu lotnego (rozpędzanie - 1 mila) wynosi 129,63 km/h (pojazd Varna Diablo, Kanada). Spis treści Wstecz

16 W YKONANIE WSPÓŁCZESNEGO ROWERU Ramy rowerów popularnych wykonuje się z rur ze stali węglowej, droższych - ze stali stopowych Rury ram łączy się spawaniem w osłonie gazu obojętnego lub lutowaniem Części roweru wykonuje się ze stali lub z aluminium. Koła roweru mają zazwyczaj 36 szprych (w tandemach i rowerach bagażowych bywa ich do 48, w rowerach wyścigowych - min. 12). Spis treści Wstecz

17 P ODZIAŁ WSPÓŁCZESNYCH ROWERÓW Spis treści Wstecz

18 R OWERY DLA PAŃ Płeć piękna przykłada szczególną wagę do wygody oraz... wyjątkowego wyglądu roweru. Spis treści Wstecz

19 R OWERY MIEJSKIE Rowery miejskie to ucieleśnienie wygody, komfortu i praktyczności. Przede wszystkim przeznaczone do poruszania się po mieście i drogach asfaltowych. Spis treści Wstecz

20 R OWERY TURYSTYCZNE Rowery turystyczne powstały z myślą o rekreacji oraz dłuższych wyprawach rowerowych. Niekoniecznie przełajowych, ale także tych po leśnych duktach i zarośniętych ścieżkach. Spis treści Wstecz

21 R OWERY GÓRSKIE To rowery służące do przemieszczania się w trudnym terenie. Popularne "górale„ można podzielić na kilka typów w zależności od ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystania. Spis treści Wstecz

22 R OWER POZIOMY Choć dla niektórych to wciąż "roweropodobny„ dziwoląg, entuzjaści roweru poziomego podkreślają jego zalety. Według nich, jest wygodniejszy, a pozycja jadącego jest bardziej naturalna niż na Klasycznym rowerze. Spis treści Wstecz

23 R OWERY E XTREME Rowery z tej serii adresowane są do ludzi młodych, lubiących wyzwania i adrenalinę, Dla których rower to coś więcej niż tylko środek transportu, to sposób na życie. Spis treści Wstecz


Pobierz ppt "H ISTORIA ROWERU. S PIS TREŚCI Historia: - PoczątekPoczątek - PierwowzórPierwowzór - Pierwszy napędPierwszy napęd - VelocipedVelociped - Duże kołaDuże."

Podobne prezentacje


Reklamy Google