Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komunikować się czyli co robić? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komunikować się czyli co robić? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak."— Zapis prezentacji:

1 Komunikować się czyli co robić? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak

2 PLAN Kompetencje komunikacyjne a kompetencje językowe Rozwój typowy jako wskazówka do interwencji Intencja komunikacyjna AAC a komunikacja Jak wspierać? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak

3 Temat komunikacji interesuje mnie ponieważ …. oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak

4 Chciał(a)bym dowiedzieć się …. Mocną stroną mojego dziecka w komunikacji jest ….. Kiedy moje dziecko chce mi coś zakomunikować w ó wczas najczęściej …. W komunikacji z moim dzieckiem używam …… Wyzwaniem dla mnie, w komunikacji z dzieckiem jest …. oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak

5 odbiorca nadawca narzędzie/znak intencja komunikacyjna ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE A ZDOLNOŚCI KOMUNIKACYJNE

6 ROZWÓJ SPOŁECZNO-KOMUNIKACYJNY oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak SAMOREGULACJA ODWZAJEMNIONA INTERKACJA JĘZYK WERBALNY JĘZYK SPOŁECZNY 3r.ż 18 msc. 4 msc.

7 oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak Odbiorca Nadawca

8 oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak ODWZAJEMNIONA INTERKACJA zbilansowana Odbieram komunikat Nadaję komunikat InicjujeOdpowiadam Akceptuje propozycje Proponuję

9 Przełomowy moment - pojawienie się intencji komunikacyjnej Komunikacja intencjonalna - dziecko świadomie kieruje zachowaniem dorosłego, nadaje czytelne komunikaty, inicjuje i podtrzymuje kontakt świadomość siebie jako sprawcy (coś mogę) świadomość partnera komunikacji (ktoś mnie słucha) świadomość komunikatu (mam coś do przekazania) oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak

10 Przestrzeń do komunikacji czyli pytanie o to, kiedy rodzi się potrzeba komunikacji? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak intencja komunikacyjna

11 Przestrzeń do komunikacji czyli pytanie o to, kiedy rodzi się potrzeba komunikacji? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak intencja komunikacyjna Aby uzyskać pozytywną reakcję Aby zaspokoić potrzebę Aby coś się zdarzyło Aby podzielić się informacją Aby wyrazić uczucia Aby uzyskać informację Aby podtrzymywać i budować bliskie relacje

12 Przestrzeń do komunikacji czyli pytanie o to, kiedy rodzi się potrzeba komunikacji? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak intencja komunikacyjna

13 słowa/dźwięki gesty oczy/twarz zachowanie przedmioty dotyk/ciało przestrzeńobrazki NARZĘDZIE/ZNAK

14 AAC w komunikacji oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak Augmentative – wspomagające Alternative – alternatywne Communication – sposoby porozumiewania się wzmacnia i uzupełnia mowę alternatywnymi sposobami porozumiewania się Komunikacja wspomagająca stanowi podstawową formę porozumiewania się dla osób pozbawionych umiejętności mówienia Komunikacja alternatywna Podgrupa rozwojowa

15 Jak wspierać? Preferencje dziecka Metoda górnej półki Słoiki/pojemniki Rzeczy, które włączyć potrafi tylko rodzic Ojej, „zapomniałem” Ojej, „pomyliłam się” Kontrolowana odmowa Zaskakuj Schowaj Pauza Czas Wybór Równowaga między komentowaniem a wydawaniem poleceń Narzędzie dla dziecka oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak

16


Pobierz ppt "Komunikować się czyli co robić? oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak."

Podobne prezentacje


Reklamy Google