Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projektowanie przyszłości INVENTING THE FUTURE Kielce, 29 listopada 2013 Prof. Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz AFiB Vistula w Warszawie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projektowanie przyszłości INVENTING THE FUTURE Kielce, 29 listopada 2013 Prof. Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz AFiB Vistula w Warszawie."— Zapis prezentacji:

1 Projektowanie przyszłości INVENTING THE FUTURE Kielce, 29 listopada 2013 Prof. Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz AFiB Vistula w Warszawie e-mail: jan.fazlagic@ue.poznan.pl

2 Tematyka prezentacji Skąd brać inspiracje dla innowacji? Jakie postawy są ważne dla powstawania innowacji? Czy można przewidywać przyszłość?

3 Skąd brać inspiracje dla innowacji?

4 Idea-Generation Tools by Strategy (1) (Booz & Allen 2012) Poszukiwacze potrzeb (Need Seekers) – np. Apple, Procter & Gamble: angażują klientów w proces tworzenia nowych pomysłów. Cel: odkryć ujawnione i nieujawnione potrzeby klientów a następnie jako pierwszy zamienić je na produkt rynkowy.

5 Idea-Generation Tools by Strategy (2) (Booz & Allen 2012) Tłumacze rynku (Market Readers) – np. Hyundai, Caterpillar. Stosują szerokie spektrum metod mających na celu monitorowanie rynków, klientów, i konkurentów. Tworzą innowacje stopniowe (inkrementalne) – nie są no. 1 w tworzeniu pomysłów ale są nr 1 w zakresie ich komercjalizacji (“fast follower”). Zajmują się tym, na czym się znają.

6 Idea-Generation Tools by Strategy (3) (Booz & Allen 2012) Twórcy nowych technologii (Technology Drivers) np. Google, Bosch. Inwestują wiele w B+R w nadziei, że nowa technologia zaspokoi potrzeby ujawnione lub nieujawnione klientów. Tworzą zarówno innowacje inkrementalne jak i przełomowe.

7 Negatywna strona innowacji (1) Nearly 100% of innovation — from business to politics — is inspired not by "market analysis" but by people who are supremely pissed off by the way things are. Tom Peters http://www.chrisoleary.com/projects/TheParadoxOfPain/index.html

8 Negatywna strona innowacji (2) Z badań Jensena (1993) wynika, że korporacje traciły miliardy dolarów próbując wdrożyć innowacje i poniosły porażkę. Są wyniki badań, z których wynika, że potrzeba 3000 wstępnych pomysłów (raw ideas) aby wytworzyć jeden sukces komercyjny (Steven and Burley 1997).

9 Negatywna strona innowacji (3) Innovator’s dilemma (Christensen, 1997) – orientacja na klienta i „wsłuchiwanie się” w jego potrzeby zaślepia firmę. W rezultacie nie jest ona w stanie wykryć radykalnych zmian na rynku. Przykłady porażek firm, które wpadły pułapkę Innovator’s dilemma - zaślepionych na przełomowe innowacje: ♦ Sears Roebuck – pioneer innowacjj w handlu detalicznym w latch 60 tych XX w. (supply chain management, store brands, catalogue retaining, and credit card sales) zignorował: discount retailing, home centers i innowacje finansowe. ♦ IBM – nie zauważył minikomputera, ♦ Xerox – nie zauważył rynku biurowych kserokopiarek, ♦ Wielcy producenci stali nie zauważyli pojawienia się minimills. ♦ Coca-cola – woda butelkowana.

10 Postanowiono zmienić smak Coca- Coli – tak powstała New Coke.

11 We wrześniu 1984 roku przetestowali napój, który miał być ostateczną wersją New Coke. Zebrali setki tysięcy konsumentów z Ameryki Północnej, urządzili ślepe testy New Coke pokonała Pepsi o 6-8 punktów procentowych.

12 Badania rynku – lekcja dla innowacyjnych firm A jednak zawiodła. Poniosła druzgocącą klęskę!!!

13 Jakie postawy są ważne dla powstawania innowacji?

14 Jak motywować innowatorów? Związek pomiędzy wydajnością a zastosowaniem bodźców ekonomicznych

15 Wytrwałość: Wytrwałość: Kultura ryżu vs. Kultura pszenicy Jedną z charakterystycznych cech uprawy ryżu jest to, że woda używana do nawadniania pól zawiera wiele substancji odżywczych, więc im intensywniej uprawia się pole, tym bardziej urodzajne się ono staje.

16 Reguła 10 tys. godzin

17

18

19 czym jest PORAŻKA? 1831 r. – bankructwo prywatnej firmy 1832 r. – porażka w wyborach na stanowisko w Izbie Reprezentantów 1834 r. – bankructwo prywatnej firmy 1836 r. – depresja 1838–1855 r. – pięć porażek w wyborach 1856 r. – porażka w wyborach na stanowisko wiceprezydenta 1858 r. – porażka w wyborach na senatora 1860 r. – wybrany na prezydenta USA

20 … Firma Xerox wymyśliła graficzny interfejs użytkownika, jaki znamy z systemu operacyjnego Windows. Xerox wynalazł także to, co dziś nazywamy „myszką” komputerową. Żaden z wynalazków nie przyniósł Xeroxowi profitów.

21 Czy można przewidywać przyszłość?

22

23

24

25 Incremental & Radical Innovation Radical Invention Incremental InnovationRadical Innovation

26 Ford's first moving car assembly line, 1913.

27 Czy innowacyjność zależy od kraju? Z badań wynika, że różne kraje mają różną zdolności do generowania innowacji w różnych branżach (np. sprzedaż/nakłady na B+R; wartość dodana/nakłady na B+R)

28

29 Dr hab. Jan Fazlagić prof. nzw. UE w Poznaniu oraz AFiB VISTULA w Warszawie Fazlagic.pl Headmaster.pl j.fazlagic@vistula.edu.pl


Pobierz ppt "Projektowanie przyszłości INVENTING THE FUTURE Kielce, 29 listopada 2013 Prof. Jan Fazlagić, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu oraz AFiB Vistula w Warszawie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google