Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentacja do lekcji „Chrońmy środowisko” Temat lekcji: Chrońmy to, co najcenniejsze w naszej okolicy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentacja do lekcji „Chrońmy środowisko” Temat lekcji: Chrońmy to, co najcenniejsze w naszej okolicy."— Zapis prezentacji:

1 Prezentacja do lekcji „Chrońmy środowisko” Temat lekcji: Chrońmy to, co najcenniejsze w naszej okolicy.

2 Te miejsca, które opisuję są niezwykle piękne, cenne przyrodniczo i atrakcyjne dla mieszkańców tej okolicy. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że tu mieszkamy, tu chodzimy do szkoły. Zdajemy sobie sprawę, że takich miejsc jest już niewiele, więc dbamy o nie i podejmujemy działania dla ich ochrony. Po łące, tętniącej życiem, która wygląda jak barwny dywan oprowadzi Was Bocian Wędrowniczek. Staw, raj nie tylko dla płazów odwiedzisz razem ze śmigłym Małyszkiem Nartnikiem. Bobrek Kolaniczek zaprowadzi Was nad rzekę San, która odegrała ogromną rolę w przeszłości i nadal ma dla nas niezwykle znaczenie. Nieśmiała Biedronka zabierze Was na spacer po polu.

3

4 RZEKA Hej!, hej!! Nazywam się Bobrek Kolaniczek, pewnie chcecie wiedzieć dlaczego Kolaniczek, a to dlatego, że mieszkam w pobliżu ul. Kolaniki. Zaprowadzę Was nad rzekę San, gdzie mieszkam, a właściwie w rozlewisku dawnego koryta tej rzeki. Bóbr Aktywny jest nocą i o zmierzchu. Trudno go zauważyć w czasie dnia. Występuje głównie w lasach łęgowych nad strumieniami, rzekami. Latem bobry żywią się głównie roślinami wodnymi i przybrzeżnymi, zimą odżywiają się łykiem drzew liściastych które zgromadziły w lecie. Drzewa stanowią jeden z budulców żeremi. Bobry bez problemu ścinają drzewa w ten sposób, aby przewróciło się ono w kierunku rzeki. Kopią nory w brzegach rzek lub w brzegach jezior. W przypadku braku dogodnych miejsc budują kopce z gałęzi i mułu, otoczone wodą, zwane żeremiami.lasach łęgowychżeremiami

5 STAW Witajcie!! Jestem śmigły Małyszek Nartnik! opowiem Wam co ciekawego jest nad stawem. Ruszaj śmiało na wyprawę! Dobrej zabawy! Narciarz na wodzie. Nartniki wykorzystują powierzchnię wody do łapania owadów, podobnie jak pająki swoją sieć. Nogami wychwytują fale, wywoływane miotającego się na wodzie owada i potrafią precyzyjnie określić, skąd pochodzą fale. Długość susów może dochodzić nawet do 1 metra.

6 Staw i jego okolice to środowisko tętniące życiem. Każdy organizm żyjący w stawie stanowi ogniwo jakiegoś łańcucha zależności pokarmowej. Najczęściej zjada on niższe i słabsze od siebie ogniwo, a sam może być zjedzony przez silniejszego drapieżnika. Spotkasz tu nie tylko ryby i żaby, ale też małe gryzonie, ptaki i owady. Na brzegu i w wodzie kwitną piękne rośliny. Można prowadzić ciekawe obserwacje. Czy wiesz, jakie ptaki budują gniazda wśród trzcin? W jaki sposób nartnik utrzymuje się na powierzchni wody? Czy znasz mięsożerną roślinę żyjącą w stawach?

7 Ważki Dojrzałe ważki pojawiają się w lecie. Najpierw brązowe larwy wypełzają z wody na rośliny. Ich oskórek pęka i wydobywa się z niego dojrzała ważka. Odpoczywa na roślinie, aż jej ciało stwardnieje, a skrzydła się rozprostują. Wtedy odlatuje. Ważka żyje krótko: około 1 miesiąca.

8 A oto roślina owadożerna - Pływacz zwyczajny, żyjąca w naszym stawie Pływacz zwyczajny- Roślina swobodnie unosząca się w toni wodnej, nie posiada systemu korzeniowego. Blisko powierzchni wody znajduje się tylko podczas kwitnienia. Unoszenie się w wodzie umożliwiają jej pęcherzyki powietrza, będące równocześnie aparatami chwytającymi drobne zwierzęta wodne. Wykształcenie aparatów chwytających spowodowane jest potrzebą uzupełnienia niedoborów azotu. Zwierzęta, przede wszystkim drobne skorupiaki, chwytane są w drobne pęcherzyki, które otwierają się do wewnątrz, zasysając zdobycz wraz z wodą. Po wciągnięciu zdobyczy, klapka natychmiast z powrotem się zamyka. Schwytane zwierzęta trawione są przy pomocy enzymów wydzielanych ze ściany pęcherzyka.

9 Kle KLe!!kle Jestem Bocian Wędrowniczek! Zimuję sobie w południowej Afryce. Drogę długości kilometrów przebywam w ciągu czterech miesięcy, pokonując dziennie maksymalnie 200 kilometrów. Podczas lotu wiosłującego wykonuję prawie dwa uderzenia skrzydłami w czasie jednej sekundy. Posługuję się też lotem szybowcowym, czyli wykorzystując powierzchnię swoich skrzydeł i wznoszące, ciepłe prądy powietrzne. Potrafię też pogwizdywać. Uf-uf. wreszcie dotarłem, nie było łatwo. Potrawie 8 tyś. km. Ale tu spokój! Błogi spokój. ŁĄKA

10 Tu zawsze czuję się bezpiecznie. W razie czego wiem, że mogę liczyć na Marzenkę, Michała i ich rodziców. No nie tylko także na moich opiekunów z koła „ Ekoludek”. Wiecie co, powiem Wam po cichu, że gdyby nie moi koledzy, to wcale bym nie leciał do tej Afryki. Europa jest o wiele ciekawsza, no i ludzie ofiarni, oj tak, tak…

11 Myślę, że czas już lecieć nad łąkę! Zapraszam Was na moją bocianią stołówkę! Na łąkach jest tyle do zobaczenia! Pełno tu różnych traw i barwnych kwiatów. Są różnorakie rośliny i zwierzęta. Wśród nich uwija się mnóstwo kolorowych motyli, żuków, pająków i innych drobnych zwierząt. Można zobaczyć jeża, a nawet łasicę. Czy wiesz, co się kryje pod nazwą: knieć błotna? Jaki jest konik polny? A co to jest mniszek lekarski, pospolicie nazywany dmuchawiec. Samce rzekotki drzewnej uchodzą za najgłośniejsze płazy w Polsce. Samce „śpiewają” do późnych nocnych godzin. Rankiem odpoczywają w nabrzeżnej roślinności. Jedyną cechą umożliwiającą odróżnienie samca od samicy jest posiadanie przez niego ciemnej, zielonej plamy w silnie pomarszczonej części podgardzielowej, gdzie usytuowany jest rezonator. Rzekotki wspinają się jak alpiniści, a ukrywają - jak kameleony

12 POLE Jestem Nieśmiała Biedronka! Zapraszam Was na spacer ze mną. No chodź my wreszcie na to pole !!! Czy wiesz, że jeśli posadzi się obok siebie marchew i cebulę, będą one odporniejsze na szkodniki?, Co to są zadrzewienia śródpolne? Konik polny podobnie jak pasikonik jest zielony, ale trochę mniejszy. Ma od 1,3 do 2 cm. Dolna część jego tułowia jest owłosiona. Pasikonik skacze wśród roślin, więc ma jasny, najczęściej zielony kolor. Pasikonik wydaje donośne cykanie, pocierając o siebie przednie skrzydła.

13 Ekologiczna rola zarośli Utrzymywanie równowagi biologicznej Wpływ na wydajność niektórych upraw rolnych np. ziemniaków i żyta Środowisko bytowania i miejsce rozrodu większych gatunków zwierząt Są to zbiorowiska roślinne składające się z rosnących w niewielkich grupach drzew i krzewów, między innymi brzóz, osik, grabu, tarniny i innych. Pełnią one bardzo ważną rolę gdyż chronią glebę przed erozją, silnymi wiatrami oraz są miejscem życia wielu drobnych zwierząt. W wyniku działalności człowieka zadrzewienia takie są coraz rzadszym elementem krajobrazu. Przyczyniają się do tego zła gospodarka rolna oraz przeznaczanie coraz większych obszarów pod zabudowę. Ograniczają straty wody wskutek parowania z gleby średnio o 25%, co wpływa na łagodzenie wysychania gleby latem, a zimą jej przemarzania. Ograniczają przemieszczanie się z jednych pól na inne niepożądanych związków chemicznych będących następstwem stosowania nawozów mineralnych. Upiększają krajobraz i tereny wypoczynku ludności, stanowią także schronienie dla ptactwa oraz miejsce życia bezkręgowców i innych zwierząt.

14 Biocenozy przedstawione w folderze są niezwykle cenne pod względem bogactwa przyrodniczego i kulturowego. Mogą one również stanowić miejsca atrakcyjne turystycznie. Jako mieszkańcy tych miejsc możemy być dumni, że w naszym pełnym hałasu świecie żyjemy w środowisku przyjaznym człowiekowi, w którym może on się poczuć cząstką natury i spokojnie posłuchać bijącego serca przyrody. Chrońmy to miejsce, wszak jest ono tak cenne.!!!


Pobierz ppt "Prezentacja do lekcji „Chrońmy środowisko” Temat lekcji: Chrońmy to, co najcenniejsze w naszej okolicy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google