Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Infografika Aha! w promocji nauki. Dzięki internetowi mamy praktycznie nieograniczony dostęp do informacji, możemy także swobodnie dzielić się swoją wiedzą.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Infografika Aha! w promocji nauki. Dzięki internetowi mamy praktycznie nieograniczony dostęp do informacji, możemy także swobodnie dzielić się swoją wiedzą."— Zapis prezentacji:

1 Infografika Aha! w promocji nauki

2 Dzięki internetowi mamy praktycznie nieograniczony dostęp do informacji, możemy także swobodnie dzielić się swoją wiedzą ze wszystkimi. Na co dzień stykamy się z olbrzymią liczbą danych, z których ciężko jest nam wyselekcjonować najistotniejsze treści oraz wyciągnąć z nich wnioski. Mamy coraz mniej czasu i cierpliwości na szukanie odpowiedzi. Chcąc skutecznie dotrzeć do odbiorców musimy wybrać atrakcyjny sposób prezentowania treści. A najlepiej by nasza informacja była na tyle atrakcyjna, by inni aktywnie zaczęli rozprzestrzeniać ją w świecie np. poprzez cytaty na portalach społecznościowych. Żyjemy w świecie, w którym informacja stała się najważniejszym dobrem materialnym

3 Różne sposoby przekazywania informacji

4 Potrzeba wielu słów, by opisać złożone zagadnienie i wiele wysiłku by słowa te odczytać Długie teksty już na starcie zniechęcają do czytania Czytając złożony opis łatwo zgubić wątek, rozproszyć i zrezygnować Właściwe zrozumienie opisu słownego wymaga od odbiorcy zaangażowania wyobraźni. Czytelnik nie zawsze musi mieć odpowiednio rozwiniętą wyobraźnię Przekazywanie informacji Tekst

5 Odpowiednio dobrane zdjęcie przyciąga uwagę, ale w najlepszym razie przekazuje jedynie fragment informacji Bez odpowiedniego komentarza lub elementów nawigacyjnych możliwe jest przeoczenie najistotniejszych treści Rzadko kiedy dysponujemy idealnym materiałem zdjęciowym zarówno pod względem merytorycznym jak i pod względem jakości technicznej Przekazywanie informacji Zdjęcie

6 Animacja wymaga właściwego tempa by dać czas na zrozumienie ale nie znużyć Chwilowe oderwanie uwagi może skutkować nie zrozumieniem całości przekazu Czasochłonność i kosztowność produkcji Poruszające się obiekty są atrakcyjne, bo przykuwają uwagę Wzrok jest w stanie analizować ograniczony obszar. Skupiając się na czymś mniej istotnym możemy nie dostrzec zależności, którą chcemy podkreślić Przekazywanie informacji Wideo i animacja

7 Przyciąga uwagę formą graficzną. Przekazuje informacje głównie za pomocą obrazów uzupełnionych jedynie niezbędną ilością tekstu Pozwalają w prosty ale równocześnie ciekawy sposób przedstawić fakty lub idee Uwypukla zależność pomiędzy prezentowanymi danymi Może opowiadać złożoną historię w sposób lapidarny ale jednocześnie wyczerpujący Daje czas na zrozumienie Przekazywanie informacji Infografika

8 Przekazywanie informacji Tekst, zdjęcia i infografika

9 Czym jest dobra infografika (i co nią nie jest)

10 Czym jest infografika Z czym nie należy mylić infografiki Infografika to graficzne przedstawianie informacji wraz z jej wyjaśnieniem. Sama informacja graficzna bez kontekstu nie tworzy infografiki.

11 Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki Operuje przede wszystkim obrazem, tekst jedynie uzupełnia grafikę

12 Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

13 Jest powszechnie zrozumiała, w łatwy sposób pomaga coś zrozumieć lub odkryć Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

14

15 Umożliwia szybsze zrozumienie w oparciu o intuicję i emocje wywołane przez obraz Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

16

17 Ukazuje trudne do zaobserwowania zależności i powiązania między informacjami Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

18

19 Ułatwia koncentrację na punktach, mających istotne znaczenie Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

20

21 Może funkcjonować samodzielnie, stanowi zamkniętą całość Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

22

23 Jest przyjazna dla odbiorcy, przyjemna w odbiorze, zachęca do przeanalizowania Czym jest infografika Cechy dobrej infografiki

24

25 Jak zrobić dobrą infografikę (krok po kroku)

26 Praca zespołowa. Właściwe rozdzielenie zadań zwiększa efektywność pracy nad infografiką. Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

27 Praca zespołowa. Właściwe rozdzielenie zadań zwiększa efektywność pracy nad infografiką. Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

28 Temat i cel, czyli jaką informację chcemy przekazać, komu i po co Precyzyjne określenie tematu infografiki Sprecyzowanie celu (opis wydarzenia, plan postępowania, opis procesu przemian, udowodnienie tezy itp.) Wskazanie odbiorcy – to decyduje o rodzaju infografiki, użytym języku, formacie i rodzaju medium Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

29 Dane. Jakiego rodzaju i jak szczegółowe informacje będą nam potrzebne Liczba i rodzaj danych zależy od tego czy chcemy pokazać holistyczny obraz sytuacji czy wybrany jej aspekt. Nigdy nie należy próbować wyjaśniać wszystkiego by, nie ukryć naprawdę ważnych informacji w powodzi detali Czy ma to być jedna złożona infografika czy kilka części Dane powinny być kompletne, aktualne i pochodzić z wiarygodnego źródła Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

30 Środki. Przy wykorzystaniu jakich form przedstawić dane, którymi dysponujemy Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku Mapy - lokalizacja wydarzeń Wykresy – zmiany i tendencje Diagramy przepływu - procesy Schematy organizacyjne - hierarchię Przekroje - struktura przedmiotu Linie czasu - historia

31 Koncept graficzny. Forma jest ważna, bo przyciąga uwagę, ale nie może przesłaniać treści Zaskakujący, atrakcyjny wizualnie pomysł przyciąga uwagę Forma graficzna jednak musi być podporządkowana informacji Grafika przede wszystkim ma być środkiem pozwalającym informować w prosty sposób Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

32

33

34

35

36 Rozplanowanie struktury infografiki. Selekcja i logiczna organizacja informacji Ostateczna selekcja danych Wyodrębnienie informacji głównych i drugorzędnych Logiczne ułożenie treści z zachowaniem ogólnie przyjętych zasad odczytu Przygotowanie szkicu Odpowiednie sformułowanie tytułów i opisów do grafiki Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

37 Ogólnie przyjęte zasady kolejności odczytu treści Od lewego górnego rogu Zgodnie z ruchem wskazówek zegara Od środka na zewnątrz Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

38

39

40 Świadome użycie koloru. Funkcja estetyczna i informacyjna koloru w infografice Kolor lepiej wyróżnia niż zmiana kształtu lub wielkości. W infografice lepiej jest stosować stonowane barwy z mocnym kolorem wyróżniającym. Umożliwia grupowanie obiektów i logiczne organizowanie infografiki Ułatwia odczytanie informacji we właściwej kolejności (nawigacja) Kulturowe znaczenie koloru Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

41 Podstawowe modele barw – skala RGB Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku Przestrzeń barw stosowana w fotografii cyfrowej i urządzeniach Elektronicznych. Kolory mogą być bardzo żywe. Odwzorowanie koloru zależy od ekranu. Po zamianie na system CMYK tracą świetlistość. Zestaw czterech podstawowych kolorów farb stosowanych w druku. Kolory w systemie CMYK są bardziej stonowane niż RGB. Przy zamianie z RGB należy spodziewać się utraty części niuansów kolorystycznych. RGBCMYK

42 Narzędzia do tworzenia palet kolorów ADOBE COLOR CC www.color.adobe.com Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku www.colorbrewer2.org COLORBREWER

43 Minimalna liczba kroków niezbędnych do zinterpretowania infografiki Treść i język łatwe do zrozumienia Wnioski umieszczone w widocznych miejscach Teksty krótkie i precyzyjne Główny ciężar wyjaśnienia powinien spoczywać na grafice Klarowny przekaz. Jak najkrótszą drogą dojść do celu Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

44 Harmonijny projekt. Połączenie wszystkich elementów w dobrze zorganizowaną całość Tytuł jako pierwsza informacja ułatwiająca analizę infografiki Informacja ułożona warstwowo Dynamiczna kompozycja oparta na siatce ułatwiającej utrzymanie porządku Wolna przestrzeń pomiędzy poszczególnymi elementami Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

45 Krytyczna weryfikacja infografiki. Ostatni moment na zmiany Test na odbiorcy oglądającym infografikę po raz pierwszy Błędne interpretacje wynikające z: - przypadkowych efektów wizualnych - błędnych skojarzeń - błędów powstałych w trakcie tworzenia infografiki (przesunięcia, duplikowanie elementów itp.) Jak zrobić dobrą infografikę Krok po kroku

46 Jak nie zrobić złej infografiki (najczęstsze błędy)

47 Temat nienadający się na infografikę Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

48 Nielogiczny układ treści, chaotyczny przekaz Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

49 Przesadna ozdobność, rozpraszająca forma Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

50 Przesadna ozdobność, rozpraszająca forma Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

51 Zbyt skomplikowane obiekty jako wykresy Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

52 Źle dobrany typ wykresu Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

53 Szkodliwa pseudo-perspektywa cz.1 Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

54 Szkodliwa pseudo-perspektywa cz.2 Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

55 Szkodliwa pseudo-perspektywa cz.3 Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

56 Przeładowanie informacjami, długie teksty Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

57 Powtórzenia informacji Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

58 Błędne użycie koloru Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

59 Brak jednostek, brak źródła, błędna skala Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

60 Przypadkowe wywołanie błędnych skojarzeń Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy

61 Błędy wynikające ze złej percepcji obrazu Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy Skłonność ludzkiego mózgu do odszukiwania przypadkowych wzorców w tym na co patrzymy i interpretowanie ich jako istotne. Nasz mózg podświadomie szuka analogi do rzeczywistego świata.

62 Błędy wynikające ze złej percepcji obrazu Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy Uleganie złudzeniom optycznym, np. na skutek zjawiska hamowania bocznego powodującego zniekształcenia widzenia kształtu, koloru i wielkości w zależności od sąsiednich obiektów (iluzja Titchenera).

63 Błędy wynikające ze złej percepcji obrazu Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy Kompensacja brakującego obrazu z tzw. plamki ślepej. W miejscu połączenia siatkówki z nerwem wzrokowym nie ma fotoreceptorów i obraz z tego miejsca jest uzupełniany przez mózg na podstawie otoczenia.

64 Błędy wynikające ze złej percepcji danych Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy Bardzo duże liczby są dla większości z nas trudne do wyobrażenia i niemożliwe do zapamiętania. Należy więc odnosić się do jednostek, które jesteśmy w stanie odtworzyć z pamięci (kilo-, mega-, giga- itp). Drugi sposób polega na rozkładzie dużej liczby na iloczyn kilku mniejszych np. przeliczenie sumy rocznych wydatków państwa na część przypadającą na jednego mieszkańca. Można wykorzystać zjawiska tzw. kotwiczenia, polegające na podsuwaniu sugestywnych punktów odniesienia, które wpływają na wartość naszych szacunków np. strzałki itp

65 Błędy wynikające ze złej percepcji danych Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy Problem podmiany pytania. Napotykając pytanie mózg próbuje udzielić możliwie jak najszybciej odpowiedzi bazując na zdobytym wcześniej doświadczeniu. Jeśli nie mamy wystarczających danych do prawidłowego zrozumienia tego pytania automatycznie podmienia pytanie na takie, na które potrafi udzielić odpowiedzi. Jeśli więc z infografiki nie będzie wystarczająco jasno wynikało, co ona przedstawia, odbiorca może ją źle odczytać imoże nawet nie wiedzieć, że ją źle odczytuje.

66 Błędy wynikające ze złej percepcji danych Jak nie zrobić złej infografiki Najczęstsze błędy Wiara w jedną prawdziwą historię. Podświadomie dążymy do uzyskania prostego wytłumaczenia złożonych zależności, często kosztem wielkich uproszczeń. Może się zdarzyć, że opisujemy jakąś historię i by dojść do określonej konkluzji, opuszczamy wątpliwości lub ukrywamy niespójności akcentując odpowiednio niektóre elementy. Należy krytycznie przyglądać się własnym obserwacjom i szukać alternatywnych rozwiązań.

67 Sposoby obrazowania danych

68 Wysokość i długość to cechy bardzo dobre do prezentacji zmiennych na skali ilorazowej. Używa się ich do porównania stosunku liczb oraz pokazania zmian danych w czasie Poprawne porównanie wartości zobrazowanych słupkami jest możliwe jedynie gdy są one umieszczone na wspólnej osi (a nie np. na mapie) Wysokości słupków powinny być proporcjonalne do wartości danych. Wykresy na wspólnej osi powinny więc zaczynać się od wartości zero. Sposoby obrazowania danych Długość. Wykresy słupkowe

69 Łatwiej i dokładniej możemy porównać długość odcinków niż krzywych (łuków, pętli) i najlepiej by leżały one leżały na wspólnej osi Wybór osi nie wpływa na percepcję i może wynikać z proporcji obszaru przeznaczonego na wykres, tak by je optymalnie zagospodarować Szerokość paska nie niesie informacji - ważne by jej nie zakłócała (zbyt duża grubość) Dzielenie pasków pokazuje jaką częścią całości jest składowa, ale trudno porównać składowe w różnych paskach Sposoby obrazowania danych Wysokość. Wykresy paskowe

70 Wykresy liniowe ilustrują zmiany danych zachodzące w czasie. Pozwalają uwypuklić trendy. Jeden wykres może przedstawiać kilka danych (linii) jednak nie więcej niż 4-5. Wszystkie powinny mieć tę samą skalę i jednostkę. Jeśli skala jest z góry określona i miejsce danej względem krańcowych punktów ma znaczenie (np. odpowiedź ankietowa w skali od 1 do 10) konieczne jest pokazanie całej skali Sposoby obrazowania danych Krzywe. Wykresy liniowe

71 Służą do obrazowania udziału poszczególnych części w stosunku do całości (wartości procentowe) Dane są proporcjonalne do kąta wewnętrznego, a tym samym pola powierzchni koła. Zaletą jest zwarta forma i intuicyjność odczytu - od razu wiemy, że przedstawia udział różnych czynników w całości Wadą jest to, że umysł nie potrafi dokładnie odczytywać kątów z wyjątkiem wielokrotności 90 st. Również na dokładność oceny kątów wpływa ich położenie. Sposoby obrazowania danych Krzywe. Wykresy kołowe

72 Cechuje się dużą precyzją przedstawienia danych i daje ciekawe efekty wizualne. Podobnie jak długość dobrze przedstawia dane w skali ilorazowej. Jednostkę wykresu stanowi liczba wystąpień obiektu - najlepiej był to symbol kojarzący się ze zmienną. Ważne by liczba obiektów była łatwa do szybkiego oszacowania. Przy dużej liczbie symboli pomaga ich grupowanie. Sposoby obrazowania danych Liczebność

73 Przedstawia jeden zestaw danych na osi pionowej, a drugi na osi poziomej Używając różnych punktów w różnych kształtach lub kolorach możemy wzdłuż jednej linii pozycjonować różne wartości, co pozwala na znaczne upakowanie informacji na wykresie. Sposoby obrazowania danych Pozycja. Wykresy punktowe

74 Ciekawym zastosowaniem pozycji jest wykres typu gwiazda (radar), na którym osie są zaczepione w jednym punkcie i rozchodzą się promieniście. Każda oś reprezentuje inną kategorię. Linie łączą wartości w tych samych seriach. Możemy za pomocą takiego wykresu przedstawić wiele charakterystyk. Sposoby obrazowania danych Pozycja. Wykresy typu gwiazda

75 Pole jest cechą względnie łatwą w odczytaniu i atrakcyjną wizualnie. Wykresów tego typu używa się gdy nie jest wymagana duża precyzja. Odbiór powierzchni figury zależy od natężenia koloru. Kształty powinny być jak najprostsze – prostokąty lub koła. Świetnie nadają się do prezentowania struktury np. budżetu. Można za ich pomocą zaznaczać hierarchię – główne prostokąty dzielone na podkategorie. Sposoby obrazowania danych Pole. Wykresy kafelkowe i bąbelkowe

76 Mapy służą do pokazania przestrzeni i lokalizacji obiektów lub wydarzeń, w przypadku których miało znaczenie to gdzie do nich doszło i jaki był rozwój wypadków. Mogą również służyć do obrazowania danych, w przypadku których położenie geograficzne ma istotne znaczenie Sposoby obrazowania danych Mapy

77 Schematy organizacyjne pokazują strukturę organizacyjną i hierarchię wewnątrz struktury Diagramy przepływu ilustrują schemat organizacyjny oraz ruch lub procedurę wewnątrz tej struktur, funkcje poszczególnych części systemu. Sposoby obrazowania danych Schemat organizacyjny i diagram przepływu

78 Wykresy czasowe wykorzystują przedział czasu jako podstawę do zaprezentowania jakiejś historii. Centralnym elementem graficznym jest linia czasu. Sposoby obrazowania danych Linie czasu

79 Pozwalają pokazać w czytelny sposób budowę i zasadę działania przedmiotu. Oddaje prawdziwe proporcje obiektu i zasadniczy plan jego budowy redukując liczbę nieistotnych szczegółów. Dzięki temu łatwiej się zorientować we wzajemnych relacjach między poszczególnymi podzespołami. Sposoby obrazowania danych Przekroje

80 Infografika w sieci

81 Infografika w sieci Media społecznościowe Ciekawa pod względem grafiki i treści infografika może mieć tzw. potencjał wirusowy, czyli poprzez częste cytaty samoczynnie rozprzestrzeniać się po sieci. Poprzez media społecznościowe infografiki bardzo często docierają do prasy, która je przedrukowuje oraz umieszcza na swoich stronach w Sieci, podając przy tym źródło. Oznacza to więcej wartościowych linków przychodzących i wyższą pozycję w wyszukiwarce. Z punktu widzenia mediów internetowych infografika to jeden z najcenniejszych elementów, jakie można stworzyć. Bardzo długo żyje w sieci, jest przesyłana i cytowana. Infografika jest doskonałym źródłem spontanicznej reklamy w Internecie.

82 Infografika w sieci Formaty infografik internetowych Ilustracje w modelu barwnym RGB lub Index, najczęściej w formatach PNG (przeźroczyste tło, brak kompresji) lub JPEG. Proporcje ekranu komputera albo pionowy prostokąt (łatwe przewijanie kółkiem myszki). Ten drugi format jest lepszy do urządzeń mobilnych.

83 Infografika w sieci Formaty infografik internetowych Jeśli infografika ma format panoramiczny (np. taka jest przewidziana do druku) to warto podzielić ją na moduły o tej samej szerokości by móc ją łatwo dostosować do formatu pionowego. Duża czytelna czcionka (skrócone opisy)

84 Infografika w sieci Formaty infografik internetowych Infografiki interaktywne inaczej niż filmy czy animacje umożliwiają zapoznawanie się z poszczególnymi fragmentami we własnym tempie. Ponadto w większym stopniu angażują uwagę przez informacje zostają lepiej zapamiętane.

85 Infografika w sieci Formaty infografik internetowych W trakcie projektowania infografiki można uwzględnić możliwość obrócenia jej o 90 stopni, tak by z formatu poziomego uzyskać format pionowy

86 Infografika w sieci Jakie infografiki są najczęściej oglądane Najchętniej oglądane są infografiki zawierające elementy humorystyczne, opis problemu zakończony dowcipną puentą. W drugiej kolejności zainteresowaniem cieszą się infografiki odnoszące się do wydarzeń bieżących, na trzecim miejscu te w rodzaju "jak to działa". Liczba odsłon poszczególnych typów infografik (portal visual.ly) Diagramy 238 tys.Listy 141 tys.Mapy 62 tys. Oś czasu 45 tys.Serie wykresów 44 tys.Mieszane 42 tys.

87 Infografika w sieci Popularne programy do wizualizacji danych visual.ly easel.ly infogr.am venngage.com pictochart.com thinklink.com silk.com plot.ly tableaupublic.com cartodb.com


Pobierz ppt "Infografika Aha! w promocji nauki. Dzięki internetowi mamy praktycznie nieograniczony dostęp do informacji, możemy także swobodnie dzielić się swoją wiedzą."

Podobne prezentacje


Reklamy Google