Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego."— Zapis prezentacji:

1 Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska

2 Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego produkty/usługi, są w miarę wewnętrznie homogeniczne, natomiast mogą się różnić między sobą jeżeli chodzi o zakup innych produktów

3 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentuOpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia Ceniący czas Chcą szybko dokonywać zakupów Dokonują zakupów zwyczajowo, są lojalni w stosunku do sieci Zwykle są to osoby bardzo zajęte na co dzień (30-50 lat) Chcą szybko znaleźć potrzebne produkty i wyjść Ich podstawowa potrzeba to wygoda W związku z tym częściej niż osoby z innych segmentów są także klientami sklepów typu „convenience” Przejrzysty projekt alejek Logiczne oznaczenie i wyłożenie asortymentu Brak kolejek przy kasach, kasy samoobsługowe

4 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentuOpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia Zwracający uwagę na cenę Mają ograniczenia budżetowe Poszukują niskich cen i przecen Są lojalni w stosunku do tanich produktów Ale tez gotowi do zmiany preferencji na towary promocyjne Najczęściej rodziny z niskimi dochodami lub średnimi ale mające zadłużenie Emeryci Ten segment jest wrażliwy na ceny, są klientami sklepów o najniższych cenach. Rzadko kupują w sklepach convenience Zbierają kupony i uczestniczą w programach lojalnościowych Polityka niskich cen Wyraźne oznaczenie cen/obniżek Odpowiedni dobór asortymentu, w tym marek własnych Stosowanie obniżek cen i programów lojalnościowych

5 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentu OpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia Czerpiący przyjemność z zakupów Lubią spędzać czas na zakupach. Mogą poświęcać nań dużą ilość czasu poszukując obniżek cen i nowych, interesujących towarów. Nie mają skonkretyzowanego profilu ale zwykle są to kobiety i osoby robiące zakupy w towarzystwie Lubią sklepy i są zainteresowani ich wystrojem Asortyment na półkach powinien być głęboki i zawierać nowości produktowe, poszukują nowych produktów i ich zakupy nie są rutynowe Miejsca do odpoczynku, kawiarnie Wyróżniający design sklepu i atmosfera Częste zmiany w asortymencie Niekiedy promocje ale przede wszystkim personel gotowy do pomocy Katalogi, programy lojalnościowe W pobliżu powinny się znajdować miejsca do odpoczynku, kawiarnie

6 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentu OpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia LuksusowyPoszukują produktów o wysokiej jakości i są gotowi zapłacić za nie wysoką cenę. Utożsamiają wyższą wartość z wyższą jakością i niektórzy z nich wykorzystują zakupy do budowy swojego statusu społecznego. Zwykle Ci konsumenci należą do średniej lub wyższej klasy - osiągnęli tę pozycję dzięki edukacji ale też pozycji zawodowej. Preferują produkty luksusowe. Jednak na rynku żywności tych produktów nie ma ich tak wielu, więc są zainteresowani ich zróżnicowaniem i często eksperymentują z zakupami. Nie są oni zazwyczaj wrażliwi na cenę i zainteresowani programami lojalnościowymi Asortyment wysokiej jakości produktów, w tym marki ekskluzywne Wysokiej jakości usługi Przyjazny i pomocny personel sprzedażowy

7 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentu OpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia Smart shoppers Klienci dumni ze swoich umiejętności zakupowych. Uważają się za osoby umiejące ocenić wartość i korzystać z promocji. Nie są tak wrażliwi na cenę jak segment „oszczędzający” zatem nie zawsze wybierają najtańsze produkty ale raczej te, które maja najlepszą relację jakości do ceny np. dwa produkty w cenie jednego. Korzyści z zakupów wprawiają ich w samozadowolenie. W rezultacie nie lubią stałej oferty – potrzebują zróżnicowanego asortymentu i różnic w cenach między sklepami. Częściej też niż klienci z innych segmentów kupują online. Promocje cenowe (obniżki cen, upominki. Produkty sprzedawane w różnej wielkości opakowaniach. Opcje sprzedaży przez Internet oraz przejrzysta informacja cenowa Łatwość w porównywaniu cen Informacja o ofertach cenowych Programy lojalnościowe

8 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentu OpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia Jesteśmy tu znowu Konsumenci należący do tego segmentu nie lubią zakupów. Kupują w Internecie a w handlu stacjonarnym nie lubią zatłoczonych sklepów, i zwykle zakupują niewielkie ilości. Poszukują prostoty i wygody. Są zazwyczaj najbardziej znacząca grupą konsumentów kupujących on-line i usług dostawy do domu. Są również zwolennikami linii ekspresowych i kas samoobsługowych. Przejrzyste rozplanowanie powierzchni sklepowej, Spójność produktu mix i ceny. Łatwość zakupów przez Internet, dostawa do domu, wydłużone godziny otwarcia, parkingi. Chcą aby zakupy były bezproblemowe i wygodne,

9 Segmentacja rynku dla supermarketów Nazwa segmentu OpisOczekiwaniaSposób zaspokojenia Szukający różnoro dności Innowatorzy i wcześni adapterzy. Poszukują nowości. Są zainteresowani degustacjami w sklepie. Są stosunkowo młodzi (poniżej 50 lat) i zwykle należą do wyższej klasy społecznej. W rezultacie często się zazębiają z klientami z segmentu luksusowego. Poszukują dużego wyboru towarów., w różnych przedziałach cenowych. Poszukują zatem przede wszystkim nowości a nie wysokiej jakości Zróżnicowanie produktów w wielu kategoriach, w tym wiele marek własnych. Szeroki wybór nowych produktów. Degustacje i bezpłatne próbki


Pobierz ppt "Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google