Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Edukacja ekologiczna w Przedszkolu Miejskim Nr 154 „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat…” Janusz Korczak.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Edukacja ekologiczna w Przedszkolu Miejskim Nr 154 „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat…” Janusz Korczak."— Zapis prezentacji:

1 Edukacja ekologiczna w Przedszkolu Miejskim Nr 154 „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat…” Janusz Korczak

2 Nasze przedszkole od wielu lat zajmuje się edukacją ekologiczną w celu upowszechniania idei ochrony środowiska oraz harmonijnego współżycia z naturą. Wspólnie z wieloma instytucjami kulturalnymi dbamy o edukację ekologiczną od najmłodszych do najstarszych przedszkolaków. Każdego roku dzieci mają opracowany bogaty program wyjść i wycieczek w celu uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych. W roku szkolnym 2014/2015 dzieci brały udział między innymi w cyklicznych wystawach w Ogrodzie Botanicznym połączonych z konkursami plastycznymi, eksponowanych wystawach przyrody na Uniwersytecie Łódzkim, warsztatach w Ośrodku edukacyjnym „Źródła”, wycieczce do Palmiarni, muzeów, obiektów kultury oraz całodniowej wycieczce do gospodarstwa agroturystycznego w Konarzewie.

3 Zdjęcie z wycieczki do Konarzewa

4 Dzięki bogato opracowanemu programowi wycieczek oraz bliskiej współpracy z środowiskiem oraz instytucjami, dzieci mogły doświadczać i uczyć się w bezpośrednim kontakcie z naturą i ekologią. Poznawały między innymi jak powstaje chleb podczas warsztatów „Od ziarenka do bochenka”, jak powstaje masło własnego wyrobu oraz w jaki sposób należy dbać i opiekować się zwierzętami. Przedszkolaki poprzez udział w wycieczkach bogacą własną wiedzę w zakresie ekologii, jak również stają się dziećmi wrażliwymi na różnorodność oraz piękno przyrody. Zaczynają dbać o każdą najmniejszą istotę – biedronkę, mrówkę czy konika polnego, nie niszczą liści drzew oraz krzewów. Dzieje się tak za sprawą od początku wpajanych dzieciom zasad i nawyków.

5 W każdej grupie wiekowej znajduje się „Kodeks Małego Ekologa” oraz dzieci składają „Przyrzeczenie ekologiczne”: Kodeks Małego Ekologa:  Nie zanieczyszczamy środowiska naturalnego.  Segregujemy odpady.  Szanujemy zieleń.  Sadzimy i pielęgnujemy rośliny.  Dbamy o zwierzęta.  Oszczędzamy wodę.  Oszczędzamy energię elektryczną.  Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.  Aktywnie spędzamy czas na świeżym powietrzu.

6 Przyrzeczenie ekologiczne: Przyrzekamy:  chronić przyrodę,  oszczędzać wodę  dokarmiać ptaki,  dbać o zwierzaki,  kwiaty hodować,  drzewa szanować,  Ziemię ratować,  nigdy nie śmiecić i uczyć tego wszystkie dzieci !!!

7 Nasza placówka zdobyła Międzynarodowy tytuł „Zielonej Flagi", który nadawany jest szkołom i przedszkolom na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools (www.eco-schools.com).www.eco-schools.com Certyfikaty przyznawane są szkołom i przedszkolom na rok szkolny i mają zachęcać do ciągłego doskonalenia i rozwoju inicjatyw ekologicznych oraz odnawiania certyfikatu. Jest to prestiżowa nagroda, która zobowiązuje nauczycieli do podejmowania coraz bardziej ciekawych, kreatywnych i efektywnych działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska naturalnego.

8 Należymy również do „Sieci przedszkoli i szkół ekologicznych”, a nasza aktywność pozwala nam na poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola między innymi poprzez udział dzieci w imprezach plenerowych, akcjach oraz happeningach. Cyklicznie odbywa się „Mini Maraton – biegiem po zdrowie” w Parku na Zdrowiu, który ma zachęcać dzieci i Rodziców do aktywnego wypoczynku oraz zdrowego stylu życia. W ramach „Sieci” w roku szkolnym 2014/2015 przedszkolaki uczestniczyły w różnego rodzaju akcjach społecznych i happeningach np. „Dzieci na trawniki, kupy na śmietniki”, „Chrońmy lasy”. Odbywają się one w okolicy naszego przedszkola lub w formie marszu ulicą Piotrkowską.

9 Działalność „Sieci” pozwala również nauczycielom na wspieranie uzdolnień plastycznych dzieci z naszego przedszkola. Przedszkolaki w roku szkolnym 2014/2015 brały udział w różnego rodzaju konkursach ekologiczno - plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych oraz materiałów recyklingowych m.in. „Las w różnych porach roku”, „Ekologiczne ozdoby choinkowe”, „Kolory przyrody”, „Zwierzaki-cudaki”, „Chrońmy pszczoły” oraz konkursach piosenki ekologicznej itp. Dzieci znają również hymn „Sieci przedszkoli i szkół ekologicznych” oraz chętnie śpiewają podczas różnorodnych imprez.

10 W roku szkolnym 2014/2015 na terenie przedszkola organizowane były zawody, konkursy, wystawy o tematyce ekologicznej np.:  Spartakiada sportowa pt.: „Ruch to zdrowie” promująca zdrowy styl życia. Dzieci z grupy III „Misie” (5-6 latki) oraz dzieci z klas I-III świetlicy Szkoły Podstawowej Nr 137 uczestniczyły w poszczególnych konkurencjach sportowych w holu naszego przedszkola. Uczestnicy otrzymali dyplomy oraz słodki poczęstunek.  Zorganizowanie we współpracy nauczycieli Eko-wystawy pt.: „Babcia i Dziadek w oczach dzieci i wnucząt” z materiałów recyklingowych dla wszystkich grup wiekowych dzieci wraz z rodzicami w przedszkolu.

11  Wystawa pt: ”EKO - Wynalazca”. Dzieci wykonywały własne innowacyjne projekty z materiałów recyklingowych.  Organizacja konkursu wiedzy o ekologii „Przyjaciel przyrody” dla zaproszonych dzieci wraz z nauczycielkami z placówek z „Sieci”. W konkursie brało udział pięć drużyn: cztery drużyny z przedszkoli wraz z drużyną z naszego przedszkola zajęły I miejsca, jedna drużyna – II miejsce.  Organizacja konkursu plastycznego „Ekologiczne logo przedszkola”. Poprzez łączenie edukacji ekologicznej z zabawą oraz przy odrobinie rywalizacji sportowej udaje nam się osiągać dobre rezultaty.

12 Każdego roku motywujemy, inspirujemy dzieci i Rodziców, którzy biorą udział w naszych projektach oraz akcjach m. innymi:  Akcja „Upominki dla zielonej rodzinki”.  Akcja zbierania nakrętek „Zostań super zakrętakiem”, makulatury i baterii.  Zbieranie darów do schroniska dla zwierząt.  Udział grup w akcji „Gorączka złota”.  Udział dzieci w akcji „Dzień Kwiatka” – sadzenie przyniesionych przez dzieci kwiatków na tarasie ogrodu przedszkolnego.  Obchody „Dnia Ziemi” – sprzątanie śmieci w okolicy przedszkola oraz segregacja do odpowiednich pojemników do recyklingu.  Obchody „Światowego Dnia Ochrony Środowiska Naturalnego” w ogrodzie przedszkolnym.

13 Bardzo ważnym punktem naszej działalności jest udział przedszkola w różnorodnych Programach. Do takich należy Program „Ogród przedszkolny - inspiracją do działań i doświadczeń przedszkolaków”. Został on dofinansowany z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. W ramach niego zostały zaprojektowane miejsca działalności ekologicznej dzieci w ogrodzie przedszkolnym. Stanowią one bazę do różnorodnych zabaw, działań, eksperymentów i doświadczeń dzieci w różnych porach roku. Należą do nich:  „Warzywnik” – miejsce, gdzie każda grupa maja wydzielony plac terenu do sadzenia oraz pielęgnacji warzyw i roślin,

14  „Kącik owocowy”- posadzone są tam drzewa i krzewy owocowe, które dzieci mogą obserwować oraz pielęgnować w różnych porach roku,  „Ścieżka dydaktyczna”- znajdują się tam posadzone drzewa, krzewy oraz byliny różnych odmian i gatunków.  „Łąka”- znajdują się tam rośliny łąkowe w naturalnym ekosystemie wraz z żyjącymi w symbiozie mieszkańcami i owadami łąki,  „Skalniak” – znajdują się tam różnorodne rośliny ozdobne, które pięknie kolorowo kwitną oraz nadają urok o każdej porze roku,  „Ścieżka sensoryczna” – dzieci przechodząc przez ścieżkę „boso” rozwijają poznawanie wielozmysłowe poprzez stąpanie po różnorodnych materiałach między innymi : żwir, piasek, kora, drobne kamyczki,

15  „Rabaty kwiatowe” – jest to najbardziej kolorowe miejsce w naszym ogrodzie, posadzone są tam bulwy kwiatów różnych gatunków i odmian między innymi: przebiśniegi, krokusy, tulipany, żonkile, bratki itp.,  „Kącik badawczy Pod chmurką” – jest to altanka, gdzie dzieci mogą usiąść na ławeczkach i przeprowadzać doświadczenia, eksperymenty badawcze z wykorzystaniem lup, mikroskopu oraz innych materiałów służących bliskiemu poznawaniu przyrody. W ramach tego Programu dzieci bogacą własną wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej oraz uczą się doświadczając bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Warto tutaj zaprezentować kilka zdjęć, które pokazują zaangażowanie w działalność ekologiczną naszych przedszkolaków:

16 Grupa I „Kangurki”

17 Grupa II „Króliczki”

18 Grupa III „Misie”

19 Grupa IV „Sowy”

20 Grupa V „Tygryski”

21 Jako placówka jesteśmy również aktywnymi uczestnikami Programu „PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA" - Akademii Zdrowego Przedszkolaka. W ramach tego programu realizowane są treści z zakresu ekologii, zdrowego odżywiania oraz zdrowego stylu życia. Zawiera on cztery edycje:  PODRÓŻ DO KRAINY PEŁNEJ ZDROWIA- edycja jesienna  PODRÓŻ DO EKO KRAINY – edycja zimowa  PODRÓŻ DO KRAINY AKTYWNOŚCI – edycja wiosenna  PODRÓŻ DO BEZPIECZNEJ KRAINY – edycja letnia.

22 Każda edycja jest zakończona sprawozdaniem, które wraz z zdjęciami dzieci zostaje wysyłane na stronę internetową: Tam Rodzice z poszczególnych grup mogą się zalogować oraz potwierdzić realizację działań nauczycieli i dzieci. Serdecznie zapraszamy Podsumowując można uznać, że w naszej placówce dzieci rozwijają i kształcą świadomość ekologiczną od najmłodszych lat. W ramach Programów oraz różnorodnych wycieczek, akcji ekologicznych dzieci wzbogacają własną wiedzę i umiejętności oraz kształtują własne postawy stając się „Małymi ekologami”. Miejmy nadzieję, że nadal będą zmieniać otaczający ich świat na lepsze…. Opracowała: Kinga Banasiak


Pobierz ppt "Edukacja ekologiczna w Przedszkolu Miejskim Nr 154 „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat…” Janusz Korczak."

Podobne prezentacje


Reklamy Google