Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wpływ czytania na rozwój dziecka Opracowała: Halina Knapik Alwernia, kwiecień 2016.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wpływ czytania na rozwój dziecka Opracowała: Halina Knapik Alwernia, kwiecień 2016."— Zapis prezentacji:

1 Wpływ czytania na rozwój dziecka Opracowała: Halina Knapik Alwernia, kwiecień 2016

2 Cel: Pogłębienie wiedzy i świadomości na temat roli jaką odgrywa czytanie w rozwoju dziecka. Teza: Książki i czytanie aktywnie wpływają na rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży. Plan: Kontakt z książką - jedna z pierwszych inwestycji w rozwój dziecka. Wpływ czytania na rozwój osobowości dziecka. Co zrobić żeby moje dziecko chciało czytać?

3 Czytanie jest podstawową umiejętnością człowieka i bez niej trudno funkcjonować we współczesnym świecie. Umiejętność czytania jest podstawą do rozwoju inteligencji werbalnej. Czytanie to narzędzie samokształcenia. Pomoc w zdobywaniu i uzupełnianiu wiedzy. Czytanie dzieciom ułatwia im naukę języka i czytania. Wspomaga rozwój emocjonalny.

4 Czytanie dzieciom książek (cenny sposób spędzania czasu rodziców z dziećmi ) Jest to inwestycja w rozwój dziecka, która nas nic nie kosztuje, a korzyści są bezcenne i dla dziecka i dla nas. Najważniejsze - nasze dziecko czuje się ważne i kochane, a rodzic na takim gruncie ma szansę budować z nim więź. Ponadto czytanie dzieciom: stymuluje ich rozwój intelektualny, przyspiesza rozwój mowy, wzbogaca słownictwo, rozwija w dziecku wrażliwość i empatię, pobudza wyobraźnię i kreatywność.

5 Wczesne dzieciństwo Książka jest bardzo ważnym elementem procesu wprowadzania dziecka w świat, dlatego kontakt z nią powinien mieć miejsce jak najwcześniej. Warto, żeby dziecko polubiło książki zanim nauczy się czytać. Na tym etapie rozwoju książka odbierana jest wszystkimi zmysłami.

6 Książka wpływa stymulująco na sferę zmysłową dziecka W okresie niemowlęctwa książka odbierana jest przez dziecko wszystkimi zmysłami. Książka - zabawka do rzucania, gryzienia, wąchania, szeleszczenia przewracanymi kartkami, oglądania kolorowych ilustracji - stymuluje rozwój psychofizyczny. Wierszyki do zabaw kontaktowo-dotykowych, kontaktowo-naśladowczych, kołysanki - umożliwiają maluchowi kontakt wzrokowy, możliwość obserwacji twarzy ludzkiej, mimiki, ruchów narządów mowy. Dziecko osłuchuje się z głosem ludzkim, jego melodią, rytmem, tempem, intonacją.

7 Książka wpływa stymulująco na sferę zmysłową dziecka Dzięki wierszykom kontaktowo-naśladowczym dzieci starają się odwzorowywać gesty dorosłych, kojarzą słowo z gestem, uczą się pewnych zachowań społecznych (np. gest pożegnania, bicia brawa). Kołysanie, huśtanie w rytm wierszyka, wyliczanki są wspaniałą stymulacją receptorów równowagi i receptorów kinestetyczno-ruchowych, a także okazją do zacieśniania kontaktu emocjonalnego z dzieckiem.

8 Książki mają wpływ na rozwój osobowości dziecka Czytanie sprawia, że w mózgu dziecka powstają miliony połączeń neuronowych, które stymulują jego pracę i wpływają korzystnie na rozwój inteligencji. Świat literacki aktywizuje psychikę dziecka, skłania do samodzielnego, autentycznego przeżywania. Dziecko uczy się wyrażać własne myśli, nazywać i wyrażać uczucia, czy doznania. Wpływa na kształcenie wrażliwości emocjonalnej dziecka.

9 Książki mają wpływ na rozwój osobowości dziecka Czytanie książek wspiera rozwój psychiczny dziecka. Uczy języka, rozwija słownictwo i swobodę w mówieniu. Czytanie ćwiczy pamięć, uwagę oraz rozwija myślenie. Uczy myślenia: logicznego, przyczynowo- skutkowego, krytycznego i refleksyjnego. Rozwija wyobraźnię. Poprawia koncentrację. Poszerza wiedzę ogólną i rozwija zainteresowania.

10 Książka pomaga kształtować system wartości Książki są skarbnicą wzorców postaw i zachowań. Uczą wartości i odróżniania dobra od zła (szczególna rola baśni i bajek). Rozwijają wrażliwość moralną i empatię. Rozwijają poczucie humoru i są znakomitą rozrywką. Książki są zdrową ucieczką od problemów, niepowodzeń i nudy. Zapobiegają uzależnieniu od telewizji i komputera oraz chronią przed zagrożeniami kultury masowej.

11 Czytelnictwo Jedno z haseł kampanii społecznej „Cała Polska Czyta dzieciom”( Fundacja ABC XXI) brzmi: „Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować” Jak to zrobić? Codzienne głośno czytaj dziecku dla przyjemności. Dziecko w pierwszych latach edukacji szkolnej opanuje trudną sztukę czytania i nie zrazi się do książek jeśli będzie wcześniej przygotowane przez rodziców. Najlepszą rzeczą jaką rodzice mogą zrobić w tym względzie jest poświęcenie dziecku czasu na mówienie do niego, angażowanie go w rozmowę i codzienne głośne czytanie mu dla przyjemności oraz radykalne ograniczenie telewizji i innych mediów.

12 Żeby zostać czytelnikiem trzeba przejść przez kolejne etapy wtajemniczenia Książka – kolorowy przedmiot do zabawy. Rodzic łącznikiem między dzieckiem a książką (czynne oglądanie, nazywanie, pokazywanie, słuchanie, opowiadanie). Wyniesiony z domu przykład i nawyk czytania. Wzorce w środowisku rówieśniczym. Łatwy dostęp do atrakcyjnych dla dziecka książek. Wyrobienie chęci czytania dla przyjemności.

13 Wyniesiony z domu przykład i nawyk czytania To, czy dziecko lubi czytać książki zależy przede wszystkim od rodziców. Przedszkole, szkoła może ich w tym względzie wspierać. Książka powinna być obecna w życiu dziecka od urodzenia. Dzieci muszą widzieć, że rodzice, rodzeństwo, dziadkowie też czytają.

14 Rodzic łącznikiem między dzieckiem, a książką czynne oglądanie nazywanie pokazywanie słuchanie opowiadanie czytanie

15 Wzorce w środowisku rówieśniczym To bardzo ważny czynnik motywujący młodego człowieka do czytania. Jeśli czytanie w grupie rówieśniczej staje się modą, to jest szansa na to, że dziecko za tą modą podąży.

16 „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” Wisława Szymborska Dziecko swoje doświadczenie życiowe zdobywa przez zabawę. Zabawa –to przyjemny sposób spędzania czasu, ale także jeden ze sposobów uczenia się siebie i świata. Książka to zabawka wyjątkowa- odkrywana i wykorzystywana w miarę rozwoju i potrzeb dziecka.

17 Jak nauczyć dziecko radości czytania? Czytajmy sami, żeby zaszczepić w dziecku właściwe wzorce. Tam gdzie czytają rodzice, tam czytają dzieci. Uczmy dziecko języka od urodzenia poprzez rozmawianie z nim, głośne czytanie, wspólną zabawę książką. Wspólnie wybierajmy książki do czytania. Podsuwajmy dziecku książki fascynujące dziecko, niekoniecznie nas. Polecajmy dzieciom książki współczesne, łatwiej się w nich odnajdą. Najważniejsza zasada czytania dzieciom – zawsze, bez względu na wiek dziecka, czytanie powinno kojarzyć się z przyjemnością.

18 Radość z czytania Książka daje możliwość wspólnej zabawy dziecka z rodzicami. Wspólne czytanie rodziców i dzieci przynosi radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Żeby czerpać radość z czytania trzeba wciągnąć się w tę zabawę. Tylko rodzice mogą zaszczepić potrzebę czytania, z którego dziecko będzie czerpało przyjemność i wiedzę przez całe życie.

19 Jak pomóc dziecku polubić książki i czytanie? To zadanie dla rodziców, dziadków i nauczycieli Książka – zabawka powinna być obecna w życiu dziecka od najmłodszych lat. Czytaj dziecku książki odpowiednie do jego wieku i możliwości. Rozmawiaj o bohaterach, wcielaj się w postacie książkowe. Motywuj, ale nie zmuszaj dziecka do słuchania, czytania.

20 Czytanie źródłem przyjemności i formą rozrywki Wspólnie spędzanie czasu z bliskimi osobami. Fabuła książki przenosi dzieci w świat wyobraźni. Książka dostarcza wiedzy o świecie. Systematyzuje i uczy myślenia. Prowadzi do pojawienia się twórczego stosunku do otoczenia.

21 Książki i czytanie wszechstronnie oddziałują na rozwój dzieci i młodzieży Ludzie, którzy czytają: lepiej radzą sobie w życiu, są kreatywni, lepiej rozumieją świat, łatwiej nawiązują współpracę, łatwiej znajdują pracę, są mniej podatni na manipulację i propagandę.

22 O znaczeniu książki w wychowaniu Maksym Gorki pisał tak: „Kochajcie książkę, ona ułatwi wam życie, po przyjacielsku pomoże zorientować się w pstrej i burzliwej gmatwaninie myśli, uczuć, zdarzeń, ona nauczy was szanować człowieka i samych siebie, ona uskrzydla rozum i serce uczuciem miłości do świata, do człowieka.”

23 A Henryk Sienkiewicz mówił: „Kto weźmie książkę do ręki, albo się czegoś nauczy, albo się ubawi, albo zaśnie... w każdym przypadku skorzysta!”

24 Dziękuję za uwagę i zapraszam do biblioteki szkolnej na indywidualne rozmowy o czytaniu naszych dzieci

25 Bibliografia  Koźmińska Irena, Olszewska Elżbieta: Wychowanie przez czytanie. Warszawa 2011  Molicka Maria: Bajki terapeutyczne. Poznań cop  Mordak Danuta: Cała Polska czyta dzieciom. Życie Szkoły 2003 nr 9  Kucharska-Pucyk Jolanta: Dlaczego warto czytać dzieciom? –  Badania potwierdzają: Czytanie daje wyniki. Biblioteka w Szkole 2007 nr 7-8  Koźmińska Irena: List Fundacji „ABCXXI-Cała Polska czyta dzieciom” do rodziców. Biblioteka w Szkole, 2010 nr 9  Rola książki w życiu dziecka, oprac.Elżbieta Łukomska  Znaczenie czytelnictwa w rozwoju dziecka, oprac. Anna Powroźnik pzsgszczepocice.edupage.org/.../  Chorkawa Magdalena: Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży czyli Dlaczego trzeba czytać dzieciom,


Pobierz ppt "Wpływ czytania na rozwój dziecka Opracowała: Halina Knapik Alwernia, kwiecień 2016."

Podobne prezentacje


Reklamy Google