Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja -

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja -"— Zapis prezentacji:

1 Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja - Media - Język - Edukacja Toruń, 4 -5 maja 2009 r.

2 Historia i społeczeństwo język polski język angielski matematyka Przyroda

3 . Odpowiedzi negatywne (nigdy lub prawie nigdy) na pytanie: Jak często na lekcjach biologii, chemii lub fizyki uczniowie spędzają czas w laboratorium robiąc doświadczenia.

4 Preferencje dotyczące fizyki jako przedmiotu szkolnego Uczniowie LO Studenci filologii polskiej 0 1 3 4 5 zgroza super

5 Preferencje dotyczące języka polskiego jako przedmiotu szkolnego 0 1 3 4 5 zgroza super Uczniowie LO

6 POZIOMY FEYNMANA zło, piękno, nadzieja,... człowiek, historia, polityczna konieczność nadzwyczaj złożona organizacja materii własności substancji Fundamentalne prawa fizyki D. Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole OBSZARY WIEDZY SZKOLNEJ wiedza wyjaśniająca wiedza interpretacyjna myślenie krytyczno-refleksyjne myślenie przyczynowo-skutkowe Wiedza nazewnicza R.P. Feynman, Pan raczy żartować, panie Feynman!

7 2. Zinterpretuj cztery ostatnie wersy wiersza M.Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Oto jest fiolet - drzewa cień idący żwirem, fiolet łączący miłość czerwieni z szafirem. - Tam brzóz różowa kora i zieleń wesoła, a w jej ruchliwej sukni nieb błękitne koła. A we mnie biało, biało, cicho, jednostajnie - bo noszę w sobie wszystkich barw skupioną tajnię. - O, jakże się w białości mojej bieli męczę - chcę barwą być - a któż mnie rozbije na tęczę? 1. Opisz krótko podstawowe zjawiska optyczne, dzięki którym powstaje tęcza na niebie.

8 + Podmiot liryczny, dostrzegając piękno barw świata, zaczyna przypatrywać się sobie. Dostrzega tam jedynie biel, a więc spokój i monotonię. Jako człowiek, podmiot liryczny, jest świadomy siebie jako całości, jako syntezy świata, ale nie potrafi się wyzwolić samemu. W męczarniach oczekuje więc na „kogoś”, fizyczny pryzmat, który pozwoli mu się w pełni zrealizować („tęcza”). Oczekiwanie na drugiego człowieka jest oczekiwaniem na miłość lub przyjaźń. (laureat Olimpiady Literatury i Języka Polskiego) - Pisarka mówi, że w niej jest kolor biały. Kolor ten jest barwą symbolizującą pustkę. Jest samotny, powstał z nicości. Czerwień i szafir tworzą fiolet, zieleń komponuje się z różem, a biel nie tworzy niczego nowego, jest monotonna. Przykłady interpretacji uczniów LO

9 + Ostatnie wersy sugerują możliwości energii podmiotu lirycznego, który nosi w sobie wszystkie barwy, czekając jedynie na kogoś, kto wyzwoli z tej bieli tęczę i da szansę na koloryzujące życie emocje. - Wydaje mi się, że Pawlikowską coś boli, albo raczej cierpi na depresję. - Autorka pisze o wewnętrznej monotonii jej życia, jakby kogoś szukała, kto pomoże ubarwić jej życie. Przykłady interpretacji studentów fizyki

10 . Związek umiejętności uczniów LO i studentów filologii polskiej z akceptacją fizyki jako przedmiotu szkolnego nauczania w – wiedza wyjaśniająca i – wiedza interpretacyjna

11 Czytanie i rozumienie w naukach humanistycznych Wykorzystanie informacji z tekstu Odwołanie do wiedzy poza tekstem Rozumienie w naukach przyrodniczych Rozpoznawanie zagadnień naukowych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych Interpretacja wyników naukowych Wyszukiwanie informacji Interpretowanie tekstu Refleksja i ocena

12 „...nie jest możliwe nawet pomyślenie o jakimś zdaniu niezależnie od kontekstu i kiedy prosi się nas, aby rozważyć jakieś zdanie, dla którego żaden kontekst nie został ustalony, automatycznie słyszymy je w kontekście, w którym było ono najczęściej [dotąd] napotykane. „ (Fish S., 2002, s. 67). Kontekst, tylko kontekst może uratować szkolne nauczanie

13 Socjologiczne uwarunkowania postępu nauki. Napisz esej, wychodząc w swych rozważaniach od fragmentu książki Mały Książę. Przywołaj w swej wypowiedzi konteksty naukowe. Mam wyraźne podstawy sądzić, iż planeta z której pochodził Mały Książę, była asteroidem B612. Pewnemu tureckiemu astronomowi udało się zaledwie raz dostrzec ten asteroid w 1909 roku. Podczas pewnego międzynarodowego Kongresu Astronomicznego dokonał on wielkiej prezentacji swojego odkrycia. Jednak nikt mu nie uwierzył, a stało się to za sprawą stroju. Dorosłe osoby mają to do siebie. Reputację asteroidu B612 uratował, na szczęście, pewien turecki dyktator, który zmusił swój naród, pod groźbą kary śmierci, do ubierania się na modłę europejską. Astronom ponowił swoją prezentację w 1920 roku, występując w bardzo eleganckim stroju. Więc tym razem zdołał wszystkich przekonać. Antoine de Saint-Exupery, Mały Książę, Kraków 1995, s.13.

14 Brueghel Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja -"

Podobne prezentacje


Reklamy Google