Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH XXI WIEKU NA KONDYCJĘ ZDROWOTNĄ DZIECI I MŁODZIEŻY.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH XXI WIEKU NA KONDYCJĘ ZDROWOTNĄ DZIECI I MŁODZIEŻY."— Zapis prezentacji:

1 WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH XXI WIEKU NA KONDYCJĘ ZDROWOTNĄ DZIECI I MŁODZIEŻY

2 Intensywny rozwój technologiczny, który nastąpił na początku XX wieku i trwa do dziś przyniósł wiele rozwiązań, które w znacznym stopniu ułatwiły człowiekowi pracę i codzienne życie, a także sprawiły, iż stało się ono o wiele bardziej atrakcyjne.

3 Jednocześnie…rozwój komputeryzacji, zwiększenie oferty programów telewizyjnych, rozwój motoryzacji i wprowadzenie w życie wielu innych udogodnień sprawił, że człowiek stał się bardziej wygodny i ograniczył swoją aktywność do minimum… Wszystkie te wynalazki poza ułatwieniem codziennej egzystencji sprawiły, że człowiek mniej się rusza, podupada na zdrowiu…

4 Postęp technologiczny  Ułatwienie w pracy i w czynnościach życia codziennego (samochody, winda, maszyny, komputery, telefony itp.)  Problemy zdrowotne, tzw. choroby cywilizacyjne:  Stresy, depresja  Wady wzroku  Otyłość  Cukrzyca  Schorzenia kardiologiczne  Choroby nowotworowe  Wady genetyczne  Alergie  Osteoporoza  Bóle kręgosłupa  Wady postawy  Brak ruchu

5 Postęp technologiczny Brak ruchu Obniżenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu Osłabienie siły mięśni i zaburzenia równowagi Zaburzenia postawy ciała Wady postawy

6 Postawa prawidłowa -głowa ustawiona prosto –nad klatką piersiową, biodrami i stopami - barki na jednym poziomie, nie wysunięte do przodu - łopatki ściągnięte - symetrycznie ustawiona miednica ( kolce biodrowe na jednym poziomie) - na plecach łagodnie zarysowane naturalne krzywizny kręgosłupa - brzuch wciągnięty - mięśnie pośladków napięte - kończyny dolne ustawione równolegle - prawidłowo wysklepione stopy

7 Dobra postawa zależy od:  prawidłowego ukształtowania układu kostno – więzadłowego;  dobrze rozwiniętego i wydolnego układu mięśniowego;  sprawnie działającego układu nerwowego.

8 Postawa wadliwa charakteryzuje się takim stanem, kiedy utrzymanie ciała w pionie w różnych pozycjach wymaga nadmiernego wysiłku mięśni oraz zagraża przedwczesnym zużyciem narządu ruchu i podporu.

9 Wady postawy mogą powodować zaburzenia w budowie i czynnościach wielu narządów i układów organizmu młodego człowieka (występują np.: gorsza wentylacja płuc, utrudniony dopływ krwi do mózgu, utrudniona praca serca, problemy krążeniowe, problemy z chodzeniem, gorsza statyka ciała, zwiększone zużycie energii, poczucie znużenia i nerwowość).

10 O nieprawidłowej postawie mówimy, gdy:  głowa jest wysunięta do przodu lub pochylona w bok  klatka piersiowa jest płaska, zapadnięta lub zniekształcona  barki wysunięte są do przodu  brzuch jest wypukły, wysunięty do przodu lub zwiotczały  plecy są zgarbione, zaokrąglone  miednica jest pochylona  łopatki odstają  stopy są płaskie

11 Przyczyny powstawania wad postawy:  Czynniki morfologiczne – przyczyną powstania wad są nieprawidłowości w napięciu mięśniowym spowodowane chorobą, przemęczeniem.  Czynniki fizjologiczne związane z zaburzeniami nawyku prawidłowej postawy ciała - dla dzieci z wadą postawy postawa nieprawidłowa jest czymś naturalnym, zwykłymi nie wymagającym wysiłku (często powodem jest krótkowzroczność, osłabienie słuchu, stan psychiczny dziecka)

12  Czynniki środowiskowe  siedzący tryb życia (dzieci na godzinny dzień przeciętnie : - od 4 do 7 godzin siedzą w szkole godziny siedzą odrabiając lekcje -około 3 godziny odpoczywają, często też w pozycji siedzącej (oglądanie telewizji, czytanie, praca przy komputerze) - około 1 godziny przeznaczają na spożywanie posiłków  brak ruchu na świeżym powietrzu  brak ćwiczeń ruchowych

13  przyjmowanie jednorodnych i długotrwałych pozycji podczas odrabiania lekcji, oglądania TV, gry na komputerze, spożywania posiłków  podnoszenie przedmiotów nieprzyjazne dla kręgosłupa i kończyn  nieprawidłowo noszony tornister, zakupy  źle dobrany materac na łóżku  niewłaściwe obuwie  długotrwałe czynności statyczne (stanie siedzenie)

14 Szczególnie niebezpieczne okresy, kiedy pojawiają się wady postawy to:  Wiek między 6 – 10 rż., kiedy następuje zmiana trybu życia, występuje kilkugodzinne przebywanie w pozycji siedzącej  Wiek między r.ż. – okres dojrzewania – intensywny przyrost długości kończyn i znaczne osłabienie siły mięśniowej.

15 Rodzaje wad postawy: Wady kręgosłupa  Plecy okrągłe  Plecy płaskie  Plecy wklęsłe  Plecy okrągło-wklęsłe  Skolioza

16 Wady klatki piersiowej  Klatka piersiowa lejkowata  Klatka piersiowa kurza

17 Wady kończyn dolnych  Wady kolan: kolana koślawe i kolana szpotawe  Wady stóp: stopa plaska, stopa płasko-koślawa, stopa szpotawa i stopa wydrążona

18 WADY KRĘGOSŁUPA Plecy okrągłe – to nadmierne uwypuklenie fizjologicznej krzywizny kręgosłupa. Cechy charakterystyczne:  głowa i barki dziecka są wysunięte do przodu  łopatki odstają  klatka piersiowa jest spłaszczona lub zapadnięta, przykurczona  mięśnie grzbietu są osłabione.

19 Najczęstsze przyczyny tej wady:  zaburzenia napięcia mięśniowego  słaby wzrok  rosnące piersi u dziewczynek  nadmierny wzrost  choroby (krzywica, gruźlica)

20 Plecy płaskie – spłaszczenie lub brak fizjologicznych krzywizn kręgosłupa. Cechy charakterystyczne:  płaska klatka piersiowa, ograniczona jej ruchomość  opadnięte barki i wysunięte do przodu  odstające łopatki  wątła sylwetka  upośledzona funkcja amortyzująca kręgosłupa

21 Plecy wklęsłe – to wada odcinka lędźwiowego kręgosłupa, polega na zwiększonym przodowygięciu kręgosłupa. Przyczyną najczęściej są problemy z napięciem mięśniowym. Często powoduje bóle kręgosłupa lędźwiowego i krzyżowego. Cechy charakterystyczne:  pogłębiona lordoza lędźwiowa  wypuklenie pośladków  wypięty, słaby brzuch

22 Plecy okrągło – wklęsłe – czyli nadmiernie pogłębiona kifoza piersiowa i lordoza lędźwiowa. Cechy charakterystyczne:  głowa, barki i brzuch silnie wysunięte ku przodowi  osłabienie mięśni grzbietu w odcinku piersiowym, mięśni pośladkowych i brzucha  przykurczenie mięśni klatki piersiowej i odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

23 Skolioza – to wada postawy polegająca na wielopłaszczyznowym odchyleniu linii kręgosłupa od stanu prawidłowego. Odchylenia występują w 3 płaszczyznach:  w prawo lub w lewo (płaszczyzna czołowa)  w przód lub w tył (płaszczyzna strzałkowa)  rotacja kręgów (płaszczyzna poprzeczna)

24 Charakterystyczne cechy:  nierówno ustawione barki  odstawanie łopatek, asymetria w ich ułożeniu  brak symetrii talii  krzywo przebiegająca linia kręgosłupa  nierówno ustawione biodra  zniekształcenia klatki piersiowej, duszności  ucisk na narządy wewnętrzne  zmniejszenie sprawności fizycznej  kompleks psychiczny – garb żebrowy

25 WADY KLATKI PIERSIOWEJ Klatka piersiowa lejkowata (szewska) – lejkowate zapadnięcie dolnej części mostka i przylegających do niego żeber. Występuje upośledzony mechanizm oddychania, zaburzenia ze strony układu krążenia, apatia, zmęczenie, chorowitość.

26 Klatka piersiowa kurza – zniekształcony, silnie wysunięty do przodu mostek tworzący uwypuklenie w kształcie dziobu łodzi. Silnie zaburza wydolność układu krążeniowo – oddechowego.

27 WADY KOŃCZYN DOLNYCH Kolana koślawe – kolana skierowane są do wewnątrz (oś podudzia tworzy z osią uda kąt rozwarty na zewnątrz) – gdy dziecko stoi na baczność kolana opierają się o siebie, a między kostkami stóp jest spora przerwa. Przyczyną tej wady jest nadwaga, zbyt wczesne wstawanie i chodzenie niemowląt, częste siadanie w tzw. siadzie „W”.

28 Kolana szpotawe – oś podudzia tworzy z osią uda kąt otwarty do wewnątrz. Gdy dziecko stoi prosto, ze złączonymi stopami, między kolanami tworzy mu się szczelina w kształcie litery „O”.

29 Wady stóp - stopy chore, zniekształcone (płaskie, koślawe, szpotawe, wydrążone) utrudniają poruszanie się, sprawiają ból i powodują zmęczenie. Wady te polegają na obniżeniu fizjologicznych łuków podeszwy stopy.

30 Co możesz zrobić żeby było lepiej…?  ogranicz siedzący tryb życia;  zwiększ aktywność ruchową, zwłaszcza na świeżym powietrzu;  naucz się nawyku trzymania prawidłowej postawy ciała i stosuj się do niego w wykonywaniu wszystkich czynności w ciągu dnia (głowa wysoko, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty, pośladki napięte);

31  unikaj sytuacji – czynności, które sprzyjają powstawaniu wad postawy;  odpoczywaj w dobrej pozycji – śpij w wygodnym łóżku;  siedź przy biurku dostosowanym do swojej wysokości, na odpowiednim krześle, przedramiona oprzyj o blat, stopy oprzyj o podłoże ;  siedź „aktywnie”;  chodź i biegaj po różnym podłożu (łąka, plaża, żwirek);

32  noś plecak na obydwu ramionach, nie za ciężki;  noś zakupy w obydwu rękach, z równo rozłożonym ciężarem, nie za ciężkie;  noś wygodne, wyprofilowane obuwie.

33 Pozycje prawidłowe i nieprawidłowe

34

35

36

37 Co zatem daje ruch…?  stymuluje rozwój intelektualny, fizyczny, motoryczny, psychospołeczny;  poprawia postawę dziecka – a prawidłowa postawa to nie tylko ładny wygląd, to przede wszystkim brak dolegliwości bólowych w przyszłości;  dostarcza wielu pozytywnych efektów zdrowotnych tj.: redukcja zbędnej wagi, poprawa struktury kości, wzrost siły mięśni;

38  ruch poprawia odporność organizmu i jego wytrzymałość;  sprzyja koncentracji uwagi;  redukuje agresję i nadpobudliwość;  wpływa na lepszą samoocenę;  poprawia relacje społeczne;  dzieci, które zażywają ruchu na świeżym powietrzu lepiej śpią, mają lepszy apetyt, lepiej „chłoną”.

39 Recepta na sukces brzmi: więcej ruchu i zdrowy styl życia

40 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "WPŁYW OSIĄGNIĘĆ TECHNICZNYCH XXI WIEKU NA KONDYCJĘ ZDROWOTNĄ DZIECI I MŁODZIEŻY."

Podobne prezentacje


Reklamy Google