Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Szablon scenariu mm To jest pełny tytuł „Reagowanie w sytuacji paniki tłumu i sytuacji kryzysowej”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Szablon scenariu mm To jest pełny tytuł „Reagowanie w sytuacji paniki tłumu i sytuacji kryzysowej”"— Zapis prezentacji:

1 Szablon scenariu mm To jest pełny tytuł „Reagowanie w sytuacji paniki tłumu i sytuacji kryzysowej”

2 WPROWADZENIE Tematem szkolenia jest reagowanie w sytuacji panik i tłumu. Niniejszy rozdział przeznaczony jest dla wolontariuszy Miasta Warszawy Gospodarzy UEFA Euro 2012™ W tym rozdziale dowiesz się: Co to jest stres i jakie są etapy reakcji stresowej Jak radzić sobie ze stresem Co to jest tłum i jak powstaje panika Ja k efektywnie komunikować się z jednostkami w tłumie

3

4 SPIS TREŚCI Stres czym jest stres reakcja stresowa - przebieg objawy stresu jak radzić sobie ze stresem? Tłum- zjawisko społeczne definicja, cechy, rodzaje tłumu jak działa tłum jak zapobiegać panice w tłumie Komunikacja w stresie nawiązywanie kontaktu i komunikacja, wzór 10 kroków x 50 cm x 30słów - komunikacja, jako metoda zapobiegania panice

5 STRES

6 Stres wynika z różnicy pomiędzy wymaganiami sytuacji a naszymi możliwościami Mimo to każdy może opanować sytuację Mimo to każdy może opanować sytuację

7 Reakcja organizmu w postaci mobilizacji energii potrzebnej do pokonywania różnorodnych przeszkód, barier, wymagań, bez względu na to czy towarzyszą jej przyjemne czy przykre odczucia (zdjęcie osoby, która stoi przed murem czy też wysoką górą, którą musi pokonać) Czy wiesz, że? Stres to reakcja niespecyficzna tzn. jej rodzaj nie zależy od rodzaju czynnika jaki ją wywołuje. Stres to…

8 Wyróżniamy stres: pozytywny stres, mobilizujący do działania określa się mianem „eustresu” osłabiający, nadmierny stres określa się „dystresem” jest reakcją organizmu na zagrożenie, utrudnienie lub niemożność realizacji ważnych celów i zadań człowieka, pojawia się w momencie zadziałania bodźca Rodzaje stresu „eustres”„dystres” Wyróżniamy dwa rodzaje stresu: Zdjęcie 1Zdjęcie 2

9 Stres 1. → STRES SZKODILIWY: Powszechnie, stres uważany jest za zjawisko szkodliwe. W rzeczywistości działanie niepożądane przynosi jedynie stres zbyt silny (przekraczający indywidualne możliwości adaptacyjne jednostki) lub zbyt długotrwały. 2. → Stres korzystny: Stres umiarkowany zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami adaptacyjnymi otoczenia i umożliwia rozwój psychiczny.

10 1. Faza reakcji: organizm mobilizuje zasoby, wyostrzają się zmysły, wzrasta sprawność fizyczna i psychiczna 2. Faza adaptacji: gdy sytuacja stresowa się wydłuża, stan organizmu wraca do normy („uodparniamy” się na czynniki stresowe) i koncentrujemy się na istocie problemu 3. Faza destrukcji: gdy sytuacja przerasta nasze zasoby a napięcie trwa zbyt długo. Wywołuje destruktywne skutki dla organizmu Fazy reakcji stresowej 1.Faza reakcji organizm mobilizuje zasoby, wyostrzają się zmysły, wzrasta sprawność fizyczna i psychiczna 2. Faza adaptacji gdy sytuacja stresowa się wydłuża, stan organizmu wraca do normy („uodparniamy” się na czynniki stresowe) I koncentrujemy się na istocie problemu

11

12 Z własnego doświadczenia wiemy, że gdy przeżywamy silny stres, nasz organizm reaguje w konkretny sposób, zmieniając nasze: reakcje fizyczne organizmu (somatyczne) emocje i myślenie zachowania sprawność intelektualną Objawy stresu

13 Objawy stresu: reakcje ciała Reakcje ciała na stres objawiają się: bólem głowy drżeniem rąk zimnymi rąkoma nadmiernym poceniem się kłopotami ze snem wzrostem ciśnienia trudnościami w oddychaniu problemami z trawieniem, nudnościam, brakiem apetytu dreszczami Grafika::webmusclefitness.com Reakcje ciała Emocje Zachowania Sprawność intelektualna

14 Objawy stresu: emocje Podstawowe 3 emocje pojawiające się w wyniku stresu, to: strach smutek gniew fantom-xp.com Oprócz tego często towarzyszy im chwiejność emocjonalna, drażliwość, „gonitwa” myśli, nietolerancja, pesymizm czy poczucie utraty kontroli i sensu działania

15 Objawy stresu: zachowania Podstawowe 3 emocje inaczej wpływają na nasze zachowanie: strach – wyzwala reakcje obronne, chęć izolacji smutek – powoduje, że szukamy kontaktu i pocieszenia u innych gniew – wywołuje dążenie do powiększania swojej przestrzeni osobistej, kosztem innych; może wyzwolić agresję Stres może także wyzwalać zachowania kompulsywne (objadanie się, używki, uzależnienia)

16 Inne sygnały doświadczania stresu to : wybuchy płaczu szybkie tempo mówienia unikanie kontaktów z ludźmi spowolnienie reakcji nerwowość ruchów prowokowanie konfliktów cruciality.wordpress.com Objawy stresu: zachowania

17 negatywny stres obniża także efektywność pracy umysłowej, powodując: osłabienie pamięci obniżenie efektywności i tempa pracy intelektualnej częste pomyłki uczucie pustki w głowie trudności w koncentracji Stres a sprawność intelektualna

18 Jak radzić sobie ze stresem? Podstawową zasadą, jest zaakceptowanie uczuć, których doświadczamy. Dlaczego to takie ważne? Ukrywając je, uniemożliwiamy sobie obiektywne spojrzenie na sprawę i nie pozwalamy innym, aby nam pomogli. Co zrobić w sytuacji stresowej? Wyraź strach, obawę, gniew w sposób asertywny czyli zgodnie z zasadą "Ja mam rację i ty masz rację, czyli porozmawiajmy o tym jak tę sprawę przeżywamy i co w związku z nią czujemy„. Jak radzić sobie ze stresem

19 1.patrz realistycznie - sprawdź czy to, co tracisz ma rzeczywiście tak dużą wartość 2.kontroluj nawykowe myśli negatywne i wyobrażenia, sprawdzając co naprawdę przemawia za nimi, a co przeciw 3.skup się na zadaniu jako wyzwaniu, a nie na własnej bezradności czy cierpieniu 4.zawsze nagradzaj siebie za przezwyciężenie sytuacji stresowej Jak radzić sobie ze stresem Złote zasady

20 Przyznaj się do tego, że doświadczasz gniewu (osoba + chmurka, a w chmurce tekst „Bardzo rozgniewała mnie ta sytuacja”). Bądź świadom, że to Ty – nie Twój gniew panuje nad sytuacją (potwór duży i mały) – ty nad nim panujesz). Ucz się, jak możesz wyrażać gniew konstruktywnie; nie daj się prowokować (np. osoba, która prowokuje). Zrób coś, co podniesie Twoją samoocenę (uśmiechnięta osoba lub osoba, która coś tworzy/ konstruuje, wejście pod górę) Nagradzaj się za skuteczne poskramianie gniewu (ciasteczko/ prezent nagroda) Jak radzić sobie z uczuciem gniewu? Zdjęcie prezentu lub ciasteczka Nagradzaj się

21 Warte przemyślenia...z wszystkich spraw, którymi się martwimy: 40 % nigdy się nie zdarzy; 35 % wyjdzie lepiej niż nam się wydawało; 15 % można zmienić niewielkim kosztem; 8 % to rzeczy, na które i tak nie mamy wpływu; 2 % no tak... I czym my się przejmujemy ??!

22 Pytania quizowe 1.Jakie są objawy stresu? a/somatyczne b/psychologiczne c/obie odpowiedzi są właściwe

23 Pytania quizowe 2.Czy stresu można uniknąć? a/tak b/nie c/można go zminimalizować

24 Podsumowanie Stres jest częścią życia codziennego i nie należy go unikać (stres jest zdrowy) W sytuacji stresogennej pojawiają się przykre dolegliwości somatyczne, które nie powinny dezorganizować Twojego działania Masz wpływ na poziom odczuwanego stresu – zaakceptuj sytuację i koncentruj się na problemie

25 Tłum – zjawisko społeczne

26 Tłum... Tłum zbiorowość ludzka przyjmująca formę czasową i niezorganizowaną. Jednostki w tłumie zawsze przebywają w bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowania * Tłum aktywny: nastawiony na działalność niszczycielską, której celem jest rozładowanie emocji lub zniszczenie jakiegoś zła czy przeciwnika (np. agresywni kibice na meczach piłkarskich)

27 Charakterystyka tłumu w tłumie występuje zjawisko dezindywidualizacji (powstanie „zbiorowej psychiki tłumu” gdzie jednostki „tracą” część swojej osobowości) ludzie postępują bezrefleksyjnie, robią to, co inni obserwuje się silną podatność na sugestie i oddziaływania innych uczestników tłumu często uczestnicy tłumu czują się silniejsi i tracą zdolność obiektywnej oceny sytuacji. charakterystyka tłumu

28 Charakterystyka tłumu dochodzi do zarażania emocjonalnego polegającego na wytwarzaniu się identycznych lub podobnych stanów emocjonalnego napięcia, powstającego na gruncie podobnych postaw, nastrojów i oczekiwań dzieci bardziej niż dorośli przejawiają nieadekwatne do ogólnych oczekiwań zachowania gdy są w tłumie np. ze strachu przed konsekwencjami.

29 Panika Sytuacja, w której ludzie kierując się instynktem szukają ratunku przed rzeczywistym lub rzekomym niebezpieczeństwem, wybierają ucieczkę. Człowiek ogarnięty paniką nie zastanawia się nad swoim zachowaniem. Panikę mogą spowodować różne przyczyny. Najczęściej są to przyczyny emocjonalne, szczególnie strach.

30 Aby zapobiec panice.. obserwuj, czy ktoś nie zachowuje się w sposób rażąco odbiegający od normy odseparuj taką osobę od reszty grupy jeżeli ktoś jest nadmiernie pobudzony przydziel mu opiekuna, poleć wykonanie czynności do której jest zdolny stosuj się do rozporządzeń i komunikatów służb zarządzania kryzysowego, a także wykonuj rozkazy osób koordynujących działania

31 W przypadku ewakuacji: służby porządkowe powinny uspokoić tłum, wydawać konkretne polecenia porządkowe, izolować osoby, których sposób zachowania może zwiększyć reakcje lękowe u innych zabierz tylko niezbędne rzeczy (np. dokumenty, pieniądze, leki i środki opatrunkowe) powiadom o zagrożeniu najbliższe otoczenie zachowaj spokój tekst Ikonka w kółecz ku

32 Pytania quizowe Tłum to: a)mała grupa b)zbiorowość ludzka c)Rodzina

33 Pytania quizowe Panikę wywołuje: a) radość b) strach c) wrogość

34 Podsumowanie zachowania osób znajdujących się w tłumie odbiegają znacząco od przyjętych norm i oczekiwań człowiek ogarnięty paniką nie zastanawia się nad swoim zachowaniem tłum ogarnięty paniką może stanowić zagrożenie

35 Komunikacja w stresie

36 najlepszym sposobem radzenia sobie z paniką, jest dostrzeżenie jej sygnałów płynących z otoczenia jeżeli widzisz, że ktoś w tłumie zachowuje się nerwowo, rozgląda się, wygląda na przestraszonego lub przejawia inne nietypowe zachowania, OKAŻ mu zainteresowanie, zanim on zwróci na siebie uwagę reszty ludzi! gdy nie ma czasu na wnikliwą obserwację, podstawą jest sprawna komunikacja niewerbalna Komunikacja w stresie

37 Po pierwsze: Podejdź do osoby ON/ONA MNIE WIDZI (uff, nie jestem sam, ktoś widzi mój problem) Pierwsze 10 kroków Chód, aparycja, otwarta, pewna postawa

38 Komunikacja w stresie Po drugie: Nawiąż kontakt wzrokowy, uśmiechnij się SPRAWDZA MÓJ WYRAZ TWARZY (on ma dobre zamiary, chce mi pomóc) 50 cm od twarzy Przyjazny uśmiech, spojrzenie

39 Komunikacja w stresie Po trzecie: TYLKO ON/ONA MNIE SŁUCHA (mogę powiedzieć, co mnie wystraszyło. Uspokajam się) Pierwsze 30 słów Mój język, intonacja i modulacja głosu

40 Komunikacja w stresie TO PIERWSZE WRAŻENIE JEST PODSTAWOWE ! Sprawi, że możesz zapobiec panice, zanim ktoś ją wywoła. Zapamiętaj „wzór” 10 kroków x 50 cm x 30 słów Spraw wrażenie, że będziesz użyteczny: okaż zainteresowanie niespokojnej osobie – podejdź do niej zapytaj w czym możesz pomóc, powiedz jakie masz rozwiązanie.

41 Pytania quizowe Komunikacja w prewencji paniki: a/nie ma znaczenia b/może zaostrzyć nerwowe reakcje ludzi c/jest sposobem zapobiegania wybuchu paniki

42 Pytania quizowe 2. Podchodząc do zdenerwowanej osoby należy: a/Uśmiechać się, nawiązać kontakt wzrokowy i zapytać co się stało b/mieć tak jak ona smutny wyraz twarzy i udawać zdenerwowanego, żeby było jej raźniej c/ nie podchodzimy, czekamy aż sama się zapyta

43 Podsumowanie Komunikacja niewerbalna jest priorytetowym kanałem w procesie komunikacji To po stronie nadawcy leży nadanie komunikatu w taki sposób, by był jednoznaczny dla odbiorcy i zgodny z intencjami nadawcy Pozytywne nastawienie (ekspresja) gwarantuje skuteczniejszy odbiór komunikatu.

44 Test na zakończenie Test składa się z 10 pytań jednokrotnego wyboru, należy zaznaczyć tylko jedną odpowiedź; Wymagany do zaliczenia procent poprawnych odpowiedzi w teście to 70%; Nie ma ograniczenia czasowego;

45 PYTANIE TESTOWE nr 1 Stres to: reakcja organizmu w postaci mobilizacji energii potrzebnej do pokonywania różnorodnych przeszkód reakcja organizmu w postaci mobilizacji energii potrzebnej do pokonywania różnorodnych przeszkód, barier, wymagań, bez względu na to czy towarzyszą jej przyjemne czy przykre odczucia reakcja organizmu w postaci mobilizacji energii potrzebnej do pokonywania barier i wymagań. PYTANIE TESTOWE nr 2 Jedną z zasad panowania nad emocjami pojawiającymi się w sytuacjach stresowych jest: Udawanie, że nic się nie stało i ignorowanie emocji Asertywne komunikowanie swoich potrzeb i zaakceptowanie, że mam prawo odczuwać negatywne emocje Skoncentrowanie się na swoim złym samopoczuciu a nie na problemie, jaki trzeba rozwiązać 45

46 PYTANIE TESTOWE nr 3 Objawy stresu obserwujemy: w reakcjach fizycznych w reakcjach fizycznych, emocjach i myśleniu w reakcjach fizycznych, emocjach, myśleniu i zachowaniu PYTANIE TESTOWE nr 4 Ludzie w tłumie: zawsze kierują się swoimi poglądami i postępują zgodnie ze sobą „tracą” część swojej osobowości, z łatwością ulegając wpływowi innych mają „bojowe nastawienie” i zachowują się odwrotnie, niż chce otoczenie 46

47 PYTANIE TESTOWE nr 5 Stres, który towarzyszy nam w nowych sytuacjach: Ma zawsze negatywny wpływ na wykonywanie zadań Jeżeli nie jest zbyt silny i nie trwa zbyt długo, to wpłynie pozytywnie na efektywność naszego działania Działa demobilizująco na nasz organizm, a reakcje ulegają spowolnieniu PYTANIE TESTOWE nr 6 Tłum aktywny: jest nastawiony na działalność niszczycielską, której celem jest rozładowanie emocji lub zniszczenie jakiegoś zła czy przeciwnika to taki, w którym szczególną rolę ma jakiś ładunek emocjonalny i na nim oparta jest interakcja to jednostki zebrane w jakimś celu, który to cel jest jednak osiągany przez każdą z nich z osobna 47

48 PYTANIE TESTOWE nr 7 Aby zapobiec panice należy m.in.: Obserwować, czy ktoś nie zachowuje się w sposób rażąco odbiegający od normy i odseparować taką osobę od innych Udawać, że nic się nie dzieje, żeby nie denerwować ludzi Nie stosować się do poleceń służb porządkowych PYTANIE TESTOWE nr 8 Jeżeli w tłumie dostrzeżemy osobę bardzo pobudzoną i zdenerwowaną : Nie ingerujemy – jeszcze się zdenerwuje Krzyczymy, żeby się natychmiast uspokoiła Zachęcamy ją do odsunięcia się na bok i przydzielamy opiekuna oraz zadanie, którego jest w stanie się podjąć 48

49 PYTANIE TESTOWE nr 9 Widząc zaniepokojoną osobę w tłumie: podchodzimy, uśmiechamy się i pytamy, jak możemy pomóc nie reagujemy – to zadanie służb porządkowych nie reagujemy, bo przecież jedna zdenerwowana osoba nie ma wpływu na innych PYTANIE TESTOWE nr 10 Chętnie rozmawia się z osobą: pozytywnie nastawioną okazującą zniechęcenie okazującą zniecierpliwienie 49


Pobierz ppt "Szablon scenariu mm To jest pełny tytuł „Reagowanie w sytuacji paniki tłumu i sytuacji kryzysowej”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google