Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wspólne czytanie - - drogą do sukcesu.. Trochę historii. W XIX wieku przypisywano słowu drukowanemu wielką moc oddziaływania. W czasie zaborów to min.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wspólne czytanie - - drogą do sukcesu.. Trochę historii. W XIX wieku przypisywano słowu drukowanemu wielką moc oddziaływania. W czasie zaborów to min."— Zapis prezentacji:

1 Wspólne czytanie - - drogą do sukcesu.

2 Trochę historii. W XIX wieku przypisywano słowu drukowanemu wielką moc oddziaływania. W czasie zaborów to min. literatura przyczyniała się do utrzymania narodowej świadomości. Obawiano się nadmiernego wpływu książek na dzieci, zwłaszcza tych „nieodpowiednich”, ograniczano dzieciom dostęp do książek. W dobie postępu technologicznego zaobserwowano kryzys książki.

3 Wychowawcze funkcje książki. Książka – nie dokonuje radykalnych zmian posiadanych poglądów i przekonań, – utrwala już posiadane, – kształtuje natomiast poglądy w dziedzinach nowych, nieznanych, w których człowiek nie ma wyrobionego zdania, – wspomaga oddziaływania wychowawcze, – może pomagać rozwiązywać niektóre problemy, – może stać się płaszczyzną kontaktu i zrozumienia między dzieckiem a dorosłym.

4 Etapy wprowadzania dziecka w świat książek. Dostarczanie dziecku książek. Wspólne przewracanie kartek. Omawianie obrazków. Recytowanie wierszyków. Głośne czytanie. Nauka czytania samodzielnego. Gromadzenie własnego księgozbioru. Kontakt z biblioteką. Uczenia samodzielnego dokonywania wyborów.

5 Korzyści. Codzienne wspólne czytanie: 1. „Zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka – miłości, uwagi, stymulacji.

6 Korzyści. 2. Buduje mocną więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem.

7 Korzyści. 3. Wspiera rozwój psychiczny dziecka.

8 Korzyści. 4. Wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka.

9 Korzyści. 5. Uczy języka, rozwija słownictwo i swobodę mówienia.

10 Korzyści. 6. Przygotowuje dziecko do sprawnego czytania i pisania.

11 Korzyści. 7. Uczy myślenia – logicznego, przyczynowo- skutkowego, krytycznego, refleksyjnego.

12 Korzyści. 8. Rozwija wyobraźnię.

13 Korzyści. 9. Poprawia koncentrację.

14 Korzyści. 10. Ćwiczy pamięć.

15 Korzyści. 11. Przynosi ogromną wiedzę ogólną i rozwija zainteresowania.

16 Korzyści. 12. Ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole.

17 13. Uczy wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną. Korzyści.

18 14. Rozwija poczucie humoru.

19 Korzyści. 15. Jest znakomitą rozrywką.

20 Korzyści. 16. Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera.

21 Korzyści. 17. Jest zdrową ucieczką od problemów, niepowodzeń i nudy.

22 Korzyści. 18. Chroni dziecko przed zagrożeniami ze strony kultury masowej.

23 Korzyści. 19. Jest profilaktyką zachowań aspołecznych.

24 Korzyści. 20. Kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.” 1)

25 Budowanie motywacji do czytania.  „Jeśli chcemy, by nasze dzieci były wykształcone, mądre i szczęśliwe, powinniśmy zrobić wszystko, żeby przez całe życie chętnie czytały.  Jeśli chcemy, by przez całe życie czytały, muszą lubić czytanie.  Jeśli chcemy, by lubiły czytanie, powinno im się ono kojarzyć z przyjemnością.  Jeśli chcemy, by czytanie kojarzyło się z radością i przyjemnością, powinniśmy na jak najwcześniejszym etapie ich życia wprowadzać codzienne głośne czytanie dla przyjemności i radykalnie ograniczyć kontakt z mediami wizualnymi.” 2)

26 Kiedy zacząć, kiedy zakończyć? Zacząć - od dnia narodzin! Zakończyć – głośne czytanie dzieciom – ok. 12 roku życia lub kiedy samo zdecyduje; – wspólne – nigdy!

27 Jak czytać? Codziennie, ok. 20 minut. Z radością! Interesująco – głośno – cicho, – wolno – szybko, – tonem wysokim – niskim, – robić pauzy. Dostosować wszystkie te cechy do treści czytanego tekstu.

28 Co czytać? Książki – pisane dla dzieci, – posiadające wartości poznawcze i wychowawcze, – o wysokim poziomie artystycznym, pisane piękną polszczyzną, z dobrymi ilustracjami, – uwzględniające zainteresowania i pasje dziecka, jego indywidualne upodobania, – dostosowane do wieku dziecka, jego dojrzałości psychicznej i umysłowej,

29 Co czytać? - odpowiednie pod względem formy, gatunku, skomplikowania fabuły i języka, - mające pozytywnego bohatera, z którym dziecko się utożsamia i dobre zakończenie, - nie wzbudzające lęku i niepokoju, - promujące pozytywne wartości, - dające dobrą rozrywkę, rozwijające dobry smak i poczucie humoru.

30 Złota Lista książek do czytania dzieciom opracowana przez „Fundację ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom” Wiek 0- 4 lata: Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie Jan Brzechwa - Wiersze i bajki Gilbert Delahaye - seria o Martynce Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara Czesław Janczarski - Mis Uszatek Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś

31 Złota Lista… Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno Beata Ostrowicka - Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę! Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie Renata Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce

32 Złota Lista… Wiek 4-6 lat: Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny Hans Christian Andersen - Baśnie Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki Carlo Collodi - Pinokio Waclaw Ćtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci Iwona Czarkowska – Biuro zagubionych zabawek Eva Janikovszky – Gdybym był dorosły Grzegorz Janusz – Misiostwo świata Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny

33 Złota Lista… Aurelki Asa Lind – Piaskowy Wilk Astrid Lindgren - seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni Małgorzata Strzałkowska - Leśne Głupki; Wierszyki łamiące języki Danuta Wawiłow – Wiersze Max Velthuijs - Żabka i obcy

34 Złota Lista… Wiek 6- 8 lat: Heather Amery - Mity greckie dla najmłodszych Marcin Brykczyński - Ni pies, ni wydra Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego Frances Hodgson Burnett - Mała księżniczka Tove Jansson - seria o Muminkach Ludwik Jerzy Kern - Wiersze dla dzieci; Ferdynand Wspaniały Erich Kästner - 35 maja

35 Złota Lista… Astrid Lingren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio W. Markowska, A. Milska - Baśnie z dalekich wysp i lądów Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata Joanna Papuzińska - Asiunia Grey Owl - Przygody Sajo i małych bobrów Małgorzata Strzałkowska - Rady nie od parady; Wiersze, że aż strach Anne Cath. Westly - 8+2 i ciężarówka Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Kosmita Śpiewająca Lipka. Baśnie Słowian Zachodnich. (pr. zb.)

36 Złota Lista… Wiek 8-10 lat: Edmund de Amicis – Serce (w nowej wersji językowej z kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”) Paweł Beręsewicz – Czy wojna jest dla dziewczyn?; Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród J. Canfield, M. i P. Hansen, I. Dunlap - Balsam dla duszy dziecka Iwona Chmielewska – Pamiętnik Blumki Roald Dahl - Matylda Andrzej Grabowski – Zenek i mrówki Anna Kamieńska - Książka nad książkami Rudyard Kipling - Księga dżungli

37 Złota Lista… Eric Knight - Lassie, wróć! Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczega Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo Olga Masiuk – Lenka, Fryderyk i podróże Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza Anna Onichimowska - Dzień czekolady Ida Pierelotkin - Ala Betka Sempe, Gościnny - seria o Mikołajku Barbara Stenka – Masło przygodowe Katarzyna Terechowicz, Wojciech Cesarz – Pamiętnik grzecznego psa Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak

38 Złota Lista… Wiek 10-12 lat: Francesco d'Adamo - Iqbal Paweł Beręsewicz – A niech to czykolada Charles Dickens - Oliver Twist; Opowieść wigilijna Michael Ende - Momo Antoine de Saint - Exupery - Mały Książe Ewa Grętkiewicz - Dostaliśmy po dziecku Astrid Lindgren - Ronja, córka zbójnika Witold Makowiecki - Diossos; Przygody Meliklesa Greka Ferenc Molnar - Chłopcy z Placu Broni Małgorzata Musierowicz - Wszystkie tomy Jeżycjady Jerzy Niemczuk - Opowieść pod strasznym tytułem

39 Złota Lista… Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara Magda Papuzińska – Wszystko jest możliwe Katherine Paterson - Most do Terabithii Michel Piquemal - Bajki filozoficzne Katarzyna Pranić – Ela-Sanela Eric Emmanuel Schmitt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego Lemony Snicket - Seria niefortunnych zdarzeń Jerry Spinelli - Kraksa J.R.R. Tolkien - Hobbit José Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe Jean Webster - Tajemniczy opiekun Maciej Wojtyszko - seria o Brombie Juliusz Verne - Tajemnicza wyspa; 20 tysięcy mil podwodnej żeglugi

40 Złota Lista… Wiek 12-14 lat: Antologia pod red. Grzegorza Leszczyńskiego - Po schodach wierszy H. Jackson Brown, Jr. - Mały poradnik życia J. Canfield, M.V. Hansen, K. Kirberger - Balsam dla duszy nastolatka Paulo Coehlo - Alchemik Arthur Conan Doyle - Pies Baskerville'ów Ursula K. le Guin - Czarnoksiężnik z Archipelagu Barbara Kosmowska - Pozłacana rybka Harper Lee - Zabić drozda

41 Złota Lista… Joanna Rudniańska – Kotka Brygidy Katarzyna Ryrych – Wyspa mojej siostry Marcin Szczygielski – Czarny Młyn (Grand Prix w II edycji konkursu im. Astrid Lindgren) Dorota Terakowska - Córka czarownic Anika Thor - Prawda czy wyzwanie J.R.R. Tolkien - Władca pierścieni Beata Wróblewska - Jabłko Apolejki książki popularnonaukowe Edward de Bono - Naucz się myśleć kreatywnie Tony Buzan - Rusz głowa

42 Złota Lista… Wiek 14-16 lat: Pierre Boulle - Most na rzece Kwai Anna Frank - Dziennik Francis Scott Fitzgerald - Wielki Gatsby Ruben Gallego - Białe na czarnym Victor Hugo - Nędznicy Leszek Kołakowski - 13 bajek z królestwa Lailonii (...) i inne bajki Yann Martel - Życie Pi Amos Oz - Jak uleczyć fanatyka

43 Złota Lista… Bolesław Prus - Faraon ks. Jan Twardowski - Wiersze Władysław Bartoszewski - Warto być przyzwoitym książki popularnonaukowe Sephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania M. R. Kopmeyer - Praktyczne sposoby osiągania sukcesu (sugerujemy, aby zacząć od rozdziałów nt. potęgi myśli i źródeł inspiracji) Daniel Pink – Drive – nowe spojrzenie na motywacje Ron Potter-Efron - Życie ze złością

44 Złota Lista… Wiek powyżej 16 lat: Karen Blixen - Pożegnanie z Afryką; Uczta Babette Dalajlama, Howard C. Butler - Sztuka szczęścia Guareschi - Don Camillo i jego trzódka Zbigniew Herbert - Martwa natura z wędzidłem; Barbarzyńca w ogrodzie Khaled Hosseini - Chłopiec z latawcem; Tysiąc wspaniałych słońc Ryszard Kapuściński – Cesarz; Imperium George Orwell - Folwark Zwierzęcy Leonie Swann – Triumf owiec

45 Złota Lista… Mariusz Szczygieł – Gottland Wisława Szymborska – Wiersze Liao Yiwu - Prowadzący Umarłych książki popularnonaukowe Nathaniel Branden - 6 filarów poczucia własnej wartości Erich Fromm - Sztuka miłości; Mieć czy być Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna; Inteligencja społeczna Leszek Kołakowski - Mini wykłady o maxi sprawach M. Scott Peck - Drogą mniej uczęszczaną Daniel Pink – Całkiem nowy umysł

46 Gdzie szukać? Informacji o książkach dla dzieci można szukać: w katalogach wydawniczych, na stronach internetowych, np. - wydawnictw, - http://www.calapolskaczytadzieciom.plhttp://www.calapolskaczytadzieciom.pl - http://www.rodzinneczytanie.pl/http://www.rodzinneczytanie.pl/ - http://www.biblionetka.pl/http://www.biblionetka.pl/

47 Gdzie szukać? w książkach dla rodziców, np. - I. Koźmińska, E. Olszewska „Wychowanie przez czytanie” - J. Papuzińska „Czytania domowe”, czytać recenzje w czasopismach, np.. „Guliwer”, pytać innych – rodziców, bibliotekarzy, nauczycieli, księgarzy.

48 Na zakończenie. „Jeśli nie zetkniecie dziecka z książką w okresie wczesnego dzieciństwa, nie musi ono wcale odczuwać jego braku.” „Potrzeba kontaktów z książką nie powstaje u dziecka samorzutnie… jest bowiem faktem kulturowym i musimy ją sami obudzić w dziecku w procesie jego wychowania” 3) Joanna Papuzińska (autorka książek dla dzieci)

49 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ

50 Prezentację przygotowała Anna Szczepańska bibliotekarka Szkoła Podstawowa nr 45 Bytom

51 Literatura. Koźmińska I., Olszewska E.: Wychowanie przez czytanie. Świat Książki, Warszawa 2011. Obszary wspólnego zaangażowania w edukacji dzieci. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2007. Papuzińska J.: Czytania domowe. Nasza Księgarnia, Warszawa 1975. Wojciechowski J.: Czytelnictwo. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.

52 Strony Internetowe. - http://www.calapolskaczytadzieciom.pl http://www.calapolskaczytadzieciom.pl - http://www.rodzinneczytanie.pl/http://www.rodzinneczytanie.pl/

53 Przypisy. 1) Koźmińska I., Olszewska E.: Wychowanie przez czytanie. Świat Książki, Warszawa 2011, s. 45-46. 2) Koźmińska I., Olszewska E.: Wychowanie przez czytanie. Świat Książki, Warszawa 2011, s. 65. 3) Papuzińska J.: Czytania domowe. Nasza Księgarnia, Warszawa 1975, s. 24, 33.

54 Żródła. - http://www.calapolskaczytadzieciom.pl http://www.calapolskaczytadzieciom.pl - http://www.rodzinneczytanie.pl/http://www.rodzinneczytanie.pl/ - Grafika - wyszukiwarka www.google.plwww.google.pl


Pobierz ppt "Wspólne czytanie - - drogą do sukcesu.. Trochę historii. W XIX wieku przypisywano słowu drukowanemu wielką moc oddziaływania. W czasie zaborów to min."

Podobne prezentacje


Reklamy Google