Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu."— Zapis prezentacji:

1 Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu.

2 Realizując program uczyliśmy dzieci rozumieć czym jest szacunek, tolerancja, współczucie, dobroć, życzliwość, honor, umiar, piękno, dobroć, szczodrość, odpowiedzialność, piękno, wytrwałość…? Zadanie to realizowaliśmy za pomocą bajek, baśni, historyjek, zabaw, muzyki, plastyki… – na wszystkich edukacjach w oparciu o scenariusze zawarte w Poradniku dla nauczycieli.

3 Najciekawsze zajęcia

4 Edukacja polonistyczna Lubimy dawać i otrzymywać prezenty Wartość : uczciwość, szczodrość. Jałokim to chłopiec, który podawał się za brata św. Mikołaja. Kazał płacić dzieciom za prezenty, które dostały od Mikołaja. Dzieci definiowały pojęcie prezentu, pracowały w grupach tworząc plakaty, odgrywały scenki dramowe,

5 Praca w grupach: odpowiadanie na pytanie „Co to jest prezent?” Dzielenie się zabawką – ulubionym prezentem przyniesionym z domu Trzeba być uczciwym, prawdomównym i nie wolno krzywdzić innych – do takich wniosków doszły dzieci.

6 Zwróciły uwagę na to, że nie tylko rzeczy materialne mogą być prezentem. Podawały takie przykłady jak: uśmiech, dobre serce okazane np. sąsiadowi, pomoc mamie w domu, życzliwość…

7 Bawmy się Wartość : współpraca, wspólnotowość, empatia „Co jest ważne i dobre w zabawie?” „Co przeszkadza we wspólnej zabawie?” Dzieci odnosiły się do ostatniej klasowej zabawy. Uczniowie wyczerpująco odpowiadali na zadawane im pytania, chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Bardzo ważnym dla nich momentem lekcji było napisanie swojej wypowiedzi na kartce, odczytanie jej na forum klasy i przyczepienie na odpowiedniej planszy.

8 Co przeszkadza w zabawie!!!

9 Przepis na udaną zabawę : - wielu uczestników zabawy, - ciekawe reguły gier i zabaw, - wesoła muzyka, - szczypta humoru, - garść chęci do zabawy, - duża porcja zaangażowania. Powstało wiele przepisów na dobrą zabawę, każda klasa stworzyła swój własny, oryginalny przepis.

10 Edukacja plastyczna Gazetowe zakupy Wartość : umiar „Gazetowe zakupy” realizowane na zajęciach z edukacji plastycznej stały się w naszej szkole grudniowym przebojem. Wszystkie „smyki” ruszyły na przedświąteczne zakupy i tu natrafiły na trudne słowo „umiar”. Dzieci robiły torby, które z jednej strony ozdabiały artykułami potrzebnymi i niezbędnymi do życia, a z drugiej produktami, które bardzo chcą mieć. Ta atrakcyjna forma zajęć pomogła w kształtowaniu u dzieci pojęć potrzeby i pragnienia oraz rozumienia podobieństw i różnic między nimi.

11 Prezentacja i omawianie. Praca nad torbą. Wybieranie pragnień i potrzeb.

12 Dzieciakom najbardziej spodobały się pragnienia, ale zrozumiały, że trzeba w życiu zachowywać umiar. Każdy z uczniów chciał koniecznie zabrać torbę do domu, aby pochwalić się mamie. Gazetowe zakupy okazały się niezłą frajdą dla dzieci.

13 Edukacja społeczna Królik i zając Wartość : wolność Potoczne pojęcie wolności kojarzone jest z brakiem ograniczeń. Zwykle konkretyzuje się wobec określonych ograniczeń, jakim podlegamy. W czasach PRLu, na przykład, wolność kojarzona była z możliwością swobodnego poruszania się, opuszczania granic kraju, jak też z możliwością publicznego wygłaszania poglądów politycznych. Dorastającym dzieciom wolność kojarzy się przede wszystkim z anulowaniem zakazów i nakazów ze strony rodziców. Z kolei im więcej wolności, tym bardziej jest ona niewidoczna. Dla współczesnych polskich nastolatków możliwość decydowania o swoim wyglądzie szeroka gama wyboru jest oczywista, podczas gdy ich ojcowie będąc w tym samym wieku nie mogli na przykład, nosić długich włosów… Mały słownik wartości etycznych

14 Pojęcie wolności tłumaczy dzieciom bajka pt. „Królik i zając”. Zając szarak wybrał wolność choć czasami brakowało mu jedzenia. Nie chciał jak zając być zamykany w klatce. „Gospodarz zamyka mnie czasami w klatce, bym nie poprzegryzał w domu przewodów”. Wybrał WOLNOŚĆ. Kiedy człowiek nie jest wolny ? – prace dzieci Człowiek nie jest wolny, bo złapała go policja za szybką jazdę. Człowiek nie jest wolny bo jest chory Mój tata nie jest wolny bo pracuje cały dzień na komputerze

15 „Dobre uczynki” Wartość: DOBRO „Pomagałam mamie sprzątać” „Wyniosłem śmieci” „Uczyłem się lekcji” „Bawiłem się z siostrą”, „Odkurzałem” „Bardzo mocno odrabiałem lekcje” Nasze zajęcia zaczęliśmy od odpowiedzi na pytanie „Co dobrego zrobiłem lub zrobiłam w ciągu ostatnich dwóch dni?”, „Jaki dobry uczynek spełniłam?”

16 przykłady: Czy dobry uczynek mógłby przestać być dobrym? Nad takim problemem zastanawiały się dzieci. Zajęcia zakończyliśmy wizualizacją uczuć. Zadaniem dzieci było narysowanie jak się czują, gdy robią coś dobrego? Oto niektóre z nich

17 „Biały lew” Wartość: Tolerancja Kolejne spotkanie z etyki rozpoczęło się przepięknym, krótkim opowiadaniem o przygodach białego lwa, który był albinosem. Dzieci od samego początku zajęć bardzo posmutniały, wczuły się w rolę smutnego lwa. Na tych zajęciach wszyscy uświadomili sobie, że każdy z nas jest inny, ale mamy również wiele cech wspólnych.

18 Jako zadanie domowe dzieci miały z pomocą rodziców napisać lub narysować list do białego lwa. Listy były przepiękne,

19 Najważniejsze przesłanie z zajęć to : Ludzie mają te same prawa niezależnie od tego gdzie się urodzili i jak wyglądają

20 Chociaż wyglądamy różnie, to jesteśmy tacy sami.

21 „Przygoda małej mrówki Wartość: Współpraca ZAJĘCIE OTWARTE Z RODZICAMI

22 Zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia „współpraca” oraz przypomnienia, czym jest „dobra współpraca”. Następnie uczniowie z uwagą wysłuchali tekstu bajki „Przygoda małej mrówki”, po czym próbowali odpowiedzieć na pytania, które pozwoliły im dojść do wniosku, że współpraca to ważna sprawa.

23

24 Uczyliśmy się postępować uczciwie i rozumieć zasady dobrego postępowania. Przygody królewicza Bielinka

25 ,, Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia komputerowe. Wartość etyczna: uczciwość, prawdomówność.

26 Odpowiedzialność, rzetelność, szacunek – to wartości, które poznaliśmy na zajęciach z edukacji matematycznej

27

28

29

30

31

32

33 Nasza szkoła otrzymała certyfikat potwierdzający zaangażowanie w budowanie Etycznej Szkoły. Pilotażowym program „Etyka nie tylko dla smyka”, odniósł duży sukces. W piątek r. odbyła się konferencja podsumowująca w Warszawie w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przy współudziale Ośrodka Rozwoju Edukacji. Za udział w pilotażu dziękujemy dzieciom, bo bez nich nie byłoby sukcesu, zaangażowanym nauczycielom klas I-III, dyrekcji szkoły, rodzicom, którzy wsparli ten pilotaż oraz koordynatorom regionalnym.


Pobierz ppt "Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google