Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone."— Zapis prezentacji:

1

2

3 Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Supported by a grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA Financial Mechanism

4 "Bezpieczne zachowania, które pomogą w kształtowaniu nawyku zdrowego stylu życia i zmianie nieprawidłowych zachowań" Jakub Dzidowski magister fizjoterapii

5 Bezpieczne zachowania to zachowania jakie rodzice mogą wdrożyć, aby zdrowie dziecka utrzymywać na jak najwyższym poziomie.

6 Jak dobrać obuwie dla dziecka? ccc.pl

7 WARUNKI PRAWIDŁOWEGO DOBORU OBUWIA a) dopasowanie długości- buty powinny być dłuższe od stopy o około 1 cm, stopa zmienia swój wymiar w ciągu dnia w wyniku chodzenia (zbyt krótki but powoduje deformacje, a zbyt długi brak stabilności stopy i utrudnione chodzenie), b) prawidłowa stabilizacja śródstopia- sznurowadła lub rzepy; c) odpowiednia wysokość cholewki- stopa powinna swobodnie zginać się i prostować; najbardziej odpowiednia cholewka to taka, która sięga kostki; mała swoboda w kostce może wpływać na zmiany w kończynach dolnych,

8 d) usztywniany zapiętek- zapewnia utrzymanie pięty we właściwym położeniu, a przez to prawidłowe utrzymanie całej stopy; to jeden z najważniejszych elementów zapobiegających patologii stóp, e) odpowiedni ciężar - nie należy unikać zbytniego obciążenia stopy dziecka ponieważ zbyt ciężki but powoduje najczęściej ciągnięcie nóg po podłożu skutecznie doprowadzając do koślawości kończyn, f) elastyczna podeszwa - zgina się od śródstopia do końca palców a sztywna podeszwa utrudnia chodzenie i przyczynia się do powstania zmian patologicznych w kończynach dolnych.

9 Należy zwrócić szczególną uwagę na tzw. OBUWIE ORTOPEDYCZNE i wszelkiego typu GOTOWE WKŁADKI ORTOPEDYCZNE. TYLKO INDYWIDUALNIE DOBRANE I UKSZTAŁTOWANE PRZEZ SPECJALISTĘ WKŁADKI SPEŁNIAJĄ PRZEZNACZONE IM FUNKCJE.

10 Jak dobrać krzesło dla dziecka ?

11 CECHY DOBRZE DOBRANEGO KRZESŁA DLA DZIECKA a) regulowana wysokość siedziska tak aby stopy dziecka swobodnie opierały się o podłoże, b) regulowana wysokość oparcia tak aby szczyt wypukłości oparcia znajdował się na wysokości lędźwi dziecka, c) dobrze wyprofilowane oparcie tak aby dziecko opierając się nie przyjmowało sylwetki zgarbionej, d) stabilność krzesła- raczej nie powinno być ruchome, ponieważ kółka powodują ruchy krzesła i wytracenie wcześniej przyjętej pozycji.

12 Uwaga! Nawet najbardziej profesjonalne i najdroższe krzesło nie spełni swoich funkcji jeśli pozycja siedząca ciała dziecka nie będzie prawidłowa. Zapamiętaj zasadę: najpierw na krzesło siadają pośladki następnie przykładamy kręgosłup. www. ulgadlakręgosłupa.pl

13 Jak zoptymalizować stanowisko pracy dziecka przy komputerze? wp.pl

14 NAJWAŻNIESZJE CECHY OPYTMALNEGO STANOWISKA PRACY DZIECKA kąt patrzenia dziecka na ekran, odległość oczu od ekranu, wysokość ustawienia klawiatury, siedzisko i pozycja dziecka przed ekranem.

15 Uwaga! Jeżeli dziecko korzysta z laptopa, notebooka, to warto użyć dodatkowego ekranu lub klawiatury a przede wszystkim monitorować czas spędzany przez dziecko przed komputerem.

16 Jak zachować bezpieczną pozycję ciała podczas czytania? Jeśli dziecko czyta książki przy biurku lub robi notatki z książek najistotniejsza jest prawidłowa pozycja ciała (jak wyjaśniono wcześniej), ale pozycję może wspomóc podstawka na książki.

17 Jak dobrać plecak, tornister dla dziecka? dlarodzinki.pl

18 CECHY DOBREGO TORNISTRA (PLECAKA) DZIECKA a) usztywniony tył plecaka, b) wyprofilowany tył plecaka, c) wyposażenie w dodatkowe pasy biodrowe i mostkowe,

19 d) odpowiedni ciężar plecaka bez wyposażenia, e) prawidłowe napięcie szelek plecaka, f) równomiernie rozłożenie zawartości plecaka w jego przestrzeni.

20 Uwaga! Najmniej optymalne dla prawidłowej postawy i zdrowia dziecka są torby zakładane na jedno ramię, a najbardziej odpowiednie torby na kółkach.

21 Jak wpływa aktywność fizyczna i jej brak na życie dziecka? czasdlamamy.pl

22 1) Postępujący rozwój techniczny i cywilizacyjny jako determinanty eliminowania ruchu i pracy fizycznej, a w konsekwencji ujemnego wpływu na zdrowie i rozwój fizyczny człowieka. 2) Udogodnienia społeczne- środki komunikacji, automatyzacja, komputeryzacja, mass media zmniejszające do minimum aktywność fizyczna w życiu codziennym ludzi. jejpsyche.pl apk_wf2.republika.pl

23 Aktywność fizyczna a styl i jakość życia dziecka? a) korzystny wygląd – wpływa na prostą, szczupłą sylwetkę, odpowiednie umięśnienie ciała, poprawną postawę ciała, b) korzystne procesy w układzie ruchu – zapobiega i koryguje wady postawy, wzmacnia i stabilizuje stawy, zwiększa napięcie, siłę i sprężystość mięśni (lepsze przystosowanie do różnych obciążeń), c) korzystne procesy w układzie krwionośnym - zwiększa liczbę erytrocytów i hemoglobiny; zwiększa liczbę leukocytów; zwiększa pojemność tlenową krwi; powoduje zwolnienie tętna; zmniejsza ciśnienie skurczowe krwi; kształtuje ekonomiczniejszą pracę serca,

24 d) korzystne procesy w układzie oddechowym –zwiększa pojemność płuc; zwiększa głębokość oddechu; zmniejsza liczbę oddechów na minutę, e) korzystne procesy w układzie nerwowym – pobudza dojrzewanie ośrodków ruchowych w mózgu; powoduje wzrost szybkości przewodzenia bodźców nerwowych; polepsza koordynację ruchową, f) korzystne procesy w układzie immunologicznym –wpływa na poprawę funkcjonowania systemu obronnego i wzrost odporności na zachorowania, g) korzystny wpływ na procesy metaboliczne –systematyczna aktywność redukuje ilość tkanki tłuszczowej (profilaktyka otyłości).

25 Cechy optymalnej aktywności ruchowej dziecka powinna być systematyczna, trwać bez przerw co najmniej 20 minut, angażować układ krążenia (tętno co najmniej 130), angażować jak najwięcej grup mięśniowych, zawierać elementy szybkościowe, koordynacyjne, gibkości i elastyczności, sprawiać przyjemność, nie powinna przeciążać dziecka.

26 Jak reagować w przypadku kontuzji dziecka?

27 Pamiętaj, że przyczyną większości urazów podczas podczas aktywności fizycznej jest: a)brak rozgrzewki przed aktywnością fizyczną, b) lekceważenie zasad bezpieczeństwa, c) nieprawidłowe korzystanie ze sprzętu sportowego d) przeciążenie mięśni i stawów zbyt intensywnym treningiem, bioptron.info.pl

28 Postępowanie w przypadku kontuzji 1.W momencie urazu należy przerwać aktywność fizyczną, aby nie pogłębiać uszkodzenia; podstawą leczenia kontuzji jest odpoczynek. 2. Jeśli to możliwe należy unieść uszkodzoną kończynę ponad poziom serca. 3. Najlepiej unieruchomić kontuzjowany staw w okolicy uszkodzenia. 4. Schłodzić kontuzjowane miejsce np. poprzez obłożenie go lodem (zmniejszenie ukrwienia ogranicza obszar uszkodzenia tkanek i przyspiesza ich gojenie).

29 4. Po upływie minimum trzech dni od urazu można poszerzać zakres ruchu kontuzjowanego miejsca oraz zacząć je masować i stosować regeneracyjne maści. 5. Jeśli po stosowaniu wyżej opisanego leczenia obrzęk gwałtownie narasta, a ból nasila się, po 3-4 godzinach należy zgłosić się do lekarza. 6. Jeśli tylko mamy wątpliwości co do rodzaju urazu, jeżeli urazowi towarzyszy silny ból, zniekształcenie stawu lub kości to niezwłocznie kontuzjowane miejsce musi obejrzeć specjalista i najlepiej skonsultować się z lekarzem.

30 Sytuacje stresowe w życiu dziecka i sposoby ich rozpoznawania?

31 Stres jest reakcją naszego ciała na sytuację zagrożenia. Reakcja ta została wykształcona przez organizm ludzki przed tysiącami lat i podlegamy jej nadal, pomimo zmiany warunków środowiskowych. Stres powstaje w wyniku działania określonego czynnika, uwolnienia reakcji i związanych z tym określonych zachowań. Pojęcie stresu wprowadzone zostało do użycia przez Hansa Hugona Selye'a, który badaniu tego zjawiska poświęcił 50 lat pracy naukowej. Z tego też powodu nosił przydomek dr Stress. Selye opublikował ponad 1400 artykułów i 30 książek na temat stresu. Selye jako pierwszy postawił hipotezę, że szereg chorób somatycznych jest skutkiem niezdolności człowieka do radzenia sobie ze stresem.Hansa Hugona Selye'a

32 Trzy typy reakcji na stres Dystres jest reakcją organizmu na zagrożenie, utrudnienie lub niemożność realizacji ważnych celów i zadań człowieka, pojawia się w momencie zadziałania bodźca, czyli stresora. Dystres Eustres to stres pozytywnie mobilizujący do działania. Eustres Neustres to bodziec dla danej osoby neutralny w działaniu, chociaż dla innych bywa on eustresowy lub dystresowy. Radzenie sobie ze stresemRadzenie sobie ze stresem obejmuje podjęcie racjonalnych działań i odpowiednich zachowań, skierowanych na opanowanie, zredukowanie lub tolerowanie postaw wobec działania stresora.

33 W powszechnej opinii najważniejszymi przyczynami wywołującymi stres u dzieci są: - brak systematycznej opieki rodziców, - konfliktowa sytuacja rodzinna, - problemy z nauką, - nadmiar obowiązków narzuconych na dzieci, - możliwość krytyki przez innych, - oczekiwanie na egzamin, wyniki egzaminu, - obawa przed utratą pozycji w grupie rówieśniczej, - utrata miłości, - utrata bliskiej osoby. szkolnictwo.pl

34 Typowymi symptomami oddziaływania stresu na dziecko na poziomie szkoły są: reakcje fizjologiczne: szybsze bicie serca, dolegliwości żołądkowe, pocenie się, suchość w ustach, pocenie się dłoni, bóle głowy, płacz, nocne moczenie, reakcje motoryczne: napięcie mięśni szyi i głowy, drżenie, problemy z koordynacją ruchów, reakcje psychiczne: słaba zdolność koncentracji, negatywne myśli, nadmierny albo zmniejszony apetyt, odmawianie pójścia do szkoły, zaniedbywanie prac szkolnych, problemy w relacjach z bliskimi. stres.wieszka.pl dziecko.fit.pl

35 Długotrwałe działanie stresu i ich wpływ na powstawanie określonych schorzeń: choroby serca, migreny, bóle głowy, zespół jelita drażliwego, wrzody żołądka, nudności, nałogi, choroby skórne, wysypki, zapalenia skóry, zaburzenia cyklu miesiączkowego, zaparcia i biegunki, osłabienie wzroku i pogorszenie widzenia zmianę napięcia mięśniowego. kobieta.dlastudenta.pl stres.wieszka.pl

36 Jak sobie radzić ze stresem dziecka? 1) Rozmawiać z dzieckiem - rozmowy na temat sytuacji, które wywołują strach i inne emocje pozwalają oswoić się z trudnymi sytuacjami i są bardzo ważne dla dziecka (poczucie własnej wartości, samoakceptacja, wiara we własne siły). 2) Zaangażować dziecko w aktywność fizyczną - dzięki ćwiczeniom fizycznym dziecko może pozbyć się nadmiaru nadmiernych emocji, rozluźnić mięśnie, dotlenić mózg, a tym samym poprawić swoje samopoczucie. 3) Odpowiednio rozłożyć czas na pracę i czas na odpoczynek - aby dobrze i wydajnie pracować, musimy równie wydajnie odpocząć; warto także ustalić hierarchie zadań do wykonania w planie dnia dziecka. stres.wieszka.pl

37 PODSUMOWANIE Czynniki wpływające na niebezpieczne zachowania dzieci i nieprawidłowe nawyki to: - źle dobrane obuwie, - nieodpowiedni dobór krzesła i organizacja stanowiska nauki i pracy dziecka, - nieodpowiedni dobór tornistra (plecaka), - niedobór lub nieodpowiednia aktywność fizyczna, - nieodpowiednie reakcje na kontuzje, - długotrwały stres, - niewłaściwy styl odżywiania.

38 UWAGA! Wszystkie wyżej wymienione czynniki mogą prowadzić do wad postawy dziecka

39 Wskaźniki wady postawy garbienie się, nierówne, odstające łopatki, noszenie uniesionych ramion, niezrównoważone utrzymywanie głowy, nierówności w długości kończyn dolnych, niesymetryczne ustawienie miednicy, koślawości, szpotawości nóg, płaskostopie i inne wady stóp, widoczne skrzywienia kręgosłupa, dziecięcy kręcz karku, problemy w okresie okołoporodowym i noworodkowym.

40 Dysfunkcje narządu ruchu, oprócz wad postawy, mogą generować szereg zaskakujących objawów chorobowych wieku dziecięcego: bóle głowy, bóle brzucha, zaparcia, rzadziej biegunki, brak energii, ospałość, ociężałość, trudności w przebywaniu w pozycji stojącej (zasłabnięcia, omdlenia, bóle, zmęczenie...), bóle kręgosłupa i choroby kręgosłupa i wszystkie schorzenia z tym związane.

41 Jedyną skuteczną możliwością zwalczenia wady postawy jest leczenia ruchem. 1.W przypadku lekkich wad wystarczą grupowe ćwiczenia korekcyjno- kompensacyjne. 2.Jeśli wada w ocenie specjalisty jest poważna konieczne są indywidualne konsultacje z fizjoterapeutą. 3.Należy pamiętać, że nawet najlepszy fizjoterapeuta nic nie osiągnie swoim leczeniem, jeśli dziecko, a właściwie jego rodzice nie postarają się zmienić codzienne zachowania na te bardziej bezpieczne dla zachowania maksymalnego poziomu zdrowia dziecka.

42 www.poznan.pl/wadypostawy Dziękuje za uwagę


Pobierz ppt "Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone."

Podobne prezentacje


Reklamy Google