Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polish Information and Foreign Investment Agency PL 00-585 Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) 334 98 00, fax: (+48 22) 334 99 99;

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polish Information and Foreign Investment Agency PL 00-585 Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) 334 98 00, fax: (+48 22) 334 99 99;"— Zapis prezentacji:

1 Polish Information and Foreign Investment Agency PL 00-585 Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) 334 98 00, fax: (+48 22) 334 99 99; e-mail: post@paiz.gov.pl; www.paiz.gov.pl Przemysł rolno-spożywczy w Polsce Sekcja Spożywcza Czerwiec 2005

2 Polish Information and Foreign Investment Agency ROLNICTWO

3 Polish Information and Foreign Investment Agency Rolnictwo- informacje ogólne Polska jest znaczącym w świecie i Europie producentem szeregu produktów rolniczych, ogrodniczych i pochodzenia zwierzęcego. - drugie miejsce w Europie w produkcji owoców jagodowych, głównie truskawek, malin i porzeczek. - polskie rolnictwo od wielu lat jest jednym z największych producentów cebuli, kapusty, kalafiorów, a także jabłek. - w produkcji żyta zajmujemy drugie miejsce w świecie i Europie, - w produkcji ziemniaków odpowiednio szóste i czwarte, - w produkcji mięsa, zwłaszcza wieprzowego oraz mleka i jaj kurzych zajmujemy miejsce w pierwszej piętnastce na świecie i w Europie. Warsaw

4 Polish Information and Foreign Investment Agency Rolnictwo/Leśnictwo Produkcja zwierzęca - hodowla zarodowa - hodowla Produkcja roślinna - nasiennictwo - uprawy - szkółki Rybactwo i rybołówstwo - słodkowodne - słonowodne Rolnictwo- informacje ogólne

5 Polish Information and Foreign Investment Agency Udział rolnictwa, leśnictwa i łowiectwa w Produkcie Krajowym Brutto (w %)

6 Polish Information and Foreign Investment Agency Polska należy do krajów średnio wyposażonych w grunty rolne. Użytki rolne (UR) w 2003 r. wynosiły 16,2 mln ha, tj. stanowiły 51,7% ogólnej powierzchni kraju. Pod względem obszaru użytków rolnych Polska znajduje się na czwartym miejscu w UE, po Francji (27,9 mln ha UR), Hiszpanii (25,6 mln ha UR) i Niemczech (17 mln ha UR). Średnia cena gruntów ornych wynosiła 130,8 euro/ha (dobrych 181 euro/ha), a łąk dobrych 117,5 euro/ha. Zasoby ziemi i struktura jej użytkowania Uwarunkowania prawne;  Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego z dnia 11 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2003 r.)  Ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa z dnia 19 października 1991 r. Znaczną kontrolę nad obrotem ziemią rolniczą przyznano Agencji Nieruchomości Rolnej

7 Polish Information and Foreign Investment Agency Produkcja roślinna Struktura zasiewów poszczególnych upraw w 1995 i 2003 r. (w %)

8 Polish Information and Foreign Investment Agency Zbiory owoców w 2004 r. były 0 4% wyższe niż w 2003 r. i wyniosły 3,4 mln. Wzrosła produkcja większości gatunków owoców, a najbardziej zwiększyły się zbiory truskawek,śliwek,malin. Od poziomu roku poprzedniego nie odbiegała jedynie produkcja jabłek i agrestu, a niższe były zbiory orzechów. Produkcja warzyw gruntowych w 2004 zwiększyła się o 8% do 4,8 mln ton. Najbardziej wzrosły zbiory cebuli i ogórków uprawianych pod osłonami. Uprawy owoców i warzyw

9 Polish Information and Foreign Investment Agency Zbiory warzyw gruntowych w województwach w 2003 r. (tys. ton) W Polsce produkowany jest szeroki asortyment warzyw, ale największy udział w produkcji ma kapusta, marchew i cebula.

10 Polish Information and Foreign Investment Agency Wyszczególnienie 1996 - 2000 a) 20032004 w tys. t2003=100 Ogółem213428763019105,0 jabłonie175824282522103,9 grusze687787113,1 śliwy108110133121,0 wiśnie145191203105,6 czereśnie384448109,8 pozostałe b) 172627106,5 w tym orzechy włoskie x8896,6 a) Przeciętne roczne. b) Morele, brzoskwinie, orzechy włoski Zbiory owoców z drzew

11 Polish Information and Foreign Investment Agency Produkcja zwierzęca Chów zwierząt gospodarskich prowadzony jest głównie w gospodarstwach indywidualnych, które w 2003 r. posiadały 94,3% ogólnego stanu bydła, w tym 95% krów oraz 91% pogłowia trzody chlewnej i 91% owiec. Na jedno gospodarstwo rolne przypada średnio: - 1,9 szt. bydła, - 6,4 szt. trzody chlewnej, - 0,1 szt. owiec, koni i kóz, - 67,8 szt.drobiu wszystkich gatunków Mimo wzrostu koncentracji chowu zwierząt gospodarskich nadal jest ona niska i nie zagraża środowisku naturalnemu. Rygorystyczne, krajowe przepisy w zakresie ochrony środowiska, prowadzone kontrole ich przestrzegania w fermach trzody chlewnej i brak zgody władz samorządowych na lokalizacją dużych ferm przemysłowych, hamują podejmowane działania na rzecz nadmiernej koncentracji produkcji żywca wieprzowego.

12 Polish Information and Foreign Investment Agency Pogłowie trzody chlewnej w województwach na 100 ha użytków rolnych w 2003 r. (w szt.) Chowem i hodowlą trzody chlewnej zajmowało się 760,6 tys. gospodarstw (tj. 25,9% ogółu badanych jednostek), z których: - 24% posiadało 1-2 szt. (28,9% w 1996 r.) - 28,8% posiadało 3-9 szt. (34,1%) - 19,2% posiadało 10-19 szt. (18,5%) - 28,0% posiadało 20 i więcej szt. (18,5%)

13 Polish Information and Foreign Investment Agency Pogłowie bydła w województwach na 100 ha użytków rolnych w 2003 r. (w szt.) Według danych z Powszechnego Spisu Rolnego z 2002 r. chów i hodowlę bydła prowadziło 935,2 tys. gospodarstw (tj. 31,9% gospodarstw badanych o areale od 0,10ha), z których: - 48,4% posiadało 1-2 szt. (44,1% w 1996 r.) - 36,1% posiadało 3-9 szt. (44,3%) - 10,2% posiadało 10-19 szt. (9,3%) - 5,3% posiadało 20 i więcej sztuk (2,3%)

14 Polish Information and Foreign Investment Agency Produkcja podstawowych artykułów zwierzęcych w latach 1990-2003 - wzrost - spadek - bez zmian

15 Polish Information and Foreign Investment Agency PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY

16 Polish Information and Foreign Investment Agency Przemysł spożywczy w Polsce W Polsce przemysł spożywczy w przeważającej większości jest prywatny. W przedsiębiorstwach największych (50 i więcej zatrudnionych) tylko 7,7% sprzedaży produktów towarów i materiałów pochodziło w 2003 r. z firm sektora publicznego. Średnie wynagrodzenie miesięcznie w 2003 r. wynosiło: -w przetwórstwie przemysłowym ok. 500 euro (przed opodatkowaniem), -w produkcji artykułów spożywczych i napojów 474 euro, -w przemyśle tytoniowym 1006 euro. Potencjał polskiego przemysłu spożywczego: - Wartość netto produkcji wyniosła w 2003 roku 57 mld euro, - Polska jest szóstym krajem UE pod względem wielkości produkcji żywności (po Niemczech, Francji, Włochach, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii). - W polskim przemyśle żywnościowym pracuje około 470 000 osób.

17 Polish Information and Foreign Investment Agency Produkcja sprzedana, przeciętne zatrudnienie wynagrodzenie w 2003 r. w przedsiębiorstwach zatrudniających 50 i więcej osób

18 Polish Information and Foreign Investment Agency Sytuacja ekonomiczna przemysłu spożywczego Koszty i rentowność przemysłu spożywczego w latach 2002-2003 w przedsiębiorstwach zatrudniających 50 i więcej osób.

19 Polish Information and Foreign Investment Agency Produkcja przemysłu spożywczego W strukturze sprzedaży produkcji przemysłu spożywczego największy udział ma od lat przemysł mięsny, artykułów mleczarskich i napojów. Struktura sprzedaży grup produktów w przemyśle spożywczym w 2000 i 2003r. (w %)

20 Polish Information and Foreign Investment Agency Przetwórstwo mięsa - świeże - mięso surowe - chłodzone - wyroby wędliniarskie - mrożone - konserwy - podroby - tłuszcze zwierzęce - odpady - skóry  Przemysł mięsny jest największym sektorem polskiego przemysłu spożywczego.  Sektor produkcji i przetwórstwa mięsa wytwarza ok. 9,0 mld zł wartości dodanej, tj. ok. 2% produktu krajowego brutto,  Tworzy rynek pracy dla ok. 100 tys. osób w przetwórstwie i ok. 1 mln osób w rolnictwie Przemysł mięsny

21 Polish Information and Foreign Investment Agency Najwięksi producenci – przetwórstwo mięsa Farm Food – Czyżew, ZM „Jarosław- Jarosław Mięstar – Tarnów Igloomeat- Dębica, Zakłady Mięsne -Koło

22 Polish Information and Foreign Investment Agency Przetwórstwo mleka - Świeże - sery - UHT - masła - wyroby mleczarskie Przetwórstwo mleka W 2004 r. nasiliły się procesy modernizacji gospodarki mleczarskiej, zarówno gospodarstw produkujących mleko jak i przemysłu mleczarskiego. - produkcja mleka -11,5 mld l. -sprzedaż mleka w 2005 roku wzrośnie do 8850 mln l, tj. o 1,8%, w tym do przemysłu mleczarskiego do 7550 mln l (o 5,6%). W wyniku modernizacji przemysłu mleczarskiego, od końca września 2004 roku 215 mleczarni, przeważnie o dużych zdolnościach przerobowych,spełnia wymogi sanitarno-weterynaryjne i uzyskało prawo sprzedaży swoich wyrobów na obszarze całej Unii Europejskiej.

23 Polish Information and Foreign Investment Agency Najwięksi producenci w przemyśle mleczarskim

24 Polish Information and Foreign Investment Agency przemysłowe konsumpcja - pasze - młynarstwo -materiał siewny - produkcja makaronu - produkcja pieczywa - produkcja pieczywa cukierniczego Przetwórstwo zbożowe Zbiory zbóż w r. 2004 wyniosły blisko 29 mln ton - spożycie przetworów zbożowych - 5.8 mln ton, - spożycie zbóż i przetworów zbożowych na 1 mieszkańca w sezonie 2003/04 szacowane jest na około 120 kg / rok w ekwiwalencie mąki lub na 150 kg w przeliczeniu na ziarno, - przemysłowy przemiał obejmuje około 2/3 zbóż kierowanych do przetwórstwa na cele spożywcze. W 2003 roku wyniosły one blisko 3.8 mln ton

25 Polish Information and Foreign Investment Agency Przemysłowe przetwórstwo zbóż (a) (tys. ton ) a) Szacunek na podstawie wyników za osiem miesięcy, b) Prognoza Żródło :GUS Przetwórstwo zbożowe rok Przemiał zbóż Produkcja Mąk pszennych Mąk żytnich Makaronu Kasz i płatków Pieczywo świeże Pieczywo cukiernicze 2004 a) 36002300240129,078,01550215,0 2005 b) 37002400250130,080,01550220,0

26 Polish Information and Foreign Investment Agency Cukrownictwo Cukiernictwo - Melasa - pieczywo cukiernicze - Cukier - czekolada i wyroby czekoladowe - Pelety(pasze) - lody - cukierki W kampanii 2003/04 przerabiało buraki 57 cukrowni wyprodukowano 1910 tys. ton cukru białego. - zużycie cukru w 2003 r. w przeliczeniu na 1 mieszkańca wynosiło ok. 41 kg - krajowe zużycie cukru ok. 1590 tys. ton - zużycie cukru w przemyśle spożywczym w 2003 r.wyniosło 625 tys. ton Przemysł cukierniczy

27 Polish Information and Foreign Investment Agency W polskim przemyśle cukrowniczym działa pięć grup cukrowni. W czterech z nich jest skupionych 49 cukrowni, których większościowe pakiety akcji należą do następujących koncernów zagranicznych: British Sugar Overseas – Polska – 10 cukrowni, Nordzucker – Polska – 6 cukrowni, Pfeifer & Langen – Polska – 11 cukrowni, Südzucker – Polska – 22 cukrownie(w tym 16 cukrowni Śląskiej Spółki Cukrowej). Pozostałych 27 cukrowni – spółek Skarbu Państwa – zgrupowanych jest w Krajowej Spółce Cukrowej (KSC Polski Cukier” S.A) Przemysł cukierniczy

28 Polish Information and Foreign Investment Agency Sektor rybołówstwa obejmuje:  połowy morskie i śródlądowe,  hodowlę ryb,  przetwórstwo  handel rybny - spożycie ryb w 2003 r. wynosiło 10,5 kg na 1 mieszkańca - liczba zakładów przetwórczych w końcu 2003 r. wynosiła 313. - zatrudnienie - 12,5 tys. osób. Przetwórstwo rybne

29 Polish Information and Foreign Investment Agency Rybołówstwo morskie Struktura połowów morskich według ważniejszych gatunków ryb (w %) Połowy ryb morskich na Bałtyku stanowiły w 2003 r. 89% ogólnej ilości połowów wobec 32% w 1995 r. Maksymalna wysokość połowów bałtyckich uzależniona jest od poziomu rocznych limitów ustalanych przez Międzynarodową Komisję Rybołówstwa Morza Bałtyckiego na połowy 4 gatunków ryb: szproty, śledzie, dorsze i łososie.

30 Polish Information and Foreign Investment Agency Alkohole twarde miękkie - spirytus - piwo - wódki - wino Po trzech kwartałach 2004 roku zysk netto branży wyniósł 219,8 mln zł a przychody 3,8 mld zł. Liderzy w sektorze piwa:  Grupa Żywiec (Heineken),  Kompania Piwowarska (SAB),  Carlsberg-Okocim. Najwięksi producenci wódki:  Polmos Białystok, Wyborowa S.A.,  LWWG Polmos Zielona Góra,  KS Wratislavia Polmos Wrocław,  ŚWWG Polmos S.A. Bielsko-Biała. Przemysł spirytusowy

31 Polish Information and Foreign Investment Agency Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi

32 Polish Information and Foreign Investment Agency W 2004 r. Polska wyeksportowała towary żywnościowe o łącznej wartości 5,2 mld EUR, co oznacza wzrost o 30,5 proc. Import natomiast był większy o 23 proc. i wyniósł 4,37 mld EUR - wynika ze wstępnych ocen Ministerstwa Rolnictwa. Dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się do 853 mln EUR. Największy udział w eksporcie miały mięso, mleko oraz przetwory z owoców i warzyw. Największy udział w imporcie miały owoce cytrusowe, pasze i ryby. Handel zagraniczny towarami rolno-spożywczymi

33 Polish Information and Foreign Investment Agency Polski handel zagraniczny towarami rolno- spożywczymi w 2004 roku Źródło:CIHZ

34 Polish Information and Foreign Investment Agency Eksport towarów rolno-spożywczych w latach 2003 -2004 Źródło:CIHZ

35 Polish Information and Foreign Investment Agency Import towarów rolno-spożywczych w latach 2003 -2004 Źródło:CIHZ

36 Polish Information and Foreign Investment Agency Fundusze unijne dla rolnictwa

37 Polish Information and Foreign Investment Agency Fundusze pomocowe po integracji z UE Producenci rolni po akcesji mogą ubiegać się o dotacje z tytułu: - płatności bezpośrednich - udziału w realizacji programów rozwoju wsi objętych Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) - realizacji inwestycji w gospodarstwach i przedsiębiorstwach rolnych i otoczeniu rolnictwa, ujętych w Sektorowym Programie Operacyjnym Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (SPO). Fundusze pomocowe po integracji z UE

38 Polish Information and Foreign Investment Agency System jednolitej płatności obszarowej jest rozwiązaniem nowym, dotychczas nie stosowanym w 15 państwach członkowskich Unii Europejskiej. System ten polega w Polsce na stosowaniu dopłat bezpośrednich do gruntów rolnych obejmujących: -jednolitą płatność obszarową finansowaną w całości z budżetu UE, która w kolejnych latach 2004, 2005, 2006 będą stanowiły odpowiednio 25%, 30%, 35% wysokości dopłat obowiązujących w UE. Wysokość jednolitej płatności obszarowej wyniesie ok. 45 euro na 1 ha - płatności uzupełniające finansowane z budżetu krajowego i częściowo z przesunięcia wydatków UE przewidzianych dla naszego kraju na realizację PROW w kolejnych latach 2004, 2005, 2006 do wysokości 55%, 60% i 65% należnych do upraw objętych wsparciem w krajach UE (zboża, w tym kukurydza paszowa,oleiste, wysokobiałkowe, len i konopie włókniste, strączkowe, tytoń, chmiel,ziemniaki skrobiowe) oraz powierzchni paszowych związanych z produkcją objętych w UE premii zwierzęcych (bydło, owce, mleko). Stawkę dopłat uzupełniających corocznie będzie określała Rada Ministrów. Ocenia się, że polscy rolnicy w ramach płatności bezpośrednich otrzymają kwotę powyżej 6 mld zł rocznie. Płatności bezpośrednie

39 Polish Information and Foreign Investment Agency Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) W ramach Planu realizowane będą następujące programy: - renty strukturalne, - wspieranie gospodarstw niskotowarowych, - wspieranie działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), - wspieranie przedsięwzięć rolno-środowiskowych i poprawy dobrostanu zwierząt, - zalesianie gruntów, - dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE, - grupy producentów rolnych Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW)

40 Polish Information and Foreign Investment Agency Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich (SPO)ROL. W latach 2004-2006 wsparcie SPO wyniesie 1784,15 mln euro, z czego 1192,68 mln euro bedą stanowiły środki UE, a 591,47 mln euro budżet krajowy. Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich

41 Polish Information and Foreign Investment Agency W ramach programu wspierane będą następujące przedsięwzięcia: -inwestycje w gospodarstwach rolnych do wysokości 300 tys. zł, przy czym pomoc wahać się będzie od 50% do 65% kosztów kwalifikowanych. - ułatwienie startu młodym rolnikom w formie premii wypłacanej młodym rolnikom rozpoczynającym samodzielne prowadzenie gospodarstwa,w wys. 50 tys. zł. - rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem do wysokości 50% kosztów kwalifikowanych, przy czym maksymalna wysokość pomocy przy budowie lub modernizacji dróg wewnętrznych nie może przekroczyć 200 tys. zł, zaopatrzeniu w wodę – 40 tys. zł, odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków – 80 tys. zł oraz sieci i urządzeń zaopatrzenia w energię – 120 tys. zł Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich

42 Polish Information and Foreign Investment Agency -szkolenia zawodowe dla rolników i innych osób pracujących w rolnictwie lub leśnictwie z zakresu produkcji, zarządzania gospodarstwem, rynkowym ukierunkowaniem produkcji, spełnianiem standardów UE itp. Pomoc polegająca na refundacji 100% kosztów kwalifikowanych poniesionych przez podmioty szkolące - wsparcie doradztwa rolniczego, które realizować będzie pomoc przy wnioskowaniu o środki WPR i funduszy strukturalnych. Koszty kwalifikowane refundowane będą w wys. 100% - poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 20 mln zł na 1 zakład przetwórczy, modernizujący rozwój potencjału produkcyjnego (m. in. na zakup sprzętu specjalistycznego zapewniającego poprawę jakości i służących ochronie środowiska) Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich

43 Polish Information and Foreign Investment Agency - przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą i/lub pożarem oraz wprowadzanie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych, do wysokości 100% kosztów kwalifikowanych - scalanie gruntów do 100% kosztów kwalifikowanych. Pomocą objęte będą obszary o dużym rozdrobnieniu i rozproszeniu gruntów wchodzących w skład gospodarstw rolnych - odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego do 80% kosztów kwalifikowanych, a 20% musi wynosić wkład samorządu terytorialnego.Maksymalna pomoc publiczna przy realizacji przedsięwzięć wynosi 450 tys. zł - gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi do 100% kosztów kwalifikowanych, zwracanych zarządom melioracji i urządzeń wodnych. W przypadku melioracji szczegółowych istnieje wymóg 20% wkładu własnego rolników, 30% budżetu państwa i do 50% wynosić będzie fundusz UE Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich

44 Polish Information and Foreign Investment Agency Zgodnie z przyjętym przez rząd w 2003 r. Sektorowym Programem Operacyjnym Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb planuje się w okresie trzech lat przeznaczyć na inwestycje w sektorze rybnym : -330 mln euro (250 mln euro ze środków publicznych oraz 80 mln euro jako współfinansowanie inwestorów prywatnych).Środki głównie wydawane będą na łagodzenie skutków złomowania statków, z uwagi na planowane ograniczenie potencjału połowowego o 30 - 40% (ok. 200 statków). Do głównych celów inwestowania należeć będzie także: - modernizacja statków rybackich, w tym poprawy bezpieczeństwa na statku i stanu sanitarnego oraz - na ochronę i rozwój zasobów wodnych, - budowę infrastruktury portowej, - wsparcie nowoczesnego rynku rybnego Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb

45 Polish Information and Foreign Investment Agency Rolnicze instytucje państwowe i samorządowe

46 Polish Information and Foreign Investment Agency ROLNICZE INSTYTUCJE PAŃSTWOWE I SAMORZĄDOWE Agencja Rynku Rolnego (ARR) W ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej Agencja Rynku Rolnego będzie prowadzić działania w zakresie: - interwencyjnych zakupów, przechowywania i sprzedaży zbóż, mięsa,przetworów mlecznych i cukru - dopłat do prywatnego przechowywania mięsa i produktów mlecznych - dopłat do produkcji suszu paszowego - udzielania premii produkcyjnych dla producentów skrobi ziemniaczanej - dopłat do przetwarzania słomy lnianej i konopnej - dopłat dla producentów jedwabników - dopłat dla przetwórców wykorzystujących skrobię i cukier na cele niespożywcze, - wykorzystania oliwy z oliwek w przetwórstwie oraz dopłat do wykorzystania moszczy gronowych do produkcji soku i innych produktów spożywczych oraz do zwiększenia stężenia alkoholu w produktach winiarskich, dopłat do przetwórstwa i konsumpcji przetworów mlecznych - płatności dla producentów surowca tytoniowego i ziemniaków przeznaczonych do produkcji skrobi - wsparcia sektora pszczelarskiego - przeprowadzania przetargów na zagospodarowanie owoców i warzyw nie przeznaczonych do obrotu - kwotowania produkcji mleka, skrobi ziemniaczanej i surowca tytoniowego.

47 Polish Information and Foreign Investment Agency Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) ARiMR po integracji z UE pełni następujące główne funkcje: - agencji płatniczej - instytucji wdrażającej i beneficjenta końcowego dla SPO i PROW - instytucji wdrażającej instrumenty pomocy krajowej. W celu sprawnego realizowania nowych funkcji ARiMR wdrażała Zintegrowny System Zarządzania i Kontroli (ang. Integrated Administre System) IACS, poprzedzony ewidencją producentów i wdrożeniem Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. ROLNICZE INSTYTUCJE PAŃSTWOWE I SAMORZĄDOWE

48 Polish Information and Foreign Investment Agency Agencja Nieruchomości Rolnych(ANR) jest państwową jednostką prawną, której Skarb Państwa powierzył wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do mienia państwowego w rolnictwie. Agencja realizuje zadania w zakresie : - tworzenia gospodarstw rodzinnych, - poprawy struktury obszarowej, - tworzenia warunków sprzyjających regionalnemu wykorzystaniu potencjału produkcyjnego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, - restrukturyzacji oraz prywatyzacji mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze, - obrotu nieruchomościami i innymi składnikami majątku Skarbu Państwa użytkowanymi na cele rolne, - administrowania zasobami majątkowymi Skarbu Państwa przeznaczonymi na cele rolne, - zabezpieczenia majątku Skarbu Państwa oraz popierania organizowania na gruntach Skarbu Państwa prywatnych gospodarstw rolnych. ROLNICZE INSTYTUCJE PAŃSTWOWE I SAMORZĄDOWE

49 Polish Information and Foreign Investment Agency ROLNICZE INSTYTUCJE PAŃSTWOWE I SAMORZĄDOWE Izby rolnicze jest to forma powszechnego samorządu rolniczego, posiadającego osobowość prawną. Członkami są obligatoryjnie wszyscy podatnicy podatku rolnego oraz podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, jak również członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadających w tych spółdzielniach wkłady gruntowe. Obecnie jest w Polsce 16 wojewódzkich izb rolniczych. Ich działania ukierunkowane są na zapewnienie efektywności produkcji rolnej oraz wzrost dochodów i poprawę warunków życia ludności wiejskiej. Kółka rolnicze Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych (KZRKiOR) jest związkiem zawodowym rolników indywidualnych oraz ogólnopolskim, samorządnym zrzeszeniem Kółek Rolniczych i Kół Gospodyń Wiejskich (KGW), terenowych związków rolników, kółek i organizacji rolniczych, Spółdzielni Kółek Rolniczych oraz na zasadach dobrowolności innych organizacji rolniczych. Kółka rolnicze zrzeszają około 1 mln 200 tys. członków, Jako największa polska organizacja społeczno-zawodowa KZRKiOR od lat współpracuje z innymi organizacjami rolniczymi z krajów UE. Tak więc KZRKiOR jest odwiedzany przez organizacje i związki zawodowe z krajów UE, jak i ówczesnych krajów kandydujących, nawiązano także ścisłe kontakty z przedstawicielami wielu ambasad. KZRKiOR organizuje wyjazdy studyjne do krajów Unii Europejskiej w celu zapoznania się z działalnością innych organizacji rolniczych i zasadami funkcjonowania rolnictwa w UE.

50 Polish Information and Foreign Investment Agency Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Polish Information and Foreign Investment Agency PL 00-585 Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) 334 98 00, fax: (+48 22) 334 99 99;"

Podobne prezentacje


Reklamy Google