Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Z życia szkoły Wywiad z ciekawą osobą Rozprawka miesiąca Warto obejrzeć Bierawa dawniej i dziś Z księgi imion Wspomnienie o osobach, które odeszły Z frazeologią.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Z życia szkoły Wywiad z ciekawą osobą Rozprawka miesiąca Warto obejrzeć Bierawa dawniej i dziś Z księgi imion Wspomnienie o osobach, które odeszły Z frazeologią."— Zapis prezentacji:

1

2 Z życia szkoły Wywiad z ciekawą osobą Rozprawka miesiąca Warto obejrzeć Bierawa dawniej i dziś Z księgi imion Wspomnienie o osobach, które odeszły Z frazeologią za pan brat W krainie rondla i patelni

3

4 Wywiad z panią Elżbietą Musielak -Ile lat pracuje Pani w zawodzie nauczyciela ? - W zawodzie nauczyciela pracuję już 25 lat. -Jak długo pracuje Pani w szkole ? - W szkole pracuję od 10 lat. -Jakich przedmiotów Pani uczy ? -Uczę dzieci w klasach I-II, prowadzę lekcje plastyki i jestem zatrudniona w świetlicy. - Ile godzin spędza Pani przeciętnie w szkole ? - W szkole spędzam przeciętnie 6-7 godzin dziennie. -Jakie są wady, a jakie zalety pracy nauczyciela ? -Wady to hałas i wszechobecna biurokracja, a zalety to kontakt z dziećmi i młodzieżą. Sprawia on, że czujemy się młodsi i sprawniejsi. Ważne dla mnie są także wakacje. -Czego Pani najbardziej nie lubi w zachowaniu uczniów ? -Razi mnie bardzo arogancja i bezczelność młodych ludzi. -Czy uważa Pani swoją szkołę za idealną ? -Według mnie jest dobra, ale nie można mówić o niej idealna. -Jakie cechy, według Pani, powinien posiadać dobry nauczyciel ? -Powinien być cierpliwy, wyrozumiały, konsekwentny, otwarty oraz łatwo nawiązujący kontakty. -Czy myślała Pani kiedykolwiek o zmianie zawodu ? -Nie, nigdy nie widziałam się w innym zawodzie. -Co uważa Pani za największy swój sukces zawodowy ? -Sądzę, że moim sukcesem jest prężnie działająca świetlica, do której chodzą dzieci oraz wygrane konkursy przez moich uczniów na szczeblu miejskim. -Jakie Pani ma zainteresowania ? -Lubię czytać, malować, słuchać muzyki i wędrować po górach. -Dziękuję Pani za umożliwienie przeprowadzenia wywiadu. -Również dziękuję. Było mi bardzo miło. Wywiad przeprowadził absolwent Publicznego Gimnazjum w Bierawie

5 Uważam, że literatura pozwala poznać i zrozumieć minione wieki. Omawiając dzieła literackie, poznajemy, m.in. obyczajowość epok, zwyczaje i obyczaje szlacheckie. Dzięki bohaterom, którzy występują w lekturach, dowiadujemy się, o czym marzyli, jak żyli i postępowali. Pierwszy argument omówię na podstawie lektury „Krzyżacy”. Znalazłam w niej informacje na temat średniowiecza, zakonu krzyżackiego i bitwy pod Grunwaldem. W powieści występują liczne postacie historyczne, postępowanie których zasługuję na uwagę i uznanie. Możemy brać z nich przykład i wzorować się na ich kodeksie rycerskim. Władysław Jagieło, król Polski pokonał pod Grunwaldem Krzyżaków. Jego dobrze przemyślana strategia dała rycerzom polskim zwycięstwo. Zawisza Czarny i Powała Staczewa to rycerze, odwaga których zasługuję na uznanie. Drugi argument omówię na przykładzie powieści reportażowej „Kamienie na szaniec”. Młodzi bohaterowie : Jan Bytnar, Aleksy Dawidowski i Tadeusz Zawadzki potrafili pięknie żyć i pięknie umierać za ojczyznę. Czas akcji lektury przypada na lata 1939-1943. W 1939 roku rozpoczyna się II wojna światowa. Bohaterowie książki to około 18-letni chłopcy, mający dalekie plany i marzenia. Chwytają za broń i walczą z okupantem hitlerowskim. Opisane w lekturze liczne akcje zbrojne, m. in. Akcja pod Arsenałem i Celestynowem na zawsze pozostaną w naszej pamięci. Z powieści reportażowej „Kamienie na szaniec” dowiedziałam się wielu informacji na temat II wojny światowej, działalności konspiracyjnej Szarych Szeregów i Wawra. Trzeci argument omówię na podstawie tragedii „Romeo i Julia”. William Szekspir opisuję obyczajowość XVI w. Dowiadujemy się z lektury, że dziewczyny bardzo wcześnie wychodziły za mąż. Rodzice decydowali. Kto będzie mężem ich córki. W dzisiejszych czasach jest to nie do pomyślenia. W XVI w. dziewczyny wiązały się z chłopakiem, o którym nic nie wiedziały. Z powyższych argumentów wynika, że lektury pozwalają lepiej poznać i zrozumieć minione wieki. Nie zawsze o tym, co już było należy zapominać. Literatura pozwala nam poszerzyć informacje o epokach literackich i poznać obyczajowość, jaka panowała w danym okresie historycznym. Absolwentka Publicznego Gimnazjum w Bierawie

6 Wspomnienie Śp. Wójta Gminy Bierawa Ryszarda Gołębowskiego W moim dzisiejszym artykule chciałabym poruszyć temat zmarłego wójta Gminy Bierawa Ryszarda Gołębowskiego. Jest to niebywała strata dla całej Gminy Bierawa jak i Jego rodziny i bliskich. Na pogrzebie obecny Wójt Gminy Bierawa Krzysztof Ficoń powiedział :„Odszedł od nas człowiek wielkiej skromności i uczciwości, człowiek mądry i wrażliwego serca o wielkiej kulturze osobistej.” To zdanie zapewne najlepiej opisuje, jakim człowiekiem był odeszły 16 lipca 2013 roku Wójt. Zawsze skory do pomocy – bezinteresownej pomocy bliźniemu w potrzebie. „Będąc przez siedem lat jego najbliższym współpracownikiem, widziałem, jak całe swoje życie podporządkował sprawom gminy, często kosztem własnej rodziny i najbliższych. Jednakże podkreślał podczas naszych wspólnych rozmów, że to właśnie rodzina jest dla niego tym mocnym filarem, skąd czerpie siły do działania, a wnuki jego największą radością.”-mówił Krzysztof Ficoń. Wiele ludzi mówiło, że na Jego pogrzebie z trudem powstrzymywali łzy, wiedząc, ile dla nich zrobił oraz jak trudno jest im się pogodzić ze stratą tak wielkiego duchem i niezastąpionego człowieka i wielkiego patrioty. Ludzie mówili także :„Nasza gmina nie będzie miała już takiego wójta”, „to był dobry człowiek”. Obecny wójt na pogrzebie podkreślał kilkakrotnie hierarchię, jaką kierował się zmarły wójt Ryszard Gołębowski : „Bóg, honor, ojczyzna”. Zbyt mało poświęcamy czasu rzeczom przyziemnym, ludziom, którzy dzięki codziennej ciężkiej pracy bez rozgłosu przyczyniają się do wzmocnienia naszej „Małej Ojczyzny”. Właśnie nasz były Wójt Ryszard Gołębowski podkreślał, jaką wielką pracę wykonują tacy ludzie. Jak bardzo są ważni, a nawet, że bez nich,po prostu, nie da się funkcjonować - tylko współpraca, zgranie i dobra atmosfera oraz wzajemna bezinteresowna pomoc powstać coś dobrego i wielkiego. Laura Ficoń, klasa IIA

7 ,,Kamienie na szaniec”- to film wyreżyserowany przez Jana Łomnickiego, na motywach powieści Aleksandra Kamińskiego. Film opowiada o losach trzech chłopców i przyjaciół zmagającymi się z przeciwnościami II wojny światowej. W rolę,,Zośki”- Tadeusza Zawadzkiego wcielił się Mirosław Chodarowski. Odtwórcą roli,,Rudego”- Jana Bytnara był Cezary Morawski, natomiast rolę,,Alka”- Aleksandra Dawidowskiego odegrał Ryszard Gajewski. Muzykę wzmagającą napięcie w filmie skomponował Piotr Helter, a jej wykonawcą była Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach pod dyrekcją Antoniego Dudy. Perfekcyjna charakteryzacja i odpowiednio dobrane kostiumy były możliwe tylko dzięki pracy Heleny Dobrowolskiej. Scenariusz do filmu napisał Jan Stefan Sawiński.,,Kamienie na szaniec” to historyczny film oparty na zdarzeniach rzeczywistych. Jego napięta akcja opowiada o losach trzech chłopców walczących w Szarych Szeregach przeciwko niemieckim żołnierzom. Całe wydarzenie rozgrywa się na terenie Warszawy i jej okolicach, w latach 1939-1943 roku podczas okupacji stolicy. Reżyserowi udało się odzwierciedlić cały klimat II wojny światowej oraz losów Alka, Rudego i Zośki. Film ten dostarcza niezapomnianych wrażeń i wzruszeń, także wzbudza zachwyt i podziw pod względem ciekawej scenografii oraz charakteryzacji. Muzyka tego filmu pozwala ponieść nas w ulicę Warszawy podczas okupacji. Mocnym punktem tego widowiska była oryginalna gra aktorów. Wszystkie te cechy sprawiają, że film jest naprawdę godny polecenia. Patryk Stępień kl. IIIB

8 Natalia – imię żeńskie pochodzenia łacińskiego, którego wyrazem źródłowym jest rzeczownik pospolity natalis ‘dzień urodzin’. Imię powstało w gruncie chrześcijańskim i zawiera aluzję do narodzenia Chrystusa – z tej przyczyny jego pierwotne znaczenie tłumaczy się także jako ‘urodzona w dzień Bożego Narodzenia’. Patryk – imię męskie pochodzenia łacińskiego, wywodzi się od przydomka ‘Patricius’. Wyraz ten oznacza: ‘członek rodu, którego ojciec zasiadał w senacie’; ‘szlachecki, szlachetnie urodzony’. Anna – imię żeńskie, które powstało z hebrajskiego wyrazu pospolitego hannah ‘łaska’, dlatego pierwotny sens imienia tłumaczy się jako ‘pełna wdzięku, łaski’. Pod wpływem chrześcijaństwa imię przeszło do greki, następnie do łaciny, a później do wszystkich języków europejskich. Kacper – imię męski, powstałe jako gwarowa forma imienia Kasper, które wywodzi się prawdopodobnie z perskiego kansbar ‘stróż skarbca; skarbnik’ lub jest skróceniem perskiego imienia Gathaspar ‘wspaniały’ albo ‘ten, który dba o swoją cześć’. Magdalena – imię żeńskie pochodzenia biblijnego. Powstało od przydomka Marii z Magdalii. Święta Magdalena to według ewangelii kobieta uwolniona przez Chrystusa od złych duchów. Marek – imię męskie, pochodzi od imienia rzymskiego boga wojny Mars. Jest jednym z najstarszych imion rzymskich. W świecie chrześcijańskim imię to nosił Święty Marek Ewangelista. Jowita Płaczek, kl. IIIB

9 CIASTO PIERNIKOWE Z CZEKOLADĄ Składniki: 2 jajka 100 ml oleju 1 szklanka maślanki 250 g mąki pszennej 150 g drobnego cukru 2 łyżki kakao 2 łyżeczki sody oczyszczonej 3 łyżeczki przyprawy korzennej 100 g gorzkiej czekolady, posiekanej Sposób przygotowania: Suche składniki przesiać. Jajka, olej, maślankę umieścić w naczyniu i zmiksować do połączenia się składników. Mąkę, cukier, kakao, sodę, przyprawę korzenną- wymieszać. Dodać do płynnych składników i zmiksować na gładką masę. Wsypać czekoladę i wymieszać. Do keksówki wysmarowanej masłem, wlać ciasto. Piec w temperaturze 175 o C przez około 60 minut, do tzw. suchego patyczka. Smacznego! :) Jowita Płaczek kl. IIIB

10 JAK TO Z KINEM BYŁO... Właściwa data powstania kina objazdowego w Bierawie nie jest mi znana. Zdobyte przeze mnie informacje datują się od roku 1950. ”W latach 1950-51 był tam teatr, miałam wtedy dziesięć lat i pamiętam, jak występowałam w pięknym stroju krakowianki”- mówi była sołtys Bierawy pani Elżbieta Strużyna. Dodaje także, że obok kina była przytulna kawiarnia „Klub Rolnika”. A w roku 1960 odbywały się tam „dancingi” z orkiestrą, gdzie bawiła się głównie młodzież. Obok kina była biblioteka,w której między innymi pracowały pani Fikus i pani Szymańska. ”Filmy były odbierane konno ze stacji w Bierawie. Film mógł być trzymany przez trzy dni, więc czasami nie wszyscy zdążyli zobaczyć ciekawy film. W ciągu jednego dnia było puszczanych od 3 do 4 seansów filmowych. W 1960 roku bierawskie kino objął we władanie wojewódzki zarząd kin. Funkcje kierowników pełniły wtenczas między innymi nieżyjąca już pani Regina Jacek oraz pani Dagmara Zgrzebniok. Filmy wyświetlali pan Jerzy Ciężkowski oraz pan Alojzy Barucha. Dwa razy w miesiącu były nadawane filmy z polecenia władz rządzących, a były to najczęściej produkcje rosyjskie. Przychodziło na nie niewielu ludzi. Wszystkie były czarno-białe. Przed projekcją filmów puszczana była Kronika Filmowa-coś w rodzaju wiadomości.-mówi pani Piechulek mieszkanka Bierawy. Gdy spotykałam młodych mieszkańców wsi, odpowiadali :”Tak, byłem w tym kinie, kiedy jeszcze chodziłem do szkoły a wyświetlali wtedy Pana Kleksa”. Można było tam zobaczyć takie znane tytuły, jak: „Przeminęło z wiatrem”,” Sami swoi”, „ W pustyni i w puszczy” oraz wiele innych. „Kino zostało zamknięte,ponieważ filmy docierające do Bierawy były najpierw w bardziej znanych kinach, a potem w naszym-opowiada mieszkanka Bierawy pani Edyta Kaszta. Ludzie nie chcieli chodzić na filmy niskiej jakości, więc zaczęli chodzić do lepszych kin - nasze zbankrutowało. Z tego powodu zamknięto kino objazdowe w Bierawie a było to około 1985 roku. Gdy już przestało ono istnieć, na jego miejscu powstał nie istniejący już sklep żelazny. Stary budynek kina na pewno nie będzie już pełnić swojej dawnej funkcji, ponieważ teraz jest on w rękach prywatnego właściciela i od kilku lat stoi nieużytkowany. Laura Ficoń kl. IIA

11 1.Róg obfitości 1.Róg obfitości – bogactwo 2.Drakońskie prawa 2.Drakońskie prawa – surowe prawa 3.Egipskie ciemności 3.Egipskie ciemności – nieprzenikniona ciemność 4.Zmienić się w słup soli 4.Zmienić się w słup soli – nagle się zatrzymać 5.Oczekiwać manny z nieba 5.Oczekiwać manny z nieba – nie działać, liczyć na cud 6.Pięta Achillesa 6.Pięta Achillesa – słaby punkt, czyjaś słaba strona 7.Nić Ariadny 7.Nić Ariadny – sposób wyjścia z trudnej sytuacji 8.Puszka Pandory 8.Puszka Pandory – źródło niekończących się nieszczęść 9.Stajnia Augiasza 9.Stajnia Augiasza – wielki nieporządek 10.Paniczny lęk 10.Paniczny lęk – ogromny strach, niepokój 11.Między bajki włożyć 11.Między bajki włożyć – uznać coś za nieprawdopodobne 12.Znaleźć się między Scyllą a Charybdą 12.Znaleźć się między Scyllą a Charybdą – znaleźć się w sytuacji bez wyjścia 13.Syzyfowa praca 13.Syzyfowa praca – daremny trud 14.Węzeł gordyjski 14.Węzeł gordyjski – trudny problem 15.Zakazany owoc 15.Zakazany owoc – coś niedostępnego 16.Koń trojański 16.Koń trojański – podstęp, zdobycz przynosząca zgubę 17.Strzała Amora 17.Strzała Amora – miłość 18.Prometejski czyn 18.Prometejski czyn – odważny postępek 19.Ziemia obiecana 19.Ziemia obiecana – kraina szczęśliwości 20.Salomonowa mądrość 20.Salomonowa mądrość – wielka mądrość 21.Arka Noego 21.Arka Noego – azyl, bezpieczeństwo 22.Syn marnotrawny 22.Syn marnotrawny – niewdzięcznik, którego się jednak kocha 23.Ikarowe loty 23.Ikarowe loty – działania prowadzące do katastrofy 24.Wzrok bazyliszka 24.Wzrok bazyliszka – złe, nieżyczliwe spojrzenie Aldona Gilewska i Jowita Płaczek kl. IIIB

12 ROZPRAWKA MIESIĄCA Czy Gandalf postąpił słusznie, namawiając Bilba na wyprawę? Wypowiedz się na ten temat w formie rozprawki. Moim zdaniem, Gandalf postąpił słusznie, namawiając Bilba na wyprawę, gdyż hobbit stał się dzięki temu dojrzalszy. Udowodnię tę tezę następującymi argumentami. Po pierwsze, Bilbo Baggins dzięki tej wyprawie stał się bardziej odważny, dzielny i potrafił sobie radzić z trudnymi sytuacjami. Nie bał się nowych przygód, nigdy nie odmawiał udziału w bitwie lub sytuacji od niego zależącej. Jedyną rzeczą, na której się na nim zawiodłam, było używanie pierścienia niewidzialności, bez wiedzy swoich współtowarzyszy. Chociaż w niektórych sytuacjach właśnie dzięki niemu uratował przyjaciół. Po drugie, hobbit wykazał się niesamowitą odwagą oraz inteligencją, ratując krasnoludy z pajęczyn. Okropne pająki zaplątały w swoje pajęczyny bezbronnych krasnoludów, w tym hobbita. Bilbo poradził sobie tylko dlatego, że posiadał pierścień niewidzialności. Przeciął ostrzem pajęczyny, a pająki nie wiedziały, jak to było możliwe skoro nie widziały kto to zrobił. W ten sposób uratował swoich przyjaciół i mógł ruszać z nimi w dalszą podróż, podczas której czekało na niego wiele kolejnych niebezpieczeństw. Po trzecie, byłam pod wielkim wrażeniem wspaniałomyślności Bilba podczas pobytu krasnoludów w więzieniu elfów. Wykazał się on niesamowitą inteligencją. Wtedy użycie pierścienie niewidzialności było konieczne. Po jego nałożeniu przemieszczał się po królestwie elfów, które z zazdrości uwięziły krasnoludów. Hobbit jako „włamywacz ‘’ zabrał klucze do więzienia. Otwierając poszczególne pomieszczenia uwolnił przyjaciół. Następnie zaprowadził ich do lochów, gdzie ukradkiem pomógł im się z nich wydostać. Gdy wielki król elfów się o tym dowiedział, kazał strażnikom szybko zamknąć drogę ucieczki kratami. Po walce krasnoludów z Goblinami i elfami udało im się wydostać z księstwa elfów. Konkludując, podziwiam Bilba Bagginsa za to, że stanął w obronie przyjaciół. Dzięki tej wyprawie stał się odważny i dzielny. Po powrocie do domku nikt z sąsiadów go nie poznał, ponieważ stał się inną osobą. Myślę, że hobbit całą swoją przemianę zawdzięcza Gandalfowi.


Pobierz ppt "Z życia szkoły Wywiad z ciekawą osobą Rozprawka miesiąca Warto obejrzeć Bierawa dawniej i dziś Z księgi imion Wspomnienie o osobach, które odeszły Z frazeologią."

Podobne prezentacje


Reklamy Google