Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PSYCHOLOGIA ROZWOJU DZIECKA mgr Marzena Zglec- Matwiejczyk.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PSYCHOLOGIA ROZWOJU DZIECKA mgr Marzena Zglec- Matwiejczyk."— Zapis prezentacji:

1 PSYCHOLOGIA ROZWOJU DZIECKA mgr Marzena Zglec- Matwiejczyk

2 PLAN PREZENTACJI 1.Czym jest rozwój? 2.Fazy rozwoju dziecka Co jest normą, kiedy powinniśmy zacząć się niepokoić? 4.Potrzeby rozwojowe. 5.Style więzi rodzicielskich. 6.Kilka słów o profilaktyce pozytywnej.

3 ROZWÓJ Rozwój człowieka, wedle psychologii, to seria etapów, przez które przechodzi jednostka, aby osiągnąć pełnię rozkwit. U człowieka rozwój jako taki nie sprowadza się jedynie do wzrostu, ale także do pojawianie się nowych form funkcjonowania - zazwyczaj warunkowanych fizjologicznie.

4 ROZWÓJ Rozwój jednostki dotyczy tak fizycznej, jak i psychicznej sfery, i co ważne - tempo wzrostu obu sfer nie zawsze się pokrywa. Ponadto szybkość zmian czy też jego rytmy, a także akceleracja (czyli wzmożenie tempa rozwoju charakterystyczne dla nowych pokoleń) zmieniają się wraz z otaczającym nas światem oraz w zależności od jednostki - każdy człowiek bowiem charakteryzuje się indywidualnym i właściwym sobie rytmem rozwoju.

5 OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE NA PRZESTRZENI CZASU

6 PODZIAŁ NA FAZY ROZWOJOWE 1.Wczesne dzieciństwo. 2.Dzieci w wieku przedszkolnym. 3.Dzieci w wieku szkolnym. 4.Adolescencja. 5.Dorosłość. 6.Późna dorosłość.

7 NAJWAŻNIEJSZE OKRESY DZIECIŃSTWA 1.Okres prenatalny. 2.Noworodkowy (pierwszy miesiąc życia dziecka). 3.Niemowlęcy (2miesiąc – 1 rok życia). 4.Poniemowlęcy (1 rok – 3 rok życia). 5.Przedszkolony (3 rok życia – 6). 6.Szkolny ( 6-12 rok życia ).

8

9

10

11 O DZIECIACH W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Kamienie milowe w średnim dzieciństwie ( dzieci które ukończyły 3 rok życia ). -Egocentryzm mowy i myślenia ; -Nasilone interakcje z rówieśnikami, większy wpływ rówieśników niż znaczących dorosłych; -Poczucie autonomii i kontroli nad otoczeniem; -Psychologia świadomości bycia dziewczynką/ chłopcem;

12 -Rozróżnianie dobra i zła, początki rozwoju sumienia; -Rozwój myślenia logicznego i rozumowania; -Samodzielność w zakresie samoobsługi; -Samokontrola i panowanie nad emocjami; -Trening czystości; -Umiejętność przebywania z rówieśnikami,także bez obecności dorosłych; -Używanie wyobraźni, udział w zabawach opartych na udawaniu ; - Użycie wielu słów i symboli do komunikacji;

13 - Zdolność do samoregulacji w uczeniu się.

14

15 LĘK ADAPTACYJNY

16

17 STYLE PRZYWIĄZANIA Styl bezpieczny Styl lękowy Styl ambiwalentny

18 JAK KSZTAŁTOWAĆ BEZPIECZNY WZORZEC PRZYWIĄZANIA

19 TEORIA MOTYWACJI LUDZKIEJ-MASLOW

20 PRZYKŁADOWE POTRZEBY CZŁOWIEKA W ASPEKCIE STADIÓW ROZWOJU MORALNEGO WG KAHLBERGA 3 – 13 lat: fizjologiczne, przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej, akceptacji w rodzinie, miłości rodziców, rodzeństwa, doceniania, wiary we własne zdolności, wiedzy

21 13 – 16 lat: potrzeba autorytetu (idola, wzoru); przynależności; akceptacji rówieśników; miłości; rozwoju zainteresowań, zdolności; zrozumienia, bycia traktowanym jako równorzędny partner; przestrzegania reguł społecznych; tolerancji; szacunku; bezpieczeństwa; poznania, znalezienia swojego miejsca w społeczeństwie, realizacji w różnych dziedzinach, bycia modnym, pogłębiania zainteresowań

22 16 – 20 lat: potrzeba sprawiedliwości, miłości, szacunku, domagania się równości praw każdej jednostki; dążenie do trwałych związków; dostrzegania atrakcyjności zewnętrznej; podejmowania samodzielnych wyborów; niezależności, podejmowania samodzielnych decyzji; akceptacji; poszukiwania swojego miejsca w świecie, uznania, sukcesu, poczucia własnej wartości, przynależności do grup rówieśniczych, identyfikacji z wybraną osobą, miłości i sympatii do płci przeciwnej, wchodzenia w trwałe związki, postępowania zgodnie z przyjętymi normami moralnymi, poznania „kim jestem”, świadomości własnego ciała, realizacji zainteresowań, wpływu na przebieg zdarzeń, decydowania o sobie, stanowienia i przestrzegania swoich praw

23 O PRZYWIĄZANIU. JAK BUDOWAĆ BEZPIECZNĄ WIĘŹ Z DZIECKIEM. Na początku chcę wyjaśnić, czym w ogóle są wzorce/style przywiązania. Aby to zrobić, muszę zacząć od procedury obcej sytuacji (strange situation), opracowanej przez Mary Ainsworth. Pomaga ona ocenić jak dziecko korzysta z więzi, którą zbudowało z opiekunem, a także zobaczyć, jak kształtuje się równowaga między bliskością i samodzielnością, czy inaczej potrzebą bezpieczeństwa i potrzebą eksploracji. Te dwie potrzeby są od siebie wzajemnie zależne. Kiedy dziecko oddala się od dorosłego, w pewnym momencie potrzeba bezpieczeństwa, bliskości staje się coraz silniejsza, a potrzeba eksploracji słabnie. Dziecko wraca do opiekuna i szuka u niego wsparcia. Wtedy potrzeba bliskości zostaje zaspokojona i znowu pojawia się potrzeba autonomii. W procedurze obcej sytuacji, za pomocą której wyróżniono i badano style przywiązania, dziecko znajduje się w obcym dla niego miejscu razem z opiekunem. Po jakimś czasie opiekun wychodzi i pojawia się nieznajoma mu osoba, która próbuje pocieszyć dziecko. Procedura ma wiele „wersji”, różniących się sposobem, w jaki następuje separacja dziecka od bliskiej osoby i ponowne spotkanie. Obserwując to, co dzieje się podczas badania można ocenić charakterystyczny dla danego dziecka (a raczej danej relacji) sposób reagowania na doznawany stres i poszukiwania równowagi, który nazywany jest wzorcem przywiązania. To, jak wygląda równowaga między bliskością a niezależnością, zależy nie tylko od rodzaju więzi ale też od tego, jak duże jest dziecko, co się z nim dzieje, jak się czuje, jak dużo stresu doznaje, jak dobrze sobie z nim radzi. Dlatego czasem wolę mówić nie o stałych wzorcach przywiązania, a bardziej o zachowaniach charakterystycznych dla określonych wzorców. Poniższe opisy zachowania dzieci w czasie badania, będą dotyczyły dzieci około rocznych.

24 KILKA SŁÓW O PROFILAKTYCE Czynniki chroniące : -Pasje i zainteresowania -Wsparcie osób bliskich -Akceptacja i zrozumienie -Realizacja potrzeb rozwojowych

25 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "PSYCHOLOGIA ROZWOJU DZIECKA mgr Marzena Zglec- Matwiejczyk."

Podobne prezentacje


Reklamy Google