Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Indie jako rynek rekrutacyjny dla polskich uczelni

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Indie jako rynek rekrutacyjny dla polskich uczelni"— Zapis prezentacji:

1 Indie jako rynek rekrutacyjny dla polskich uczelni
Karolina Jędrzejkowska

2 Plan prezentacji Indie – jako rynek …rekrutacyjny
Hindusi – jako kandydaci I studenci Implikacje – rekrutacja i obsługa studentów z Indii

3 Indie …. wielki, różnorodny kraj
Największa demokracja świata Drugie państwo na świecie (po Chinach) pod względem liczby ludności Parlamentarna republika związkowa 25% społeczeństwa żyje poniżej progu ubóstwa Sikkim 0,6 mln Gęstość zaludnienia 388 mieszkańców na km2 Zróżnicowanie etniczne porównywalne z kontynentem europejskim Uttar Pradesh 200 mln Największa demokracja świata (1,25 miliarda) = 2 x cała UE! Drugie państwo na świecie (po Chinach) pod względem liczby ludności Parlamentarna republika związkowa (29 stanów + 7 terytoriów) 25% społeczeństwa żyje poniżej progu ubóstwa (1,25 USD/doba 388 mieszkańców na kmkw (Niemcy 231, Polska 153) Zróżnicowanie etniczne porównywalne z kontynentem europejskim 65% populacji jest poniżej 35-go roku życia 54% poniżej 25-go roku życia, 45% poniżej 19-go roku życia 65% populacji jest poniżej 35-go roku życia 54% poniżej 25-go roku życia, 45% poniżej 19-go roku życia

4 Indie …. wielki, różnorodny kraj
Duże zróżnicowanie religijne, ale bez większych tarć na tle religijnym Państwo nie podlega wpływom żadnej z grup religijnych!

5 Indie …. różnorodność kulturowa
1. Języki (angielski języków konstytucyjnych + ok dialektów) 2. System kastowy: - wywodzący się ze starożytności system podziału na grupy „zawodowe” - tradycja - od 1947 prawnie niedozwolona jest dyskryminacja kastowa - różny poziom „ukastowienia” w regionach (miasta – wieś) - brak podziału kastowego w edukacji - głównie widoczny jako tradycje rodzinne (zawieranie małżeństw) i nieoficjalnie przejawiający się w polityce Językiem urzędowym jest j. angielski W konstytucji – Hindi (Indie PN, śr, centr) – promocja Hindi 21 języków konstytucyjnych, dopuszczanych jako języki wykładowe i urzędowe w określonych stanach Ponad 1600 dialektów!!! (optymista widzi 17 a pesymista 1600) Nie tylko inne języki ale też i alfabet Najniższa kasta – niedotykalni, najwyższa – Bramini (uczeni/kapłani), Kszatria (wojownicy), Małżeństwo = dwóch rodzin, które muszą do siebie pasować. 3. Równouprawnienie kobiet : - prawnie i politycznie – równouprawnienie - tradycyjnie małżeństwa są dobierane przez rodziców - mniejszy współczynnik skolaryzacji dziewczynek niż chłopców (90% i 85%) - Tradycja posagu

6 Indie… gospodarka GDP 2015 US$ 2067 billion < US$ 3,7 billion
PKB - zagregowana wartość dóbr i usług wytworzonych przez gospodarkę na terenie danego kraju. Jest to jeden z podstawowych mierników efektów pracy społeczeństwa i miara wielkości gospodarki. Jego wzrost lub spadek pokazuje wzrost gospodarczy. Wielkością PKB Indie nie powalają. Ich PKB jest niższy od Niemiec czy Wielkiej Brytanii nie wspominając już o USA czy nawet Chinach. Wyraźne jest też duże zróżnicowanie tej wielkości na poszczególne stany – (najwyższy i najniższy) W ostatnich latach tempo wzrostu PKB Indii było imponujące i wynosiło 5%- 9%. Indyjska klasa średnia liczy dziś około 250 mln ludzi. To dla przykładu połowa ludności UE. Natomiast ludność zamożna posiadająca więcej niż 1 mln USD to około 70 tys. ludzi. Niestety, nadal 25% ludności zyje ponizej progu ubóstwa… > US$ 180 billion

7 Indie… gospodarka Indie są tradycyjnie uznawane za gospodarkę agrarną. Czy rzeczywiście? Z punktu widzenia liczby osób zajmujących się rolnictwem – na pewno. Zupełnie nie ma to jednak przełożenia na rzeczywistą wartość dodaną w gospodarce. Rolnictwo w Indiach jest mało rentowne bo rozdrobnione. Nie bez przyczyny…. Gwoli wyjaśnienia: To polityka kolonialna Wielkiej Brytanii wpędziła Indie w agraryzm Indie od wieków były miejscem gdzie główne znaczenie dla rozwoju gospodarki miało rzemiosło i handel Rewolucja przemysłowa spowodowała zalanie Indii tanimi tekstyliami produkowanymi maszynowo i odebrała im rynki zbytów Jednocześnie polityka kolonialna WB wykorzystywała Indie jako źródło surowców naturalnych i towarów niskoprzetworzonych co wypchnęło ludnośc na wieś. Teraz – wraz z rozwojem gospodarki rynkowej zyskują na znaczeniu rdzenne cechy Hindusów – przedsiębiorczość, zmysł do handlu i zręcznośc manualna Indie podobnie jak Polska zaczęły cykl przemian od gospodarki planowanej centralnie od roku 1989. W efekcie PKB Indii generowany jest głównie przez usługi, przemysł i budownictwo. Sektor usług - na sektor usług Indii składają się call centre, obróbka danych, elektroniczna obsługa klienta, konfigurowanie oprogramowania, doradztwo, księgowość, design, diagnostyka. Indie w tym zakresie mają wiele do zaoferowania światu. Przewidują zwiększenie sprzedaży w tym sektorze do poziomu 17 mld USD. Oprac. Własne na podst.

8 Indie … telekomunikacja i informatyzacja
Największy rynek telekomunikacyjny na świecie i trzeci pod względem liczby użytkowników internetu 97% rynku telefonicznego to łączność bezprzewodowa Indie przeskoczyły erę telefonii naziemnej. Brak kabli nadrobili telefonią cyfrową i rozwojem cyfrowego internetu.

9 Silne unikanie niepewności Słabe unikanie niepewności
Silna Słaba Potrzeba osiągnięć męskie żeńskie Silne unikanie niepewności Słabe unikanie niepewności Szwecja Indie Chiny Norwegia USA Finlandia Niemcy A teraz mały przeskok z gospodarki na socjologię i kulturę. Holenderski socjolog Gaert Hofstede stworzył w latach 70 ciekawą teorię kultur narodowych. Teoria ta była dopracowywana przez jego syna i dalszych wspólpracowników i obecnie była publikowana w książce Kultury i organizacje. Posiłkujac się zawartymi w niej opisami kultur różnych narodowości na świecie można dowiedzieć się wielu rzeczy na temat różnych narodowości i np. określić ich nastawienie do takich spraw jak zwierzchniość, akceptacja ryzyka czy przedsiębiorczość. W naszych rozważaniach nad rynkiem Indyjskim w kontekście pozyskiwania z niego studentów warto zwrócić uwagę na wielkość nazwaną potrzebą osiągnięć. Wynika ona ze stosunku do: Niepewności – czyli jak dana nacja podchodzi do spraw innych, nieznanych. Mamy tu dwa ekstrema – „inne=niebezpieczne” i „inne=ciekawe”. Podziału ról w społeczeństwie – męskość oznacza wyraźnie określone role w społeczeństwie (Mężczyźni z Marsa a kobiety z Wenus), natomiast żeńskość to brak wyraźnych podziałów na role męskie i kobiece (zarówno kobiety jak i mężczyźni są z Wenus). Mapka prezentuje wyniki badań dla poszczególnych narodowości. W tym wymiarze Hindusi zdecydowanie są nacją słabo unikającą niepewności czyli zainteresowaną nowościami i akceptującą inność i różnorodność. Ciekawe, że Polacy znajdują się zupełnie po drugiej stronie. Hindusi są społeczeństwem o wyraźnym podziale na role męskie i kobiece – mniej jednak wyrąźnym niż to przyjmuje społeczeństwo w Polsce! Japonia Polska Rosja Wg. Gert Jan Hofstede et al..

10 Indie i Hindusi… kultura przedsiębiorczości
25% wszystkich Hindusów jest zatrudniona we własnych firmach (self-employed) Przykłady przedsiębiorczości Hindusów: Reliance Industries Bitcoin Infosys …i Bollywood …from zero to hero

11 QS World University Rankings 2015
System edukacyjny Rocznie studia kończy: 300 tys. inżynierów 150 tys. informatyków. 300 tys absolwentów studiów podyplomowych 2,3 mln absolwentów kierunków nie technicznych QS World University Rankings 2015 (6 instytucji w top 300) 740 Uniwersytetów 2 ostatnie lata secondary – intermediate level Obowiązek szkolny od 6 do 14 lat Konstytucyjne prawo do edukacji w tym wieku (nieodpłatnej) System edukacyjny jest jednym z priorytetów w rozwoju Indii. 6 uniwersytetów w Indiach plasuje się w top 300 rankingu QS. Popyt na edukację jest jednak ogromny. Szkoły są przeludnione.

12 System edukacyjny 95% dzieci uczęszcza do szkół podstawowych
Z tego 40% przechodzi do szkół średnich, Z tego 12% przechodzi do szkół wyższych (ok 15 mln) Niedobór infrastruktury i kadry akademickiej (740 uczelni wyższych) System jest reformowany (potrzeba 2 x więcej uniwersytetów niż jest) Indie rozwijają wciąż swój system edukacyjny. Aby jednak dogonić Europę i USA (podobnie jak Chiny) mają zbyt mało personelu akademickiego. Dlatego też co roku ponad 250 tys młodych Hindusów wyjeżdża na studia za granicę. Tysiące młodych ludzi z Indii co rok wyjeżdża na studia za granicę: 85% - USA, UK, Kanada, Australia, Nowa Zelandia 15% - pozostałe destynacje

13 Studia za granicą – kiedy decyzja?
…różnie w różnych częściach Indii Najczęściej podczas studiów I stopnia – na II stopień i potem Phd Studia za granicą – co decyduje? Status majątkowy (bogatsi jadą do US lub Australii) Koszty utrzymania (poziom opłat na uczelniach w Polsce jest podobny jak w Indiach) Możliwość zdobycia doświadczeń praktycznych (2-3 lata po studiach) przed powrotem do Indii Bezpieczeństwo w regionie (w USA każdy ma broń) Zdanie rodziców – szczególnie przed I stopniem studiów

14 Współpraca z rekruterami w Indiach
Plusy : Tańszy i efektywniejszy niż udział w targach Zna potrzeby kandydatów i pomaga w ich zrozumieniu Przejmuje część pracy i obowiązków rekrutacji Jest zorientowany w formalnościach w danym kraju Minusy : Ryzyko współpracy (dużo małych firm, w dużych firmach – słaba kontrola) Trudność zweryfikowania jakości akcji promocyjnych Trudność egzekwowania kar! Problem z zamówieniami publicznymi Teraz pytanie jak dotrzeć do tego ogromnego potencjału…czyli jak współpracować z rekruterami Każdy chce i może być rekruterem, nawet nasi studenci próbują być pośrednikami (biznesowo). Tygodniowo jest z agencji z Indii kilka zapytań o współpracę. Można wybierać, i trzeba wybierać. Zwłaszcza, że współpraca z agentami z tego kraju opłaca się - rodzice i kandydaci otrzymują informację o kraju o którym wcześniej mogli nawet nie słyszeć, przygotowują do wyjazdu do kraju odmiennego kulturowo. Ponadto w Indiach pośrednictwo to sprawa oczywista, pośrednicy działają w każdej dziedzinie przedsiębiorczości. Jakiej informacji potrzebują studenci: o klimacie, cenach, kosztach utrzymania i ubezpieczenia, gdzie i co można kupić (często pojawia się pytanie czy w Polsce można kupić ryż, ale i tak na ogół przyjeżdżają z własnym zapasem). Kiedy kandydat "przychodzi" od rekrutera - kwestia ta leży po jego stronie. Należy dokładnie z nim omówić te kwestie, ponieważ bywa że agenci obiecują "gruszki na wierzbie" (darmowe laptopy, darmowe książki, itd). NASZE DOŚWIADCZENIA Uwaga na obietnice składane przez agentów!

15 Alternatywy….4 NASZE DOŚWIADCZENIA Udział w targach? Social media?
Portale ? Rekrutacja on-line? Kosztowne…i dlatego: mało efektywne Tanie!  Efektywne…pod warunkiem że dobra opieka  Dobre dla tych co już poszukują!  Mało efektywne! Wg mojej oceny kandydat z Indii to kandydat "dobrej jakości" - studia wyższe są zazwyczaj w języku angielskim, a studia mocno opierają się na teorii, dlatego w trakcie studiów II stopnia zazwyczaj studenci z Indii mają dobre przygotowanie i w dodatku są bardzo zadowoleni, że pojawiają się zajęcia praktyczne (ćwiczenia i laboratoria). Ponieważ w Indiach pośrednictwo jest kwestią oczywistą - studenci często dziwią się, że muszą wypełnić samodzielnie jakiś wniosek, pobrać plan zajęć itd. Ogólnie rzecz biorąc studenci z Indii to grzeczni, zdyscyplinowani młodzi ludzie. Oczywiście, tak jak każdy młody człowiek z dala od rodziców - niektórzy potrafią też zachowywać się nieodpowiedzialnie. Wtedy sprawdza się praca mentorów z ESN lub jak w naszym przypadku ISA. Organizacja studencka wspierająca nowych studentów wspiera i odciąża nasze biuro, ponadto są kwestie z którymi młody człowiek wstydzi się zwrócić do pracownika uczelni. Strzał w dziesiątkę! …..jeżeli dobry system i dobra obsługa

16  Jaki jest student z Indii?  Kandydat „dobrej jakości”:
Stosunkowo dobrze znający j. angielski Dobrze przygotowany teoretycznie Grzeczny i uprzejmy Zdyscyplinowany (bywa) zdezorientowany po przyjeździe – szok kulturowy (bywa) mało samodzielny – bo tak jest wychowywany Wg mojej oceny kandydat z Indii to kandydat "dobrej jakości" - studia wyższe są zazwyczaj w języku angielskim, a studia mocno opierają się na teorii, dlatego w trakcie studiów II stopnia zazwyczaj studenci z Indii mają dobre przygotowanie i w dodatku są bardzo zadowoleni, że pojawiają się zajęcia praktyczne (ćwiczenia i laboratoria). Ponieważ w Indiach pośrednictwo jest kwestią oczywistą - studenci często dziwią się, że muszą wypełnić samodzielnie jakiś wniosek, pobrać plan zajęć itd. Ogólnie rzecz biorąc studenci z Indii to grzeczni, zdyscyplinowani młodzi ludzie. Oczywiście, tak jak każdy młody człowiek z dala od rodziców - niektórzy potrafią też zachowywać się nieodpowiedzialnie. Wtedy sprawdza się praca mentorów z ESN lub jak w naszym przypadku ISA. Organizacja studencka wspierająca nowych studentów wspiera i odciąża nasze biuro, ponadto są kwestie z którymi młody człowiek wstydzi się zwrócić do pracownika uczelni.

17 NAJLEPSZYM AMBASADOREM UCZELNI… JEST STUDENT
Podsumowanie - rekomendacje I stopień studiów – rekrutujemy wśród rodziców (rekruter, ulotki, targi) II stopień studiów – rekrutujemy wśród studentów (Social media, inni studenci, serwisy internetowe) Informacja przed przyjazdem dla rodziców! – official confirmation dla studenta – dojazd, mapa, informacja o przedmiotach Organizacja studencka Książki w bibliotece dostępne po angielsku Możliwości pracy na uczelni (praktyki) Wydłużenie programów masters na II stopniu – 4 semestry zamiast 3 lub dodanie semestru praktycznego NAJLEPSZYM AMBASADOREM UCZELNI… JEST STUDENT Istotna jest możliwość podjęcia pracy po studiach …a na pewno praktyki. Ważne jest bezpieczeństwo (miejsce w akademikach, odbiór z lotniska) Młodzi ludzie później „wychodzą „ z domów wiedza o rynku i współpracy z rekruterami. Każdy chce i może być rekruterem, nawet nasi studenci próbują być pośrednikami (biznesowo). Tygodniowo jest z agencji z Indii kilka zapytań o współpracę. Można wybierać, i trzeba wybierać. Zwłaszcza, że współpraca z agentami z tego kraju opłaca się - rodzice i kandydaci otrzymują informację o kraju o którym wcześniej mogli nawet nie słyszeć, przygotowują do wyjazdu do kraju odmiennego kulturowo. Ponadto w Indiach pośrednictwo to sprawa oczywista, pośrednicy działają w każdej dziedzinie przedsiębiorczości obsługa informacyjna w procesie rekrutacji Jest to bardzo ważna sprawa. Kiedy kandydat "przychodzi" od rekrutera - kwestia ta leży po jego stronie. Należy dokładnie z nim omówić te kwestie, ponieważ bywa że agenci obiecują "gruszki na wierzbie" (darmowe laptopy, darmowe książki, itd). Jeśli kandydat jest z rekrutacji bezpośredniej to należy informować: o klimacie, cenach, kosztach utrzymania i ubezpieczenia, gdzie i co można kupić (często pojawia się pytanie czy w Polsce można kupić ryż, ale i tak na ogół przyjeżdżają z własnym zapasem) Obsługa po przyjeździe. Na początku wymagają dużo uwagi i wsparcia. Jest to bardzo istotnie, by wspomóc proces aklimatyzacji w nowym środowisku, by zminimalizować szok kulturowy. Naprawdę ważny jest odbiór z lotniska (lub przynajmniej bardzo szczegółowe poinstruowanie o dojeździe), przekazanie informacji o prawach i obowiązkach - studenta, oraz cudzoziemca w Polsce. Warto organizować warsztaty kulturowe oraz przygotować "przewodnik dla świeżynek". 

18 Dziękuję za uwagę

19 MUMBAI, PUNE &AHMEDABAD (Gujarat) Engineering Chemical and Bio tech
DELHI: MBA Business Finance IT & Engineering PUNJAB : Business (not MBA) Nursing Teaching some : IT and Engineering MUMBAI, PUNE &AHMEDABAD (Gujarat) Engineering Chemical and Bio tech Computer science IT MBA BANGALORE, CHENNIA and HYDERABAD Engineering IT Comp science Nursing KOLKATA and Other cities Engineering Finance Business Arts and Communication


Pobierz ppt "Indie jako rynek rekrutacyjny dla polskich uczelni"

Podobne prezentacje


Reklamy Google