Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym"— Zapis prezentacji:

1 Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym

2 Problemy obrazujące doświadczanie globalizacji
Sushi globalnie: powiązania wielu graczy w procesie globalnej produkcji i sprzedaży sushi McDonald w Hong Kongu: adaptacja producenta globalnej żywności do lokalnych kulturowych wymagań Podróżując poza lokalne kultury: życie różnych grup etnicznych w Londynie bez zakotwiczenia w lokalności Silne państwo, silni nauczyciele: jak model szkolnictwa w Malawi przyucza do „nowoczesności” (globalnego porządku” Strategiczna nieautentyczność : global pop, Youssou N’Dour z Senegalu

3 Codzienne rytuały, które nabierają statusu światowych

4 Cele prezentacji Doświadczenie globalizacji z różnych punktów widzenia
Kreatywna adaptacja Mieszanina kulturowych ram globalizacji Wzrost widocznych globalnych skutków

5 Sushi globalnie: tekst Theodore C
Sushi globalnie: tekst Theodore C. Bestor „How Sushi Went Global”, Foreign Policy, 2000/Nov/Dec Kto jada sushi? Uprzywilejowane obszary świata Sushi – japońskie jedzenie Sushi bar, …..lada chłodnicza w Biedronce Ideologia sushi jako zdrowego jedzenia (od lat 70.u.w.) ; od statusu cool do popular espresso, cappuccino, carrot /orange fresh juice, lasagna, pizza, buritto, sushi, muffins)

6 Globalizacja regionalnej branży
Sushi – deklaracja świeżej ryby, japońska jakość i japońska sztuka jedzenia Połowy tuńczyka błekitnopłetwego lub czerwonego – 200 mil morskich od brzegu, atlantyckie wybrzeże USA i Europy, hurtowi kupcy w ½ Japończycy, hodowla w akwafarmach australijskich Transport całego tuńczyka chłodniami na lotnisko J. F.K, stamtąd do Tokio (nie transportuje się kawałków ani nie mrozi), stamtąd podobne chłodniami Pierwotny rynek japoński, ekspansja na rynki światowe (połów, produkcja, hurt, sprzedaż), hodowle tuńczyka w wodach Atlantyku przy północnych wybrzeżach Afryki i południowych Europy Połowy przy lokalnych brzegach mórz, reszta jako część globalnego przepływu techniki i kapitałowych: finansowanie przez japońskie spółki handlowe, statki i sieci , techniki hodowli morskiej z Australii, karma i farmaceutyki europejskie, badania biologiczne

7 Jak utrzymuje się pozycję jądra dla sushi?
Konieczny udział „japońskich rąk” jako gwarancja skutecznego współzawodnictwa sushi z innymi etnicznymi kuchniami (np. koreańską, wietnamską, chińską, teksańską) Eksport japońskiej siły roboczej do restauracji i firm handlowych na całym świecie Uniwersytet Sushi, kursy sushi Wzrost zyskownej franszyzy Niekwestionowana obecność Japończyków w biznesie sushi oparta na mistyfikacji Inne podobne branże : turecko- niemiecki przemysł kebabów, włoskie buty,

8 McDonalds w Hong Kongu, tekst James’a L
McDonalds w Hong Kongu, tekst James’a L. Watsona z książki: Golden Arches East: McDonald’s East Asia, Stanford 1997 Pierwsza lokacja baru fast - foodowego McDonalda w roku 1975, trudne początki, gwałtowny rozwój w latach 90. u.w. Czy jedzenie burgerów w McDonaldzie, pizzy, picie coli czyni Kantończyków mniej chińskimi? Brak ideologii oporu przeciwko mcdonaldyzacji

9 Kategorie mentalne: od podejścia typu snack do podejścia typu posiłek
Postrzeganie menu w barach McDonalda jako niesycących przekąsek Ideał prawidłowego posiłku: spory i w towarzystwie innych, niepośpiesznych Powolne przesuwanie się definicji w kierunku „szybkiego lunchu”, kryterium wieku, krótkiego przebywania razem w czasie południowego posiłku Klęska na polu posiłków wieczornych (kolacja, przyjęcie)

10 Od jedzenia egzotycznego dla szczególnej klienteli (modnej, establishmentowej, samoświadomej) do zwykłego (dla ludzi każdego wieku, zajętych, szybki, wartościowy posiłek) Kantoński posiłek: ryż, egzotyczne owoce, zupa z kluseczkami, mięso lub ryba – brak oferty Początkowa oferta zbliżona do typowej amerykańskiej Popularność bułki z hamburgerem rybnym i zwykłym, dzieci lubią big maca, preferencja dla gorącej herbaty i czekolady pokonuje kawę, popularność coke Początkowa oferta śniadaniowa : hamburgery i frytki, pomijanie typowo amerykańskiej oferty: pancaces, jajecznicy, muffinek, tłuczonych ziemniaków, stopniowe wprowadzanie McDonald jako miejsce spotkań i wspólnego spożywania posiłku przez młodych ludzi (niehierarchiczny dynamizm, wyluzowanie, niekolonialne)

11 Urządzenia sanitarne i wynalazek czystości
Problem toalet restauracyjnych w przeszłości, toalety w mieszkaniach jako część kuchni, sikanie na ulicach McDonald jako katalizator czystych toalet w restauracjach Hong Kongu Szkolenie pracowników sieci do standardu czystości Kobiety jako pierwsze doceniły dostępność i czystość toalet Uśmiech i uprzejmość w strefie publicznej: usługi świadczone z uśmiechem Tradycyjna kultura Kantonu nie wiąże uśmiechu z przyjaźnią i otwartością, uśmiech próbą pokrycia oszustwa Obecnie znany wśród młodych ludzi koncept publicznej życzliwości Generalnie: życzliwy uśmiech nie przyjmuje się

12 Dyscyplina konsumencka
McDonald zakłada przerzucenie niektórych kosztów pracy na konsumentów, co wymaga dyscypliny (kolejka, oddawanie tace i wyrzucenie pozostałości, pozostawieni po sobie czystego miejsca, szybka konsumpcja, opuszczenie baru bezpośrednio po spożyciu) Kantońscy konsumenci często pozostawiają tace, nie opuszczają szybko baru, nie sprzątają po sobie Największy problem: niechęć do formowania kolejek do kas, raczej napierający tłum

13 „Najeżdżanie” i wojny serwetkowe
Trudność ze znalezieniem miejsca do siedzenia, zwyczaj nachalnego przyspieszania, dosiadania się i przepychania. Tolerancja praktyk w barach McDolanda Konsumenci zjawiają się grupowo i zajmują dla siebie przestrzeń. Rola dzeci Znikające serwetki i inne untensylia

14 Dzieci jako konsumenci
Wizyta w McDonald jako nagroda stosowana przez rodziców, sankcja w stosunku do niegrzecznego rodzeństwa Napięcia w stosunkach miedzy pokoleniami dziadków – wnuków na tle wizyt w McDonald Wnuki przewodnikami, problem kultury konfucjańskiej z zaznaczonym autorytetem starszych Problem jedzenia rękoma w miejsce jedzenia pałeczkami

15 Przyjęcia urodzinowe Urodziny wcześniej nieznaną instytucją
Goszczenie w restauracjach pożądane (małe, przeludnione mieszkania) Gwałtowny wzrost zapotrzebowania na urodzinowe przyjęcia w barach McDonalda w Ronald Rooms, drukowane zaproszenia, fotografia, pudełko podarunkowe, bon na przyszłą wizytę, klaun, dostosowane mebelki,

16 Czyja to jest kultura ? Kultura Hong Kongu jest opisywana jako kosmopolityczna, postmodernistyczna, post nacjonalistyczna, ekstrawagancko transnarodowa Starsze pokolenia? Młode pokolenia?

17 Podróżując poza lokalne kultury, tekst Martina Albrowa ze zbioru Johna Eade Living the Global City: Globalization as a Global Process, Routledge, 1997 Hipoteza, że lokalność nie ma dużego znaczenia Badanie etnograficzne w wieloetnicznym Londynie (dzielnica Wandsworth), duża enklawa azjatycka i muzułmańska zróżnicowany stosunek mieszkańców do lokalności Wandsworth

18 Różnorodność percepcji lokalności Wandsworth wśród białych mieszkańców
70-letnia biała kobieta, mieszkająca w Wandsworth ponad 50 lat: wspierana przez swoją grupę wiekowa, wizytująca ośrodek dziennego pobytu 3 razy w tygodniu, składająca wizyty, szydełkująca , osiadła, pozytywnie oceniająca W-th, z wyjątkiem agresywnych Azjatów Pracownik City , mieszkający 17 lat w W-th, niezadowolony i nieprowadzący życia towarzyskiego w miejscu zamieszkania, podkreślający wieloetniczność i ciągłe przeprowadzki rodzin w W-th Listonosz, zamieszkując 3 lata, dla którego lokalność jest tak nieważna, jak np. „reszta świata”

19 cd 62 letni taksówkarz, mieszkający w W-th 22 lata: nie czuje lokalności 23- letni pracownik sklepu, zamieszkujący w W-th 6 miesięcy: nie czuje sensu lokalności, lecz docenia dzielnicę, w kontakcie z rodzicami w USA Jego azjatycka dziewczyna nie dostrzega brak prawdziwej lokalności Wniosek: relatywizm w odniesieniu do lokalności miejsca zamieszkania Postrzeganie Azjatów jako „trzymających się razem”

20 Azjaci: 62 –letnia Tanzanka , mieszkająca 19 lat, z mężem Hindusem, podróżująca do Indii, zwiedzająca Niemcy i Szwajcarię, zadowolona z lokalności W-th i posiadająca przyjaciół w wielu grupach etnicznych 26- letnia Pakistanka, zamieszkująca 3 lata, pracująca w agencji socjalnej, zadowolona z W-th, przyjaciół, licznych kontaktów, oraz z możliwości kupienia etnicznych produktów, nie zamierzająca przeprowadzić się 28-letni Hindus, właściciel sklepu, zadowolony z mieszkania w W- th, kontaktów i planujący osiedlenie tu córki 28-letni Hindus , mieszkający 3 lata , prowadzący biznes i kontaktujący się z innymi przedsiębiorcami, nie dostrzegający wspólnoty w W-th ale dostrzegający osłabienie barier międzyrasowych

21 Wnioski: Azjaci prezentują podobnie zróżnicowanie poczucie wspólnoty jak biali mieszkańcy, nie tak silne jak podejrzewają biali, mężczyźni bardziej instrumentalni Nie istnieje życie wspólnotowe w Wandsworth, relacje i podróże, rozmowy telefoniczne z rodziną i znajomymi w innych częściach Londynu, GB, Europy, świata

22 Nowy sens lokalności/ globalności życia w wielkim mieście
Zróżnicowany stosunek do istnienia lokalności i sensu przynależności, zróżnicowanie lecz nie chaos Wzór przywiązania do lokalności zależny od sytuacji osoby Brak przywiązania nie jest problematyzowany Informacje, obrazy, dobra pochodzące z globalnego świata są osiągane w każdej chwili i w każdym miejscu dla wszystkich, a ta globalność koliduje z lokalnością Podtrzymanie relacji ponadlokalnych w tym globalnych jest stosunkowo łatwe (kompresja czasu i miejsca) Świat jest tak zorganizowany , że możliwa jest mobilność przez międzynarodowe granice i utrzymanie etnicznego stylu życia i codziennych rutyn

23 Silne państwo, silni nauczyciele, tekst Bruce’a Fullera z książki Growing Up Moderm. The Western State Builds Third World Schools, Routledge, 1992 Dotyczy szkoły publicznej w Malawi w Afryce Z relacji dziewczynki: wyjechałam do szkoły w pobliskim mieście uczyć się ale dowiedziałam się, że powinnam nosić piżamę w nocy, jeść sztućcami, i nie jeść ngumbi (pieczone skrzydlate karaluchy)

24 Nauczyciele są arbitrami miedzy elitami politycznymi państw rozwijających się stawiających na zuniformizowaną socjalizację a zróżnicowaniem zwyczajów, przeciwstawiających się narzuconej hegemonii. Elity pragną narzucić język angielski od 4 klasy szkoły powszechnej, nauczyciele odpowiadają na to oczekiwanie częściowo Kwestia pozycji społecznej nauczycieli; wzorce kariery Treści książek „obce kultury”

25 Strategiczna nieautentyczność, tekst Thimoty D
Strategiczna nieautentyczność, tekst Thimoty D. Taylora z książki Global Pop. World Musik, World Markets, Routledge, 1992 Youtube: Youssou Ndour officiel

26 Seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting

27 Strategiczna nieautentyczność
Youssou N’Dour – nowoczesny griot, popularność panafrykańska i światowa Jeden z licznych niezachodnich gwiazd popu w Afryce, urodzonych po odzyskaniu niepodległości Uznawany w USA za najwybitniejszego przedstawiciela afrykańskiego popu Śpiewa o niebezpieczeństwach zalania Afryki przez turystykę, o degradacji środowiska, przemieszczenia się ze wsi do miasta, nostalgii za przodkami i i ich mądrością Stara się łączyć nowe treści życia w post – erze z tradycyjna muzyką i lokalnymi językami Czerpie z muzyki „całego świata”

28 Co czerpie z muzyki Zachodu?
Peter Gabriel, Paul Simion, Stevie Wonder Angielski rap, amerykański swing Motto: „Jestem nowoczesnym człowiekiem” : Afrykańska muzyka powinna być popularniejsza „Muszę moją muzyką objaśniać świat Afrykanom” a Afrykę - Zachodowi

29 Kwestia barku autentyczności
Ujmuje żądanie autentyczności jako towarzyszące oczekiwaniu ż e on i jego kraj pozostają przednowocześni czy nowocześni, podczas gdy reszta świata poszła w kierunku postindustrializmu, późnego kapitalizmu, postmodernizmu, Troszczy się o to by być obywatelem świata i pokazuje to próbując łączyć wszystko ze wszystkim, co jest zawarte w popularnej muzyce Ma wiec wiele brzmień, wiele dźwięków , które miesza i łączy


Pobierz ppt "Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym"

Podobne prezentacje


Reklamy Google