Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 23 ID grupy: 98/60_p_g1 Opiekun: Wanda Matkowska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Znaczenie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 23 ID grupy: 98/60_p_g1 Opiekun: Wanda Matkowska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Znaczenie."— Zapis prezentacji:

1

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 23 ID grupy: 98/60_p_g1 Opiekun: Wanda Matkowska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Znaczenie środków masowego przekazu Semestr/rok szkolny: semestr IV rok szkolny 2011/12 2

3 Środki masowego przekazu – IV władza

4 MASS MEDIA Do środków masowego przekazu zaliczamy: telewizję, radio, prasę, książki oraz Internet. Do zadań mass mediów zaliczamy głównie informowanie społeczeństwa o bieżących wydarzeniach w kraju i na świecie, zarówno na tematy polityczne i gospodarcze. Radio i telewizja umożliwia podjęcie dyskusji na dany temat, mogą brać w nim udział eksperci oraz zwykli obywatele, dzięki czemu zwiększone zostaje zainteresowanie problemem wśród odbiorców, którzy pomagają lepiej zrozumieć zagadnienie i znaleźć różne sposoby rozwiązania.

5 Funkcje Mass Mediów Informacyjna Socjalizacyjno-integracyjna Kontrolna
Przekazywanie informacji o najważniejszych i najnowszych wydarzeniach z kraju oraz ze świata. Współorganizowanie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych integrujących obywateli. Analizowanie działań organów władzy i osób publicznych. Informowanie obywateli o odkrytych nieprawidłowościach. Informacyjna Socjalizacyjno-integracyjna Kontrolna Funkcje Mass Mediów Kulturalno - rozrywkowa Opiniotwórcza Edukacyjna Zapewnianie kontaktu z dziedzictwem kulturowym. Dostarczanie rozrywki. Kształtowanie postawy społeczeństwa i poglądów na różne tematy. Przekazywanie i upowszechnianie wiedzy, np. poprzez nadawanie programów edukacyjnych.

6 PRASA

7 Definicja prasy Rzeczownik „prasa” służy przede wszystkim do określania ogółu dzienników i czasopism ukazujących się periodycznie, tzn. w regularnych odstępach czasu. Pisma codzienne to inaczej gazety, natomiast do czasopism zalicza się m.in. tygodniki, miesięczniki i kwartalniki. Wyraz „prasa” może oznaczać również zespół ludzi piszących do gazet i czasopism .Cyklicznie publikowane teksty nazywano prasą w drugiej połowie XIX w. Określenie to pochodzi od wynalazku Jana Gutenberga- maszyny zwanej prasą drukarską.

8 HISTORIA PRASY Prasa jest jednym z najstarszych środków masowego przekazu, a jej początki sięgają XVII wieku. Pierwszym wydawcą gazety był niemiecki drukarz i księgarz Johan Carolus. Działo się to w Strasburgu w 1609r. Pomysł szybko się przyjął w całej Europie: pierwszą polską gazetę – „Merkuryusz Polski Extraordynaryjny” – wydawano od 1661r. W Krakowie, a później także w Warszawie. Jednak dopiero w wieku XIX prasa zaczęła być czytana powszechnie.

9 CECHY PRASY: periodyczność (nie może ukazywać się rzadziej niż raz na rok), prasa nie ma zamkniętej formy (może ulegać przekształceniom/ modyfikacjom/ zmianom), możliwość dostosowania się do oczekiwań potencjalnego odbiorcy, uniwersalność(wynika z powyższego argumentu), teoretyczna niezależność, dostępność, szeroki zasięg.

10 gazety i czasopisma Tematyka: Częstotliwośc ukazywania się : Zasięg:
ogólnoinformacyjne specjalistyczne, np. gospodarcze, komputerowe Skierowane do specjalnej grupy odbiorców, np. prasa kobieca, młodzieżowa gazety i czasopisma opinii Zasięg: ogólnopolskie regionalne lokalne Częstotliwośc ukazywania się : Dzienniki ( gazety codzienne) Czasopisma : tygodniki, dwutygodniki miesięczniki, dwumiesięczniki, kwartalniki, półroczniki, roczniki, „nieregularniki” Charakter: poważne lekkie prasa sensacyjna (tzw. prasa brukowa, tabloidy)

11 POPULARNE DZIENNIKI Fakt Gazeta Wyborcza Kurier Szczeciński
Rzeczpospolita

12 Wady i zalety prasy Zalety Wady
prasa specjalistyczna dostarcza nam informacji na poszukiwany temat jest łatwo dostępna rozwija wyobraźnię wzbogaca nasze słownictwo skłania do refleksji i zwiększa zainteresowanie otaczającym światem umożliwia zamieszczanie kuponów, ulotek, folderów mało rzetelne informacje cena jeśli gazeta jest miesięcznikiem to nie dowiadujemy się wszystkiego na bieżąco może ulec zniszczeniu narusza sfery osobiste promuje pornografię utrata czytelników na rzecz telewizji i internetu mało atrakcyjna forma przekazu

13 RADIO

14 Początki radia Powstanie radia przypada na koniec XIXw. i pierwszą połowę XX w. Wszystko zaczęło się od prób przesłania fal radiowych na niewielkie odległości. Doświadczenia te przeprowadzał Guglielmo Marconi.

15 W latach włoski naukowiec skonstruował pierwsze urządzenie odbiorniczo-nadawcze do przekazywania sygnałów. Na początku XX w. fala radiowa przemierzyła Atlantyk. W USA zaczęły powstawać rozgłośnie radiowe, a w wielu domach pojawiały się odbiorniki. Radiosłuchacze na całym świecie odnosili się do radia z tak wielkim entuzjazmem, że zaczęto przewidywać rychły koniec gazet, teatru, koncertów,a nawet szkół.

16 Polskie radio Pierwsze słowa w naszym języku wyemitowano 1 lutego 1925r. Tego dnia podano komunikat wygłoszony przez Romana Rudniewskiego: „Tu Próbna Stacja Radionadawcza Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego w Warszawie” Przyjmuje się, że to właśnie ten eksperyment techniczny rozpoczął historie polskiego radia.

17 Masowa komunikacja 1 Września 1939r. poranny program rozpoczęto od słów: „Halo, tu Warszawa i wszystkie rozgłośnie Polskiego Radia. Dziś o godzinie 5:40 oddziały niemieckie przekroczyły granicę polską, łamiąc pakt o nieagresji. Bombardowano szereg miast…” Informację tę usłyszała cała Polska i wiele innych krajów. Radio okazało się najszybszym środkiem masowej komunikacji, zdolnym do przekazywania najbardziej aktualnych wiadomości.

18 Popularne stacje radiowe
Radio ESKA RMF FM Radio ZET Trójka Polskie Radio

19 Wady i zalety radia ZALETY WADY
* Z wiadomości dowiadujemy się o tym, co dzieje się na świecie, * wszędzie możemy słuchać audycji, * można usłyszeć najnowsze hity muzyczne, * dowiadujemy się o pogodzie  * udział w konkursach * pozdrowienia na antenie, *Promowanie określonych gatunków muzycznych * długie reklamy * wypadki samochodowe przy słuchaniu zbyt głośnej muzyki, * uszkodzenia słuchu, * długie słuchanie radia powoduje brak skupienia * komercjalizm,

20 TELEWIZJA

21 Początki telewizji Dzieje telewizji otwiera wynalezienie w 1911r. bezprzewodowej transmisji obrazu. Wynalazek rosyjskiego naukowca Borisa Rosinga wcielił w życie jego asystent Vladimir Zworykin. W 1923 r. skonstruował on obrazową lampę telewizyjną, którą nazwano kineskopem.

22 Pierwsza audycja Pierwszą audycję telewizyjną wyemitowano w Londynie w 1929r. Stało się to możliwe dzięki sposobowi odtwarzania obrazu wynalezionemu przez Johna Bairda. Obraz ten był czarno-biały i bardzo niewyraźny.

23 Stacje telewizyjne W 1935r. Stacja telewizyjna w Berlinie zaczęła nadawać pierwszy regularny program telewizyjny. W Polsce prace nad utworzeniem stacji telewizyjnej rozpoczęto w tym samym roku, ale z powodu zniszczeń wojennych powiodło się to dopiero w 1956r. Już w 1961r. program telewizyjny emitowany był przez 7 dni w tygodniu.

24 Telewizja cyfrowa Prawdziwy przełom w jakości odbioru obrazu nastąpił w latach 90. XX w. Pojawiła się wówczas telewizja cyfrowa. Dzięki niej możliwy jest np. wpływ odbiorców na przekazywane treści. Telewizja stała się zatem interaktywna.

25 Znaczenie telewizji Bardzo często programy telewizyjne przerywane są blokami reklamowymi, zaś bloki te to kilka około trzydziestosekundowych komunikatów. Tak właśnie odbywa się na ogół przekaz informacji w telewizji. Z tego względu, aby informacje zapadły w pamięć odbiorcy na ogół odwołują się one do uczuć bądź też rzeczy ogólnie mówiąc przyjemnych, wymarzonych, czy też pożądanych. Inne mass media, którymi jest na przykład prasa, nie potrafią łączyć przekazywanych informacji z edytowanym ruchomym obrazem, dlatego odwołują się jedynie do zdjęć czy fotografii.

26 Rodzaje programów telewizyjnych
Sportowe Rozrywkowe Informacyjne Rodzaje programów telewizyjnych Dladzieci Edukacyjne Publicystyczne

27 KANAŁY INFORMACYJNE TVPinfo Polsat news TVN24

28 Kanały sportowe Polsat sport NSport Extreme sports Tvp sport
Canal+sport Eurosport

29 Kanały rozrywkowe Polsat play Tvn Style Mtv Polsat cafe Tv4
viva Polska HBO

30 KANAŁY EDUKACYJNE Discavery World Discavery Science TVP Historia
Discavery Chanel National Geographic Animal Planet

31 Kanały dla dzieci Mini Mini Disney XD Boomerang Nickelodion
Disney Channel

32 PODZIAŁ TELEWIZJI PUBLICZNA KOMERCYJNA
Nadaje programy przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców Jest własnością państwa Dostarcza rozrywki Celem jej istnienia jest zysk Prezentuje zjawiska kultury masowej Należy do prywatnego właściciela

33 REKLAMA Słowo reklama z języka łacińskiego - reclamo, reclamare, oznacza informację, która jest połączona z komunikatem perswazyjnym. Komunikat perswazyjny to komunikat, który wywiera wrażenie, presję, powoduje pewne przekonania u odbiorcy.

34 Poparcie pewnych idei, marek produktów, przedsięwzięć.
Funkcje reklamy : Skłonienie odbiorcy by nabył lub skorzystał z pewnych produktów i usług, Poparcie pewnych idei, marek produktów, przedsięwzięć. Formy reklamy : Okienka internetowe, Audycje radiowe Slajdy telewizyjne

35 Reklamy nie zawsze są jawne, czasami występują w formie ukrytej
Reklamy nie zawsze są jawne, czasami występują w formie ukrytej. Są to przykładowo organizowane przez firmy prezentacje własnych technologii, albo też artykuły w prasie specjalistycznej pisane przez daną firmę. Jest to pogranicze reklamy i edukacji o danym przedmiocie.

36 Obecnie ludzie narzekają na nachalność reklam, które tak naprawdę są wszędzie. W telewizji, internecie, radiu, gazetach. Ludzie mają dość filmów przerywanych reklamami, połowy zawartości czasopisma w formie reklam, czy też wyskakujących co chwilę okienek z reklamami w trakcie przeglądania stron www.

37 Wady i zalety telewizji
Dostarcza informacji Promuje akcje charytatywne Edukuje społeczeństwo Wpływa na rozwój zainteresowań Powszechna dostępność Kontrola rządzących Zabiera wolny czas. Szkodzi zdrowiu, uzależnia Manipuluje informacją Koszty (prąd, abonament, sprzęt) Nadmiar reklam Propaguje bierny tryb bycia

38 INTERNET

39 INTERNET Internet (dosłownie "między- sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. W sensie logicznym, Internet to przestrzeń adresowa zrealizowana przy wykorzystaniu protokołu komunikacyjnego IP, działająca w oparciu o specjalistyczny sprzęt sieciowy oraz istniejącą już infrastrukturę telekomunikacyjną.

40 Obecnie najszerszym i najszybszym rozwijającym się środkiem masowego przekazu jest Internet. Dzięki niemu rozwija się komunikacja, handel oraz usługi. Dodatkowo powstają fora, na których internauci maja szansę wymieniać swoje poglądy i informacje. W dzisiejszych czasach niemal wszystkie stacje telewizyjne, gazety i wydawnictwa posiadają swoje własne strony internetowe, a przez to w dużej mierze tworzą telewizję interaktywną w sieci.

41 Internet przeciwieństwie do gazet drukowanych, czasopism i telewizji nie mają ograniczeń miejsca, dlatego też mogą zamieścić dłuższą informacje ze zdjęciami a nawet mogą tu być umieszczone filmy z miejsc różnych wydarzeń.

42 Popularne przeglądarki internetowe
Internet Explorer Opera Mozilla Firefox Google Chrome

43 ZALETY I WADY korzystania z internetu
zawieranie nowych znajomości dostęp do informacji kontakt ze znajomymi i rodziną rozrywka, edukacja robienie zakupów praca możliwość komentowania wydarzeń i artykułów wykorzystanie danych osobowych (w negatywny sposób) awarie serwerów uzależnienie pedofilia, pornografia, przemoc piractwo, hackerzy oszustwa, wirusy hazard reklamy nieprawdziwe informacje

44 Obiektywizm w mediach Powszechnie uważa się, że wszystkie media powinny w innowacyjny sposób przekazywać prawdziwe informacje i fakty zaczerpnięte z wydarzeń, jakie miały miejsce. Bardzo często informacje te są później komentowane przez specjalistów z różnorodnych branż, ale także i przez zwykłych ludzi. Kształtują poglądy, wpływają na nasze opinie.

45 Oblicza mediów Wiele osób zadaje sobie pytanie, czym właściwie są dzisiejsze mass media, jak funkcjonują, czy opierają się na propagandzie, a przede wszystkim czy są wolne od nacisków? Wiele osób uważa także, że mają one zły wpływ na człowieka i że potrzebna jest wiedza o tym, jak z nich mądrze korzystać. Ale, czy potencjalny człowiek jest w stanie obronić się przed mediami i ich wpływem na osobowość, charakter oraz poglądy?

46 Po jaki rodzaj mass mediów sięgasz najczęściej ?
Dziewczyny : Chłopcy :

47 Po jaki rodzaj mass mediów sięgasz najczęściej ?

48 Do czego wykorzystujesz mass media ?

49 Nieetyczne wykorzystanie mass mediów
Ł Łapówki, korupcja, opłacanie umów o prace, publiczne nadużywanie władzy, wykorzystywanie stanowiska do celów prywatnych, traktowanie urzędu jako kamuflażu do prowadzenia prywatnej, profitowej działalności gospodarczej – oto zjawiska, które często zajmują pierwsze strony gazet i wpływają na histerię społeczną dotyczącą ograbiania budżetu centralnego i budżetów lokalnych.

50 Nieetyczne wykorzystanie mass mediów
Mowa o manipulacji lub o podawaniu błędnych danych. Ludzie starają się odróżniać dobre informacje, od tych złych i manipulujących. Mass media oraz publikatory wmawiają społeczeństwu informacje, które mogą mieć katastrofalne skutki. Takie zachowanie przejawia się nieetycznym wykorzystywaniem środków masowego przekazu. Środki masowego przekazu są także potężna bronią używaną przez wiele środowisk, nie tylko przez władzę, do kierowania i kształtowania opinii publicznej, ale również aby zdobyć sławę.

51 Przykład nieetycznego wykorzystania mass mediów by zdobyć sławę
r. wszystkie telewizje i portale internetowe przerwały nadawane programy. Niemal jednocześnie rozpoczęły się relacje z tego, co działo się w Kolorado, gdzie sześcioletni chłopiec wdrapał się do przypominającego talerz kosmiczny balonu domowej roboty, wypełnionego helem, który uniósł go w powietrze. Chłopca, którego szukał cały świat, odnaleziono schowanego we własnym domu. Cała "akcja" okazała się mistyfikacją zorganizowaną dla zyskanie sławy. Historia swój finał znalazła w sądzie - rodzice słynnego już chłopca trafili do więzienia. Na sali sądowej skruszony i zrozpaczony ojciec, Richard Heene, wyznał ze łzami w oczach: "Jest mi bardzo przykro i chciałbym przeprosić wszystkich ratowników i ludzi, którzy byli zaangażowani w tę akcję."

52 Ludzie często wykorzystują mass media, aby zarobić pieniądze
Ludzie często wykorzystują mass media, aby zarobić pieniądze. Umieszczają nieprawdziwe informacje o ofertach pracy za granicą, aby zabrać cudze oszczędności lub tożsamość (dokumenty), wykorzystując przy tym ich łatwowierność. Obiecują dobrze płatną pracę, a prawda okazuje się szokująca. Wspaniała praca staje się wyprawą bez powrotu albo męczarnią. Ludzie tracą oszczędności, możliwość powrotu do domu oraz wiarę w ludzi.

53 Innym przykładem „łatwego” zarobku jest wysyłanie osób na nieistniejące wycieczki. Chętne osoby wpłacają zaliczki z nadzieją na wymarzony wyjazd. W tej chwili organizator może już zakończyć swoją pracę: poczynając od nieodbierania telefonów, a zaniepokojony uczestnik w końcu dowiaduje się, że dane biuro podróży nie istnieje, tak samo jak kurort do którego miał się udać.

54 Ekonomia Jest to nauka społeczna analizująca oraz opisująca produkcję, dystrybucję oraz konsumpcję dóbr. Ekonomia zajmuje się badaniem sposobów gospodarowania społeczeństw w warunkach nieograniczoności ludzkich potrzeb i ograniczoności czynników produkcji, służących wytwarzaniu dóbr i usług zaspokajających te potrzeby.

55 Co właściwie robi ekonomia?
Ekonomia stara się odpowiedzieć na trzy zasadnicze pytania: co produkować i w jakich ilościach? w jaki sposób produkować - przy pomocy jakich technik i technologii? kto i w jakim stopniu będzie korzystał z wytworzonego produktu społecznego?

56 Podział ekonomii Tradycyjnie ekonomię dzieli się na
mikroekonomię (microeconomics), która zajmuje się zachowaniem indywidualnego konsumenta, przedsiębiorcy, handlowca, rolnika; makroekonomię (macroeconomics), która skupia swoją uwagę na badaniu takich wielkości jak całkowity dochód gospodarki, odsetek osób zatrudnionych, przepływ kapitału.

57 Podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii:
Akcja - papier wartościowy, dokument stwierdzający prawo do uczestnictwa w spółce akcyjnej, z którego posiadania wynika prawo do dywidendy, uczestnictwa w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy. Aukcja - sprzedaż, w której nabywcą danej rzeczy zostaje ten, kto ofiaruje najwyższą sumę; przetarg, licytacja. Bank - przedsiębiorstwo przeprowadzające operacje pieniężne, głównie kredytowe, np. przyjmowanie wkładów od klientów, zaciąganie pożyczek w innych bankach, udzielanie kredytów, emitowanie banknotów, obligacji i in.; gmach, w którym się mieści ta instytucja. Bank centralny - naczelny bank w państwie, jako jedyny jest upoważniony do emitowania banknotów, realizuje politykę monetarną państwa; zajmuje się obsługą skarbu państwa; nazywany bankiem banków, ponieważ prowadzi rachunki bankom komercyjnym oraz udziela im pożyczek Banki komercyjne - ich zadaniem jest obsługa klientów komercyjnych w zakresie prowadzenia rachunków oszczędnościowych oraz udzielania pożyczek i kredytów; ich działania są regulowane i zabezpieczane przez bank centralny, stanowiący dla nich tzw. gwaranta ostatniej instancji (gwarantuje wypłatę roszczeń klientom upadłego banku).

58 Bankomat - elektroniczne urządzenie do wypłacania pieniędzy, identyfikujące klienta na podstawie specjalnej karty magnetycznej; automatyczny kasjer. Bessa - spadek kursu papierów wartościowych lub cen towarów notowanych na giełdzie. Bezrobocie - taka sytuacja na rynku pracy, w której podaż siły roboczej przewyższa popyt na nią, zgłaszany przez pracodawców. Cło - opłata pobierana przez państwo od przywozu i wywozu towarów przez jego granice. Debet - lewa strona konta księgowego, po której na kontach aktywów rejestruje się zwiększenie stanu składników majątkowych, zaś na kontach pasywów – zmniejszenie stanu funduszów i zobowiązań. Dług - zaciągnięta pożyczka zwykle pieniężna; obowiązek dłużnika do spełnienia oznaczonego świadczenia; zobowiązanie do określonych świadczeń pieniężnych lub w naturze. Dobra pośrednie - dobra podlegające dalszemu przetworzeniu w procesie produkcji (np. półprodukty) Dobra finalne - dobra, które nie podlegają dalszemu przetwarzaniu i mogą być dostarczane odbiorcom. Dyskonto - operacja finansowa polegająca na sprzedaży lub nabyciu weksla przed terminem jego płatności przy potrąceniu od sumy weksla umówionego procentu. Dywidenda - dochód z akcji, udział akcjonariuszy w rocznym zysku spółki akcyjnej.

59 Giełda - w krajach kapitalistycznych instytucja publiczna, w której kupcy i pośrednicy (maklerzy) dokonują kupna i sprzedaży przede wszystkim papierów wartościowych i niektórych towarów masowych (np. zboża, drzewa, bawełny). Hossa - zwyżka kursu papierów wartościowych lub cen towarów notowanych na giełdzie. Inflacja - proces ekonomiczny przejawiający się we wzroście cen towarów; polega na nieproporcjonalnie szybkim zwiększaniu się ilości pieniędzy w stosunku do wzrostu masy towarowej. Jednostki monetarne – pieniądze w formie monet wydawane w danym kraju, np. cent, marka. Kapitał - aktywa finansowe lub rzeczowe mające wartość pieniężną. Karta płatnicza - dokument wystawiony przez bank lub inną instytucję finansową, uprawniający do zakupów do określonej sumy. Kasa - skrzynka lub szafa żelazna przeznaczona do przechowywania pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności. Konto - rachunek w księgowości wykazujący stan środków pieniężnych klienta umieszczonych w danym banku; konto bankowe. Kredyt - pożyczka, odstąpienie określonej wartości w pieniądzu lub w towarach na warunkach zwrotu równowartości w ustalonym terminie; wynagrodzeniem za udzielenie kredytu jest procent.

60 Lombard - instytucja kredytowa udzielająca krótkoterminowych pożyczek pod zastaw ruchomości lub papierów wartościowych. Marża - część ceny detalicznej pokrywająca koszty własne działalności przedsiębiorstwa handlowego i jego zysk. Obligacja - papier wartościowy dający posiadaczowi prawo do otrzymania stałego, z góry określonego dochodu, stanowiący dowód wierzytelności. Odsetek - liczba jednostek przypadająca na każde sto jednostek danej całości; procent. Oprocentowanie - procent, o jaki suma złożona w banku powiększa się po upływie określonego czasu; także procent, o jaki zwiększa się spłata zaciągniętego kredytu po upływie określonego czasu. Oszczędność - zaoszczędzone pieniądze, np. w banku. Papiery wartościowe - wszelkie dokumenty, dające ich posiadaczom prawo otrzymywania dochodu stałego lub zmiennego, jak: akcje, obligacje, listy zastawne, weksle itp. Podatek - przymusowe, nieodpłatne, bezzwrotne świadczenia materialne pobierane przez państwo lub inny związek publiczny, zasadniczo w celu pokrycia jego wydatków. Polisa - dokument stwierdzający zawarcie umowy ubezpieczeniowej, wydany przez zakład ubezpieczeń, zapewniający wypłatę określonej sumy przewidzianej w umowie za straty poniesione przez ubezpieczonego bez jego winy.

61 Pożyczka - danie komuś albo wzięcie od kogoś pieniędzy lub jakichś rzeczy na pewien czas, z zastrzeżeniem zwrotu w określonym terminie; to, co zostało pożyczone. Przelew - w bankowym obrocie bezgotówkowym: przeniesienie pewnej sumy pieniężnej z jednego konta na drugie. Rachunek bankowy – rachunek konta bankowego (zwykle w pewnej wysokości). Rata - część należności pieniężnej, płatna w oznaczonym terminie. Skup - nabywanie, kupowanie przez jednostki gospodarki uspołecznionej od wielu właścicieli, producentów produktów rolnych, odpadków użytkowych itp. w celu dalszej odprzedaży lub przetwarzania; skupowanie. Spółka - umowny związek dwóch lub więcej osób dla osiągnięcia wspólnego celu, głównie gospodarczego. Slumpflacja - sytuacja, w której jednocześnie występuje w gospodarce rosnące bezrobocie i rosnąca inflacja. Sprzedaż - umowa wzajemna, na podstawie której sprzedawca oddaje coś na własność kupującemu za określoną sumę; wydawanie towarów po określonej cenie; sprzedawanie. Stagflacja - sytuacja, w której w gospodarce występuje równocześnie stagnacja (zastój gospodarczy) oraz znaczne bezrobocie i wysoka inflacja. Stopa procentowa - procentowy stosunek zysku do wartości środków trwałych i obrotowych zaangażowanych w przedsiębiorstwie.

62 Superkonto graffiti - konto przeznaczone dla osób w przedziale wiekowym od 13 do 18 lat za zgodą rodzica lub prawnego opiekuna. Środki płatnicze - pieniądze, towary itp. stanowiące równowartość nabywanych rzeczy. Wadium - kwota w gotówce lub w papierach wartościowych składana do rąk osoby rozpisującej przetarg lub wpłacana do depozytu sądowego jako gwarancja, że oferent nie zmieni ani nie wycofa złożonej oferty i podpisze w określonym terminie umowę. Waluta - jednostka pieniężna będąca podstawą systemu pieniężnego w danym kraju, np. złoty, rubel, dolar. Weksel - dokument kredytowy sporządzony na specjalnym blankiecie, stanowiący pisemne zobowiązanie wystawcy do zapłacenia jakiejś sumy pieniędzy określonej osobie w oznaczonym terminie. Wkład oszczędnościowy - pieniądze złożone w banku. Wzrost gospodarczy - to zwiększenie się zdolności produkcyjnych gospodarki, co przejawia się wzrostem wartości wszystkich wielkości makroekonomicznych. Zysk - nadwyżka wpływów nad wydatkami w działalności gospodarczej; w gospodarce socjalistycznej: część czystego dochodu przedsiębiorstwa, która pozostaje po opłaceniu podatku obrotowego; potocznie: dochód, zarobek. Żyrant - ten, kto poręczył za kogoś spłatę sumy wekslowej; poręczyciel, gwarant.

63 Politologia Jest to jedna z nauk społecznych, zajmująca się polityką rozumianą jako całokształt działalności związanej ze sprawowaniem władzy politycznej, jej funkcją i rolą w życiu społecznym, teorią jej organizacji, funkcjami i charakterem państwa i międzynarodowych organizacji politycznych. Trzy najważniejsze pojęcia badawcze politologii to: władza, państwo i polityka.

64 Władza Władza- zdolność do podejmowania oraz egzekwowania decyzji niezależnie od woli ludzi, których ona dotyczy, poprzez możliwość zastosowania szczególnych środków, zwłaszcza przemocy. Władza polityczna oznacza zatem możliwość kształtowania zbiorowych zachowań ludzi w taki sposób, aby postępowali oni w sposób oczekiwany i pożądany z punktu widzenia podmiotów dysponujących władzą. Składa się z trzech elementów: podmiotu władzy – osoba lub grupa mająca zdolność wydawania decyzji i wymuszania posłuszeństwa, 2. adresata władzy – osoba lub grupa, która musi stosować się do tych decyzji, podlegać im, wykonywać, 3. sfery władzy – dziedzina życia (politycznego) w obrębie której ta władza funkcjonuje. Miedzy podmiotem władzy a adresatem zachodzi stosunek władzy – stosunek nadrzędności i podporządkowania.

65 PAŃSTWO Państwo - jest to terytorium zamieszkiwane przez określone społeczeństwo, które posiada suwerenną władzę i określone prawo. Państwo może być uznane na arenie międzynarodowej i wtedy może bezdyskusyjnie być nazywane państwem. Istnieją jednak takie kraje, których istnienie nie jest akceptowane przez innych. Nie mogą oni jednak zabronić funkcjonowania takiemu państwu, ale musi ono liczyć się z niebezpieczeństwem, które może płynąć w jego stronę.

66 POLITYKA Politologia poszerza wiedzę o polityce, lecz nie do końca uprawnia do bycia politykiem. Dobry polityk powinien mieć wykształcenie zgodne z jego zainteresowaniami, jak każdy człowiek i w tej dziedzinie powinien pracować, gdyż na tym najlepiej się zna. Poruszania się w świecie polityki można się nauczyć działając w niej, a niekoniecznie kończąc politologię - kierunek tak ogólny.

67 Ciekawostka o politologii
Politologia to jedna z nauk społecznych, zajmująca się polityką rozumianą jako całokształt działalności związanej z dążeniem do zdobycia, sprawowania i utrzymania władzy, teorią jej organizacji oraz funkcjami i charakterem państwa. W polskiej literaturze przyjmuje się podział na pięć działów nauki o polityce: • teoria polityki • systemy polityczne oraz ich funkcjonowanie • ruchy i doktryny polityczne (historia i współczesność) • współczesne stosunki międzynarodowe • polityki szczegółowe (np. gospodarcza, społeczna, ekologiczna itp.)

68 Źródła ekonomiczne,567,ekonomia.html ekonomia_podstawowe_poj%C4%99cia.html?grade=

69


Pobierz ppt "DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 23 ID grupy: 98/60_p_g1 Opiekun: Wanda Matkowska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Znaczenie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google