Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czytaj uważnie, czyli czy reklamy mówią prawdę?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czytaj uważnie, czyli czy reklamy mówią prawdę?"— Zapis prezentacji:

1 Czytaj uważnie, czyli czy reklamy mówią prawdę?

2 Historia reklam

3 Reklama dziś Reklamę widzimy dziś wszędzie:
w gazetach, telewizji, na ulicach, budynkach.

4 Reklama pisemna Nie jest jednak czymś nowym, współczesnym. Już w ruinach starożytnych Pompejów odkryto pierwsze reklamy najlepszych łaźni czy mleczarni na ścianach domów. W taki sposób reklamowali swoje usługi. Reklamami były nawoływania ulicznych karczmarzy na ulicach i targowiskach. W średniowieczu reklama kojarzona była głównie z cechami rzemieślniczymi. Każdy z nich posiadał własny symbol.

5 Powstanie reklamy Wynalezienie przez Gutenberga druku zrewolucjonizowało reklamę. Za umowną datę wynalezienia druku uznaje się rok Pojawiły się pierwsze gazety a w nich pierwsze reklamy prasowe. Ok roku wydrukowano w Anglii pierwszą reklamę prasową (wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy). 1843 – w Filadelfii rozpoczął działalność pierwszy agent reklamowy Volney Palmer. Zajmował się zbieraniem ogłoszeń reklamowych i umieszczaniem ich w prasie. Można powiedzieć, że była to pierwsza jednoosobowa agencja reklamowa – w Stanach Zjednoczonych pojawiła się pierwsza reklama telewizyjna. 1989 – w Polsce zaczął się rozwijać rynek reklamy komercyjnej.

6 Pochodzenie reklamy W dwudziestym wieku nastąpił przełom dla reklamy. Dynamiczny rozwój środków masowego przekazu: prasy, radia i telewizji, a niedawno także internetu dał tej dziedzinie możliwości pokazania nowego oblicza reklamowania produktów i usług. Mimo wielu zmian, cel twórców reklam na przestrzeni wieków pozostał ten sam: sprzedaż jak największej ilości produktów, a metody są coraz bardziej wyszukane.

7 Chwyty reklamowe w sklepach

8 Chwyty reklamowe Z pewnością wiesz, że reklama rządzi się rożnymi prawami. Jednym z praw są chwyty reklamowe, które mają za zadanie działać na podświadomość potencjalnego klienta. Z pewnością wiesz, że nie należy wierzyć we wszystko co zobaczysz w reklamie, ponieważ czasami informacje trochę mijają się z prawdą, a ty możesz podjąć pochopną decyzję co do kupna, co na pewno nie jest miłe, gdy dowiesz się po zakupie, że to wcale nie tak.

9 Ciekawe hasła tanie rozmowy
RARKA W PLUSIE - ta kampania trwała we wrześniu 2009 r. Jak ustalił UOKiK, atrakcyjna cena obowiązywała jedynie po spełnieniu określonych warunków, o których nie wspominały reklamy: aktywowania dodatkowo płatnego pakietu i jego pełnego wykorzystania. Niewykorzystanie lub przekroczenie limitu podwyższało koszt połączeń. W opinii Urzędu, konsument nie miał pełnych informacji o ofercie Polkomtela. Gdyby znał rzeczywiste warunki promocji, mógłby podjąć inną decyzję nie zawierać umowy.

10 Ciekawe hasła promocja
Tutaj cena powinna być obniżona a jest wyższa. Tutaj cena również powinna być obniżona a jest taka sama.

11 Pozytywne emocje Seria reklam TESCO z fajną fikcyjną postacią mężczyzny w okularach z lekką nadwagą znanego pewnie wszystkim. Reklamy są żartobliwe, dowcipne. Widzimy TESCO - czujemy pozytywne emocje, bo gdzieś głęboko w podświadomości wyryło się to poprzez oglądanie reklamy.

12 Przekazy kontrowersyjne
Kompania Piwowarska wywiesiła naprzeciwko Wawelu ogromnych rozmiarów reklamę piwa Lech. Napis "Zimny Lech" może naruszać uczucia tych, którzy odwiedzają wawelską kryptę - pisze "Rzeczpospolita". - Trzeba iść do przodu - tłumaczy rzecznik producenta.

13 Terminy W reklamach Media Marktu są podawane terminy. „Świat bez VAT!”. Osoby przychodzące do sklepu nie sprawdzają czy to jest rzeczywiście prawda. Jest to zawołanie do klienta, że jeśli nie przyjdzie w ten dzień to później cena będzie wyższa. Takie promocje nie są do końca prawdą, ponieważ najpierw cena jest podwyższana a następnie obniżana przez co wydaje się, że jest taniej.

14 Rodzaje chwytów marketingowych

15 1. Słowne chwyty marketingowe.
W tym przypadku musimy mieć bezpośrednio kontakt ze sprzedającym. Wszystko toczy się poprzez rozmowę. Jednak już na pierwszy rzut oka widać, że sprzedający ma obraną taktykę. Oczywiście ten fakt dostrzegają nieliczni, gdyż sprzedający wie, że nie może bezpośrednio wyjawić swojej taktyki. Dopiero pod koniec może wszystko postawić na jedną kartę. Jednak to też w wielu przypadkach nie jest stosowane. Jest to jeden z rodzajów chwytów marketingowych stosowanych przez sprzedających. Wszystko po to, aby sprzedać jak największa liczbę towarów oraz usług. Przykładem takiego chwytu może być rozmowa telefoniczna, gdzie sprzedający próbuje zachęcić klienta do zakupu lub skorzystania z usługi.

16 2. Chwyty, które nie wymagają bezpośredniej ingerencji w rozmowę z klientem.  
Jak można się domyśleć, nie wymagają one bezpośredniej ingerencji w rozmowę z klientem. Jak możemy zauważyć, w większych sklepach bardzo często półki z produktami są tam przestawiane. Nie jest to wynik nudy pracowników oraz właścicieli sklepów. Wszystko jest skrupulatnie zamierzone oraz zaplanowane. Klient nie może przyzwyczaić się do rozmieszczania półek w jednym, taktycznym ustawieniu. Przykładem jest szukanie produktów oraz tych towarów, które zostały przestawione. W tym przypadku klient musi przemierzyć cały sklep. Nie ma mowy, żeby nie natknął się na promocję lub reklamę i wziął jakiś produkt, którego nie miał w planie kupować.

17 3. Faworyzowanie produktów.
Jak wiemy, na linii naszego wzroku możemy znaleźć jedynie te produkty, które są popularne oraz droższe. Wystarczy poszukać wyżej lub niżej na półce by dostrzec, że podobny produkt innej firmy jest o wiele tańszy. Ludzie jednak bardzo rzadko to dostrzegają. Jak można się domyśleć, kupują ten produkty, który jest pod ręką na linii wzroku. Faworyzowanie produktów droższych jest zjawiskiem bardzo często spotykanym. Chwyty marketingowe są stosowane w jednym celu, by zwiększyć obroty danego przedsiębiorstwa. Nie dziwi więc fakt, że sprzedawcy z nich po prostu korzystają. Na przykład w sklepie dostrzegamy olej „Oliwier” firmy „Kruszwica” 1 litr, który kosztuje 7 złotych 75 groszy, a niżej na półce leży olej „Kujawski” 1 litr tej samej firmy, lecz kosztuje 6 złotych 79 groszy. CENA:7,75 zł CENA: 6,79 zł

18 4. Minimalizowanie kosztów przez producentów.
Producenci znaleźli sposób na minimalizowanie swoich kosztów przez zmniejszanie ilości produktu w opakowaniu, a pozostawianie ceny bez zmian. Przykładem jest masło firmy LACTOPOL, które kosztuje 3 złote 95 groszy, a opakowanie zawiera tylko 170 gram masła. CENA: 3,95 zł

19 5. Wszelkiego rodzaju promocje i obniżki cen.
Gratisy i dodatkowe produkty dołączone w prezencie są wspaniałym wabikiem na klienta, doskonale działają także promocje typu 25% gratis. Często producenci kuszą także różnego rodzaju konkursami obiecującymi wysokie wygrane pieniężnie lub nagrody rzeczowe. Warunkiem jest jedynie zakup większej ilości danego produktu oraz wysłanie ich kodów kreskowych itd. Bardzo często dany produkt zachwalają hostessy. Klienci mają wtedy bezpośrednią okazję na skosztowanie, wypróbowanie danego produktu i ocenienie jego, jakości, smaku, konsystencji bez jego zakupu. Często dołączane są atrakcyjne prezenty pod warunkiem zakupu reklamowanego produktu. Na przykład w gazetkach reklamowych można zauważyć, że na jakimś produkcie pisze 25% gratis, ale nie zawsze tak jest. Również na opakowaniach produktów czasami pisze, że jeśli wyśle się kilka kodów kreskowych, to się coś wygrywa. Nie zawsze jest napisane przy tym, że wygrywa kilka osób. Firma LUBELLA miała taki konkurs polegający na wysłaniu kodów kreskowych. KONKURS !!!

20 Czytaj uważnie, czyli czy reklamy mówią prawdę?
Po przeanalizowaniu wszystkich punktów prezentacji, wspólnie doszliśmy do wniosku, że reklamy nie mówią prawdy.

21 Dziękujemy za uwagę!!! Sylwia Podstawka Katarzyna Rzucidło Michał Kokoszka Patryk Sadecki

22 Źródła: content/uploads/2011/02/0052_00011.jpg


Pobierz ppt "Czytaj uważnie, czyli czy reklamy mówią prawdę?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google