Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

warsztaty dla rodziców

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "warsztaty dla rodziców"— Zapis prezentacji:

1 warsztaty dla rodziców
„ Wychowywać - ale jak? ” warsztaty dla rodziców Opracowała: Monika Meyer Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2 Rodzina jako miejsce, w którym powinny być zaspokajane podstawowe potrzeby dziecka.
Rodzina jako całość powiązanych ze sobą elementów.

3 Nie ma gotowych sposobów czy technik,
które można łatwo opanować. Skuteczne wychowanie zależy w dużym stopniu od osoby wychowującej. Wychowanie dzieci powinno polegać na rozwijaniu umiejętności budowania prawidłowych relacji między rodzicem a dzieckiem. Musimy uswiadomiśc sobie ze skutecznośc wychowawcza w duzym stopniu zalezy od nas samcyh. Oznacza to, ze chcac zmienić dziecko musimy zacząć od zmiany siebie. SKUTECZNE wychowanie nie może mieć miejsca jeśl wychowujacy nie opiera go na jasnym, czytelnym systemie wartosci (który posiada i realizuje). Czasmi mamy dobre chęci ale mamy tez swoje ograniczenia, swoja historie która w zanacznym stopniu wpływa na to jakim jestem rodzicem i to działa w sposób nieswiadomy Ukryte znaczenie naszych postaw i komunikatów. Czasmi robimy rózne rzeczy i nam to nie wychodzi bo mamy własne ogranczenia.

4 Prawidłowa relacja rodzicielska zawiera 2 ważne aspekty:
1) MIŁOŚĆ, AKCEPTACJĘ I SZACUNEK dla dziecka Pytanie do grupy: jaki % miłości a jaki % granic i zasad? Idealnej proporcji nie ma, ale trzeba się starać równowazyc. 2) GRANICE, NORMY, WYMAGANIA stawiane dziecku

5 * Do czego wychowujemy dzieci?
O co mi chodzi w wychowaniu? Jakich postaw i zachowań oczekujemy od dziecka wychowując je? Chcemy aby w przyszłości było jakie?

6 Rodzice zwracając uwagę na zachowania dziecka - mogą je wzmacniać
Rodzice zwracając uwagę na zachowania dziecka - mogą je wzmacniać. Pamiętaj, że za zachowaniami kryją się potrzeby i uczucia dziecka. Nie lekceważ ich! zachowania potrzeby emocje

7 Konsekwencje pozytywne, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem to:
WZMOCNIENIA SPOŁECZNE: WERBALNE I NIEWERBALNE WZMOCNIENIA RZECZOWE PRZYWILEJE I AKTYWNOŚCI

8 Jeśli decydujemy się zastosować KONSEKWENCJE NEGATYWNE
powinny one być: Naturalne Znane dziecku Sprawiedliwe Uwaga! Konsekwencja negatywna różni się od kary w tradycyjnym ujęciu!

9 JAK ZACHOWAĆ SIĘ W TRAKCIE TRUDNEGO ZACHOWANIA DZIECKA?
Przykłady: Przypomnieć obowiązującą zasadę i dać szansę na poprawę Przypomnieć obowiązującą zasadę oraz wynikające z niej konsekwencje i dać szansę na poprawę Unikaj jakichkolwiek dyskusji z dzieckiem!

10 Jest duża różnica między przyzwoleniem na wyrażanie uczuć
Pamiętaj! Jest duża różnica między przyzwoleniem na wyrażanie uczuć a przyzwoleniem na działanie pod ich wpływem.

11 W dobrej relacji między rodzicem a dzieckiem przeszkadzają bariery komunikacyjne. Należą do nich:
Ignorowanie uczuć dziecka/ zaprzeczanie Dawanie gotowych rad/ dyktowanie rozwiązań Obwinianie Bagatelizowanie problemu dziecka Ironia/ sarkazm Porównywanie Wypytywanie Krzyk Straszenie Krytykowanie Ośmieszanie

12 Jedną z najłatwiej dostępnych konsekwencji pozytywnych jest POCHWAŁA.
Udzielanie pochwał jest najlepszym ze sposobów wsparcia dziecka i zmobilizowania go do podejmowania wyzwań, lecz jest także jednym z piękniejszych wyrazów miłości rodzicielskiej.

13 czy każda pochwała jest dobra?
Pytanie do grupy: czy każda pochwała jest dobra?

14 Aby pochwała była autentyczna, szczera opisz słowami co widzisz i co czujesz.
Bazując na tak zbudowanej pochwale dziecko będzie budowało pewność siebie oraz wiarę we własne umiejętności, będzie dokładnie wiedziało co dorosłemu się podobało.

15 To nie prawda, że nie masz za co pochwalić swojego dziecka.
Jeśli nie wiesz za co je chwalić wymyśl coś! (ćwiczenie)

16 „ Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje
„ Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, ale wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. Popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem”. J. G. Woititz

17 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowano w oparciu o książki:
„Jak mówić, żeby dzieci słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” A. Faber, E. Mazlish Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” J.Sakowska; „Wychowanie bez porażek” T. Gordon DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "warsztaty dla rodziców"

Podobne prezentacje


Reklamy Google