Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WARSZTAT PRASOWY mgr Olga Kurek

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WARSZTAT PRASOWY mgr Olga Kurek"— Zapis prezentacji:

1 WARSZTAT PRASOWY mgr Olga Kurek e-mail: okurek@wsiz.rzeszow.pl
konsultacje: wtorek 12:00-14:00, p. 302

2 TEMATYKA PRZEDMIOTU Budowa gazety i organizacja pracy redakcji. Podstawowe pojęcia. Budowa i zasady tworzenia informacji prasowej. Sposoby na otwarcie informacji – ćwiczenia praktyczne. Dziennikarz i prawo (plagiat, sprostowania i odpowiedzi, autoryzacja, prawo autorskie, dostęp do informacji publicznej). Ćwiczenia praktyczne w pisaniu gatunków informacyjnych i publicystycznych. Źródła informacji dla dziennikarza (research, selekcja informacji, rynek agencji informacyjnych, dziennikarstwo śledcze). Rynek prasowy w Polsce – podstawowe informacje. Wydawcy prasy w Polsce. Symulacja konferencji prasowej.

3 Literatura Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca:
A. Sworza, A. Niziołek, „Biblia dziennikarstwa”, ZNAK, Kraków 2010 M. Chyliński, S. Russ-Mohl, „Dziennikarstwo”, Polska Presse, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: K. Wolny - Zmorzyński, W. Furman, A. Kaliszewski, „Gatunki dziennikarskie”, Warszawa 2006. K. Wolny - Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, K. Pokorna - Ignatowicz, „Źródła informacji dla dziennikarza”, Warszawa 2008. M. Ziomecki, K. Skowroński, T. Lis, „ABC dziennikarstwa”, Warszawa 2002.

4 KRYTERIA ZALICZENIA W skład oceny końcowej wchodzą następujące kryteria: Obecność – 0-10p. Opracowanie „prasówki” – 0-10p. Aktywność + praca na zajęciach – 0-30p. Kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach – 0-50p. Ocena końcowa wynika z następujących przedziałów punktowych: 91 p p. – bdb (5,0) 81 p. – 90 p. - +db (4,5) 71 p p. – db (4,0) 61 p. – 70 p. - +dst (3,5) 51 p. – 60 p. – dst (3,0) 0 p. – 50 p. – ndst (2,0) ZA PLAGIATY STOSOWANE BĘDĄ PUNKTY UJEMNE

5 ZASADY PRZYGOTOWANIA „PRASÓWKI”
wybieramy około 10 najważniejszych informacji z okresu 7 poprzednich dni – uzasadniamy wybór na każdy news przeznaczany kilka zdań, podając źródło informacji uwzględniamy wydarzenia o charakterze światowym, ogólnopolskim i lokalnym dywersyfikujemy źródła informacji (korzystamy z dzienników, tygodników opiniotwórczych, tabloidów, itp.)

6 1) PODSTAWOWE POJĘCIA

7 O co chodzi? Jedziesz dzisiaj na briefing do Asseco Poland. Pamiętaj, że chcę na jutro tekst z zaskakującym lidem. I pamiętaj: żadnego product placementu. Deadline – 8 rano! Od dzisiaj robisz research nt. prostytucji nieletnich. Liczę na niezłe story na jedynkę bo temat znajdzie się tuż pod winietą jak będzie dobry. Policzę ci dobrą wierszówkę. Pisząc tekst zapoznaj się z style bookiem naszej redakcji. Pamiętaj, żeby to co napiszesz pasowało do naszego wyważonego layoutu bo nie jesteśmy tabloidem. Na początku będziesz pisał głównie flash’e.

8 2) LID, TYTUŁ, ODWRÓCONA PIRAMIDA

9 Tytuł i lid Powinny dopełniać się semantycznie i funkcjonalnie – tytuł informuje o czymś, przyciągając czytelnika, lid uzupełnia tę informację. Stanowią zgraną całość . Są konstytutywnym elementem każdego tekstu prasowego. Badania czytelnictwa pokazują, iż większość czytelników prasy w Polsce czyta tylko tytuł lid.

10 Rodzaje tytułów tytuł prosty = tytuł jednoskładnikowy
tytuł złożony jest uzupełniony nadtytułem lub podtytułem.

11 Tytuł prosty („Gazeta Wyborcza”)

12 Tytuł prosty („Onet.pl”)

13 Tytuł prosty („Rzeczpospolita”)

14 Tytuł złożony („Polityka”)
NADTYTUŁ

15 Tytuł złożony („Gazeta Wyborcza”)

16 Funkcje tytułów zaskakiwanie „uwodzenie” zainteresowanie intrygowanie

17 Jak tworzyć dobre tytuły I?
zastosuj nawias, przez co tytuł ma formę podwójnego komunikatu, np. „Powtórka z roz(g)rywki”, „Co się (nie) udało Zycie Gilowskiej”, „Radar (nie)prawdę ci powie”, „Ile znaczy(ła) Polska w Europie” graficznie wyodrębnij skrótowiec ze składu liter innego wyrazu, np. „POPiPiSowy pomysł”, „PrzePiS Ujazdowskiego” , „Podwyżki cen gazu”, „Możliwa kolacjia POPiSu?” zreinterpretuj skrótowce (zwykle ironiczna, satyryczna), np. „TVP: To Very Poufne” stylizuj na gwarę ludową, np. „Witojcie ku nom”, „Śparogi, leluje i kierec – czyli kurpiowska Wielkanoc” stylizuj archaicznie, „Polsce niesiem odrodzenie”

18 Jak tworzyć dobre tytuły II?
stosuj rymy, np. „Para mieszana w akademiku zakazana”, „Terminale w jednym ‘ale’” stosuj aliteracje, np. „Trójka z Trójmiasta, która razem spadła w otchłań”, „Berlin, Berlinka i biedna Warszawka” wprowadzaj zdania urwane, np. „Pierwszy bardzo mały krok…”, „Robert Kubica zadowolony, ale…” wprowadzaj zdania przerywane, które zawierają dopowiedzenia, np. „Listonosze noszą listy i… sery”, „Monet odnaleziony… w kinie” pytaj, np. „I z czego Rokita się cieszy?”, „Kto uziemił Air Polonię?”, „Czy pani doktor straci stopień?”, „Jak pracodawcy naciągają prawo?”

19 Jak tworzyć dobre tytuły III?
twórz konstrukcje apelatywne lub ekspresywne, np. „Lechu, pokochaj brata!”, „Pośle Misztal, nie bądźcie nadgorliwi” stosuj paralelizmy składniowe, np. „Ziobro oskarża Kaczmarka, Kaczmarek oskarża Ziobrę”, „Jest dobrze, będzie jeszcze lepiej”, „Nieważne prawo jazdy, nieważny wojewoda” zmieniaj szyk zdania, np. „Erwina Axera sztuka opowiadania”, „Michała Szpaka walka o tolerancję” stosuj kolokwializmy, np. „Fala gratów płynie”, „Przekręt w Aue”, „Wirtualne podróbki”, „Komendant Wieprzowski poleci za ściąganie?”

20 Można i tak … ale czy warto?
„Całą noc nie śpię, trzymam kredens” „Zabił żonę suchą krakowską” „Kurz złamał mi nogę”

21 Tematy do stylizacji tytułów - ćwiczenie
wypadek na północnej obwodnicy Rzeszowa manifestacja Kongresu Kobiet w Lublinie pierwsze przymrozki 73. rocznika wybuchu II wojny światowej narodziny słoniątka w zamojskim zoo

22 LID (LEAD) Lid=lead=główka
Graficznie wyróżniony pierwszy akapit tekstu

23 LID

24 LID

25 Rodzaje lidów I streszczające – odpowiadają na podstawowe pytania informacji: Co? Kto? Gdzie? Kiedy? Jak?; wprowadzają czytelnika w treść hasłowe – zdanie pojedyncze lub równoważnik zdania prognozujące – zapowiadają zdarzenie lub przewidują skutki prezentowanych faktów/zdarzeń udramatyzowane – prezentują napięcie, eksponują zdarzenia gwałtowne, mało przewidywalne

26 Rodzaje lidów II anegdotyczne – prezentujące anegdotę/historię
opisowe – prezentujące szczegółowo najistotniejszy aspekt wydarzenia komentujące – oceniają, z reguły używa się tu wyspecjalizowanych środków językowych lid-cytat – polega na przytoczeniu słów polityków/ludzi kultury/ludzi ze środowiska opiniotwórczego/bohaterów tekstu

27 Zasada odwróconej piramidy
KTO? GDZIE? KIEDY? JAK? DLACZEGO? W JAKIM CELU? Z JAKIMI SKUTKAMI?

28 Jak pisać informację prasową?
Dla kogoś. Dobry tekst można napisać, gdy siadając do pisania ma się wyraźnie przed oczami adresata, do którego się pisze. Krótko. Pisz krótkimi zdaniami. Zdania nie powinny mieć więcej niż słów. Czytelnik nie może zapomnieć, co było na początku zdania, gdy skończy je czytać. Konkretnie. Nie poruszaj zbyt wielu wątków. Nawet opisane pobieżnie zajmą wiele miejsca, rozproszą uwagę. Przejrzyście. Twój tekst nie może stanowić zwartego bloku literek. Pamiętaj o akapitach. Nową myśl, wątek zaczynaj od nowej linijki.  Jeśli tekst jest długi, koniecznie podziel go na rozdziały i nadaj mu śródtytuły tytuły. Pamiętaj, że większość ludzi czyta tylko trzy pierwsze akapity

29 Pamiętajmy, że… Informacja dziennikarza prasowego jest zwykle spóźniona w stosunku do informacji jego kolegi z radia bądź telewizji – ZATEM TWORZYMY JĄ SZYBKO. Każdy dziennikarz ma wyznaczony termin oddania tekstu tzw. „deadline". Musi zdążyć przed oddaniem numeru do druku W dziennikach zwykle wszystko jest „na wczoraj” w tygodnikach „na dziś” w miesięcznikach mamy czas „do jutra”. Informacja, którą przekazujemy musi być zrozumiała dla czytelnika.  Dostosowana do jego stanu wiedzy. Piszemy zwykle dla przeciętnego odbiorcy. W swoich tekstach staraj się nie używać fachowych terminów. Jeśli już musisz - wyjaśnij je. Ekspert ominie zbędne wyjaśnienia. Laikowi pomogą zrozumieć problem.

30 Materiał do stylizacji lidów i tytułów- ćwiczenie
Drogą kolejową z Rzeszowa do Krakowa jest 157 km. Ze względu na trwające remonty i kiepski stan torów w tej chwili podróż trwa ponad trzy godziny. Przed rozpoczęciem modernizacji była tylko o pół godziny krótsza. Do 2015 roku czas przejazdu ma zostać skrócony do 75 minut. Warta 4 mld zł modernizacja linii już się rozpoczęła. Na Podkarpaciu dotyczy 45 km torów od Rzeszowa do Dębicy.

31 3) INFORMACYJNE GATUNKI DZIENNIKARSKIE

32 Podział gatunków dziennikarskich
INFORMACYJNE -pełnią funkcję powiadamiania, ukazują rzeczywistość, obiektywne. PUBLICYSTYCZNE podporządkowane są funkcji interpretacyjnej i perswazyjnej, służą wyjaśnianiu rzeczywistości , subiektywne. GATUNKI POGRANICZA

33 Gatunki informacyjne - cechy
są krótkie aktualne mają obiektywnie, zwięźle przekazywać informację odpowiadają na pytania: kto? co ?gdzie? kiedy? jak? (i skąd to wiadomo?) nadawca ukryty konstrukcja: lid (najważniejsza informacja) i korpus (uszczegółowienie)

34 WZMIANKA (FLASH, NEWS) Najmniejszy gatunek informacyjny.
Odpowiada na pytania: kto? co? gdzie?. Cały komunikat najczęściej zamknięty jest w jednym, dwóch zdaniach. Wzmianka jest składnikiem kroniki, przeglądu wydarzeń dnia, minionego, tygodnia, miesiąca. Umieszczana jest więc zazwyczaj w dziennikach, czasopismach albo podawana w radiu lub telewizji w serwisie agencyjnym. Nie ma tytułu.

35 WZMIANKA - przykład „Trasa turystyczna pod płytą Rynku w Rzeszowie zostanie wkrótce zmodernizowana. Przygotowania inwestycji, którą dofinansuje ministerstwo kultury już się rozpoczęły.”

36 NOTATKA Jest również gatunkiem informującym o zdarzeniu.
Wzbogacona jednak o dodatkowe fakty. W tym gatunku wolno przywołać kwestie z przeszłości. Nie wymaga zachowania kolejności faktów. Notatka ma tytuł i miewa lead.

37 Notatka: FAIT DIVERS To odmiana notatki, która zawiera informacje o niezwykłym splocie wydarzeń. Zaskakuje odbiorcę konstrukcją. Nie wyjawia natychmiast problemu ani bohatera.

38 Notatka: INFOTAINMENT
To połączenie informacji z rozrywką. Jednym z zadań jest zaskoczyć odbiorców. Nie liczy się co jest przekazane, ale w jaki sposób. Gatunek ten budzi wiele kontrowersji, albowiem wielokrotnie deformuje fakty, przekracza granice prywatności i narusza godność osób.

39 INFOGRAFIA To informacja ilustrowana fotografią.
Tekst nie opisuje fotografii, ale stanowi jej uzupełnienie. Czym celniejszy podpis tym lepszy efekt odbioru. Tak więc mamy tu do czynienia z informacją udokumentowana fotografią. Infografika: mapy, tabele, wykresy.

40 ZAPOWIEDŹ Zwyczajowo wskazuje na konkretny artykuł, program itd., na który warto zwrócić uwagę. Składa się na nią informacje podające tytuł artykułu, audycji czy programu jak również godzina nadawania, numer wydania itd. Zapowiedź wzbogacona może być o fragment publikacji oraz jej omówienie.

41 SPRAWOZDANIE Opisuje wydarzenia już dokonane. Stosuje chronologię.
Wiernie oddaje fakty. Podaje najważniejsze informacje. Czasami posługuje się cytatem, streszczeniem np. wystąpień publicznych. Przywołuje cudze wypowiedzi. Omija charakterystyki osób, miejsc.

42 RELACJA Gatunek ten dotyczy zdarzeń, które się jeszcze nie zakończyły.
Relacja jest równoległa do faz zdarzeń. Zawiera fakty. Dodatkowo suche fakty uzupełnione są żywymi, barwnymi opisami przebiegu wydarzeń. Relacja pozwala na eksponowanie emocji osoby ja tworzącej. Wspiera się o elementy reportażu.

43 KORESPONDENCJA Gatunek ten daje swobodę piszącym.
Upodabnia się do felietonów, reportaży, artykułów, listów. Przywołuje wiele faktów. Sugeruje punkt widzenia autora - autor może pozwolić sobie na subiektywne sympatie i antypatie wobec osób i zdarzeń. Aktualność przekazu.

44 ŻYCIORYS, SYLWETKA, PORTRET, GŁÓWKA
Te wszystkie odmiany łączy tematyka. Skupia się na przywołaniu najważniejszych szczegółów z życia przedstawionej postaci. Postać tego gatunku zależna jest od inwencji autora. Obowiązuje w tworzeniu tego gatunku ograniczenie się do najważniejszych dat i wydarzeń.

45 PRZEGLĄD PRASY To seria cytatów z najciekawszych materiałów publicystycznych i informacyjnych zamieszczonych w innych gazetach i czasopismach. Nie zawiera komentarzy.

46 REPORTAŻ – gatunek graniczny
Reportaż pochodzi od łacińskiego słowa reporto, czyli donoszę. Obejmuje utwory o charakterze sprawozdań z wydarzeń, których autor był świadkiem lub uczestnikiem. Jest gatunkiem łączącym w sobie dziennikarstwo i literaturę. Jest jednowątkowy. Powołuje do życia małą ilość bohaterów. Prezentuje wydarzenia o charakterze przyczynowo-skutkowym. Ma informować o rzeczach prawdziwych.

47 Tematy do ćwiczeń praktycznych
Narodziny słoniątka w zamojskim zoo – wzmianka Nowy rozkład jazdy MPK Rzeszów – notatka Posiedzenie rzeszowskiej Rady Miasta w sprawie dofinansowania budowy placu zabaw dla dzieci niepełnosprawnych- sprawozdanie

48 3) PUBLICYSTYCZNE GATUNKI DZIENNIKARSKIE

49 Gatunki publicystyczne - cechy
są dłuższe tendencja do interpretacji rzeczywistości informacja nie musi być aktualna nadawca jasno wyeksponowany język: perswazyjny polemiczny większa indywidualizacja używanie środków retorycznych argumenty racjonalne, emocjonalne ma budzić emocje odpowiada tez na pytanie dlaczego?

50 Komentarz wypowiedź publicystyczna na temat bieżących spraw politycznych, społecznych, itp. najwyższy stopień aktualności silnie zarysowane stanowisko autora

51 Artykuł publicystyczny
wypowiedź publicystyczna na aktualne w danym momencie tematy wywód podporządkowany jest wyraźnie sformułowanym tezom udowadnianym w trakcie trwania wywodu walor dydaktyczny podbudowa naukowo-intelektualna precyzyjny język występują cytaty, zdjęcia, tabele

52 Felieton krótki utwór publicystyczny w lekkiej i dowcipnej formie
porusza aktualne sprawy, także trudne i bulwersujące jest cykliczny i ma stałą pozycję w czasopismach i mediach elektronicznych

53 Esej obszerny utwór, swobodnie rozwijający i interpretujący jakieś zjawisko lub dociekający problemu charakteryzuje go niekonsekwentna erudycja, brak linearności, skojarzenia poetyckie, zaskakujące sformułowania, paradoksy narracja liryczno-refleksyjna

54 Recenzja omówienie lub ocena jakiegoś faktu kulturalnego (wydania książki, wystawy, koncertu, spektaklu, filmu) powinna zawierać skrótowe przedstawienie treści omawianego utworu

55 Tematy do ćwiczeń praktycznych
Recenzja ostatnio obejrzanego filmu Szał zakupów mikołajkowych - felieton

56 4) RYNEK PRASY W POLSCE

57 ? Co to jest „prasa”?

58 NORMATYWNA DEFINICJA PRASY (Dz. U. nr 5 z dn. 7 lutego 1984 r. , poz
prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem lub nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; wyraz „prasa” pochodzi od prasy do winogron, której Jan Gutenberg używał w drukowaniu swoich pierwszych dzieł

59 „GAZETA” - ETYMOLOGIA Pochodzenie słowa gazeta nie jest do końca jasne. Wywodzi się przypuszczalnie z włoskiego gaza, dla określenia drobnej monety, za którą nabywano dzienniki w średniowiecznej Wenecji. Gaza oznacza też srokę, którą w charakterze logo często umieszczano w dziennikach włoskich. Być może źródłosłów gazety to hebrajskie izgard, tłumaczone jako herold, goniec, zwiastun.

60 RYNEK DZIENNIKÓW

61 Czym jest „dziennik”? Jakie funkcje spełnia?

62 DZIENNIKI - DEFINICJA „dziennik” zgodnie z ustawą o prawie prasowym „ogólno informacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu” (art. 7, pkt. 2.2).

63 DZIENNIKI - funkcje pełnią szczególną rolę społeczną polegającą na zaspokajaniu głodu informacyjnego; dzienniki stanowią pewien rodzaj dopełnienia, poszerzenia wiadomości uzyskiwanych prze radio i telewizję; lektura prasy jest często obowiązkiem zawodowym wielu ludzi, którzy interesują się informacjami giełdowymi, gospodarczymi, kulturalnymi czy sportowymi; w prasie codziennej szukamy tzw. informacji użytkowej, czyli programów kin, teatrów, recenzji wystaw, informacji o dyżurach aptek. itp.

64 Jakie dzienniki ogólnopolskie występują na polskim rynku prasowym?

65 DZIENNIKI OGÓLNOPOLSKIE
Wyniki badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r. (dane: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy) tabloid tabloid

66 CZYTELNICTWO DZIENNIKÓW NA PODKARPACIU
Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r (dane: Związek Kontroli Dystrybucji Prasy)

67 RYNEK CZASOPISM

68 CZASOPISMA - DEFINICJA
Pod pojęciem „czasopismo” należy rozumieć „druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku” (Art. 7. ustawy o prawie prasowym). Obecnie na prasowym rynku Polski jest około 5,5 tys. czasopism.

69 CZASOPISMA - cechy grupa czasopism jest bardzo liczna w porównaniu z dziennikami i zdecydowanie dominuje na polskim rynku prasowym (szacuje się, że w roku 2000 istniało 55 dzienników i czasopism); jest to grupa dynamicznie rozwijająca się; charakteryzuje ją także labilność (zmienność)-na polskim rynku prasowym częste są przykłady wprowadzania nowego pisma, które upada po kilku numerach; barierą w rozwoju jest konieczność znalezienia niezagospodarowanej dotąd "niszy" rynkowej, a także chwytliwy pomysł na formułę nowego pisma; wielofunkcyjność - oprócz pełnienia funkcji opiniotwórczej, edukacyjnej i rozrywkowej, ubocznie także informuje. Po roku 90. mamy też do czynienia z funkcją eskapistyczną, która polega na specyficznym przedstawianiu rzeczywistości, kreowania świata, którego zwykły czytelnik nigdy nie pozna („Viva”,”Cosmopolitan”).

70 CZASOPISMA – częstotliwość ukazywania się
Wyróżnia się 7 subkategorii czasopism: tygodniki dwutygodniki miesięczniki dwumiesięczniki kwartalniki półroczniki roczniki od 1990 ukazują się tzw. „dekadówki”

71 CZASOPISMA – zasięg terytorialny
ogólnokrajowe (ok. 40% ogólnej liczby czasopism;2200 tytułów)- prezentują wszystkie aktualne sprawy interesujące odbiorców w całym kraju bez względu na miejsce zamieszkania; są to m. in: „Forum”, „Polityka”, „Newsweek”; regionalne (nie więcej niż 10% ogólnej liczby, ok tytułów)- poruszają na swoich łamach przede wszystkim, a nawet wyłącznie tematy interesujące mieszkańców danego obszaru (powiat, województwo, fragment legitymujący się względami historycznymi); charakterystyczny jest dla nich nie tylko dobór tematów i mieszkańców, ale i niewielki nakład (szczupłość lokalnego rynku reklam i ogłoszeń); zalicza się tu m.in: „Tygodnik Płocki”, łomżyńskie „Kontakty”, „Nowiny Jeleniogórskie”; lokalne (ok. 50% określane czasem mianem prasy sublokalnej- ok. 2 tys. tytułów) – główni wydawcy to Media Regionalne oraz Polska Press

72 Jaką tematykę poruszają czasopisma?

73 CZASOPISMA – tematyka opiniotwórcze (społeczno-ekonomiczno-kulturalno-gospodarcze) popularnonaukowe lifestylowe shoppingowe sportowe motoryzacyjne hobbystyczne poradnikowe kulinarne ogłoszeniowe kobiece młodzieżowe telewizyjne męskie erotyczne

74 CZYTELNICTWO TYGODNIKÓW
Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r

75 CZYTELNICTWO DWUTYGODNIKÓW
Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r

76 CZYTELNICTWO MIESIĘCZNIKÓW
Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r

77 CZYTELNICTWO DWUMIESIĘCZNIKÓW
Wyniki Badania PBC za okres czerwiec listopad 2010 r

78 PRASA OPINII

79 Czym jest tzw. „prasa opinii”? Do jakiego czytelnika jest skierowana?
Jaką tematykę porusza?

80 PRASA OPINII - cechy grupa nieliczna - ok. 100 tytułów, przeważnie tygodników i miesięczników, tworząca elitarną grupę periodyków najbardziej opiniotwórczych, po które sięgają czytelnicy z wyższym wykształceniem, należący do elit politycznych i społecznych, najaktywniejsi i najambitniejsi pod względem potrzeb kulturalnych; ich zawartość to w przeważającej części duże materiały tekstowe, a nie ilustracje, które jeśli w ogóle występują, to niesamodzielnie, uzupełniając jedynie tekst; podejmują wszystkie aktualne problemy społeczne, polityczne, gospodarcze, ideologiczne w wymiarze krajowym i międzynarodowym; duży udział w przedstawianych materiałach mają bardzo często nie tylko dziennikarze, ale także specjaliści i eksperci wypowiadający się na dany temat; prasa opinii ogranicza miejsce na reklamę i płatne ogłoszenia.

81 Konkurs 2.

82 Wymień polskie tygodniki opiniotwórcze?

83 PRASA OPINII - TYGODNIKI
„Angora” „Polityka” „Forum” „Wprost” „Newsweek” „Przekrój” „Przegląd” „Gazeta Polska” „Najwyższy Czas” „Nie” „Uważam Rze” „Tygodnik Powszechny”

84 CZASOPISMA LIFESTYLOWE i SHOPPINGOWE

85 CZASOPISMA SPORTOWE

86 CZASOPISMA PORADNIKOWE I KULINARNE

87 CZASOPISMA MOTORYZACYJNE

88 CZASOPISMA KOBIECE

89 CZASOPISMA MŁODZIEŻOWE

90 CZASOPISMA TELEWIZYJNE

91 ? Czym jest „tabloid”? Jakie inne określenia używane są na ten typ prasy? Do jakiego czytelnika skierowane są tabloidy? Jaką tematykę poruszają?

92 TABLOID - cechy tabloid =brukowiec, bulwarówka, prasa bulwarowa, szmatławiec specjalny format edycyjny początki tego rodzaju wydawnictw sięgają XIX-wiecznych tzw. „penny-press” w nurcie „yellow journalism”; tabloidy skierowane są do szerokich rzesz mało wykształconej ludności, dlatego też zawarte w nich informacje często przesycone są tanią sensacją - tytuły tekstów są populistyczne i dosadne; zawierają dużo zdjęć, a mało tekstu; ilustracje oraz zdjęcia często zawierają szokujące sceny, nierzadko przesycone są erotyką; zazwyczaj dużo uwagi poświęcone jest tematyce sportowej; tabloidy odwołują się do emocji, prowokują, nierzadko przekraczają normy dziennikarskie; w Polsce dużą popularność zdobyły „Fakt” oraz „Super Express”.

93 SKUTKI TABLOIDYZACJI PRASY
degradacja kultury masowej wytwarzanie w mediach tandety degradowanie wiedzy odbiorcy (ogłupianie odbiorcy) posługiwanie się stereotypami i mitami zmniejszona odpowiedzialność za słowo stwarzanie wrażenia, że rację ma większość ograniczenie wolności osoby publicznej poniżanie odbiorcy

94 5.WYDAWCY W POLSCE – KONCERNY MEDIALNE

95 KAPITAŁ ZAGRANICZNY - początki
zagraniczny kapitał pojawił się w polskiej prasie na początku lat dziewięćdziesiątych, wraz z początkiem transformacji ustrojowej; dzięki zmianom politycznym możliwe stały się zmiany prawne, które w konsekwencji doprowadziły do likwidacji ówczesnego właściciela większości polskich pism – RSW „Prasa – Książka – Ruch”; Polska była i jest postrzegana jako bardzo atrakcyjny rynek dla zagranicznych inwestorów ; giganci medialni korzystali z niepowtarzalnej okazji, iż można była nabyć za niską cenę szereg pism z wieloletnią tradycją, zapleczem redakcyjnym i stałymi czytelnikami; napływowi zagranicznego kapitału towarzyszyła gloryfikacja otwartości rynku informacyjnego, chęć pozbycia się balastu mediów państwowych, a jednocześnie brak instytucji i osób umiejących sterować ruchem kapitałowym; w mediach drukowanych nie ma żadnych ograniczeń co do obecności kapitału zagranicznego (w przeciwieństwie do mediów elektronicznych).

96 Koncern medialny „Forma organizacji skupiająca przedsiębiorstwa o odrębnej osobowości prawnej, należące do jednego właściciela, powstające na skutek wchłonięcia konkurentów lub koncentracji kapitału poprzez fuzje. Powstanie k. umożliwia osiąganie wyższych stóp zysków i ograniczanie ryzyka” Do największych k. m. na świecie należą m.in. Time Warner (USA), Walt Disney (USA), News Corporation (Australia), Sony (Japonia), Bertelsmann (Niemcy).

97 Koncentracja kapitału
„Proces łączenia przedsiębiorstw medialnych, przejmowania mediów zagrożonych upadłością przez silniejsze przedsiębiorstwa lub kumulowania w jednym przedsiębiorstwie rozproszonych kapitałów poprzez rozwój spółek akcyjnych”

98 Axel Springer Polska jest właścicielem m.in.:
Rok powstania: 1994 Axel Springer Polska jest właścicielem m.in.: Fakt (niem. Das Bild) Przegląd Sportowy Forbes Newsweek Auto Świat (niem. Das Auto Bild) Komputer Świat

99 Bauer Media Group jest właścicielem m.in.:
Rok powstania: 1991 Bauer Media Group jest właścicielem m.in.: Motor Twój Styl RMF FM RMF Classic RMF MAXXX Miasto Muzyki RMF24.pl Interia.pl Drukarnia BDN

100 Prezes: Piotr Niemczycki Agora S.A. jest właścicielem m.in.:
Rok powstania: 1989 Prezes: Piotr Niemczycki Agora S.A. jest właścicielem m.in.: Gazeta Wyborcza Metro Avanti Cztery Kąty Wysokie Obcasy Dziecko Gazeta Telewizyjna Poradnik Domowy Logo Sieć kin Helios Radio Złote Przeboje Roxy FM TOK FM gazeta.pl AMS – reklama outdoorowa

101

102

103 NAJWIĘKSI WYDAWCY GAZET w 2010 roku

104 Telewizja „n” Multikino ITI Cinema Legia Warszawa Onet.pl
Rok powstania: 1984 Dyrektorzy: Mariusz Walter, Łukasz Wejchert, Wojciech Kostrzewa ITI jest właścicielem m.in.: TVN TVN 7 TVN 24 TVN Style TVN Turbo TVN Meteo TVN International TVN Warszawa TVN CNBC Biznes Telewizja „n” Multikino ITI Cinema Legia Warszawa Onet.pl Tygodnik Powszechny Mango 24

105 Prezes: Zygmunt Solorz-Żak Polsat jest właścicielem m.in.:
Rok powstania: 1992 Prezes: Zygmunt Solorz-Żak Polsat jest właścicielem m.in.: Polsat Polsat 2 Polsat News Polsat Play Polsat Cafe Polsat Film Cyfrowy Polsat TV Biznes Jim Jam Polsat Futbol Polsat Sport Polsat Spor Extra Polsat Sport HD Fundacja Polsat Powszechne Towarzystwo Emerytalne Polsat

106 Założyciel: Andrzej Woyciechowski EUROZET jest właścicielem m.in.:
Rok powstania: 1993 Założyciel: Andrzej Woyciechowski EUROZET jest właścicielem m.in.: Radio ZET Chilli ZET Planeta FM Antyradio Radio Plus RRM Studio ZET Fundacja Radia ZET

107 Grupa Radiowa Time S.A. jest właścicielem m.in.:
Radio Eska Eska Rock VOX FM

108 ? Wypisz pozytywne oraz negatywne aspekty koncentracji kapitału w rękach zagranicznych właścicieli.

109 KAPITAŁ ZAGRANICZNY – pozytywne aspekty
wzbogacenie oferty wydawniczej i specjalizacja pism; zmiana jakości pism (lepszy papier, lepsze zdjęcia, nowa szata graficzna, layout, format, dodatki); pojawienie się mechanizmu konkurencji; transfer technologii; kultura zarządzania; rozbudowa infrastruktury redakcyjnej; wzrost kwalifikacji zatrudnionych; pojawienie się zupełnie nowych zawodów; (wizażysta, stylista).

110 KAPITAŁ ZAGRANICZNY – negatywne aspekty
komercjalizacja; obniżenie jakości pism (plotkarstwo, żerowanie na sensacji, hołdowanie niskim gustom); wzrost „oglądactwa” pism, zamiast ich czytelnictwa; zjawisko postępującej koncentracji i pojawiająca się groźba monopolu (w szczególności na rynkach regionalnych); przenoszenie obcych wzorców kulturowych; zjawisko „latynoamerykanizacji mediów”, czyli serwowania pustych i jałowych treści przerysowanych z tego samego szablonu; trudno jest ustalić rzeczywistego właściciela; ceny dumpingowe ; ingerencja w politykę redakcyjną; utrata niezależności; groźba transferu zysków za granicę.

111 Konkurs: przyporządkuj nazwy mediów do odpowiednich koncernów

112 Odpowiedzi


Pobierz ppt "WARSZTAT PRASOWY mgr Olga Kurek"

Podobne prezentacje


Reklamy Google