Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Źródło inform@cji i z@grożeń INTERNET źródło inform@cji i z@grożeń.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Źródło inform@cji i z@grożeń INTERNET źródło inform@cji i z@grożeń."— Zapis prezentacji:

1 źródło inform@cji i z@grożeń
INTERNET źródło i

2 ZAGROŻENIA Szkodliwe treści Uzależnienie od Internetu i komputera
Grooming - uwodzenie dzieci w Internecie Spam Wartość i wiarygodność źródeł internetowych Złośliwe oprogramowanie Czaty i komunikatory Niebezpieczne kontakty Szkodliwe kontakty Zagrożenie ze strony sekt Ujawnienie prywatnych danych Włamania

3 SZKODLIWE TREŚCI Zawierające przemoc, pornografię, wulgaryzmy;
Propagujące rasizm i ksenofobię; Nawołujące do popełnienia przestępstwa; Promujące faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa; Zachęcające do prostytucji, używania narkotyków czy hazardu; Zawierające elementy psychomanipulacji (np. namawiające do przystąpienia do sekty);

4 Dlaczego są szkodliwe? świat staje się dla dziecka niezrozumiały, zagrażający i przestanie ono czuć się w nim bezpieczne mogą skłonić dziecko do podjęcia działań na szkodę swoją lub innych ludzi (w tym do działań niezgodnych z prawem) mogą doprowadzić do kontaktów z osobami, które mają wobec dziecka złe intencje kontakt z treściami pornograficznymi zaburza rozwój psychoseksualny dziecka. kontakt z treściami zawierającymi przemoc czy rasistowskimi może je zachęcić do zachowań agresywnych wobec rówieśników, słabszych czy ludzi innej narodowości, wyznania itd.

5 Uzależnienie od Internetu i komputera
Inne nazwy : siecioholizm, netoholizm, internetoholizm; coraz częściej stosuje się skrót IAD - Internet Addiction Disorder, czyli Zespół Uzależnienia od Internetu (ZUI) Dzieci uzależniają się dużo szybciej niż dorośli Obecnie uzależnionych jest od kilku do kilkunastu procent użytkowników Internetu, a zagrożonych uzależnieniem może być około jedna trzecia. Objawy uzależnienia od Internetu: Dziecko spędza się coraz więcej czasu i jest on używany w celu osiągnięcia satysfakcji, odreagowania czy ucieczki od codzienności Zaniedbanie kontaktów społecznych w realnym świecie. Kontroluje lub ogranicza czas spędzony w internecie Wzrasta potrzeba wydłużania czasu spędzonego w Internecie by osiągnąć pożądany poziom satysfakcji - tolerancja uzależnieniową doświadcza niepokój, bezsenność, rozdrażnienie, zmiany nastroju lub depresję, gdy niemożliwe jest korzystanie z Internetu zgodnie z wcześniejszym planem lub gdy korzystanie to zostanie niespodziewanie przerwane; kłamie na temat czasu spędzonego w Internecie, usprawiedliwia nadmierne korzystanie korzysta z Internetu mimo świadomości negatywnych skutków, jakie się z tym wiążą;

6 Odseparować dziecko od Internetu (wyłączyć lub zawiesić usługę).
Co zrobić w przypadku podejrzenia, że dziecko może być uzależnione od Internetu? Odseparować dziecko od Internetu (wyłączyć lub zawiesić usługę). Skontaktować się z terapeutą w celu postawienia diagnozy i ewentualnej terapii. Wątpliwości kontaktować można ze specjalistami z helpline.org.pl – tel

7 Grooming - uwodzenie dzieci w Internecie
Grooming to szczególna kategoria relacji tworzona w Internecie między osobami dorosłymi a dziećmi w celu ich uwiedzenia i wykorzystania seksualnego. Seksuolodzy określają takie zachowania dorosłych jako typowe dla osób o skłonnościach pedofilijnych. Czynniki ryzyka Dzieci zachowują się w Internecie tak, jak w świecie realnym - są ufne, nie przewidują konsekwencji, są sugestywne. Bardziej narażone na stanie się ofiarami nadużyć w Internecie są dzieci, które: nie mają zaspokojonych emocjonalnych potrzeb – nie mają silnych i właściwych relacji zarówno z dorosłymi jak i z rówieśnikami; Są ciche – zdolne do trzymania w tajemnicy tego, co im się przydarzyło; Potrzebujące uwagi – dlatego łatwo uwieść je poświęcając im uwagę; Młodsze – nie rozumieją, co się dzieje, nie dziwią się, ufają; Odrzucone przez inne dzieci - dlatego potrzebujące przyjaciół; Mające niskie poczucie własnej wartości – bardziej podatne na skuteczne oddziaływanie pedofila; Ufne – nie zauważają niebezpieczeństwa; Uległe – podatne na manipulacje; Wychowujące się w rodzinie rozbitej – potrzebują uwagi;

8 Co zrobić, aby dziecko nie padło ofiarą groomingu?
określ bezpieczne i niebezpieczne kontakty w rozmowie z dzieckiem zapewnij, że warto żebyś Ty wiedział o każdej osobie, z którą nawiązuje ono kontakt przez Internet i o wszelkich niebezpiecznych sytuacjach Pomoc Jeśli wiesz lub podejrzewasz, że dziecko nawiązało z kimś bliski kontakt w Sieci i jest on dla niego szkodliwy – skontaktuj się z helpline.org.pl: (połączenie bezpłatne)

9 Spam Mianem spamu określa się niechciane i niezamówione elektroniczne wiadomości. Spam jest szkodliwy z kilku przyczyn: narusza prywatność i bezpieczeństwo odbiorców, ponieważ może zawierać treści, których nie życzyliby sobie oglądać, np. obraźliwe, pornograficzne, nieodpowiednie dla dzieci; przesyłanie spamu powoduje niepotrzebne obciążenia łącz (szacunkowo spam to 70-80% przesyłanych wiadomości elektronicznych) i zajmowanie miejsca na twardych dyskach; powoduje stratę czasu poszczególnych użytkowników Internetu, bo muszą oni ściągać, czytać i kasować niepotrzebne wiadomości; pośrednio utrudnia odczytanie oczekiwanej poczty i stwarza ryzyko jej utraty – w przypadku dużej ilości spamu w poczcie łatwo przeoczyć wśród niego ważną wiadomość i zignorować ją bądź usunąć wraz ze spamem;

10 Przeciwdziałanie nie należy podawać adresu tam, gdzie nie jest to konieczne aktywacja filtra antyspamowego stosowanie oprogramowania wykrywającego i usuwającego złośliwe oprogramowanie; traktowanie nieznanych treści w sposób podejrzany

11 Wartość i wiarygodność źródeł internetowych
Nie wszystkie treści w internecie są zgodne z prawdą Należy sprawdzać źródła, autora, datę utworzenia strony, intencje autora, cel strony oraz szukać linków z innymi stronami oraz używać przeglądarek Popularne przeglądarki:

12 Złośliwe oprogramowanie
Do grupy malware’u należą między innymi: wirusy konie trojańskie programy szpiegujące (spyware) adware Jak przeciwdziałać: Programy antywirusowe: mks vir, avast, norton anty- virus – serwis rozszerzający informacje o spyware, adware, trojanach i sposobach ochrony przed nim; - materiał dotyczący wyłudzania haseł w Internecie; - materiał dotyczący złośliwego oprogramowania; artykuł omawiający rodzaje wirusów, ich działanie i sposoby zwalczania

13 opracowała mgr Anna Kozioł Publiczne Gimnazjum nr1 im
opracowała mgr Anna Kozioł Publiczne Gimnazjum nr1 im. Noblistów Polskich w Jugowie źródło:


Pobierz ppt "Źródło inform@cji i z@grożeń INTERNET źródło inform@cji i z@grożeń."

Podobne prezentacje


Reklamy Google