Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel"— Zapis prezentacji:

1

2 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Polanowie ID grupy: 98_49_mf_g1 Opiekun: Wiesław Hendel Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat projektowy: ZFMiP_TP071_Dźwięk w przyrodzie Semestr/rok szkolny: lato/

3 Dźwięk wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz.

4 FALE Przykładowe rozchodzenie się fal na wodzie Oraz fali na sznurze
Fale poprzeczne mają kierunek drgań prostopadły do kierunku rozchodzenia się (np. fale elektromagnetyczne). Fale podłużne drgania odbywają się w tym samym kierunku, w którym następuje ich propagacja (np. fale dźwiękowe)

5 Dźwięk jest falą Aby coś przekazać musi rozchodzić się w ośrodku sprężystym Czy w przestrzeni kosmicznej panuje większy hałas niż u nas w szkole na przerwie? Nie, panuje tam absolutna cisza. Próżnia nie jest nośnikiem fal akustycznych.

6 Prędkości rozchodzenia się
fal dźwiękowych stal m/s beton m/s woda m/s powietrze m/s

7 Prędkość dźwięku w powietrzu wyraźnie zależy od temperatury
Prędkość dźwięku w powietrzu wyraźnie zależy od temperatury. Im większa jest temperatura powietrza, tym szybciej poruszają się jego cząsteczki i tym większa jest prędkość dźwięku. W typowych warunkach, jakie spotykamy na co dzień w atmosferze ziemskiej, zmiana temperatury powietrza o 10 stopni Celsjusza spowoduje zmianę prędkości dźwięku o ok. 5 m/s. Prędkość dźwięku w ciałach stałych zależy w znacznym stopniu od naprężeń. Np. dzięki silniejszemu naciąganiu struny można uzyskać zwiększenie prędkości rozchodzenia się dźwięku, a w konsekwencji podwyższenie tonu jej drgań swobodnych. v = λ f lub v = λ /T v - prędkość fali dźwiękowej w danym ośrodku (jednostka w układzie SI - m/s) T - okres fali (jednostka w układzie SI: sekunda - s) f – częstotliwość (jednostka 1/s czyli Hz) λ - długość fali dźwiękowej (jednostka w układzie SI: metr - m)

8 Co słyszymy? Prosimy uzbroić się w cierpliwość i wziąć udział w zabawie: (około 5 minut) Po usłyszeniu dźwięku prosimy o tym powiedzieć, będzie to dolny zakres słyszenia. Po zaniknięciu sygnału, będzie górny zakres słyszenia. Poznamy swój własny zakres słyszenia. Tu jest łącze do strony z testem

9 Co słyszymy? Na początku nie słyszeliśmy infradźwięków.
Czyli dźwięków poniżej 16Hz. Ale słyszą je słonie i wieloryby. Na końcu nie słyszeliśmy ultradźwięków Czyli dźwięków powyżej 20KHz Ale słyszą je psy, szczury, chomiki, nietoperze. Prosimy potraktować ten test z przymrużeniem oka, pasmo przenoszenia mikrofonu i głośniczków jest ograniczone.

10 Co słyszą zwierzęta? Oczywiście większość tak jak my, ale są zwierzęta stosujące echolokację

11 ECHOLOKACJA Echolokacja – system określania położenia przeszkód lub poszukiwanych obiektów w otoczeniu z użyciem zjawiska echa akustycznego. Ludzie nauczyli się konstruować podobne urządzenia : sonar echosonda

12 Przyszłość nauki o dźwiękach?
Dużo ostatnio się mówi o broni sonicznej i rozpędzaniu demonstracji falami akustycznymi.

13 Podsumowanie Dziękujemy za uwagę
W prezentacji wykorzystano materiały zgromadzone w: pl.wikipedia.org Encyklopedia powszechna, pisana i redagowana przez internautów Youtube.com Dziękujemy za uwagę

14


Pobierz ppt "Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel"

Podobne prezentacje


Reklamy Google