Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
CAPI w PBS – trzy lata doświadczeń
Anna Bielska i Przemysław Kasza Pracownia Badań Społecznych z Sopotu IV Kongres Badaczy Rynku i Opinii, Warszawa,
2
Podzielimy się trzyletnim doświadczeniem
firmy PBS – prekursora wykorzystania techniki CAPI na polskim rynku...
3
PBS – pionierem CAPI w Polsce
Pierwsze Wzloty Rozwijamy Skrzydła Lecimy Wysoko Trzymamy Kurs
4
To już wiemy o CAPI...
5
Podstawą jest próba… Zarządzanie próbą – zarówno rozdział próby jak i jej usuwanie to kontrolowany i zautomatyzowany proces odbywający się poza wiedzą ankietera
6
Podstawą jest próba... Siatka Kisha – proces doboru respondenta to kontrolowany i zautomatyzowany proces odbywający się poza wpływem ankietera
7
Specyficzne zastosowanie CAPI
Multimedia – możliwość prezentacji plakatów reklamowych, prasowych zdjęć, zdjęć i rysunków produktu, reklam radiowych, filmów Idealne do badań: audytorium prasowego, telewizyjnego i radiowego, efektywności kampanii reklamowej, testowania konceptów reklamowych i wielu innych, w których decydujące staje się dostarczenie bodźców wizualnych i dźwiękowych
8
Specyficzne zastosowanie CAPI
Zaawansowane metody Conjoint PRODUKT Kolor zielony czerwony biały Cena 3.5 zł 4.2 zł 5.2 zł Wielkość 250 g 300 g 400 g Faktura Gładka Chropowata Jedyny sposób na przeprowadzenie wywiadu bezpośredniego z zastosowaniem metody Adaptive Conjoint Przyśpieszenie i ułatwienie realizacji wywiadów z zastosowaniem: Choice Based Conjoint i tradycyjnego Conjoint możliwość losowego podziału próby, bez angażowania w ten proces ankietera losowa kolejność kart itp. możliwość realizowania wywiadu bezpośrednio przez respondenta Zbiór cech Idealne do badań: elastyczności cenowej, analizach popytu, testowaniu konceptów produktów i usług, scenariuszy rynkowych, konfiguracji ofert rynkowych
9
Specyficzne zastosowanie CAPI
Split run Skomplikowany dobór respondenta, duża liczba filtrów Pytania segmentacyjne Przypisanie do segmentu Wiek Płeć Wykształcenie Dochód Jak często…? Gdzie…? Z kim…? Po co…? Skąd się dowiedział…? Wybór kwestionariusza segment „potencjalny” Kwestionariusz A segment „tradycyjny” segment „aktywny” Kwestionariusz B Idealne do badań: ze skomplikowanymi algorytmami selekcji respondentów, dla uzyskania założonego rozkładu wywiadów w badanych populacjach, testowanie wariantów narzędzi badawczych...
10
Specyficzne zastosowanie CAPI
Losowa kolejność wyświetlanych odpowiedzi (randomizacja) Zastosowanie w badaniach: znajomości i pozycji marki, w badaniach zawierających pytania z długimi i skomplikowanymi kafeteriami
11
Specyficzne zastosowanie CAPI
Możliwość indywidualizacji kwestionariusza w zależności od wcześniejszych odpowiedzi respondenta
12
System CAPI - naprzeciw potrzebom klienta
Własny autorski profesjonalny system komputerowy otwartość elastyczność innowacyjność
13
Jak wypracowaliśmy model CAPI PBS
W aspekcie personalnym W aspekcie technicznym W aspekcie merytorycznym z praktyki wzięte...
14
Aspekt personalny Jakich osób szukamy?
bardziej doświadczony ankieter z odpowiednimi predyspozycjami do pracy niż sprawny komputerowo Sposób organizacji sieci – scentralizowana jednostopniowa sieć ankieterska brak koordynatorów regionalnych – bezpośredni kontakt z centralą, kontrola i gwarancja szkoleń laptop u ankietera – silne związanie z firmą Sposób wdrażania ankieterów do pracy centralne szkolenie ankieterskie w zakresie zasad ankietowania i obsługi oprogramowania CAPI PBS – gwarancja jakości szkoleń ankieterów Sposób organizacji pracy ankieterów system dwójkowy – dwie osoby przypisane do jednego laptopa – płynna fluktuacja, stabilna sieć ankieterska, zachowanie ciągłości realizacyjnej
15
Aspekt techniczny Jak wspieramy ankieterów Wykorzystanie Internetu
magazyn sprzętu – zapasowe laptopy, kable, baterie, zasilacze, etc opieka techniczna w czasie badań szkolenie z aranżacji wywiadu ułatwiające radzenie sobie w terenie z niedogodnościami technicznymi Wykorzystanie Internetu aktualizacja oprogramowania przesyłanie niezbędnych danych do przeprowadzenia badania oraz ich bieżące czyszczenie komunikacja z ankieterami – dwustronna wymiana informacji, przesyłanie wywiadów sukcesywnie podczas trwania badania – kontrola spływających ankiet i realizacji próby, możliwość przekazywania ankieterom na bieżąco uwag przesyłanie plików multimedialnych o niedużej objętości lub o wysokim stopniu kompresji
16
Aspekt merytoryczny Przygotowanie ankiety
„myślenie systemem CAPI” od samego początku konstruowania kwestionariusza wprowadzanie poprawek do ankiety na bieżąco brak straty w przekazywaniu wiedzy - oszczędność czasu możliwość drukowania algorytmów logicznych ankiety i tym samym przeglądania i nadzorowania jej tworzenia przez klienta Opracowywanie i przedstawianie wyników z badań możliwość dostarczenia klientowi programu umożliwiającego dokonywanie samodzielnych analiz statycznych
17
Kiedy myślimy o CAPI w PBS...
Dobra próba Funkcjonalny system Otwartość i elastyczność w oprogramowaniu Profesjonalna organizacja sieci ankieterskiej JAKOŚĆ OTRZYMYWANYCH WYNIKÓW
18
Dziękujemy za uwagę...
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.