Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?"— Zapis prezentacji:

1 Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?
Gdybyśmy zapytali konstruktora samochodu Ford Focus, jaką długość ma ten samochód, odpowiedziałby, że 4,465 m. Gdyby to samo pytanie zadać właścicielowi takiego samochodu, odpowiedziałby zapewne, że jego wóz ma około 4,5 m długości.

2 Ćwiczenie Zmierz długość wskazanego przez nauczyciela przedmiotu za pomocą linijki. Wynik podaj z dokładnością do 0,001 m (1 mm). Ćwiczenie powtórz 3 razy. Co zauważyłeś? Wybrany uczeń mierzy długość stołu

3 Reguły zaokrąglania liczb
Gdy zaokrąglamy do dziesiątek, o wyniku zaokrąglenia decyduje cyfra jedności. Jeśli cyfra jedności jest równa 5 lub większa od 5 to zaokrąglamy w górę. Jeśli cyfra jedności jest mniejsza od 5, to zaokrąglamy w dół. Cyfra jedności jest mniejsza od 5 Zaokrąglamy w dół ! znak: „równe w przybliżeniu” ! Cyfra jedności jest większa od 5 Zaokrąglamy w górę

4 Zaokrąglanie do setek:
Gdy zaokrąglamy do setek, o wyniku zaokrąglenia decyduje cyfra dziesiątek, gdy zaokrąglamy do tysięcy – decyduje cyfra setek, itd. Zaokrąglanie do setek: Cyfra dziesiątek jest mniejsza od 5, więc zaokrąglamy w dół Cyfra dziesiątek jest większa od 5, więc zaokrąglamy w górę Po kliknieciu Cyfra dziesiątek jest większa od 5, więc zaokrąglamy w górę (cyfrą setek jest 9, więc zaokrąglając powiększamy cyfrę tysięcy)

5 Zaokrąglanie do tysięcy:
Cyfra setek jest mniejsza od 5, Więc zaokrąglamy w dół Cyfra setek jest równa 5, Więc zaokrąglamy w górę Po kliknięciu Cyfra setek jest większa od 5, Więc zaokrąglamy w górę

6 Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych
Do jedności: Cyfra części dziesiątych jest równa 5, Więc zaokrąglamy w górę Cyfra części dziesiątych jest mniejsza od 5, Więc zaokrąglamy w dół Do części dziesiętnych: Cyfra części setnych jest większa od 5, Więc zaokrąglamy w górę Po kliknieciu Cyfra części setnych jest mniejsza od 5, Więc zaokrąglamy w dół

7 Poniżej podano kilka interesujących danych liczbowych:
Długość tunelu pod kanałem La Manche – m Średnia odległość Ziemi od Księżyca – km Prędkość światła – ,458 km/s Długość równika – km Powierzchnia Polski – km2 Leci samo Łatwiej byłoby zapamiętać te dane, gdyby liczby podane były w zaokrągleniu. Zaproponuj, jak zaokrąglić te liczby.

8 Zadanie 1. Dane są liczby: Podaj ich zaokrąglenia: Do części setnych:
Do części dziesiętnych: Do jedności: Leci samo t=5 minuty Do setek:

9 Zadanie 1. Dane są liczby: Podaj ich zaokrąglenia: Do części setnych: 1214,54 374,04 989,60=989,6 Do części dziesiętnych: 1214,5 374,0=374 989,6 Do jedności: Leci samo 1215 374 990 Do setek: 1200 400 1000 Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 1 punkt. Sumę punktów wpisz w wyznaczonym miejscu na karcie pracy.

10 Zadanie 2. Na osi zaznaczono kropkami liczby, których zaokrąglenia do części setnych są następujące: Wpisz pod kropkami odpowiednie litery. 7 7,01 ? Leci samo t=3 minuty

11 Zadanie 2. Na osi zaznaczono kropkami liczby, których zaokrąglenia do części setnych są następujące: Wpisz pod kropkami odpowiednie litery. 7 7,01 c d a b e f Leci samo Za każdą poprawnie umieszczoną literkę przyznaj sobie 1 punkt. Sumę punktów wpisz w wyznaczonym miejscu na karcie pracy.

12 Zadanie 3. Tylko jedna z czterech liczb jest wynikiem podanego działania. Nie wykonując dokładnych rachunków, ustal, która to liczba i podkreśl ją. 73, , ,31 7,322 a) 59,61 58, ,66 60,2061 b) 251, , , ,02 c) Leci samo t=3 minuty 2503,4 250, ,034 d)

13 Zadanie 3. Tylko jedna z czterech liczb jest wynikiem podanego działania. Nie wykonując dokładnych rachunków, ustal, która to liczba i podkreśl ją. a) 73, , ,31 7,322 b) 59,61 58, ,66 60,2061 c) 251, , , ,02 d) 2503,4 250, ,034 Za każde prawidłowe podkreślenie dodaj sobie 1 punkt. Sumę punktów wpisz w wyznaczonym miejscu na karcie pracy.

14 Zadanie 4. Lao, Bill i Algirdas wyruszają w podróż ze swoich krajów i chcą po drodze wstąpić do Warszawy. Lao wyruszy z Pekinu do Warszawy, następnie poleci samolotem do Kairu. Bill przyleci z Londynu do Warszawy i uda się do Tokio Algirdas dotrze z Wilna do Warszawy, a potem do Waszyngtonu. Na mapce podano odległości z Warszawy do poszczególnych miast. Oszacuj, który z turystów pokona najdłuższą trasę. Leci samo t=4 minuty

15 Lao Bill Algirdas Zadanie 4 6940+2610=9550 1440+8580=10020
Lao, Bill i Algirdas wyruszają w podróż ze swoich krajów i chcą po drodze wstąpić do Warszawy. Lao wyruszy z Pekinu do Warszawy, następnie poleci samolotem do Kairu. Bill przyleci z Londynu do Warszawy i uda się do Tokio. Algirdas dotrze z Wilna do Warszawy, a potem do Waszyngtonu. Na mapce podano odległości z Warszawy do poszczególnych miast. Oszacuj, który z turystów pokona najdłuższą trasę. samo Lao Bill Algirdas =9550 =10020 =7570 Odp. Najdłuższą trasę pokonał Bill Za prawidłową odpowiedź przyznaj sobie 5 punktów. Sumę punktów wpisz w wyznaczonym miejscu na karcie odpowiedzi.

16 b) Czy 7 zł wystarczy, żeby kupić 2,5 kg truskawek? TAK/NIE
Zadanie 5 CENY ZA 1 KG Jabłka 3,80 zł Gruszki 5,15 zł Pomarańcze 4,75 zł Banany 2,99 zł Arbuzy 3,15 zł Truskawki 3,99 zł Pani Zosia kupiła 2 kg jabłek i 1 kg gruszek. Zapłaciła 13,50 zł. Czy sprzedawczyni się pomyliła? TAK/NIE b) Czy 7 zł wystarczy, żeby kupić 2,5 kg truskawek? TAK/NIE c) Ania ma 15 zł. Kupiła arbuza, który ważył 3,5 kg. Czy może jeszcze kupić 1 kg pomarańczy? Leci samo t=6 minut TAK/NIE d) Wacek kupił banany, które ważyły 2,3 kg. Zapłacił za nie banknotem dziesięciozłotowym. Czy otrzyma więcej niż 3 zł reszty? TAK/NIE Skreśl nieprawidłową odpowiedź na karcie pracy.

17 b) Czy 7 zł wystarczy, żeby kupić 2,5 kg truskawek? TAK/NIE
CENY ZA 1 KG Jabłka 3,80 zł Gruszki 5,15 zł Pomarańcze 4,75 zł Banany 2,99 zł Arbuzy 3,15 zł Truskawki 3,99 zł Zadanie 5 Pani Zosia kupiła 2 kg jabłek i 1 kg gruszek. Zapłaciła 13,50 zł. Czy sprzedawczyni się pomyliła? TAK/NIE b) Czy 7 zł wystarczy, żeby kupić 2,5 kg truskawek? TAK/NIE c) Ania ma 15 zł. Kupiła arbuza, który ważył 3,5 kg. Czy może jeszcze kupić 1 kg pomarańczy? TAK/NIE samo d) Wacek kupił banany, które ważyły 2,3 kg. Zapłacił za nie banknotem dziesięciozłotowym. Czy otrzyma więcej niż 3 zł reszty? TAK/NIE Za każdą poprawną odpowiedź przyznaj sobie 2 punkty. Sumę punktów wpisz w wyznaczonym miejscu na karcie pracy

18 Podsumowanie Zsumuj uzyskane przez siebie punkty. Wynik wpisz w miejscu: OGÓLNA SUMA PUNKTÓW ZA WSZYSTKIE ZADANIA Maksymalnie możesz uzyskać = 35 punktów OTO SKALA OCEN: 0-10p niedostateczny 11-17p dopuszczający 18-26p dostateczny 27-31p dobry 32-35p b. dobry Wystaw sobie pod spodem ocenę.


Pobierz ppt "Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google