Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Poprawa wyników uczniów poprzez nadzór i samoewaluację

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Poprawa wyników uczniów poprzez nadzór i samoewaluację"— Zapis prezentacji:

1 Poprawa wyników uczniów poprzez nadzór i samoewaluację
Kenneth Muir HM Chief Inspector of Education Scotland Główny Inspektor Edukacyjny Jej Królewskiej Mości w Szkocji Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

2 Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą
We have come a long way in using self-evaluation in schools. Starting in 1996 – when local authorities were being reorganised and unitary authorities were created – we have gained a lot of experience and brought about significant improvements to Scottish education. The ‘Scottish approach’ of combining internal self-evaluation with external inspection has been acclaimed internationally and we have visitors from many parts of the world who have been interested in our approach. This version of HGIOS updates the earlier 2002 edition and takes account of the many changes which have taken place. Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , The key improvements have been chronicled in Improving Scottish Education.

3

4 Scottish Parliament Parlament Szkocji Local Councils 32 Rady Lokalne
UK Government Rząd Wielkiej Brytanii Scottish Parliament Parlament Szkocji 32 Local Councils 32 Rady Lokalne Well first we need to examine who is in control. Scotland falls under the jusridction of the UK Government. But since 1999 we have re-established our own parliament. Some functions are totally devolved to the Scottish parliament – one of these is education. But we also divide Scotland up into 32 geographic areas. Each are has its own local council. In contrast to the Czech Republic each local council employs education specialists specifically to support education in their area. In fact, local councils have a statutory obligation to support, develop and improve education in their areas.

5 EDUCATIONAL PROVISION IN SCOTLAND
SCOTTISH GOVERNMENT HIGHER EDUCATION/ UNIVERSITIES (15) FURTHER EDUCATION COLLEGES (43) INDEPENDENT SECTOR (Private schools) 32 LOCAL AUTHORITIES 2750 PRE-SCHOOL CENTRES 2,217 PRIMARY SCHOOLS 386 SECONDARY SCHOOLS 190 SPECIAL SCHOOLS PSYCHOLOGICAL SERVICES COMMUNITY LEARNING & DEVELOPMENT This slides sets out main groups of providers FE/HE sector governed independently Local Councils run the vast majority of schools relatively small independent sector in terms of developing the Quality Improvement Framework, broad consensus with the Scottish Executive and national bodies working with all 32 authorities actively ‘signed up’ to a broadly consistent national approach, with most independents also subscribing to the principles and approach 67 PRIMARY SCHOOLS 60 SECONDARY SCHOOLS 41 SPECIAL SCHOOLS + SECURE PRE-SCHOOL PROVISION

6 Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą
Jaką rolę pełni nadzór? Nacisk zewnętrzny Nacisk wewnętrzny Zachęta do pokonywania wyzwań Wsparcie Kontrola jakości Poprawa jakości OK – so if that is the context, how have we gone about developing a sustainable approach to Quality Improvement. First, important to say that our approach has evolved over many years, particularly so over the last years. You can look at Q Improvement approaches in terms of a number of different variables – here are three - Approaches can weight the scales to one side or the other First dimension we moved early from a system based on mainly on external pressure (HMI exist for over 150 years) – but very occasional from any individual schools point of view moved to a situation in which increased external pressure in variety of ways – publishing inspection reports performance data etc reached more of a balance with internal pressure, through self-evaluation – an early commitment – will come back to that In terms of support vs challenge, I think we have gone through a period in which the amount of challenge for schools was dramatically increased and it remains high, but now again there is a strengthening emphasis on support for improvement – particularly evident in the inspection system – will show how this works lastly the Scottish system has, I think majored more on a quality improvement approach rather than one which focuses solely on control – flexibility built in and schools evaluated on a scale rather than ‘tick box’ approach – HMI aim to be catalysts for improvement rather than regulators for compliance Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

7 Jaką rolę pełni nadzór w Szkocji?
poprawa rozliczalność Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

8 Misja HMIE Głównym celem HMIE jest wpływanie na poprawę standardów, jakości i osiągnięć wszystkich uczestników systemu edukacji w Szkocji.

9 Główne idee działań nadzoru,
NIEZALEŻNA ZEWNĘTRZNA INSPEKCJA (NADZÓR) PROWADZONA PRZEZ INSPEKTORÓW DO SPRAW OŚWIATY JM. Główne idee działań nadzoru, raporty tematyczne i znajdowanie rozwiązań Profesjonalne doradztwo dla autorów polityki oświatowej Upowszechnienie dobrej praktyki inspection has multiple payoffs aside from the direct impact that it has on the individual establishments, it also Provides a broad, sound basis for policy development ‘evidence-based’ policy it provides a fertile source of ‘best practice’ which can then be spread around the system Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

10 “Przyszły sukces wymaga sytemu edukacji, który jest wrażliwy na potrzeby, elastyczny i otwarty na nowe idee”. Improving Scottish Education, HMIE 2006 10

11 Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą
Nadzór w Szkocji Ewaluacja i budowanie zasobów Głęboka analiza i samoocena Zachęta do poprawy i inspirowanie Przewodnictwo i zaangażowanie Procesy i efekty Through our inspections I want all schools and pre-school centres to be better places for learning after we have left them. I want: staff to be more enthusiastic about teaching And more focussed on doing the right things which will help children and young people good practice to be recognised and disseminated to other centres schools and pre-school centre’s better equipped to take on board Curriculum for Excellence Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

12 Główne inicjatywy poprawiające jakość w szkołach w Szkocji
Najbardziej efektywnym sposobem podnoszenia jakości kształcenia każdego ucznia jest oczekiwanie od szkół wzięcia odpowiedzialności za zapewnienie jakości własnej pracy Jakość powinna być tworzona w codziennej pracy szkoły, a nie zewnętrznie narzucana Ok so what are the Key principles for the Scottish approach as we have moved to building in more ‘internal pressure’ for change in schools, providing a balanced diet of support as well as challenge, and focusing on promoting continuous quality improvement rather than regulating compliance. schools must take the lead in driving their own improvmeent ‘built in’ not ‘bolted on’ – TQM philosophy but balanced by recognition of need for ‘public accountability’ – not just leaving schools to get on with it privately partly basic good governance and move away from ‘professional knows best’ attitude in the 90s, also seen as a move towards encouraging parental choice of school – a ‘consumer’ model of education although this has tended to be down-played more recently but still wide acceptance for open, transparent accountability to stakeholders Uczniowie i ich rodzice mają prawo widzieć jak dobrze ich szkoła działa Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

13 Główne elementy narodowego programu poprawy jakości
Dane o efektach – ogólnokrajowe dane i wsparcie dla samooceny Wskaźniki jakości – ogólnokrajowe ramy oraz wsparcie wykorzystania ich w samoocenie Profesjonalne kadry praktyków prowadzących refleksje nad własną pracą (refleksyjni praktycy) Niezależna, zewnętrzna inspekcja OK – so I want to take you through how these various levels in the system interact from school level through to national level to produce what we hope is an increasingly well balanced approach to drive quality improvement across the country. but to do this I think it is helpful to look at four main building blocks of the national approach individually go through above each of these strands being taken forward in ways which complement each other to provide a comprehensive overall approach which is more than the sum of its parts

14 Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą
Nadzór w Szkocji Inspekcja przyjmuje samoocenę przeprowadzoną przez szkołę jako punkt wyjścia własnych działań Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , 14

15 Łączy dowody pochodzące z różnych źródeł
Samoocena: Łączy dowody pochodzące z różnych źródeł Od uczniów, personelu szkoły i informacji od rodziców Z analiz aktywności uczniów firstly I want to look at the use of performance data in our system before I get in describing how they are used, These are some of the different types of performance data that we have available exam results – long established - key role for SQA as single national examination body – all pupils at 16, then 17, 18 primary attainment benchmarks – more recent – Reading, Writing and Maths – not exams, but rather National Test Units administered by teachers at any time of year, whenever they think pupil or group is ready other national stats collected through ‘census’ type exercises attendance, post-school destinations Obserwacji uczenia się i nauczania Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

16 Rola lokalnych, samorządowych władz oświatowych
Władze lokalne mają obowiązek działać na rzecz poprawy pracy szkół: wspierać i umożliwiać samoocenę szkół, tworzenie szkolnych planów rozwoju i wyboru celów coroczne raporty o postępach i osiągnięciach swoich szkołach publikowanie lokalnych planów rozwoju oświaty oraz stawianych celów firstly I want to look at the use of performance data in our system before I get in describing how they are used, These are some of the different types of performance data that we have available exam results – long established - key role for SQA as single national examination body – all pupils at 16, then 17, 18 primary attainment benchmarks – more recent – Reading, Writing and Maths – not exams, but rather National Test Units administered by teachers at any time of year, whenever they think pupil or group is ready other national stats collected through ‘census’ type exercises attendance, post-school destinations Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

17 HMIE quality frameworks
All of our frameworks have the same structure – they are divided into impact, process and leadership sections. All of these documents use a similar numbering system. Key outcomes are 1.0; impact on stakeholders are 2, 3 and 4; key processes are 5; management is 6, 7 and 8 and leadership is 9. Currently a framework is being developed for the evaluation of Further Education using the same structure

18 Jak dobra jest nasza szkołą? (HOW GOOD IS OUR SCHOOL?)
Pełen zestaw narodowych wskaźników jakości Doradztwo w metodologii samooceny Wsparcie przez „zestaw narzędzi” do audytu dla samooceny w różnorodnych zakresach w postaci przewodnika dla szkół firstly I want to look at the use of performance data in our system before I get in describing how they are used, These are some of the different types of performance data that we have available exam results – long established - key role for SQA as single national examination body – all pupils at 16, then 17, 18 primary attainment benchmarks – more recent – Reading, Writing and Maths – not exams, but rather National Test Units administered by teachers at any time of year, whenever they think pupil or group is ready other national stats collected through ‘census’ type exercises attendance, post-school destinations

19 TRZY PODSTAWOWE PYTANIA
- JĄDRO SAMOOCENY 1. Jak nam idzie? 2. Skąd to wiemy? 3. Co teraz zamierzamy zrobić? Główną zasadą jest stała poprawa oparta na procesie samooceny firstly I want to look at the use of performance data in our system before I get in describing how they are used, These are some of the different types of performance data that we have available exam results – long established - key role for SQA as single national examination body – all pupils at 16, then 17, 18 primary attainment benchmarks – more recent – Reading, Writing and Maths – not exams, but rather National Test Units administered by teachers at any time of year, whenever they think pupil or group is ready other national stats collected through ‘census’ type exercises attendance, post-school destinations

20 Work and life of the school
Successes and achievements Work and life of the school Vision and leadership What key outcomes have we achieved? How well do we meet the needs of our stakeholders? How good is our delivery of key processes? How good is our management? How good is our leadership? 1. Key performance outcomes 1.1 Improvements in performance 1.2 Fulfilment of statutory duties 2. Impact on learners, parents, carers and families 2.1 Learners’ experiences 2.2 The school’s success in involving parents, carers and families 5. Delivery of education 5.1 The curriculum 5.2 Teaching for effective learning 5.3 Meeting learning needs 5.4 Assessment for learning 5.5 Expectations and promoting achievement 5.6 Equality and fairness 5.7 Partnerships with learners and parents 5.8 Care, welfare and development 5.9 Improvement through self-evaluation 6. Policy development and planning 6.1 Policy review and Development 6.2 Participation in policy and planning 6.3 Planning for improvement 9. Leadership 9.1 Vision, values and aims 9.2 Leadership and direction 9.3 Developing people and partnerships 9.4 Leadership of improvement and change 7. Management and support of staff 7.1 Staff sufficiency recruitment and retention 7.2 Staff deployment and teamwork 7.3 Staff development and review 3. Impact on staff 3.1 The engagement of staff in the life and work of the school 4. Impact on the community 4.1 The school’s success in engaging with the local community 4.2 The school’s success in engaging with the wider community All of the QIs – again emphasising the structure with colour. Showing that the capacity to improve depends on so many factors and can touch all areas. 8. Partnerships and resources 8.1 Partnership with the community, etc. 8.2 Management of finance for learning 8.3 Management and use of resources and space for learning 8.4 Managing information What is our capacity for improvement?: How good can we be?

21 Punktem wyjściowym pracy inspekcji w szkole jest samoocena.
Building on an establishment’s self-evaluation tworzenie i umacnianie samooceny One of the main purposes of inspection is to help staff to bring about further improvement to the learning experiences and achievements of children and young people. Jednym z głównych celów inspekcji jest pomoc kadrze szkoły w rozwoju uczenia się i uzyskaniu wysokich osiągnięć uczniów. Inspection will build on the establishment’ self-evaluation to effect further improvement. The starting point of an establishment’s inspection is its self-evaluation. Inspection teams will discuss with the school or pre-school centre the establishment’s strengths and areas it has identified for improvement. Punktem wyjściowym pracy inspekcji w szkole jest samoocena. Zespół dyskutuje ze szkołą nad jej mocnymi punktami i dziedzinami wymagającymi rozwoju. Inspection teams will be particularly interested in how the results of self-evaluation have been taken forward. Zespół inspektorów jest szczególnie zainteresowany tym jak rezultaty samooceny są wykorzystywane do dalszej pracy.

22 Self-evaluation Self-evaluation will draw upon the evidence which the school or centre has already built up through its own provision. Self-evaluation will take account of the nature of the school, its pupil population and its context. Evidence can be collected from a variety of sources, such as questionnaire analyses and attainment data/information on children’s progress; from interviews and discussions with learners, staff, parents and other stakeholders; and crucially by observing learning and teaching.

23 Rozpoczynamy samoocenę: główne pytania zadane szkole
Jakie są wasze mocne strony? Jakie są obszary przyszłego rozwoju? Jaka poprawa zaszła dzięki procesowi samooceny? Schools and pre-school centres have been using self-evaluation for around about 15 years and the Scottish approach of internal self-evaluation and external inspection has worked well in the past. Now we need to move up a gear. We need to take more account of the maturity of Scottish schools and place their self-evaluation at the centre of inspection. The new approach to inspection does just that. From the beginning of this month all school and pre-school inspections start with a discussion between the inspection team and staff on the school’s or pre-school centre’s self evaluation: What are the strengths? What are the areas for further development? What improvements have you brought about to young people’s learning experiences and achievements through self-evaluation This discussion will set the scene for the inspection Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

24 Samoocena: wyzwania dla szkół
Jasne określenie własne osiągnięć Otwarte przedstawianie napotykanych trudności Przedstawianie dowodów zebranych w trakcie samooceny Pokazywanie w jaki sposób nastąpił postęp w zaspakajaniu potrzeb uczniów Zachowanie poufności i wysoka ambicja For schools and pre-school centres The new approaches to inspection enable them to set out clearly their achievements They will be able to provide evidence from their self-evaluations and show how they have improved their provision And they will have to let teams know how they have tackled their challenges in an honest and open way. Ladies and gentlemen, I hope you enjoy this conference and find the workshops helpful. I hope you find that these documents (holding them up) help you to improve the outcomes for children and young people through self-evaluation. Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , 24

25 Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą
SŁOWO OSTRZEŻENIA! SAMOOCENA CZY SAMOOSZUKIWANIE SIĘ? Aby samoocena była dobra, konieczne jest niezależne zewnętrzne wsparcie. so school self-evaluation is a key building block in the Scottish system, and it is very much up and running, although far from perfect. we have no illusions about a system built on self-evaluation, however On its own, unsupported, self-evaluation is not enough Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

26 Samoocena szkolna w Szkocji: Trzystronna współpraca
1. Sama szkoła ocenia jakość własnej pracy Jest wspierana przez samorządowe władze oświatowe 3. Korzysta z rzetelnej zewnętrznej ewaluacji dokonywanej przez Inspektorów JKM. (HMIE) so how does all this school self-evaluation turn into public accountability? 3 main ways in which this happens as above National Priorities reporting requirement has been a significant step forward in that it has ‘mainstreamed’ assumptions that schools routinely use HGIOS QIs accepted without demur – showing high acceptance of HGIOS process hard outcomes of the ‘data’ less important than the principle that has been established that all schools will use HGIOS on a continuing basis

27 KORZYŚCI NIEZALEŻNEJ ZEWNĘTRZNEJ INSPEKCJI
Rozliczalność przed rodzicami, uczniami Ministerstwem i opinią publiczną Zapewnienie możliwości jednorodnego porównywania szkół z terenu całego kraju Tworzenie programów rozwoju opartego o mocne dowody Dostęp do ekspertów edukacyjnych dla każdej szkoły przewodnictwo w tworzeniu systemu oceny i wsparcie dla szkolnych programów poprawy Koncentracja na ogólnokrajowych analizach i upowszechnianie przykładów najlepszych praktyk Finally Scotland has a long commitment to the 4th of my 4 ‘building blocks’ independent, external inspection. I already mentioned 150 years. but the context has changed dramatically with the rise of self-evaluation and better external accountability through performance data So some might ask – why do you need an inspectorate? Are they not now redundant On the contrary, I would argue that the inspectorate have played an absolutely vital role in getting the Quality Improvement framework in Scotland to where it is today and they continue to play a vital role in ensuring its development and effectiveness in the future. on this slide I have outline half a dozen key benefits which the work of the inspectorate brings. Inspection is both a catalyst and a driver for improvement in the quality improvement system in Scotland – without it is very unclear whether the framework could survive Furthermore, and not insignificantly, the very presence of inspection strongly incentivises the practice of good self-evaluation in schools. Schools know inspectors focus strongly on self-evaluation

28 Samoocena: wyzwania dla inspektorów
Zmiana sposobu myślenia Prowadzenie inspekcji „ze szkołami”, a nie „ich” Wychodzenie w inspekcji od dokonanej przez szkołę samooceny Bycie elastycznym i uwrażliwionym na kontekst pracy szkoły i jej samoocenę Prowadzenie profesjonalnej wymiany opinani i dyskusji Zachowanie rzetelności Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , 28

29 INSPEKCJA “Co?” “What?” Priorytety strategiczne
Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , INSPEKCJA “Co?” “What?” Priorytety strategiczne Techniczne wytyczne i procedury Rozliczalność Inspekcja zakończona sukcesem Dobra praktyka Popraw i budowanie zasobów Inspirowanie, zaangażowanie itd

30 INSPECTION “Jak ?” “How?” “What?” “What?” Wartości/wierzeniapostawy
Kultura Wartości/wierzeniapostawy STRATEGIC PRIORITIES TECHNICAL GUIDELINES and PROCEDURES Podejście Accountability Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , Successful Inspection/review Good Practice Improvement/building capacity Inspiring, engaging etc

31 INSPECTION “How?” “How?” “What?” “What?” VALUES/BELIEFS/ATTITUDES
Culture VALUES/BELIEFS/ATTITUDES STRATEGIC PRIORITIES COMPETENCIES BEHAVIOURS RELATIONSHIPS Approach RESPONSIBILITIES TECHNICAL GUIDELINES and PROCEDURES PRAISE Framework Accountability Successful Inspection/review Good Practice Improvement/building capacity Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, , Inspiring, engaging etc

32 Samoocena dla inspektorów
Cel – zachowanie jasności i ujawnianie celu Relacje – tworzenie pozytywnych relacji Świadomość – warunków, odczuć i reakcji Zbieranie informacji- obiektywne poszukiwanie, analiza i ocena Dzielenie się informacjami – przejrzysta komunikacja Umożliwianie profesjonalnego dialogu i zachęcanie do poczucia autorstwa Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,

33

34 Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą
Prezentacja dla III Kongresu Zarządzania Oświatą Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, ,


Pobierz ppt "Poprawa wyników uczniów poprzez nadzór i samoewaluację"

Podobne prezentacje


Reklamy Google