Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Planowania Kariery Zawodowej dla Młodzieży Gimnazjalnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Planowania Kariery Zawodowej dla Młodzieży Gimnazjalnej"— Zapis prezentacji:

1 Planowania Kariery Zawodowej dla Młodzieży Gimnazjalnej
Multimodalne Centrum Planowania Kariery Zawodowej dla Młodzieży Gimnazjalnej w Powiecie Wągrowieckim Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2 Opracowały – Małgorzata Gogolewska, Rozalia Bachorska
VADEMECUM GIMNAZJALISTY ABC RYNKU PRACY POZNAJ SIEBIE JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? ZAWODY PRZYSZŁOŚCI JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY OPISY ZAWODÓW Opracowały – Małgorzata Gogolewska, Rozalia Bachorska Doradcy Zawodowi Powiatowy Urząd Pracy w Wągrowcu Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

3 POZNAJ SIEBIE Przychodzimy na świat obdarzeni siłą do realizacji swoich marzeń i pragnień : z silną wolą, wiarą w siebie i miłością do siebie. Jednak ta zdolność i moc działania nigdy nie pozostaje taka sama przez całe życie, bowiem kształtuje ją wiele czynników, przede wszystkim proces wychowania i bardzo różne doświadczenia życiowe. Głównym źródłem tej siły jest jednak wiedza o samym sobie, świadomość i wiara w siebie. Wiedza o sobie pochodzi zazwyczaj od innych, jest odzwierciedleniem tego, jak postrzegane są nasze działania i możliwości; a ludzie lubią – bywa, że zbyt pochopnie – nazywać nasze zachowania, szufladkować je i przylepiać etykietki. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

4 Od dziecka słyszymy stwierdzenia typu :
POZNAJ SIEBIE Od dziecka słyszymy stwierdzenia typu : „ Jesteś uparty”, „Jesteś bardzo inteligentna”, „Nic ci nie wychodzi”, „Ciągle się spóźniasz”, „Nie myślisz”, „Zawsze dopniesz swego”. Niestety częściej słyszymy określenia negatywne niż pozytywne. A bardzo trudno jest wydostać się z szufladki, do której włożył nas rodzic, nauczyciel czy otoczenie. Do tego jeszcze mamy tendencję do dostrzegania w swoim życiu raczej niepowodzeń niż sukcesów. To koduje się w naszej podświadomości. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

5 POZNAJ SIEBIE Podświadomość
to ogromny magazyn pamięci, do którego wchodzi wszystko, z czym spotykamy się na przestrzeni życia. Zarówno to, co pamiętamy, jak i to czego nie jesteśmy w stanie odtworzyć w pamięci. Zazwyczaj podświadomość zaprogramowana jest na rejestrowanie ocen negatywnych, bowiem mało kto ma wysokie poczucie własnej wartości. Z badań wynika, że w Stanach Zjednoczonych, gdzie żyje chyba najwięcej ludzi pewnych siebie i świadomych własnej wartości, tylko 37% ma wysokie poczucie własnej wartości, 30% niskie, a pozostałe 33% - niewysokie. Obserwacje pozwalają przypuszczać, że w Polsce jest znacznie mniej ludzi z wysokim poczuciem własnej wartości, więcej z niskim, co daje negatywny efekt w wielu dziedzinach życia gospodarczego i społecznego. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

6 POZNAJ SIEBIE Kluczem do skuteczności ludzkiego działania jest bowiem wizerunek własny; to jak siebie postrzegamy, na ile cenimy, szanujemy i… (tak!) podziwiamy, wyznacza granice naszych osiągnięć – tak w wymiarze osobistym, jak i społecznym. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

7 Brak poczucia własnej wartości sprawia,
POZNAJ SIEBIE Brak poczucia własnej wartości sprawia, że pozwalamy innym na takie zachowania wobec nas, które są przejawem braku szacunku lub nawet naruszeniem naszej godności. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

8 Brak poczucia własnej wartości sprawia,
POZNAJ SIEBIE Brak poczucia własnej wartości sprawia, że pozwalamy innym na takie zachowania wobec nas, które są przejawem braku szacunku lub nawet naruszeniem naszej godności. Poczucie własnej wartości to uświadamiany i podświadomy szacunek dla własnego ciała, emocji i przekonań oraz prawo do zachowania godności, a także doznawania szacunku ze strony innych osób. To świadomość swoich zdolności, umiejętności i zalet. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

9 POZNAJ SIEBIE Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

10 Zawsze możesz być lepszy! Jeżeli chcesz zmienić swój wizerunek,
POZNAJ SIEBIE Pamiętaj! Zawsze możesz być lepszy! Jeżeli chcesz zmienić swój wizerunek, zmień swoje zachowanie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

11 POZNAJ SIEBIE Jeżeli pragniesz osiągnąć więcej, albo też z mniejszym wysiłkiem – zacznij świadomie oddziaływać na swoją podświadomość, programuj ją pozytywnie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

12 Oto szereg ćwiczeń i zadań do wykonania, które mogą Ci w tym pomóc:
POZNAJ SIEBIE Jeżeli pragniesz osiągnąć więcej, albo też z mniejszym wysiłkiem – zacznij świadomie oddziaływać na swoją podświadomość, programuj ją pozytywnie. Jak to zrobić? Oto szereg ćwiczeń i zadań do wykonania, które mogą Ci w tym pomóc: Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

13 Oto szereg ćwiczeń i zadań do wykonania, które mogą Ci w tym pomóc:
POZNAJ SIEBIE Jeżeli pragniesz osiągnąć więcej, albo też z mniejszym wysiłkiem – zacznij świadomie oddziaływać na swoją podświadomość, programuj ją pozytywnie. Jak to zrobić? Oto szereg ćwiczeń i zadań do wykonania, które mogą Ci w tym pomóc: 1. Przede wszystkim przestań mówić o sobie źle. Nie używaj żadnych słów, które podważają Twój wizerunek lub stawiają Cię w złym świetle. Nawet jeśli tak nie sądzisz, albo po prostu żartujesz, negatywne słowa kodują się w Twojej podświadomości, a wzmacnia je jeszcze słowo „ja”, którego domyślnie używasz mówiąc o sobie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

14 POZNAJ SIEBIE 2. Wszędzie, gdzie to możliwe, mów o sobie dobrze. Nie wywyższaj się ponad innych, ale nie bądź fałszywie skromny. Jeżeli uważasz, że robisz coś dobrze, mów o tym, dziękuj za uznanie i przyjmuj zadania związane z wykorzystaniem tej zdolności. Nie bój się konfrontacji, udowadniaj swoją wiedzę. Nie obniżaj wartości swoich dokonań w celu uzyskania pochwał za „okolicznościową” spolegliwość. Naprawdę – Twoje poczucie własnej wartości jest dla Ciebie równie ważne jak ocena innych ludzi. Odrzuć przesłanie płynące z popularnego wierszyka „samochwała w kącie stała”, bo to kreuje postawę w dzisiejszych czasach anachroniczną. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

15 POZNAJ SIEBIE 3. Bez względu na to, ile pozytywnych informacji udało Ci się wypisać, uzupełnij listę do 50, pomoże Ci w tym następujący schemat : Jestem…(tu przymiotniki, np. zdolny, przystojny, ładna) Mam…(tu rzeczowniki z przymiotnikami lub same rzeczowniki, np. dobrą pamięć, dobre zdrowie, talent piłkarski, ładne włosy) Potrafię…(czasowniki lub czasowniki z przymiotnikami, np. ładnie rysować, dobrze recytować, zreperować rower, ładnie tańczyć) Ostatnia kategoria to cechy pozytywne nie mieszczące się w trzech poprzednich, np. lubię ludzi, dobrze znoszę stres, łatwo nawiązuję kontakt z ludźmi. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

16 POZNAJ SIEBIE 4. Sprawdź, ile pozytywnych informacji jesteś w stanie napisać w ciągu 5 minut. Wpisz wszystko, co jest w Tobie dobre. Nie porównuj się z innymi, nie musisz być od nich w czymś lepszy, by uznać, że jesteś w tym dobry. Pisz o swoim wyglądzie zewnętrznym, o tym „co jest w środku”, a także o wyjątkowych, tylko Tobie właściwych cechach. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

17 POZNAJ SIEBIE 4. Sprawdź, ile pozytywnych informacji jesteś w stanie napisać w ciągu 5 minut. Wpisz wszystko, co jest w Tobie dobre. Nie porównuj się z innymi, nie musisz być od nich w czymś lepszy, by uznać, że jesteś w tym dobry. Pisz o swoim wyglądzie zewnętrznym, o tym „co jest w środku”, a także o wyjątkowych, tylko Tobie właściwych cechach. 5. Wybierz trzy najważniejsze cechy własnego charakteru, na bazie których chciałbyś budować swoje życie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

18 POZNAJ SIEBIE 4. Sprawdź, ile pozytywnych informacji jesteś w stanie napisać w ciągu 5 minut. Wpisz wszystko, co jest w Tobie dobre. Nie porównuj się z innymi, nie musisz być od nich w czymś lepszy, by uznać, że jesteś w tym dobry. Pisz o swoim wyglądzie zewnętrznym, o tym „co jest w środku”, a także o wyjątkowych, tylko Tobie właściwych cechach. 5. Wybierz trzy najważniejsze cechy własnego charakteru, na bazie których chciałbyś budować swoje życie. 6. Jak najczęściej czytaj swoja listę 50 pozytywnych cech i powtarzaj swoje zalety tak często, jak to możliwe. Możesz stworzyć taki „samochwalcy się zespół” z kolegą, koleżanką lub kimś z rodziny. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

19 POZNAJ SIEBIE 7. Nie pozwalaj ludziom znieważać się i źle mówić o Tobie, nawet w żartach. Pewnych słów nie ma potrzeby w ogóle używać. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

20 POZNAJ SIEBIE 7. Nie pozwalaj ludziom znieważać się i źle mówić o Tobie, nawet w żartach. Pewnych słów nie ma potrzeby w ogóle używać. 8. Chwal innych, gdy tylko na to zasługują. W ten sposób nie tylko przyczyniasz się do tworzenia miłej atmosfery i dobrego samopoczucia innych, ale sprawiasz, że Ty częściej będziesz słyszał dobre słowa pod własnym adresem. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

21 POZNAJ SIEBIE 7. Nie pozwalaj ludziom znieważać się i źle mówić o Tobie, nawet w żartach. Pewnych słów nie ma potrzeby w ogóle używać. 8. Chwal innych, gdy tylko na to zasługują. W ten sposób nie tylko przyczyniasz się do tworzenia miłej atmosfery i dobrego samopoczucia innych, ale sprawiasz, że Ty częściej będziesz słyszał dobre słowa pod własnym adresem. 9. Mów rodzicom, że ich kochasz i doceniasz to, co dla Ciebie robią. Wyrażaj swoją wdzięczność przyjaciołom. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

22 POZNAJ SIEBIE 7. Nie pozwalaj ludziom znieważać się i źle mówić o Tobie, nawet w żartach. Pewnych słów nie ma potrzeby w ogóle używać. 8. Chwal innych, gdy tylko na to zasługują. W ten sposób nie tylko przyczyniasz się do tworzenia miłej atmosfery i dobrego samopoczucia innych, ale sprawiasz, że Ty częściej będziesz słyszał dobre słowa pod własnym adresem. 9. Mów rodzicom, że ich kochasz i doceniasz to, co dla Ciebie robią. Wyrażaj swoją wdzięczność przyjaciołom. 10. Celebruj swoje sukcesy, zauważaj je. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

23 POZNAJ SIEBIE 11. Powtarzaj : „Lubię siebie”; to ćwiczenie pomaga zaprzyjaźnić się z samym sobą. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

24 POZNAJ SIEBIE 11. Powtarzaj : „Lubię siebie”; to ćwiczenie pomaga zaprzyjaźnić się z samym sobą. 12. Nie rób nic wbrew swoim przekonaniom. Masz prawo do własnych zachowań i opinii, jeśli tylko nie krzywdzą one innych ludzi. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

25 POZNAJ SIEBIE 11. Powtarzaj : „Lubię siebie”; to ćwiczenie pomaga zaprzyjaźnić się z samym sobą. 12. Nie rób nic wbrew swoim przekonaniom. Masz prawo do własnych zachowań i opinii, jeśli tylko nie krzywdzą one innych ludzi. 13. Dotrzymuj danych sobie i innym obietnic. To bardzo zwiększa zaufanie do siebie i własnych działań. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

26 POZNAJ SIEBIE 11. Powtarzaj : „Lubię siebie”; to ćwiczenie pomaga zaprzyjaźnić się z samym sobą. 12. Nie rób nic wbrew swoim przekonaniom. Masz prawo do własnych zachowań i opinii, jeśli tylko nie krzywdzą one innych ludzi. 13. Dotrzymuj danych sobie i innym obietnic. To bardzo zwiększa zaufanie do siebie i własnych działań. 14. Ucz się, zdobywaj nowe umiejętności i dbaj o swój wygląd. To także pomoże Ci w pełnej akceptacji siebie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

27 „Rób to co kochasz, a pieniądze same przyjdą” – powiadają Amerykanie.
POZNAJ SIEBIE „Rób to co kochasz, a pieniądze same przyjdą” – powiadają Amerykanie. Oczywiście same nie przyjdą, trzeba robić pewne kroki ułatwiające ich przypływ, ale z pewnością łatwiej jest zarabiać pieniądze, kiedy robi się to, co się lubi. Obojętnie, czy prowadzi się własną działalność, czy pracuje się u kogoś. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

28 „Rób to co kochasz, a pieniądze same przyjdą” – powiadają Amerykanie.
POZNAJ SIEBIE „Rób to co kochasz, a pieniądze same przyjdą” – powiadają Amerykanie. Oczywiście same nie przyjdą, trzeba robić pewne kroki ułatwiające ich przypływ, ale z pewnością łatwiej jest zarabiać pieniądze, kiedy robi się to, co się lubi. Obojętnie, czy prowadzi się własną działalność, czy pracuje się u kogoś. Dlaczego? To wszystko powoduje, że wykonuje się pracę lepiej, jest się bardziej lubianym, co w końcu zwykle przekłada się również na pieniądze. Doceniają nas klienci i przełożeni. Najważniejsze jest jednak to, że robiąc to, co lubimy jesteśmy szczęśliwsi. Dlatego trzeba wybierać pracę zgodnie z zainteresowaniami. Kieruj się w wyborze zawodu przede wszystkim tym, co Cię pasjonuje. Warto brać pod uwagę potrzeby rynku i rady doświadczonych ludzi, jednakże w ostateczności trzeba słuchać „głosu serca”. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

29 POZNAJ SIEBIE Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

30 POZNAJ SIEBIE Masz duże szanse być w tym dobry, a najlepsi - w każdej dziedzinie – zawsze będą mieli pracę, zaś żeby być najlepszym, trzeba lubić to, co się robi. Nie zawsze wiemy co chcemy robić; żeby dokonać właściwego wyboru, warto przeprowadzić analizę własnych silnych stron i słabości, zrobić bilans, a także spróbować ustalić, czy słabości są efektem braku wiedzy lub umiejętności, czy też braku talentu. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

31 POZNAJ SIEBIE Jeżeli wśród Twoich zalet są takie, jak przedsiębiorczość, łatwość nawiązywania kontaktów z innymi, odpowiedzialność, pomysłowość, niezależność, odwaga w podejmowaniu decyzji, zdolność perswazji, wytrwałość w dążeniu do celu, zdolności organizacyjne – możesz także pomyśleć o założeniu w przyszłości działalności gospodarczej, o własnym biznesie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

32 Nie musisz szukać pracy, możesz ją stworzyć.
POZNAJ SIEBIE Jeżeli wśród Twoich zalet są takie, jak przedsiębiorczość, łatwość nawiązywania kontaktów z innymi, odpowiedzialność, pomysłowość, niezależność, odwaga w podejmowaniu decyzji, zdolność perswazji, wytrwałość w dążeniu do celu, zdolności organizacyjne – możesz także pomyśleć o założeniu w przyszłości działalności gospodarczej, o własnym biznesie. Nie musisz szukać pracy, możesz ją stworzyć. Biznes stoi otworem także dla młodych ludzi. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

33 Warto znać również swoje słabości.
POZNAJ SIEBIE Warto znać również swoje słabości. Odpowiedz zatem na ostatnie już pytania : Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

34 Warto znać również swoje słabości.
POZNAJ SIEBIE Warto znać również swoje słabości. Odpowiedz zatem na ostatnie już pytania : 1. Czego najbardziej nie lubisz robić? Dlaczego? 2. Jakie zajęcia są dla Ciebie trudne? Dlaczego? 3. Co w szkole sprawia Ci najwięcej trudności? Dlaczego? 4. W czym widzisz swoje słabości? 5. Jakich cech osobowości brakuje Ci najbardziej? 6. Co w Tobie krytykują koledzy? 7. Jakie słabości widzą w Tobie rodzice i nauczyciele? 8. Czego się boisz? Dlaczego? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

35 POZNAJ SIEBIE Bądź jednak ostrożny! Czasami słabości nie są trwałą niezdolnością czy brakiem talentu, ale jedynie efektem zbyt małego wkładu pracy nad samym sobą. Może warto zwiększyć wysiłek i nauczyć się czegoś lepiej, zamiast skreślić szansę na ciekawą pracę w przyszłości, mówiąc : „jestem słaby z matmy” czy „nie mam zdolności do języków”. Zarówno umiejętności, jak i cechy czy niedostatki charakteru, takie jak np. brak silnej woli, można ćwiczyć; i należałoby w taki sposób traktować tę listę – właśnie jako punkt wyjścia do doskonalenia siebie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

36 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Przyszłością można i należy zarządzać. Trzeba ją planować, przygotowywać się do realizacji określonych zadań, obliczać koszty i kształtować już dziś tak, by łatwiej było zdobywać pewne rzeczy później. Każdy chciałby mieć wspaniałe życie i cieszyć się codziennością. To, jak czujemy się dzisiaj, zależy jednak w dużym stopniu od tego, co działo się wczoraj, a to co będzie w przyszłości, od tego, co robimy dziś. Na przeszłość nie mamy już wpływu – możemy tylko na zdobytym doświadczeniu budować nowe życie, a z popełnionych wcześniej błędów wyciągać praktyczne wnioski. Na przyszłość natomiast mamy zasadniczy wpływ. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

37 Warunki odniesienia sukcesu
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Warunki odniesienia sukcesu Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

38 Warunki odniesienia sukcesu
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Warunki odniesienia sukcesu Co to jest sukces ? Najczęściej ludzie nazywają takie osiągnięcie zamierzonego celu, zdobycie czegoś dla nich istotnego, a także uznanie społeczeństwa czy jakiejś grupy. Odniosłeś już wiele takich sukcesów, a jednym z nich stanie się niebawem ukończenie szkoły. Jednakże o sukcesie można myśleć szerzej – w kategorii życia i tak trzeba patrzeć ! Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

39 Warunki odniesienia sukcesu
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Warunki odniesienia sukcesu Co to jest sukces ? Najczęściej ludzie nazywają takie osiągnięcie zamierzonego celu, zdobycie czegoś dla nich istotnego, a także uznanie społeczeństwa czy jakiejś grupy. Odniosłeś już wiele takich sukcesów, a jednym z nich stanie się niebawem ukończenie szkoły. Jednakże o sukcesie można myśleć szerzej – w kategorii życia i tak trzeba patrzeć ! Przyszłość można planować wtedy, kiedy jakieś znaczące wydarzenie sprowokuje Cię do refleksji nad sensem życia. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

40 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Niezależnie od dotychczasowych doświadczeń odpowiedz, najlepiej na piśmie, na następujące pytania : Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

41 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Niezależnie od dotychczasowych doświadczeń odpowiedz, najlepiej na piśmie, na następujące pytania : 1. Czym jest dla Ciebie sukces? Co musiałbyś w życiu osiągnąć, żebyś mógł nazwać siebie „człowiekiem sukcesu”? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

42 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Niezależnie od dotychczasowych doświadczeń odpowiedz, najlepiej na piśmie, na następujące pytania : 1. Czym jest dla Ciebie sukces? Co musiałbyś w życiu osiągnąć, żebyś mógł nazwać siebie „człowiekiem sukcesu”? 2. Czy każdy może być człowiekiem sukcesu? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

43 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Niezależnie od dotychczasowych doświadczeń odpowiedz, najlepiej na piśmie, na następujące pytania : 1. Czym jest dla Ciebie sukces? Co musiałbyś w życiu osiągnąć, żebyś mógł nazwać siebie „człowiekiem sukcesu”? 2. Czy każdy może być człowiekiem sukcesu? 3. Kto dla Ciebie jest człowiekiem sukcesu? Podaj konkretne przykłady i wyjaśnij, dlaczego tak sadzisz. Nie ograniczaj się jedynie do powszechnie znanych ludzi. Spróbuj znaleźć kogoś ze swego najbliższego otoczenia. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

44 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Sukces – działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości, w kierunku spełnienia własnych marzeń i pragnień, z zachowaniem równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami życia. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

45 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Aby dobrze zrozumieć definicję, trzeba ją dokładnie przeczytać. Przyjrzyjmy się bliżej podkreślonym wyrażeniom, a wtedy jej sens dotrze do Ciebie z całą siłą i ugruntuje rozumienie sukcesu, które będzie Ci służyć. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

46 Działanie, czyli proces
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Aby dobrze zrozumieć definicję, trzeba ją dokładnie przeczytać. Przyjrzyjmy się bliżej podkreślonym wyrażeniom, a wtedy jej sens dotrze do Ciebie z całą siłą i ugruntuje rozumienie sukcesu, które będzie Ci służyć. Działanie, czyli proces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

47 Działanie, czyli proces
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Aby dobrze zrozumieć definicję, trzeba ją dokładnie przeczytać. Przyjrzyjmy się bliżej podkreślonym wyrażeniom, a wtedy jej sens dotrze do Ciebie z całą siłą i ugruntuje rozumienie sukcesu, które będzie Ci służyć. Działanie, czyli proces To nie jest tylko osiąganie poszczególnych celów, zdobywanie rzeczy, ocen czy stanowisk, ale droga do nich. Jeżeli wiesz, czego pragniesz i co chcesz osiągnąć i jeśli robisz coś w tym kierunku, to już jesteś człowiekiem sukcesu. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

48 Krótko mówiąc – to droga jest sukcesem, to, że wiesz,
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Aby dobrze zrozumieć definicję, trzeba ją dokładnie przeczytać. Przyjrzyjmy się bliżej podkreślonym wyrażeniom, a wtedy jej sens dotrze do Ciebie z całą siłą i ugruntuje rozumienie sukcesu, które będzie Ci służyć. Działanie, czyli proces To nie jest tylko osiąganie poszczególnych celów, zdobywanie rzeczy, ocen czy stanowisk, ale droga do nich. Jeżeli wiesz, czego pragniesz i co chcesz osiągnąć i jeśli robisz coś w tym kierunku, to już jesteś człowiekiem sukcesu. Krótko mówiąc – to droga jest sukcesem, to, że wiesz, dokąd idziesz i znasz sposób „podróżowania”. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

49 Działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

50 Działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości Chodzi o to, by angażować się w konkretne przedsięwzięcia i dawać z siebie wszystko, co w danej sytuacji można dać. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

51 Działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości Chodzi o to, by angażować się w konkretne przedsięwzięcia i dawać z siebie wszystko, co w danej sytuacji można dać. Tylko Ty wiesz, czy wkładasz w określone zajęcia tyle wysiłku, ile możesz i czy starasz się wykonać przyjmowane zadania najlepiej jak potrafisz. Ty poniesiesz również konsekwencje swoich mniejszych lub większych wysiłków. Prawdziwy sukces jest nieodłącznie związany z wymaganiami w stosunku do siebie i – obojętnie, czy dotyczy sportu, zawodu, czy życia rodzinnego – wymaga zaangażowania i pracy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

52 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

53 Spełnienie marzeń i pragnień
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Spełnienie marzeń i pragnień Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

54 Spełnienie marzeń i pragnień
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Spełnienie marzeń i pragnień Rady starszych, życzliwych osób są bezcenne, jednakże zdarza się, iż rodzice i nauczyciele przypisują własne pragnienia swoim podopiecznym i w najlepszej wierze nakłaniają do robienia pewnych rzeczy. Pamiętaj o tym, kiedy będziesz podejmował różne decyzje. Tylko Ty wiesz, czego pragniesz. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

55 Oto, co tak naprawdę składa się na pełny życiowy sukces
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Oto, co tak naprawdę składa się na pełny życiowy sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

56 Oto, co tak naprawdę składa się na pełny życiowy sukces
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Oto, co tak naprawdę składa się na pełny życiowy sukces S – jak spokój sumienia U – jak udane życie emocjonalne K – kariera zawodowa C – cele większe niż my sami E – energia S – styl Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

57 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Dlaczego spokój sumienia ?
Szczęście i sukces możliwe są tylko wtedy, gdy postępuje się w zgodzie z własnym sumieniem. Wszelkie działania wbrew sumieniu kończą się porażką. Nawet gdy nie wchodzi się w kolizję z prawem, wcześniej czy później nieuczciwe zachowania zniszczą człowieka. Nikt, kto rozsądny, nie uzna za ludzi sukcesu tych, którzy do istotnych dla nich zdobyczy dochodzili w sposób nieetyczny, niszcząc czy krzywdząc innych. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

58 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Dlaczego udane życie emocjonalne ?
Do spełnionego życia potrzebni są bliscy ludzie i emocje z nimi związane : miłość, przyjaźń oraz poczucie przynależności do określonej grupy. Warto o tym pamiętać i nie rzucać się w wir działania w pojedynkę, zapominając o bliskich ludziach. Nierzadko zdobywając kolejne szczeble kariery zawodowej czy zarabiając pieniądze zapominamy o najbliższych. Kiedy jesteśmy już u celu, okazuje się, że straciliśmy coś znacznie istotniejszego – miłość, przyjaźń i zaufanie. Bez tego sukces jest niemożliwy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

59 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Dlaczego kariera ?
Tutaj powiemy sobie tylko, że słowo „kariera” zakłada ciągły rozwój i wzrost. Żebyś mógł mówić, że robisz karierę, powinieneś zdobywać coraz silniejszą pozycję w pracy, mieć coraz wyższe stanowisko lub coraz szersze kompetencje czy też coraz trudniejsze zadania do wykonania. Coraz wyższa płaca jest również elementem wyznaczającym rozwój. Trzeba zatem myśleć o swoim życiu zawodowym i pracy jak o drodze, a nie jak o celu. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

60 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Dlaczego cele ?
Wyznaczanie celów potrzebne jest po to, by wiedzieć, dokąd zmierzamy, móc kontrolować tę drogę i cieszyć się świadomością osiąganych celów. Oprócz prywatnych celów potrzebne są i te wielkie, uniwersalne, wykraczające poza horyzont życia człowieka. Czasami warto zaczynać coś z wiarą, że skończą to inni. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

61 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Dlaczego energia ?
Bez zdrowia i sprawności trudniej cieszyć się sukcesem. Dlatego warto rozsądnie eksploatować fizyczne możliwości i dbać o ich regenerację. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

62 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Dlaczego styl ?
Styl to oprawa sukcesu, przypominająca nam, że każdy ma prawo do indywidualnego doboru rzeczy potrzebnych mu do szczęścia. Nie wszyscy potrzebują tych samych gadżetów i wcale nie trzeba ścigać się z innymi, aby czuć się szczęśliwym. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

63 Cele – drogowskazy sukcesu
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Cele – drogowskazy sukcesu Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

64 Cele – drogowskazy sukcesu
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Cele – drogowskazy sukcesu Otóż jeżeli wiesz, dokąd dążysz i co masz zrobić, żeby to osiągnąć, działanie staje się łatwiejsze i bardziej skuteczne. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

65 Cele – drogowskazy sukcesu
JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Cele – drogowskazy sukcesu Otóż jeżeli wiesz, dokąd dążysz i co masz zrobić, żeby to osiągnąć, działanie staje się łatwiejsze i bardziej skuteczne. Wiedząc już, o jakie obszary życia trzeba zadbać, możesz teraz zrobić to, co zwykle robią ludzie sukcesu : stworzyć wizję swojego życia. Kiedy buduje się dom, jego plan powstaje najpierw w wyobraźni właściciela lub architekta, potem jest przeniesiony na papier, a dopiero na tej podstawie powstaje poprzez realizację kolejnych etapów budowy. Podobnie jest z wizją życia. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

66 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Wizja życia to ubrane w słowa pragnienie tego, gdzie chciałbyś być, co chciałbyś robić i mieć, jak chciałbyś żyć i jakimi wartościami się kierować. Jakie marzenie zawsze chciałeś spełnić ? Jaki cel chciałbyś osiągnąć, odkąd tylko pamiętasz ? Czy miałeś jakiś pomysł, który Twoim zdaniem mógłby zmienić świat ? Jak wyobrażasz sobie swoje życie rodzinne ? Gdzie chciałbyś mieszkać, w jakim otoczeniu ? Jakie sprzęty są Ci niezbędne, abyś mógł w pełni cieszyć się życiem ? Co chciałbyś zrobić dla innych, dla świata ? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

67 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Oto kolejne pytania, na które musisz znać odpowiedź : Czy będziesz kontynuował naukę po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej ? A może chcesz pracować we własnej firmie ? Czy będziesz w jakiś sposób oszczędzał, gromadził kapitał ? Może potrzebujesz specjalistycznej wiedzy ? Czy nie warto ujrzeć siebie za jakiś czas na określonym szkoleniu? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

68 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Bez posiadania emocjonalnej wizji nie można budować racjonalnych celów, a bez nich nie możesz wykonywać kolejnych zadań zbliżających Cię do realizacji Twojego marzenia. Sporządzenie konkretnej strategii działania znacznie Ci wszystko ułatwi. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

69 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Bez posiadania emocjonalnej wizji nie można budować racjonalnych celów, a bez nich nie możesz wykonywać kolejnych zadań zbliżających Cię do realizacji Twojego marzenia. Sporządzenie konkretnej strategii działania znacznie Ci wszystko ułatwi. Ludzie posiadający wizję własnego życia osiągają w nim zdecydowanie więcej. Cele powstałe na skutek wizji motywują ich do działania i pozwalają sprawdzić, jak postępuje realizacja wizji. Krok po kroku dążą do spełnienia swojego marzenia. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

70 JAK ODNIEŚĆ SUKCES ? Co zrobić, jeśli wciąż nie jesteś pewien swojej przyszłości? Przede wszystkim więcej udzielać się w życiu. Niewykluczone, ze trzeba wyłączyć komputer lub telewizor. Nadmierne korzystanie z tych urządzeń może ograniczyć wizję, niszczyć wyobraźnię, osłabiać własne marzenia, ukierunkowując je w stronę autorów programów. Jeśli siedzisz przed komputerem lub stoisz z boku życia, nie masz szansy zorientować się, co lubisz robić. Lubisz komputer ? Świetnie, jednak komputer to narzędzie! Trzeba je wykorzystywać w jakimś upatrzonym celu. Znowu potrzebujesz wizji. Spróbuj zacząć od opisania swojego wymarzonego dnia. Napisz jak widzisz siebie w wieku prawie czterdziestu lat. Włóż w to serce! Może pomoże. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

71 JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

72 JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? Niektórzy ludzie wiedzą co chcą robić w przyszłości już od dzieciństwa. Pozostała część nie ma już tego szczęścia. Jaki zawód wybrać? Jaki będzie najodpowiedniejszy właśnie dla mnie? Poniższy tekst zawiera wskazówki i rady co należy zrobić, aby odpowiedzieć na te trudne pytania. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

73 JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? 1. Pomyśl o tym co jest dla Ciebie najważniejsze.
Czy chcesz pracować z innymi ludźmi? Czy chciałbyś mieć pracę, która pozwoli Ci wykazać się kreatywnością? Stwórz listę wszystkich cech, które oczekujesz po idealnej pracy. Dobrze jeśli chcesz, aby Twoja przyszła praca była wysoko wynagradzana, jednak nie jest to najważniejsze przy wyborze ścieżki kariery. W niemal każdym zawodzie można osiągnąć wysokie wynagrodzenie. Posiadanie wysokiego stopnia naukowego wcale nie gwarantuje wysokich zarobków. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

74 JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? 2. Znajdź wszystkie informacje dotyczące zawodów
Po zrobieniu listy, przejrzyj książki oraz strony internetowe zawierające informacje na temat różnych zawodów. Poszukaj takich zawodów, które posiadają wypisane przez Ciebie cechy. Sprawdź dokładnie jakiej edukacji wymaga dany zawód, co należy do obowiązków osób, które go wykonują, za co są odpowiedzialni i jakie są możliwości rozwoju w tym zakresie. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

75 JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? 3. Testy preferencji zawodowych
Kolejnym dobrym pomysłem na sprawdzenie jaki zawód do nas pasuje, jest przeprowadzenie testu preferencji zawodowych. Najlepiej jest zrobić ich kilka, aby zmniejszyć ryzyko błędu. Niektóre testy sprawdzają tylko naszą osobowość, inne natomiast osobowość oraz umiejętności. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

76 JAK WYBRAĆ ZAWÓD ? 4. Sprawdź jak wygląda w rzeczywistości praca w wybranym przez Ciebie zawodzie Po zaznajomieniu się z zawodami oraz wykonaniu kilku różnych testów wybierz z listy pięć zawodów, które najbardziej Ci się podobają oraz jednocześnie pasują do Ciebie. Znajdź osoby, które wykonują taki zawód i spytaj czy istnieje możliwość towarzyszenia im podczas pracy przez dzień lub dwa. Dzięki temu będziesz mieć okazję sprawdzenia jaka jest w rzeczywistości ta praca i czy naprawdę Ci się podoba. Jest to najważniejsza część wyboru zawodu, ponieważ wiele osób przechodzi całe studia tylko po to, aby odkryć zaraz po rozpoczęciu pracy, że to co robią kompletnie im się nie podoba. Nauka zawodu a praca w nim, to dwie różne rzeczy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

77 ABC RYNKU PRACY Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

78 CECHY I SPECYFIKA RYNKU PRACY
ABC RYNKU PRACY CECHY I SPECYFIKA RYNKU PRACY Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

79 CECHY I SPECYFIKA RYNKU PRACY:
ABC RYNKU PRACY CECHY I SPECYFIKA RYNKU PRACY: Na początku kilka niezbędnych pojęć, które ułatwią Ci zapoznanie się z problematyką rynku pracy. Zacznijmy od podstawowych: Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

80 ABC RYNKU PRACY Rynek pracy
Jest to "MIEJSCE", w którym odbywa się proces kupna oraz sprzedaży pracy (można porównać go do placu handlowego w twojej miejscowości i tego, co tam się dzieje). Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

81 ABC RYNKU PRACY Rynek pracy
Jest to "MIEJSCE", w którym odbywa się proces kupna oraz sprzedaży pracy (można porównać go do placu handlowego w twojej miejscowości i tego, co tam się dzieje). Kupującym są firmy - pracodawcy, którzy mają określone potrzeby (chcą zatrudnić pracownika). Pracodawcy kształtują popyt na pracę. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

82 ABC RYNKU PRACY Rynek pracy
Jest to "MIEJSCE", w którym odbywa się proces kupna oraz sprzedaży pracy (można porównać go do placu handlowego w twojej miejscowości i tego, co tam się dzieje). Kupującym są firmy - pracodawcy, którzy mają określone potrzeby (chcą zatrudnić pracownika). Pracodawcy kształtują popyt na pracę. Sprzedającym są osoby poszukujące pracy. To one reprezentują podaż na rynku pracy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

83 ABC RYNKU PRACY Rynek pracy
Jest to "MIEJSCE", w którym odbywa się proces kupna oraz sprzedaży pracy (można porównać go do placu handlowego w twojej miejscowości i tego, co tam się dzieje). Kupującym są firmy - pracodawcy, którzy mają określone potrzeby (chcą zatrudnić pracownika). Pracodawcy kształtują popyt na pracę. Sprzedającym są osoby poszukujące pracy. To one reprezentują podaż na rynku pracy. Towarem są wykształcenie, kwalifikacje, umiejętności, dyspozycyjność, siła fizyczna. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

84 ABC RYNKU PRACY Na rynku pracy panuje silna konkurencja wśród osób starających się o pracę, a na określone miejsca pracy, oferowane przez pracodawców jest wielu chętnych spełniających ich oczekiwania, nastaw się więc na rywalizację. Rynek pracy w Polsce ma swoje specyficzne cechy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

85 Dobrze, abyś o nich wiedział :
ABC RYNKU PRACY Na rynku pracy panuje silna konkurencja wśród osób starających się o pracę, a na określone miejsca pracy, oferowane przez pracodawców jest wielu chętnych spełniających ich oczekiwania, nastaw się więc na rywalizację. Rynek pracy w Polsce ma swoje specyficzne cechy. Dobrze, abyś o nich wiedział : Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

86 ABC RYNKU PRACY Z czasem niektóre zawody znikają z rynku pracy. Jednocześnie pojawia się zapotrzebowanie ze strony pracodawców na pracowników w innych, nowych zawodach. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

87 ABC RYNKU PRACY Z czasem niektóre zawody znikają z rynku pracy. Jednocześnie pojawia się zapotrzebowanie ze strony pracodawców na pracowników w innych, nowych zawodach. W Polsce najwięcej nowych zawodów powstaje w sferze usług. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

88 ABC RYNKU PRACY Z czasem niektóre zawody znikają z rynku pracy. Jednocześnie pojawia się zapotrzebowanie ze strony pracodawców na pracowników w innych, nowych zawodach. W Polsce najwięcej nowych zawodów powstaje w sferze usług. Na niektórych lokalnych rynkach pracy brakuje pracowników w określonych zawodach, na innych rynkach notowany jest ich nadmiar. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

89 ABC RYNKU PRACY Z czasem niektóre zawody znikają z rynku pracy. Jednocześnie pojawia się zapotrzebowanie ze strony pracodawców na pracowników w innych, nowych zawodach. W Polsce najwięcej nowych zawodów powstaje w sferze usług. Na niektórych lokalnych rynkach pracy brakuje pracowników w określonych zawodach, na innych rynkach notowany jest ich nadmiar. Systematycznie rośnie zapotrzebowanie na pracowników, którzy mają coraz wyższe kwalifikacje i umiejętności. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

90 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

91 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają się nowe specjalizacje. Są wśród nich takie, na które na rynku pracy popyt jest bardzo duży i takie, na które praktycznie zanika. W przyszłości pojawią się z pewnością nowe profesje, których nazw nie potrafimy przytoczyć. Są to jedynie przewidywania. Z pewnością osoby pracujące muszą liczyć się w przyszłości z koniecznością zmiany zawodu nawet kilka razy w swoim życiu. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

92 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Zawody przyszłości pojawią się w pewnych określonych branżach Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

93 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Zawody przyszłości pojawią się w pewnych określonych branżach ochronie zdrowia i opiece społecznej - jest to związane z rozwojem metod leczenia, kształtowaniem postaw związanych z prowadzeniem zdrowego trybu życia i opieką nad starzejącym się społeczeństwem oraz ze wzrostem zapotrzebowania na specjalistów z zakresu psychoterapii, w związku z pojawiającymi się problemami cywilizacyjnymi Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

94 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI ochronie środowiska - wiąże się z rozwojem usług na rzecz środowiska, takich jak: edukacja, promocja, współpraca międzynarodowa, czy też produkcja w tej branży Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

95 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI ochronie środowiska - wiąże się z rozwojem usług na rzecz środowiska, takich jak: edukacja, promocja, współpraca międzynarodowa, czy też produkcja w tej branży branży informatycznej - wiąże się to ze stałym rozwojem technologii informacyjnych, zwłaszcza w dziedzinie informatyki, telekomunikacji Internetu Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

96 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI ochronie środowiska - wiąże się z rozwojem usług na rzecz środowiska, takich jak: edukacja, promocja, współpraca międzynarodowa, czy też produkcja w tej branży branży informatycznej - wiąże się to ze stałym rozwojem technologii informacyjnych, zwłaszcza w dziedzinie informatyki, telekomunikacji Internetu edukacji - związane jest to z potrzebą dokształcania się; obserwować można zapotrzebowanie na trenerów różnych szkoleń, doradców oraz wzrost w kształceniu z wykorzystaniem rozwijających się technologii informatyczno- komunikacyjnych (e-learning) oraz Internetu (webeducation) Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

97 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI biotechnologii - to niezwykle ważny obszar, w którym produkcja znacznie wzrośnie, rozwój tego obszaru stanowi strategiczny cel Unii Europejskiej Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

98 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI biotechnologii - to niezwykle ważny obszar, w którym produkcja znacznie wzrośnie, rozwój tego obszaru stanowi strategiczny cel Unii Europejskiej nowoczesnych operacji finansowych - wiąże się to bezpośrednio z rozwojem sektora usług finansowych (m.in. w zakresie ubezpieczeń, bankowości) oraz rozwojem technologii informatycznych Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

99 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI biotechnologii - to niezwykle ważny obszar, w którym produkcja znacznie wzrośnie, rozwój tego obszaru stanowi strategiczny cel Unii Europejskiej nowoczesnych operacji finansowych - wiąże się to bezpośrednio z rozwojem sektora usług finansowych (m.in. w zakresie ubezpieczeń, bankowości) oraz rozwojem technologii informatycznych rozrywki - wiąże się to ogólnie z potrzebą wypoczynku, zagospodarowania czasu wolnego, a więc z rozwojem informacji (środki masowego przekazu), kultury oraz przemysłu rozrywkowego Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

100 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI usługi - w związku z rozwojem tego sektora potrzebni będą ludzie zajmujący się telepracą, ochroną budynków i mienia, danych komputerowych, zarządzaniem budynkami, pośrednictwem i doradztwem. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

101 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Szacuje się, że dużym powodzeniem cieszyć się będą miedzy innymi następujące zawody : Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

102 ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Szacuje się, że dużym powodzeniem cieszyć się będą miedzy innymi następujące zawody : administratorzy sieci, agenci ubezpieczeniowi, administratorzy baz danych, specjaliści ds. projektowych i badawczo-rozwojowych, agenci pośrednictwa handlowego, architekci, inżynierowie różnych specjalności, biotechnolodzy, fizjoterapeuci, genetycy, graficy komputerowi, gońcy, opiekunki, pielęgniarki i położne, pracownicy ds. finansowych i handlowych, pracownicy usług domowych i gastronomicznych, pracownicy ochrony, programiści, robotnicy budowlani, nauczyciele, szkoleniowcy, trenerzy, pracownicy socjalni, psychologowie, psychoterapeuci, doradcy zawodowi, doradcy finansowi, inwestycyjni, innowatorzy, negocjatorzy, analitycy finansowi, specjaliści ds. biznesu, bankowości, sprzedawcy, technicy, webmasterzy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

103 Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Przykłady zawodów przyszłości Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

104 Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Przykłady zawodów przyszłości specjaliści finansowi - doradcy podatkowi, inwestycyjni, funduszów emerytalnych, analitycy finansowi tworzenie i organizacja systemów komputerowych negocjatorzy pracownicy związani z opieką nad ludźmi starszymi zarządcy ( budynków mieszkalnych, biurowych i innych obiektów) sprzedawcy - specjaliści zawody związane z ochroną budynków, mienia, danych komputerowych menadżerowie asystenci szefów hotelarze zawody związane z informatyką (np. administratorzy sieci, graficy) zawody związane z mediami (np. kamerzyści, dźwiękowcy, dziennikarze) Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

105 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

106 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Jak wynika z raportu „Rynek pracy w Polsce – potencjał rekrutacyjny polskiego Internetu” przygotowanego przez internetową platformę kariery GazetaPraca.pl, województwo wielkopolskie zajmuje czwartą pozycję biorąc pod uwagę liczbę ofert pracy zamieszczanych w Internecie Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

107 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Jak wynika z raportu „Rynek pracy w Polsce – potencjał rekrutacyjny polskiego Internetu” przygotowanego przez internetową platformę kariery GazetaPraca.pl, województwo wielkopolskie zajmuje czwartą pozycję biorąc pod uwagę liczbę ofert pracy zamieszczanych w Internecie Sprzedaż, produkcja, logistyka i transport to branże, w których zapotrzebowanie na pracowników w Wielkopolsce jest największe Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

108 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Najczęściej poszukiwani są specjaliści bez wymaganego wyższego wykształcenia (43% ogłoszeń), są to oferty kierowane przede wszystkim do handlowców. Drugą w kolejności grupą są specjaliści z wyższym wykształceniem (25%), informatycy, inżynierowie, doradcy kredytowi, nauczyciele, lekarze, księgowi. Niewiele mniejsze zapotrzebowanie jest na pracowników fizycznych (20%), poszukiwani są pracownicy zakładów produkcyjnych i usługowych, barmani, magazynierzy, a także mimo poprawiającej się sytuacji w branży budowlanej, nadal wiele ofert pracy skierowanych jest właśnie do budowlańców. Czwartą pod względem liczebności grupę zawodową stanowi niższa kadra kierownicza (11%). Natomiast najmniej liczną grupą jest wyższa kadra zarządzająca (2%), co wynika z innych preferowanych metod rekrutacji. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

109 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Zapotrzebowanie na pracowników za granicą W 2006 roku w ramach sieci EURES pracę za granicą podjęło łącznie 5 340 osób w 18 krajach świata (głównie w krajach Unii Europejskiej). Najwięcej pracowników znalazło zatrudnienie u pracodawców w: Holandii 2 784 osoby, z czego najwięcej ogrodników, robotników przy pracach prostych i w rolnictwie oraz marynarzy, Wielkiej Brytanii 1 047 osób, z czego najwięcej stolarzy, robotników w rolnictwie oraz spawaczy. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

110 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Najliczniej pracodawcy zagraniczni zatrudnili Polaków w zawodach: ogrodnik – 1 865 osób, robotnik w rolnictwie – 418 osób, kelner – 346 osób, stolarz – 295 osób, robotnik przy pracach prostych – 265 osób, rolnik produkcji roślinnej 232 osoby, spawacz 192 osoby, pakowacz 179 osób. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

111 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Subregion pilski W latach na rynek pracy wejdzie absolwentów, którzy ukończą edukację na poziomie zawodowym i średnim. Najwięcej uczniów wykształci się w zawodach: technicy ekonomiści i technicy agrobiznesu osoby (10,5% ogółu absolwentów szkół zawodowych i średnich), technicy rolnicy, leśnicy osób (7,5% ogółu), technicy informatycy osób (7,1% ogółu), technicy mechanicy osób (6,4% ogółu), agenci do spraw sprzedaży (handlowcy) 987 osób (6,1% ogółu), dietetycy i żywieniowcy 819 osób (5,1% ogółu), organizatorzy turystyki 777 osób (4,8% ogółu), technicy budownictwa, ochrony środowiska 711 osób (4,4% ogółu), kucharze 658 osób (4,1% ogółu), mechanicy pojazdów samochodowych 575 osób (3,6% ogółu). Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

112 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Niewielu uczniów – w subregionie mniej niż 10 osób – kształci się w zawodach: fotograf, operator urządzeń do rejestracji obrazu i dźwięku, introligator, formierz odlewniczy, betoniarz, drukarz sitodrukowy, dekarz, posadzkarz, cieśla, stolarz budowlany, robotnik obróbki kamienia i monter elektronik. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

113 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
W subregionie pilskim w latach planowane jest wykształcenie na poziomie wyższym w Wyższej Szkole Biznesu oraz Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej na 6 kierunkach 2 359 absolwentów, w tym z zakresu: ekonomii – 816 osób, mechaniki i budowy maszyn – 352 osoby, elektrotechniki – 329 osób, politologii – 314 osób, pielęgniarstwa – 293 osoby, filologii angielskiej – 255 osób. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

114 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Według ofert pracy jakie wpłynęły do urzędów pracy w pierwszych trzech kwartałach 2007r. najczęściej poszukiwano pracowników w zawodach: gospodarze budynków, sprzedawcy i demonstratorzy, technicy prac biurowych, robotnicy przy pracach prostych w przemyśle, pracownicy administracyjni, robotnicy pomocniczy w budownictwie, magazynierzy, pomoce i sprzątaczki biurowe, hotelowe, kierowcy samochodów. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

115 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
W lokalnej prasie najczęściej powtarzające się oferty dotyczyły: kierowców oraz kierowców międzynarodowych, pracowników budowlanych, kasjerów-sprzedawców, magazynierów, mechaników, specjalistów ds. sprzedaży, murarzy, przedstawicieli handlowych, stolarzy, fryzjerów, pracowników fizycznych, krawcowe, lakierników, tokarzy, malarzy, ślusarzy, opiekunki do dziecka, pracowników myjni samochodowej, spawaczy, posadzkarzy, pracowników gastronomii (pomoc kuchenna), kucharzy, szwaczki, pracowników administracyjno-biurowych. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

116 ZAPOTRZEBOWANIE NA KADRY
Z uwagi na zaplanowane inwestycje, prognozowane jest również zapotrzebowanie na pracowników w poszczególnych zawodach: kierowcy, operatorzy maszyn budowlanych, monterzy urządzeń i instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych, automatycy, robotnicy budowlani, robotnicy budowlani robót wykończeniowych, pracownicy administracyjni, specjaliści administracji publicznej, robotnicy budowy dróg, sprzedawcy, murarze, nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, nauczyciele szkół podstawowych i przedszkoli oraz malarze budowlani. Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

117 VADEMECUM GIMNAZJALISTY
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

118 Małgorzata Gogolewska, Rozalia Bachorska Doradcy Zawodowi
VADEMECUM GIMNAZJALISTY Opracowały: Małgorzata Gogolewska, Rozalia Bachorska Doradcy Zawodowi Powiatowego Urzędu Pracy w Wągrowcu Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

119 Dziękujemy za uwagę!! Opracowały:
VADEMECUM GIMNAZJALISTY Opracowały: Małgorzata Gogolewska, Rozalia Bachorska Doradcy Zawodowi Powiatowego Urzędu Pracy w Wągrowcu Dziękujemy za uwagę!! Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

120 ZapraszamY na dyżury! VADEMECUM GIMNAZJALISTY
W każdą środę w godzinach od 1500 do 1700 w Powiatowym Urzędzie Pracy w Wągrowcu przy ul. Kolejowej 22 telefonicznie gadu-gadu skype: karierofon strona internetowa: Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


Pobierz ppt "Planowania Kariery Zawodowej dla Młodzieży Gimnazjalnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google