Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM"— Zapis prezentacji:

1 MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM Piotr Chmiel Wałbrzych, czerwiec 2013 r.

2 zł Problem wyboru zadania do realizacji: ?
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Problem wyboru zadania do realizacji: ?

3 FUNDUSZE UNIJNE. Fundusz przedakcesyjny:
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ FUNDUSZE UNIJNE. Fundusz przedakcesyjny: Program Pomocy Polsce i Węgrom w Restrukturyzacji Gospodarki (PHARE)1990 – 2003 r. Fundusze akcesyjne: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004 – 2006 r., Regionalny Program Operacyjny (RPO) – 2013 r., Program Operacyjny – Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) 2007 – 2013 r., nowy program Wspólne Ramy Strategiczne (WRS) 2014 – 2020 r.

4 1) Analiza stanu technicznego dróg Pomiar ruchu samochodowego
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Elementy wpływające na podjęcie racjonalnej decyzji przy wyborze zadania inwestycyjnego w zakresie infrastruktury drogowej: 1) Analiza stanu technicznego dróg Pomiar ruchu samochodowego Wykonanie modelu sieci drogowej Analiza ekonomiczna

5 Ad.1) Analiza stanu technicznego dróg
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Ad.1) Analiza stanu technicznego dróg SOSN – System oceny stanu nawierzchni: szorstkość równość podłużna równość poprzeczna stan spękań koleiny

6 Ad.2) Pomiar ruchu samochodowego
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Ad.2) Pomiar ruchu samochodowego GPR – Generalny pomiar ruchu rower motocykl samochód osobowy samochód dostawczy samochód ciężarowy bez przyczepy samochód ciężarowy z przyczepą autobus ciągnik rolniczy

7 Ad.3) Wykonanie modelu sieci drogowej
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Ad.3) Wykonanie modelu sieci drogowej WARIANT WO WARIANT WI A A 2 200 B 2 200 B 1 400 C 1 300 1 000 C 1 300 1 500 1 500 1 000 2 000 1 000 2 000 2 200 1 200 1 900 E E F 1 200 D F 300 D 800 800 MACIERZ PODRÓŻY MACIERZ PODRÓŻY Rejon A B C D E F - 2 200 1 400 300 700 1 500 1 300 2 000 600 200 2 400 1 000 …. Rejon A B C D E F - 2 200 1 400 300 700 1 500 1 300 2 000 600 200 2 400 1 000 ….

8 Ad.4) Analiza ekonomiczna
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Ad.4) Analiza ekonomiczna Rachunek ekonomiczny Nakłady drogowo-mostowe: Koszty inwestycji lub modernizacji Koszty remontów okresowych Koszty remontów cząstkowych Koszty utrzymania bieżącego Koszty inne (wykup gruntów, dokumentacja) Koszty oszczędności użytkowników drogi (korzyści): Koszty eksploatacji pojazdów - WO, WI, WO – WI = Korzyści Koszty czasu w przewozach pasażerskich - WO, WI, WO – WI = Korzyści Koszty czasu w przewozach towarowych - WO, WI, WO – WI = Korzyści Koszty wypadków drogowych - WO, WI, WO – WI = Korzyści Koszty emisji spalin - WO, WI, WO – WI = Korzyści

9 Wariant WO – czas przejazdu (od pkt. A do B) 20 min.
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Przykład obliczenia korzyści dla kosztów czasu w przewozach pasażerskich. WARIANT WO WARIANT WI Obwodnica A A 8 min. B B 20 min. Wariant WO – czas przejazdu (od pkt. A do B) 20 min. Wariant WI – czas przejazdu (od pkt. A do B) 8 min. Oszczędność czasu (WO – WI) min. Wartość korzyści (zł) = 12 min. x k. j. czasu

10 MIERNIKI EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIERNIKI EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ 1) EIRR – ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu (%) EIRR > 5,5 % 2) NPV – wartość bieżąca netto (zł) NPV (5,5%) > 0 3) B/C – korzyści / koszty (-) B/C (5,5%) > 1 Zadanie jest uzasadnione ekonomicznie jeżeli mierniki efektywności ekonomicznej uzyskują powyższe wartości.

11 Podstawa podjęcia racjonalnej decyzji inwestycyjnej:
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Podstawa podjęcia racjonalnej decyzji inwestycyjnej: EIRR EIRR EIRR

12 zł Wspólne Ramy Strategiczne (WRS) na lata 2014 – 2020 ? ?
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Wspólne Ramy Strategiczne (WRS) na lata 2014 – 2020 ? ?

13 Dziękuję za uwagę. piotr.chmiel@irt.wroc.pl
FUNDUSZE EUROPEJSKIE 2014 – JAKO NARZĘDZIE ROZWOJU INFRASTRUKTURY DROGOWEJ Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "MODEL ZARZĄDZANIA DROGAMI NA POZIOMIE LOKALNYM"

Podobne prezentacje


Reklamy Google