Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA"— Zapis prezentacji:

1 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Miejsce i wymiar czasowy wykorzystania sieci internetowej przez uczniów przygotował Piotr Urbaniak

2

3

4

5

6

7

8

9 Badani uczniów w 2011 roku.

10 Czy masz dostęp do sieci ?

11 Od jak dawna korzystasz z sieci Internetowej?

12 Jak często korzystasz z Internetu?

13 Gdzie korzystasz najczęściej z Internetu?

14 Ile czasu spędzasz w Internecie?

15 PODSUMOWANIE Prawie wszyscy uczniowie mają dostęp do sieci internetowej. Niemalże wszyscy wykorzystują sieć internetową w domu codziennie lub prawie codziennie, spędzając w niej od 1 do 3 godzin dziennie. Fenomenem Internetu jest to, że potrafi przywiązywać ludzi na długie godziny, dni a nawet i lata. Z sieci internetowej powinno korzystać się pod względem czasu bardzo ostrożnie.

16 Zbyt długie przebywanie w nim może doprowadzać do uzależnienia, co może za sobą pociągnąć dla młodych ludzi problemy w życiu rodzinnym jak i w szkole. Młodzież i dzieci wykorzystują Internet powyżej jednej godziny w gospodarstwie domowym codziennie lub prawie codziennie.

17 Zakres wykorzystania Internetu

18 W jakim celu najczęściej wykorzystujesz Internet?

19 Z jakich usług internetowych korzystasz?

20 PODSUMOWANIE Sieć internetowa jest jednym z najbardziej rozwiniętym i wszechstronnym środkiem masowego przekazu. Młodzi ludzie najchętniej korzystają z wielu możliwości i zasobów Internetu w celach informacyjnych, rozrywkowych i komunikacyjnych.

21 Wśród najczęściej wymienianych sposobów wykorzystania Internetu znalazły się strony www komunikatory internetowe oraz poczta elektroniczna . Uczniowie wykorzystują również sieć internetową do wyszukiwania informacji, ściągania i słuchania muzyki.

22 Wiedza uczniów na temat zagrożeń znajdujących się w Internecie.

23 Czy słyszałeś(aś) o zagrożeniach związanych z poznawaniem ludzi za pośrednictwem Internetu?

24 Gdzie słyszałeś(aś) lub czytałeś o zagrożeniach związanych z poznawaniem obcych ludzi przez Internet?

25 Czy słyszałeś(aś) o niebezpieczeństwach w sieci internetowej związanych z podawaniem adresu, nr telefonu, umawiania się z obcymi itp.?

26 Czy uważasz, że podawanie nieznajomym w Internecie swoich prywatnych danych osobowych (adresu zamieszkania, nr. telefonu, itp.) może być niebezpieczne?

27 Czy uważasz, że spotkanie z osobami poznanymi w Internecie może być niebezpieczne?

28 Czy w Twojej szkole informują o niebezpieczeństwach płynących z korzystania w Internetu?

29 PODSUMOWANIE Uczniowie są świadomi zagrożeń występujących w Internecie
PODSUMOWANIE Uczniowie są świadomi zagrożeń występujących w Internecie. Słyszeli o zagrożeniach związanych z poznawaniem obcych ludzi w Internecie i uważają, że umawianie się z takimi osobami w rzeczywistości może być niebezpieczne. Słyszeli również o niebezpieczeństwie w Internecie związanym z podawaniem swoich prywatnych danych osobowych oraz twierdzą, że nie podaliby tych danych obcym ludziom w sieci internetowej.

30 Słyszeli również o niebezpieczeństwie w Internecie związanym z podawaniem swoich prywatnych danych osobowych oraz twierdzą, że nie podaliby tych danych obcym ludziom w sieci internetowej.

31 Zachowania ryzykowne uczniów w Internecie

32 Jakie swoje prywatne dane jesteś skłonny udostępnić w Internecie?

33 Czy zdarzyło Ci się wysłać poznanej osobie w Internecie?

34 Czy w ciągu ostatniego roku obcy poznany w sieci internetowej chciał się z tobą umówić poza Internetem?

35 Czy obca osoba poznana w Internecie, chciała się z tobą umówić na spotkanie?

36 Czy doszło do spotkania?

37 Z jakimi nieodpowiednimi treściami miałeś kontakt w Internecie
Z jakimi nieodpowiednimi treściami miałeś kontakt w Internecie? dotyczącymi:

38 PODSUMOWANIE Sposób, w jaki uczniowie natrafiają na nieodpowiednie treści we wszystkich kategoriach, jest przypadkowy.

39 Czy rodzice interesują się tym co robisz w Internecie?

40 PODSUMOWANIE Bardzo mało uczniów deklaruje, że rodzice na bieżąco interesują się tym co młodzi ludzie robią w Internecie, a co czwarty uczeń uważa że rodzice w ogóle nie interesują się surfowaniem w Internecie. Nieco ponad połowa uważa, że rodzice czasami interesują się tym co robi młodzież w sieci internetowej.

41 Znajomość kampanii i organizacji zajmujących się bezpiecznym korzystaniem z Internetu.

42 Które z następujących organizacji i projektów znane są Tobie choćby ze słyszenia?

43 Gdzie widziałeś lub słyszałeś powyższe zaznaczone organizacje i kampanie?

44 Czy widziałeś reklamę akcji „Dziecko w Sieci"?

45 PODSUMOWANIE Zdecydowana większość uczniów zna organizacje i projekty zajmujące się bezpieczeństwem w Internecie. Najwięcej uczniów kojarzy „Fundację Dzieci Niczyje" oraz Kampanie społeczną „Dziecko w Sieci". Źródłem wiedzy o tych organizacjach i projektach jest głównie telewizja. Uczniowie także widzieli bądź słyszeli reklamę akcji „Dziecko w sieci", a najczęściej jako źródło wymieniali telewizję.

46 Poradnik bezpieczeństwa dla dzieci i rodziców - portale społecznościowe

47 Zarówno dla dzieci jak i młodzieży korzystanie z portali społecznościowych stanowi stały element codzienności. Rodzice, których niepokoi ten fakt, nie powinni chwytać się takich drastycznych rozwiązań, jak zakazanie dzieciom używania Internetu.

48 Dawniej rodzice, którzy chcieli zrozumieć, co dzieje się w głowie ich dziecka, zerkali ukradkiem do jego pamiętnika. Dzisiaj mogą przejrzeć jego profile na Facebooku lub forach internetowych. Portale społecznościowe wpisały się w styl życia dzieci i młodzieży.

49 Nastolatkowie poświęcją około 50% czasu spędzanego online na korzystanie z portali społecznościowych, komunikatorów internetowych i programów pocztowych.

50 Facebook? Co właściwie robią te osoby, oprócz aktualizowania swojego statusu, rozmawiania i wysyłania odsyłaczy, zdjęć lub filmików? Odpowiedź brzmi: mnóstwo różnych rzeczy. Facebook oferuje swoim użytkownikom około 900 milionów stron, grup, wydarzeń, gier i społeczności. A wszystko to bezpłatnie.

51 Uważaj na kradzież tożsamości Jednym z głównych zagrożeń czyhających na użytkowników portali społecznościowych jest kradzież tożsamości. Facebook to 130 przyjaciół na jednego użytkownika - zaznaczamy, że istnieje różnica między przyjaciółmi na Facebooku a przyjaciółmi w realnym świecie.

52 Złodzieje tożsamości zwykle tworzoną profil przy użyciu prawdziwego nazwiska ofiary, a następnie infiltrują ich prawdziwych przyjaciół. Utrzymują z nimi kontakty, a następnie grożą opublikowaniem żenujących zdjęć lub kompromitujących komentarzy. W zamian za oszczędzenie wirtualnej reputacji swoich ofiar szantażyści żądają okupu.

53 Uważaj na niedoskonałości ochrony danych Z problemem ochrony danych na portalach społecznościowych borykamy się od wielu lat. Wynika to z faktu, że standardowe ustawienia ochrony danych użytkownika zazwyczaj są mało rygorystyczne, a użytkownicy, którzy nie dostosowują ustawień do własnych potrzeb, pozwalają, aby ich informacje osobiste przesypywały się przez Sieć jak piasek przez palce.

54 Uważaj na phishing Phishing idzie o krok dalej
Uważaj na phishing Phishing idzie o krok dalej. Według definicji, jest to ukierunkowana kradzież danych (loginów, haseł itp.) dotyczących głównie bankowości online, jednak od pewnego czasu tego rodzaju ataki stały się również częścią portali społecznościowych.

55 Cybermobbing Ktoś rozsyła w internecie kompromitujące Ciebie wiadomości? Dostajesz obraźliwei wulgarne smsy lub e? Ktoś wysyła ci elektroniczne pogróżki? Jeśli tak, to jesteś ofiarą cybermobbingu.

56 Cybermobbing to przemoc psychiczna, prześladowanie innych poprzez wykorzystanie internetu i jego narzędzi tj.: poczty elektronicznej, witryn, czatów, forów, komunikatorów. Istnieją różne rodzaje wirtualnego prześladowania.

57 Zjawisko "hejtingu" (od ang. "hate" - nienawidzić) przybiera na sile
Zjawisko "hejtingu" (od ang. "hate" - nienawidzić) przybiera na sile. Hejting objawia się przede wszystkim pełnymi agresji komentarzami w internecie, których celem są osoby znane. Hejterzy nie szczędzą im uszczypliwości, a nawet obelg.

58 Trollowanie (trolling) – antyspołeczne zachowanie charakterystyczne dla forów dyskusyjnych i innych miejsc w Internecie, w których prowadzi się dyskusje. Osoby uprawiające trollowanie nazywane są trollami. Trollowanie polega na zamierzonym wpływaniu na innych użytkowników w celu ich ośmieszenia lub obrażenia (czego następstwem jest wywołanie kłótni) poprzez wysyłanie napastliwych, kontrowersyjnych, często nieprawdziwych przekazów.

59 Chrońmy dzieci i młodzież przed cyberprzemocą

60 Rozmawiaj z dziećmi o cyberprzemocy
Rozmawiaj z dziećmi o cyberprzemocy. Pytaj dzieci, co robią w Internecie i zachęcaj je, aby zgłaszały Ci wszelkie przypadki znęcania się. Obiecaj im, że podejmiesz odpowiednie działania i wyjaśnij, co dokładnie masz zamiar zrobić. Zapewnij je, że nie ograniczysz im dostępu do telefonu, czy komputera.

61 Umieść komputer w centralnym miejscu w domu
Umieść komputer w centralnym miejscu w domu. Jeśli dzieci grają w gry video, również podłączone z Internetem konsole trzymaj w centralnym miejscu. Nastolatki mają wiele sposobów na łączenie się z Internetem, dlatego nie zawsze będzie to skuteczna metoda. W przypadku starszych dzieci bardzo ważne jest prowadzenie szczerych dyskusji.

62 Zwróć uwagę na oznaki cyberprzemocy - na przykład jeśli dziecko z niepokojem korzysta z Internetu lub niechętnie idzie do szkoły.

63 Keep passwords secret. Powiedz swoim dzieciom, aby nie udostępniały swoich haseł i innych informacji, które ktoś mógłby wykorzystać do nękania ich; nie powinny też nikomu pożyczać swoich telefonów, ani laptopów.

64 Zachęć swoje dzieci do znalezienia sobie przyjaciół i do pomagania przyjaciołom. Oprawcy rzadziej biorą za cel osoby, które mają silne relacje z innymi. Jeśli ofiara ma przyjaciół, którzy razem będą ją wspierać, nękanie najpewniej ustanie.

65 Skorzystaj z technologii
Skorzystaj z technologii. Włącz funkcje bezpieczeństwa dostępne w większości programów i usług

66 Dziękuje za uwagę.

67 BIBLIOGRAFIA red. Jadwigi Izdebskiej i Tomasza Sosnowskiego Dziecko i media elektroniczne : nowy wymiar dzieciństwa. T.2, Komputer i Internet w życiu dziecka i obraz jego dzieciństwa, wyd. Trans Humana Stanisław Juszczyk, Człowiek w świecie elektronicznych mediów — szanse i zagrożenia: o problemach tworzącego się społeczeństwa informacyjnego, wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice red. Stanisław Juszczyk, Irena Polewczyk, Dziecko w świecie wiedzy, informacji i komunikacji, wyd. Adam Marszałek. red. Ryszard Skubisz, Internet 2000: prawo, ekonomia, kultura, wyd. VERBA, INTERNET .Historia Internetu, Badanie Gemius - zagrożeń związanych z poznawaniem nowych osób przez internet wśród dzieci w wieku lat, Bożena Jażdżewska, Historia Internetu, Katarzyna Fenik, Jakub Śpiewak. Konrad Wiśniewski, Łukasz Wojtasik, Scenariusze zajęć dotyczących bezpieczeństwa dzieci w Internecie, Konrad Wiśniewski, Bezpieczeństwo dzieci w Internecie - scenariusze zajęć,

68 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google