Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:"— Zapis prezentacji:

1

2 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publiczne Gimnazjum im. Jana Grzankowskiego w Skórczu ID grupy: 96/101_MP_G1 Kompetencja: Matematyka i przyroda Temat projektowy: Czy wiem, co jem? Semestr/rok szkolny: II / 2011/2012

3 Czy wiem, co jem ?

4 Ankieta dotycząca codziennego odżywiania się gimnazjalistów

5 Klasy I

6 uczniowie klasy I gimnazjum?
Jak często jedzą owoce uczniowie klasy I gimnazjum?

7 Jak często jedzą warzywa uczniowie klasy I gimnazjum?

8 Klasy iI

9 uczniowie klasy II gimnazjum ?
Jak często jedzą owoce uczniowie klasy II gimnazjum ?

10 Jak często jedzą warzywa uczniowie klasy II gimnazjum ?

11 Klasy iIi

12 uczniowie klasy III gimnazjum?
Jak często jedzą owoce uczniowie klasy III gimnazjum?

13 Układ pokarmowy

14 Jelito grube Jama ustna
mechaniczna obróbka pokarmu i przygotowanie go do dalszego trawienia Przełyk transport pokarmu z gardła do żołądka Wątroba syntetyzuje czynniki krzepnięcia krwi, magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, przekształca puryny w kwas moczowy Żołądek trawienie pokarmu Jelito grube końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych Jelito cienkie wchłanianie wartości odżywczych

15 Witaminy

16 Witaminy w organizmie pełnią rolę regulacyjną, dlatego ich obecność w odpowiedniej ilości jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Witaminy są substancjami egzogennymi, tzn. że muszą być dostarczone wraz z pokarmem.

17 Witaminy są niewielkimi cząsteczkami o różnych właściwościach
Dzielimy je na: - rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E, i K, - rozpuszczalne w wodzie – z grupy B oraz C oraz H

18 – nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.
Prowitamina - związek chemiczny, który w wyniku reakcji chemicznych w organizmie ulega przekształceniu w witaminę. Awitaminoza – niedobór witamin. Hiperwitaminoza – nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

19 Po co dostarczać witaminy
Witamina A Odpowiada za prawidłowe widzenie, zmniejsza rogowacenie naskórka, poprawia koloryt skóry, chroni skórę przed promieniami UV Witamina B1 Prawidłowy stan tkanki nerwowej, metabolizm cukrów i lipidów. Rozkładana przez alkohol Witamina B3 Utlenianie biologiczne, uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, reguluje poziom cholesterolu we krwi Witamina B2 Przemiana białek i węglowodanów, bierze udział w biochemicznych przemianach w siatkówce Witamina B6 Przemiany aminokwasów, procesy krwiotwórcze, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu, łagodzi skutki uboczne leków Witamina B7 Uczestniczy w syntezie aminokwasów, cukrów, białek i kwasów tłuszczowych, wspomaganiu funkcji tarczycy, uczestniczy w przemianie dwutlenku węgla

20 metabolizm tkanki kostnej
Witamina C Odpowiada za prawidłowy stan tkanki łącznej, poprawia odporność i przyspiesza okres gojenia ran Witamina D Wchłanianie wapnia, metabolizm tkanki kostnej Witamina E Główny antyoksydant chroniący komórki przed utleniaczami, chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem, leczenie męskiej bezpłodności, Witamina K Krzepnięcie krwi

21 Najważniejsze pierwiastki do życia wszystkich organizmów to:
Pierwiastki biogenne Najważniejsze pierwiastki do życia wszystkich organizmów to: węgiel-na którym opiera się całe życie na ziemi, tlen- którym oddychamy i dzięki niemu żyjemy, wodór, azot, fosfor, wapń, siarka, żelazo, cynk i inne. Do najbardziej potrzebnych związków chemicznych należy woda.

22 Węglowodany Węglowodany (inaczej cukry)
są podstawowym źródłem naszej energii. Węglowodany to organiczne związki chemiczne. Zbudowane są z atomów węgla, wodoru i tlenu. Możemy je podzielić na cukry: proste (np. glukoza i fruktoza) złożone (np. celuloza i skrobia.) W życiu wszystkich organizmów żywych węglowodany pełnią ogromnie ważną rolę. Są odpowiedzialne między innymi za dostarczanie łatwo przyswajalnej energii. Służą też jako materiał zapasowy. Oprócz tego sprawują funkcję transportową, budulcową, a także wchodzą w skład kwasów nukleinowych.

23 Białka Białka to zasadnicze elementy budowy wszystkich tkanek ustroju człowieka oraz wielu związków takich jak: enzymy, hormony, przeciwciała. Białka regulują procesy przemiany materii i wiele funkcji ustroju, zapewniając prawidłowy stan i funkcjonowanie naszego organizmu. Odpowiednie ilości białek decydują o normalnym wzroście i rozwoju człowieka, regeneracji wydalanych lub uszkodzonych tkanek.

24 Kaloryczność

25 Kaloria Historyczna jednostka ciepła, obecnie gdy
ciepło jest utożsamiane z energią, jest pozaukładową jednostką energii (skrót cal); Kaloria, to wartości kaloryczne produktów żywnościowych są podawane nie w kaloriach ale w kilokaloriach (skrót kcal), czyli tysiącach kalorii. Wartość energetyczna składników pokarmowych: 1 g białka to ok.4 kcal 1 g węglowodanów to ok.4 kcal. 1 g tłuszczów to ok.9 kcal.

26 Kaloryczność niektórych fast foodów

27 Kaloryczność niektórych produktów spożywczych

28 Zapotrzebowanie energetyczne organizmu
PPM – wzór Harrisa-Benedicta dla kobiet: PPM = 665,09 + 9,56 x W + 1,85 x H – 4,67 x A dla mężczyzn: PPM = 66, ,75 x W + 5 x H – 6,75 x A W – masa ciała (kg)‏ A – wiek (lata)‏ H – wzrost (cm)‏

29 Poziom aktywności zawodowej
Zapotrzebowanie energetyczne organizmu OBLICZENIA CPM (PPM mnożymy przez odpowiedni wspłóczynnik): Pozom aktywności pozazawodowej Poziom aktywności zawodowej Niska Wysoka M K Brak aktywności 1,4 1,6 1,5 1,7 Średnia aktywność 1,8 Wysoka aktywność 1,9

30 Zapotrzebowanie energetyczne
kobiet

31 Zapotrzebowanie energetyczne
organizmu dziewcząt lat Niska aktywność fizyczna (komputer, telewizja) 2200 kcal Średnie aktywność fizyczna (spacer) 2400 kcal Wysoka aktywność fizyczna (SKS, rower) 2500 kcal

32 Zapotrzebowanie energetyczne
mężczyzn

33 Zapotrzebowanie energetyczne organizmu chłopców 13-15 lat
Niska aktywność (komputer + telewizja) 2800 kcal Średnia aktywność (spacer) 2900 kcal Wysoka aktywność (SKS, rower, treningi) 3100 kcal

34 Przeciętna wartość kaloryczna śniadania gimnazjalisty
Nazwa produktu: Kaloryczność: Bułka zwykła 2 szt. 50g 272 kcal Ser Gouda pełnotłusty 1 szt. 100g 324 kcal Ogórek zielony 2 szt. 100g 20 kcal Jogurt owocowy 1 szkl. 250 ml 235 kcal Herbata bez cukru 1 szk. 250 ml 0 kcal Razem: 851 kcal

35 Przciętna wartość kaloryczna OBIADU gimnazjalisty
Nazwa produktu kalorie 1 talerz zupy pomidorowej z makaronem 180 kcal Ziemniaki gotowane 220 kcal Filet z ryby 468kcal Surówka z marchewki 234 kcal Kalafior 136 kcal Razem: 1238kcal

36 Przeciętna wartość kaloryczna KOLACJI gimnazjalisty
Nazwa produktu kalorie 2 kawałki chleba 128 kcal Plasterki szynki 150 kcal Sok pomarańczowy 92 kcal Razem: 370 kcal

37 SPOSOBY SPALANIA KALORII

38 Ile kalorii możesz stracić w ciągu 15 min ?
Jazda na rowerze Pływanie 50 kcal 70 kcal

39 Wędrówka po górach Gra w piłkę 150 kcal 150 kcal

40 Kilka sposobów na przyjemne spalanie kalorii:
Bitwa na poduszki 400 kcal Prysznic 122 kcal Makijaż i stylizacja 65 kcal Słuchanie muzyki 21 kcal Sen 60 kcal

41 - forma diety przedstawiona w kształcie piramidy
Piramida żywienia - forma diety przedstawiona w kształcie piramidy

42

43 i barwniki dodawane do żywności
Konserwanty i barwniki dodawane do żywności

44 CO TO JEST „E”? E – spis chemicznych dodatków do żywności, które zostały uznane przez wyspecjalizowane instytucje Unii Europejskiej za bezpieczne i dozwolone do użycia. Nazwa pochodzi od kontynentu – Europy. Lista ta jest sporządzana przez Komitet Naukowy Technologii Żywności i następnie dołączana do dyrektywy Komisji Europejskiej, które podlegają zaaprobowaniu przez Parlament Europejski. Zgodnie z definicją użytą w tych dyrektywach, dodatek do żywności może być dopisany do listy gdy: istnieje technologiczna konieczność jego użycia nie służy on do wprowadzania w błąd konsumentów udowodniono, że jego użycie nie stanowi ryzyka dla zdrowia konsumenta

45 Najważniejsze dodatki „e”
100 – 199 Barwniki (cukierki, ciasta, napoje gazowane) 200 – 299 Konserwanty (woda smakowa, guma do życia dla dzieci) 300 – 399 Przeciwutleniacze i regulatory kwasowości (guma do żucia, majonez) 400 – 499 Zagęszczacze, stabilizatory i emulgatory (batony) 500 – 599 Regulatory pH i środki przeciwzbrylające (spulchniacze) (batony) 600 – 699 Wzmacniacze smaku i zapachu 950 – 969 Sztuczne środki słodzące (guma do żucia)

46 i inne dodatki wybranych produktów spożywczych
Konserwanty i inne dodatki wybranych produktów spożywczych

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57 przepisy

58 Cytrynowe fusilli z kurczakiem, cukinią i orzeszkami włoskimi
Sposób przyrządzania: 1. Zagotuj 2 litry wody z odrobiną soli (opcjonalnie), dodaj makaron. Gotuj aż będą al dente. 2. Obierz cukinię i posieka ją w kostkę. 3. Posiekaj cebulki i orzechy. 4. Rozgrzej łyżkę oliwy z oliwek na dużej patelni. 5. Dodaj cukinię, cebulę, płatki papryki i skórkę z cytryny. Duś na małym ogniu do momentu aż cukinia będzie miękka. 6. Użyj łyżki cedzakowej do przeniesienia cukinii do miski. Usuń połowę skórki z cytryny z patelni. 7. Skrop cukinię sokiem z cytryny. 8. Dolej łyżkę oliwy, następnie dodaj kurczaka, szczyptę pieprzu i smaż mieszając ok. 5 minut. 9. Dodaj makaron, cukinię, odrobinę wody z garnka. Duś ok. 2 minuty. 10. Opcjonalnie możesz posypać makaron parmezan Składniki: 250 g makaronu fusilli (świderków) 2 łyżki oliwy z oliwek 2 małe cukinie 5 małych cebulek, 1/4 szklanki orzeszków włoskich skórka z cytryny Sok z ½ cytryny szczypta papryki czerwonej w płatkach 35 dag kurczaka bez kości pokrojonego w kawałki 5 dużych liści bazylii, 1/ szklanki parmezanu (opcjonalnie) Wartość odżywcza porcji: 426 kalorii, 32g białka, 49g węglowodanów, 14g tłuszczu (2,2 g nasyconych), 6g błonnika

59 Warzywne curry Sposób przyrządzenia: 1. Rozgrzej oliwę z oliwek w dużym rondlu na średnim ogniu. 2. Dodaj cebulę i smaż aż do miękkości. 3. Dodaj curry, kminek, garam masala i pieprz cayenne. Dobrze wymieszaj i smaż przez ok. 1 minutę. 4. Dodaj kalafior, pomidory, ziemniakiziemniaki, bulion, sól i pieprz. 5. Duś pod przykryciem przez ok. 10 min, aż ziemniaki będą miękkie. 6. Dodaj groszek i poduś jeszcze 1 minutę. 7. Dodaj ryż lub kuskus i wymieszaj. Czas przygotowania: 5 minut, Czas gotowania: 15 minut Ilość porcji: 6 Składniki: 1 łyżka oliwy z oliwek 1 duża czerwona cebula, pokrojona w cienkie paski 2 łyżeczki curry w proszku 1 łyżeczka kminku 1/ 4 łyżeczki garam masali 1/8 łyżeczki pieprzu cayenne 3 szklanki kalafiora w różyczkach 1 puszka pomidorów pokrojonych w kostkę 2 średnie ziemniaki, obrane i pokrojone w kostkę 2 średnie słodkie ziemniaki, obrane i pokrojone w kostkę, 1/2 szklanki bulionu warzywnego lub wody 1/4 łyżeczki soli 1/4 łyżeczki pieprzu 1 szklanka mrożonego groszku 4 i ½ filiżanki ugotowanego kuskus lub brązowego ryżu Wartość odżywcza porcji: 284 kcal, 9g białka, 55g węglowodanów, 3g tłuszczu (0g nasycone), 7g błonnika

60 pół litra gęstego jogurtu,
Sałatka owocowa : Składniki : 1 puszka brzoskwiń, 4 duże jabłka, 3 dojrzałe banany, 1 łyżka cukru, pół litra gęstego jogurtu, Sposób wykonania: Dwa banany należy mikserem utrzeć z cukrem na gładką, pulchną masę. Dodać do tego jogurt i połowę syropu z puszki brzoskwiń. Jabłka obrać, wykroić z nich gniazdo nasienne i pokroić w drobną kostkę, brzoskwinie również. Ostatniego banana pokroić w plasterki, wszystkie składniki połączyć z bananowym sosem. Przed podaniem sałatkę należy mocno schłodzić, a z każdym kolejnym wykonaniem można dowolnie modyfikować składniki w postaci owoców.

61 Autorzy Prezentację tworzyli: Anna Bianek Sebastian Czyrzewski
Igor Deliński Ewa Kokoszyńska Jakub Migas Fabian Muchowski Iwona Osojca Magdalena Osowska Marta Śliwińska Alicja Trun Martyna Urmanin Luiza Wedeł Opiekę sprawował: Sławomir Michnikiewicz

62


Pobierz ppt "Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google