Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBenedykta Lorkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Jak łapać użytkownika w sieć? Marketing biblioteki drugiej generacji
Bożena Jaskowska Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego
2
Kultura konwergencji*
Kultura uczestnictwa – aktywny udział członków społeczności w procesie komunikacji społecznej Zbiorowa inteligencja – kolektywne wykorzystanie informacji i wiedzy, jakimi dysponują jednostki Konwergencja mediów – przepływ treści i informacji pomiędzy różnymi platformami medialnymi * Henry Jenkins Convergence culture
3
Człowiek roku 2006 – TY!!! Yes You!
You control the information age. Welcome to your world! Time 2006 Vol. 176 No. 51 Dec. 25
4
Web Library = Library 2.0 ? Marketing Library 2.0 = Marketing 2.0 ale nie tylko…
5
Marketing 2.0 Serwisy społecznościowe Fora dyskusyjne, chaty
Blogosfera Wikisfera Nowoczesne narzędzia i technologie Zachęcanie do tworzenia user generated content „Wirusowe” przekazywanie informacji dalej Permission marketing ( marketing)
6
Marketing 2.0 w bibliotece
szeroki i złożony proces promowania usług informacyjno-bibliotecznych z wykorzystaniem narzędzi Web 2.0 marketing usług informacyjno-bibliotecznych w środowisku Web 2.0
7
Marketing 2.0 w bibliotece
Biblioteka w serwisach społecznościowych Biblioblogi Biblioteczne forum dyskusyjne User generated marketing Wykorzystanie narzędzi i technologii: RSS, podcast, webeo Biblioteczny marketing wirusowy Biblioteczny permission marketing?
8
Biblioteczna e-społeczność
Idealny barometr satysfakcji użytkowników Informacje o postrzeganiu naszych usług źródłem podwyższania jakości usług Możliwość wykorzystania cennej i unikalnej wiedzy oraz umiejętności użytkowników Czerpanie inspiracji i pomysłów od czytelników Pozyskiwanie nowych użytkowników Budowa korzystnego wizerunku biblioteki
9
„Filie” biblioteki w różnych społecznościowych serwisach
Bądźmy tam, gdzie są nasi użytkownicy! Społeczności: MySpace Flickr Facebook polskie: Nasza-Klasa, Epuls, Grono, Moja Generacja, GoldenLine, Profeo
10
Biblioteka w społecznościach
11
Biblioblogi aktualne informacje o działalności biblioteki
12
Biblioblogi teksty przygotowywane przez bibliotekarzy dziedzinowych
13
Biblioblogi biblioteka od „kuchni”
14
Biblioteczne videoblogi http://www.ahml.info/vlog/070207.asp
15
Biblioteczne audioblogi http://www.lions-online.org/Podcasts.html
16
Biblioblogi e-kursy z zakresu wykorzystania narzędzi Web 2.0
17
Polskie biblioblogi – też są!!!
18
Biblioblogi podsumowanie
Promowanie usług i placówki Informowanie o usługach Edukowanie użytkowników Obustronna komunikacja z czytelnikami Zjednywanie e-społeczności Pozyskiwanie nowych użytkowników Przełamywanie lęku przed biblioteką Budowanie korzystnego wizerunku Walka ze stereotypem
19
Biblioteczne forum dyskusyjne
Wymiana opinii i poglądów na tematy wspólne dla bibliotecznej e-społeczności Kolejny kanał informacji dla czytelników Barometr satysfakcji (anonimowość!) Propozycje usprawniania działalności biblioteki Dzielenie się wiedzą pomiędzy użytkownikami i bibliotekarzami Forum pozabiblioteczne (?)
20
Forum czytelników i bibliotekarzy BUR
Podziel się swoją wiedzą Recenzje Zobacz koniecznie Informacja naukowa Nasza biblioteka Propozycje O bibliotece Wydarzenia i imprezy Książka skarg i wniosków Niekoniecznie o książkach Hyde park I RPTS
21
User generated marketing
Wykorzystywanie umiejętności i potencjału klientów w tworzeniu przekazów promocyjnych Spot reklamowy firmy SONY stworzony przez 18-letnią Tyson Ibele Spot reklamowy chipsów Doritos Spot reklamowy telefonii POP „liczy się ostatnia minuta”
22
User generated marketing w bibliotece (???)
Użytkownicy (internauci) potrafią mieć niezwykłe i kreatywne pomysły reklamowe, a wykorzystanie UGM na rynku komercyjnym świadczy, iż chcą się tym dzielić z innymi – może warto spróbować to wykorzystać?
23
Edward Velmietti „Wall of the book” Ann Arbor Public Library
24
Marketing wirusowy Cel: zainicjowanie sytuacji, w której klienci dobrowolnie przesyłać będą między sobą i wymieniać informacje dotyczące firmy, produktu lub usług Efekt: lawinowe rozprzestrzenianie się i oddziaływanie komunikatu
25
Marketing wirusowy - przykłady
Dove Evolution
26
Marketing wirusowy - slogany
No to frugo! Prawie robi różnicę Z pewną taką nieśmiałością A świstak siedzi... Za wszystko inne zapłacisz kartą mastercard Stracona biblioteczna szansa... nie wiesz? zapytaj w bibliotece!
27
Biblioteczny marketing wirusowy
The Adventure of Super Librarian
28
Biblioteczny marketing wirusowy
Super Librarian
29
Czy mało mamy inspiracji ???
Propozycje z forum Ebib Bibliotekarki robią to w ciszy Bibliotekarki czytają i nie przerywają Bibliotekarki robią to między regałami Bibliotekarki pokażą Ci najlepsze pozycje w katalogu Z życia biblioteki... Poproszę o „Wymię róży” Czy jest „Moralność Pani Dupalińskiej”? Zaraz będę zwracać Chciałbym sobie przedłużyć
30
Permission marketing Permission marketing czyli budowanie relacji z klientem – użytkownikiem , który wcześniej wyraził na to zgodę Nie myśl o transakcjach, myśl o relacjach Klient – użytkownik, nie produkt/usługa jest w centrum uwagi marketing Newsletter
31
Newsletter Newsletter to najlepszy kanał dla budowania marki i utrzymywania klienta Skuteczny newsletter: Personalizowany Wsparty opiniami Mówi o korzyściach Zawiera newsy Zawiera ciekawą opowieść
32
Newsletter – co hipnotyzuje?
Ciekawość Intrygowanie Szok Prowokacja Coś za darmo Newsy Pytania Odwołanie do zainteresowań REDAGOWANIE DOBREGO NEWSLETTERA WYMAGA CZASU I PRACY – ALE SIĘ OPŁACA!!!
33
Narzędzia i technologie: RSS
RSS - Really Simple Syndication sposób rozpowszechniania dynamicznych treści (serwisy informacyjne, aktualności, audycje radiowe i telewizyjne), umożliwia użytkownikowi ściąganie za pomocą specjalnego czytnika najnowszych informacji z interesujących go serwisów
34
Narzędzia i technologie: podcast
forma dźwiękowej publikacji internetowej ukazująca się zazwyczaj w formie regularnych odcinków w formacie mp3, mp4, aac, ogg i in. podcast jako reklama reklama jako element podcastu (ukazująca się w postaci jingla, reklama „wklejona” w treść podcasta, tzw. product placement w podcastach)
35
Narzędzia i technologie: mashup
rodzaj strony internetowej tworzonej z połączenia (pomieszania) różnych gotowych i dostępnych usług, programów, czy narzędzi, w efekcie czego powstaje zupełnie nowa usługa dzięki specjalnym edytorom (m.in. Microsoft Popfly, Yahoo!Pipes czy Google Mashup Editor) mashup może stworzyć nawet osoba nie posiadająca większej wiedzy programistycznej
36
Narzędzia i technologie: mashup
37
Narzędzia i technologie: webeo
dosłownie: web video, video w sieci “interaktywne teledyski”, “teledyski sieciowe” interaktywne filmiki „zapraszające” użytkownika do środka hiperfikcji prace Dawida Marcinkowskiego „Someday on the Misty Island” „Attitude” webeo - pomysł na prawdziwie wirtualne wycieczki po bibliotece (???)
39
Narzędzia i technologie: wideo
YouTube – wszystko do 10 min.
40
Tu mówi do Ciebie avatar!
- Kasia - Ms. Dewey
41
Wirtualni doradcy w bibliotece
Działanie awatara: typowe komponenty aplikacji system zarządzania bazami wiedzy (własnymi i zewnętrznymi) analiza języka naturalnego dokonywana w oparciu o samo-organizującą się sieć semantyczną i algorytmy sieci neuronowych (tj. serce, mózg systemu), multimedia tj. komponenty wyświetlania i zarządzania obrazem (2D lub 3D) oraz syntezatory mowy
42
Zapytaj awatara o… Informacje teleadresowe
Informacje organizacyjne i promocyjne Informacje katalogowe Porady czytelnicze i doradztwo Rozrywka (?) Pomoc naukowa Kompleksowa obsługa użytkownika online?
43
Aby marketing 2.0 był skuteczny liczy się...
Przekaz angażujący odbiorcę Wyrazistość przekazu Pomysłowość Skupienie się na odbiorcach i na relacjach z nimi Wiara we własny przekaz Odwaga i eksperyment Humor Umiejętność optymalnego wykorzystania technologii
44
Marketing w wyszukiwarkach
Search Engine Marketing (SEM) to działania służące promocji serwisu poprzez zwiększenie jego widoczności w wyszukiwarkach
45
(Search Engine Optymalization)
SEM PPC (Pay Per Click) Link sponsorowany to reklama w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych, gdzie reklamodawca płaci w momencie przejścia użytkownika na stronę serwisu SEO (Search Engine Optymalization) Proces polegający na optymalizacji w serwisie internetowym elementów, które są brane pod uwagę przez wyszukiwarki podczas wyświetlania wyników
46
SEO w bibliotece - nowa twarz starych praktyk?
Optymalizacja kodu strony Budowanie bazy linków do witryny
47
SEO - optymalizacja kodu strony (1)
tytuł strony (odpowiednie słowa kluczowe umieszczone w tagu <title></title>, ilość tekstu powinna wynosić znaków licząc spacje, najważniejsze są pierwsze 2-3 frazy), opis strony (krótki i zwięzły do 150 znaków zawierający najważniejsze słowa kluczowe umieszczone w tagu <description></description>), nagłówki H1-H6 – powinny się znaleźć jak najwyżej strony, zawierać najlepiej te same informacje co tytuł strony metadefinicje – wpisane w nagłówku strony, przede wszystkim znaczniki <meta name="description" content=""> powinny zawierać słowa kluczowe
48
SEO - optymalizacja kodu strony (2)
zagęszczanie słów kluczowych na stronie – ich ilość powinna wynosić 7-10% (lub wg innych specjalistów SEO 5-15%) gęstości wyświetlanego tekstu, oznaczanie linków i obrazków – powinny zawierać słowa kluczowe, odpowiednia nawigacja wewnątrz serwisu i poprawna struktura linków, które powinny prowadzić do strony głównej (w domenie), rezygnacja z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii (np. Flash, Java Script), unikanie ramek przyjazne adresy URL i przejrzysta mapa witryny
49
SEO - budowanie bazy linków do witryny
zgłaszanie strony do katalogów tematycznych „ręczne” zgłaszania strony do wyszukiwarki linki do witryny na stronach podobnych tematycznie (o różnych IP) linki do witryny na stronach wartościowych (o wysokim Page Rank) ostrożne i rozsądne wykorzystanie systemów wymiany linków
50
Zamiast zakończenia…
ŻADNE, NAWET NAJBARDZIEJ KREATYWNE I TWÓRCZE DZIAŁANIA MARKETINGOWE NIE MAJĄ SENSU JEŚLI UŻYTKOWNIK ANI W BIBLIOTECE, ANI NA JEJ WITRYNIE WWW NIE UZYSKA POTRZEBNEJ INFORMACJI, POMOCY I WSPARCIA
51
Bożena Jaskowska bjasko@univ.rzeszow.pl
Dziękuję za uwagę Bożena Jaskowska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.