Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Outsourcing w Małopolsce Kraków, 11 styczeń 2011

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Outsourcing w Małopolsce Kraków, 11 styczeń 2011"— Zapis prezentacji:

1 Outsourcing w Małopolsce Kraków, 11 styczeń 2011

2 Struktura prezentacji
Outsourcing…? Czyli co? Kto korzysta z outsourcingu? Centra outsourcingowe w Polsce i w Małopolsce Kraków światową stolicą usług biznesu? Czynniki wpływające na decyzję o lokalizacji firm Czynniki wpływające na decyzję o lokalizacji firm – przegląd wskaźników Podsumowanie

3 Outsourcing…? Czyli co? Outsourcing – zlecanie usług na zewnątrz firmy; powierzanie operacji wspierających główną działalność przedsiębiorstwa podmiotom zewnętrznym, specjalizującym się w zarządzaniu nimi. onshoring – w ramach tego samego kraju nearshoring – do sąsiedniego kraju offshoring – do innego, odległego kraju Najczęściej zlecane usługi: Finansowe (gł. rachunkowość) Płacowo - kadrowe Informatyczne Obszarami działania przedsiębiorstw, w których strategia outsourcingu stosowana jest najczęściej, są: informatyka, operacje pomocnicze i logistyka. W ramach tych obszarów zadaniami najczęściej przekazywanymi na zewnątrz są: z zakresu informatyki: konserwacje i naprawy sprzętu, rozwój aplikacji, przetwarzanie danych, z zakresu operacji pomocnicznych: druk i reprografia, obsługa poczty, konsulting, szkolenia, obsługa w terenie, wsparcie klientów, zakupy, przetwarzanie transakcji, rachunkowość, realokacja zasobów ludzkich, funkcje płacowo-kadrowe, rekrutacja, usługi gastronomiczne, obsługa nieruchomości, ochrona fizyczna, marketing bezpośredni, reklama, telemarketing, z zakresu logistyki: kontrola spedycji, pośrednictwo spedycyjne, leasing, zarządzanie i prowadzanie bazy pojazdów.

4 Typy centrów outsourcingowych
Business Process Outsourcing (BPO) – centra dostarczające usług dla klientów zewnętrznych Shared Service Centre (SSC) – centra świadczące usługi na rzecz własnych przedsiębiorstw (powiązanych kapitałowo i strukturalnie) Knowledge Process Outsourcing (KPO) – angażuje wyższej klasy analityków i analizy w celu dostarczenia organizacjom strategicznych i taktycznych narzędzi do podejmowania decyzji. Polska w zakresie KPO rozwija się w następujących obszarach: poszukiwanie informacji i analizy; badania rynkowe; analiza finansowa; badania Healthcare & Life Science; inżynieria i projektowanie.

5 Słownik pojęć OUTSOURCING SHORING Business Process Outsourcing (BPO)
Shared Service Centres (SSC) Knowledge Process Outsourcing (KPO) SHORING Nearshoring Onshoring Offshoring

6 Centra R&D, F&A oraz IT w Polsce

7 Centra R&D, F&A oraz IT w Małopolsce
50 firm BPO / SSC / KPO Zatrudniają ok. 16 tys. osób W ciągu 24 miesięcy prognozowany wzrost o 51% Największe firmy: Capgemini BPO 2 121 Capgemini ITO 1 471 Shell 1 392 IBM BTO 1 150 PMI SCE 829 State Street Services 584 Electrolux 457 Hewitt Associates 416 International Paper 366 HSBC 334

8 Kraków światową stolicą usług biznesu?
TOP 10: 1. Bangalore (Ind) 2. Mumbai (Ind) 3. Delhi (NCR) (Ind) 4. Manila (NCR) (Phi) 5. Chennai (Ind) 6. Hyderabad (Ind) 7. Dublin (Irl) 8. Pune (Ind) 9. Cebu (Phi) 10. City Shanghai (Chi) 11. Kraków (Pl)

9 Dlaczego Kraków?

10 Czynniki wpływające na decyzję o lokalizacji firm
Dostępność wykwalifikowanych pracowników Dostępność powierzchni biurowej Koszty pracy Zachęty dla inwestorów Jakość życia Połączenia lotnicze międzynarodowe Przychylność administracji lokalnej Komunikacja i wsparcie technologiczne Jakość usług rekrutacyjnych Stabilność polityczna i gospodarcza Kwestie własności intelektualnej i dostępu do danych.

11 Dostępność wykwalifikowanych pracowników
Duże ośrodki akademickie Znajomość języków obcych Kwalifikacje Potencjalna wielkość rynku pracy dla BPO/SSC Warszawa Kraków Trój-miasto Łódź Wrocław Poznań Katowice w polskich miastach populacja* studenci ogółem** 333774 212049 105806 134658 172479 169374 187236 absolwenci ogółem** 74876 41683 23341 31493 37156 43048 43637 w tym: ekonomia i administracja** studenci 83710 48610 25419 33932 44003 41622 47511 absolwenci 22009 11902 5731 8590 10844 12140 11763 kierunki informatyczne** 13736 8352 4187 9043 8552 5434 9180 2263 1354 667 2032 1385 1237 2001 kierunki inżynieryjno-techniczne** 17936 17969 11498 6479 15500 10668 13247 2945 2547 1295 961 2427 2245 2482

12 Kogo poszukują pracodawcy? Doświadczonych…
Księgowych z… wykształceniem ekonomicznym w zakresie finansów, księgowości lub pokrewnym, płynnym angielskim i innym językiem europejskim, doświadczeniem zawodowym, o dobrych zdolnościach organizacyjnych, znających MS Office i inne programy specjalistyczne. m

13 Kogo poszukują pracodawcy? …i niedoświadczonych
Ale również młodszych księgowych… będących w trakcie studiów, ze biegłą znajomością konkretnego języka europejskiego innego niż angielski oraz dobrą znajomością angielskiego, o zdolnościach analitycznych, znających MS Word i MS Excel.

14 Na jakie stanowiska poszukują?
BPO / SSC Młodszych i starszych księgowych Pracowników obsługi klienta Managerów Specjalistów ds. rekrutacji Analityków systemów HR (SAP) Analityków finansowych (np. kredytowych) Specjalistów ds. podatków Analityków danych Architektów sieci telefonicznej Studentów i absolwentów ze znajomością min 1 lub 2 języków obcych IT Analityków systemów informatycznych Inżynierów systemowych np. administratorów baz danych Kierowników projektów informatycznych Konsultantów technicznych (obsługa klienta) Programistów (m.in. JAVA, C++, Oracle) Webmasterów Testerów oprogramowania Specjalistów ds. bezpieczeństwa systemów informatycznych R&D Specjalistów ds. rozwoju oprogramowania Specjalistów ds. testowania oprogramowania Specjalistów ds. nowych rozwiązań informatycznych np. w zakresie migracji danych

15 Co trzeba (u)mieć by mieć pracę
Co trzeba (u)mieć by mieć pracę? Czyli najbardziej typowe kompetencje wymagane przez pracodawców… BPO / SSC TRZEBA (u)MIEĆ… MS Office, Internet Języki obce zdolności interpersonalne jak: obsługa klienta, praca w grupie, komunikatywność, sumienność, organizacja pracy, praca pod presją itp.. WARTO (u)MIEĆ… zdolności analityczne specjalistyczne oprogramowanie (głównie SAP) doświadczenie zawodowe 1-2 lat (niekonieczne) wykształcenie lub wiedzę ekonomiczną IT TRZEBA (u)MIEĆ… obsługa specjalistycznego oprogramowania zaawansowane umiejętności IT jak: programowanie w wielu językach, operowanie na bazach danych / skomplikowanych systemach informatycznych wykształcenie informatyczne lub pokrewne doświadczenie zawodowe WARTO (u)MIEĆ… pracować w grupie kompetencje psychologiczne, jak: odpowiedzialność, samodzielność

16 Znajomość języków obcych
Obsługa oferowana w 30 językach 98% pracowników zna angielski Kolejne najczęściej spotykane języki to francuski, niemiecki, hiszpański, włoski i języki nordyckie (języki te będą też najczęściej poszukiwane) Duża dostępność osób ze znajomością języków obcych Ze względu na atrakcyjność miasta istnieje możliwość ściągania pracowników z zewnątrz „Efekt klastrowy” – relatywna dojrzałość krakowskiego rynku BPO

17 Dostępność powierzchni biurowej (1)
Duże powierzchnie (pow. 2 tys. m²) Standard budynku – klasa A Dobrze skomunikowane z pozostałą częścią miasta

18 Dostępność powierzchni biurowej (2)
89,9 tys. m² 17,8 tys. m² 48,8 tys. m² 31 tys. m² 5 tys. m² 28 tys. m²

19 Dostępność powierzchni biurowej (3)
7 tys. m² 21 tys. m² 5 tys. m² 6 tys. m²

20 Koszty pracy

21 Zachęty dla inwestorów
Specjalne Strefy Ekonomiczne (SSE) – Krakowski Park Technologiczny Pomoc Publiczna – zróżnicowany dopuszczalny poziomu (zwolnienie podatkowe do 50% zwolnienia z podatku dochodowego) Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG) Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ)

22 Jakość życia (1)

23 Jakość życia (2)

24 Posumowanie Dostępność wykwalifikowanych pracowników
Dostępność powierzchni biurowej Koszty pracy Zachęty dla inwestorów Jakość życia Połączenia lotnicze międzynarodowe Przychylność administracji lokalnej Komunikacja i wsparcie technologiczne Jakość usług rekrutacyjnych Stabilność polityczna i gospodarcza Kwestie własności intelektualnej i dostępu do danych.

25 Netografia Onshore, nearshore, offshore: unsure? A 2010 Polish Perspectives. Warszawa 2010 za: (slajdy nr 6, 7, 16, 19) Aspire Languages Survey 2010, za: (slajdy nr 7, 16) Top 50 Global Emerging Outsourcing Cities Outsourcing. za: (slajdy nr 8,9) Dane o liczbie studentów i absolwentów. GUS. BDL za: (slajd nr 11) Ogłoszenia o pracę Cap Gemini. Za: (slajdy nr 12,13) Mapy. Google Maps. Za: (slajdy nr 18, 19) Informacja o nieruchomościach za: (slajd nr 19) Ranking miast Przekrój za: (slajdy nr 22, 23)

26 Dziękuję za uwagę! Marcin Węgrzyn


Pobierz ppt "Outsourcing w Małopolsce Kraków, 11 styczeń 2011"

Podobne prezentacje


Reklamy Google