Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Spis Treści Płyta Główna………………………………………………………………

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Spis Treści Płyta Główna………………………………………………………………"— Zapis prezentacji:

1 Spis Treści Płyta Główna……………………………………………………………….........2-3
Wyjścia z płyty głównej………………………………………………………………..4 Dysk twardy……………………………………………………………………………..…5-7 Karta Graficzna………………………………………………………………………….8-13 Procesor……………………………………………………………………………… Pamięć Ram………………………………………………………………………….….20-22 Karty Rozszerzeń…………………………………………………………………….…23-25 Zasilacz………………………………………………………………………………..……26-28 Napęd Optyczny………………………………………………………………………29-31 Monitor………………………………………………………………………………………...32 Drukarka……………………………………………………………………………………33 Głośniki i Słuchawki……………………………………………………………………34 Urządzenia Wejścia……………………………………….……………………….35-39 Okablowanie………………………………………………………………………40-44

2 Płyta główna. Płyta główna (ang. motherboard, mainboard) – obwód drukowany urządzenia elektronicznego, na którym montuje się najważniejsze elementy, umożliwiając komunikację wszystkim pozostałym komponentom i modułom. W komputerze na płycie głównej znajdują się: procesor/y, pamięć operacyjna lub gniazda do zainstalowania tych urządzeń oraz gniazda do zainstalowania dodatkowych płyt zwanych kartami rozszerzającymi (np. PCI), oraz gniazda do urządzeń urządzeń składujących (dyski twarde, napędy optyczne itp.), złącze klawiatury i zasilacza. W niektórych konstrukcjach także gniazda do innych urządzeń zewnętrznych do których sprzęt znajduje się na płycie głównej (port szeregowy, port równoległy, USB). Koncepcję zbudowania komputera osobistego wyposażonego tylko w minimum potrzebnych urządzeń zmontowanych na jednej płycie drukowanej oraz gniazd, do których podłącza się dodatkowe urządzenia zapoczątkowała firma IBM wprowadzając komputer osobisty, zwany też PC. Powrót do spisu treści

3 FDD Zasilanie ATX Bank pamięci ram CD/DVD /HDD Gniazdo procesora
Slot AGP Slot ISA Slot PCI Powrót do spisu treści

4 Wyjścia z płyty głównej
Powrót do spisu treści Wyjścia z płyty głównej monitor

5 Dysk Twardy Czym to podłączyć? Rodzaj pamięci masowej, wykorzystujący nośnik magnetyczny do przechowywania danych. Nazwa "dysk twardy" wynika z zastosowania twardego materiału jako podłoża dla właściwego nośnika, w odróżnieniu od dyskietek (ang. floppy disk, czyli miękki dysk), w których nośnik magnetyczny naniesiono na podłoże elastyczne. Powrót do spisu treści

6 Rodzaje dysków Twardych:
SATA (dzielą się dodatkowo na SATA 2 i 3) Złącze SATA Wejście SATA ATA Złącze ATA Wejście ATA Powrót do spisu treści

7 Przy zakupie dysku twardego należy zwrócić uwagę na:
Na co zwrócić uwagę, podczas zakupu Dysku Twardego? Przy zakupie dysku twardego należy zwrócić uwagę na: - Rodzaj złącza ( SATA i ATA) - Pojemność dysku( obecnie około 500 GB-1TB pojemności) Prędkość zapisu( 3 Mb/s) Prędkość odczytu( ok. 3,5 Mb/s) - Poziom hałasu, podczas zapisu - Cenę :) Powrót do spisu treści

8 Rodzaje wejść kart graficznych:
KARTA GRAFICZNA Rodzaje wejść kart graficznych: Powrót do spisu treści

9 Typy kart graficznych Wyróżniamy dwa typy procesorów karty graficznej:
Powrót do spisu treści Typy kart graficznych Wyróżniamy dwa typy procesorów karty graficznej: Przystosowane do pracy jako oddzielne karty graficzne: procesory serii Radeon Graphics produkowane przez ATI Technologies, marka AMD procesory serii GeForce produkowane przez nVidia procesory firmy Matrox procesory firmy XGI Technology Zintegrowane z mostkiem północnym: procesory marki Intel GMA procesory firmy AMD procesory firmy SiS procesory firmy VIA Technologies

10 Funkcje karty graficznej
Powrót do spisu treści Podczas zakupu karty graficznej należy sugerować się przepustowością pamięci wyrażonej w mb/s oraz pojemności pamięci zainstalowanej w karcie graficznej oraz funkcjami podanymi poniżej: Najważniejsze funkcje współczesnych akceleratorów graficznych to: Filtrowanie anizotropowe- technika poprawy jakości tekstur w trójwymiarowej grafice komputerowej, stosowana zwłaszcza dla obiektów obserwowanych pod dużymi kątami, znajdujących się w dużych odległościach od kamery. Mapowanie wypukłości w -grafice 3D technika teksturowania, która symuluje niewielkie wypukłości powierzchni, bez ingerencji w geometrię obiektu trójwymiarowego Efekty cząsteczkowe w animacji komputerowej symulacje złożonych zjawisk (takich jak opady śniegu, czy deszczu, dym, pył, płomień). Full Scene Anti-Aliasing-zespół technik w informatyce służących zmniejszeniu błędów zniekształceniowych aliasing, powstających przy reprezentacji obrazu lub sygnału o wysokiej rozdzielczości w rozdzielczości mniejszej. HDR- technologia generowania sceny w grafice trójwymiarowej, której efektem jest renderowanie świata z realistycznym oświetleniem.

11 Vertex Shader– uruchamiane jest raz dla poszczególnych przetwarzanych wierzchołków. Jego zadaniem jest transformacja położenia wierzchołka w wirtualnej przestrzeni 3D na współrzędne 2D na ekranie. Transform & Lighting-moduł w kartach graficznych, który przyspiesza obliczanie animacji. GPGPU-technika, dzięki której GPU, zwykle zajmujący się tylko obliczeniami związanymi z grafiką komputerową PhysX-umożliwiający uzyskiwanie w grach wideo i grach komputerowych efektów specjalnych ściśle naśladujących zachowanie się rzeczywistych obiektów fizycznych Pixel Shader-jest programowalną jednostką odpowiadającą za wyliczanie koloru pikseli. Poza tym karty graficzne oferują inne sprzętowe efekty, jak mgła, przezroczystość (dodatkowy kanał Alpha). Zasoby kart graficznych mogą być udostępniane innym stacjom roboczym sieci komputerowych. W obecnych topologiach sieciowych istnieje możliwość przesyłania obrazów na monitory innych stacji roboczych. Powrót do spisu treści

12 PCI-E PCI Express (ang. Peripheral Component Interconnect Express), oficjalny skrót PCIe, znana również jako PCI-E, PCI-s, Game-p lub jako 3GlO (od 3rd Generation I/O) − połączenie Punkt-Punkt (jak Hyper Transport, służące do instalacji kart rozszerzeń w płycie głównej. Zastąpiła ona magistrale PCI oraz AGP. Gniazda PCI-E od góry: x4, x16, x1 i x16 PCI-Express jest magistralą w topologii typu Point-to-Point, co implikuje zasadniczą niekompatybilność ze zwykłym PCI. Taka konstrukcja eliminuje konieczność dzielenia pasma pomiędzy kilka urządzeń − każde urządzenie PCI-Express jest połączone bezpośrednio z kontrolerem. Sygnał przekazywany jest za pomocą dwóch linii, po jednej w każdym kierunku. Powrót do spisu treści

13 Wejście AGP Accelerated Graphics Port (AGP, czasem nazywany Advanced Graphics Port) to rodzaj zmodyfikowanej magistrali PCI opracowanej przez firmę Intel. Jest to 32-bitowa magistrala PCI zoptymalizowana do szybkiego przesyłania dużych ilości danych pomiędzy pamięcią operacyjną a kartą graficzną. AGP napięcie sygnalizujące 3.3V oraz mnożniki 1x oraz 2x AGP napięcie sygnalizujące 1.5V oraz mnożniki 1x, 2x oraz 4x AGP napięcie sygnalizujące 0.8V oraz mnożniki 4x oraz 8x W nowych płytach głównych gniazda x16 montuje się zwykle w miejscu, w którym znajdowały się gniazda AGP w starych modelach (ponieważ większość chipsetów z kontrolerem PCI Express nie zawiera kontrolera AGP, tak więc najczęściej obecność PCI-E eliminuje możliwość użycia kart graficznych ze złączem AGP). Powrót do spisu treści

14 Procesor Procesor jest najważniejszą częścią komputera zaraz po płycie głównej. Procesor jest odpowiedzialny za wszystkie obliczenia arytmetyczne niezbędne do działania różnych programów. Powrót do spisu treści

15 Kto produkuje procesory?
Na rynku istnieją 2 firmy produkujące procesory Są to firmy AMD i Intel Rodzaje procesorów według ich chronologicznego powstania: AMD: 8086 , 8088 , 80286, 80386DX , 80386SX , 486 , 486DX , 486SX Intel: Pentium , Pentium MMX , Pentium PRO, Pentium II , Pentium III , pentium IV, dual core, core 2 duo, core 2 quad itd. Powrót do spisu treści

16 Co jest najważniejsze przy wyborze procesora
Nowoczesne procesory posiadają nie jeden ale kilka rodzeni co zwiększa ich wydajność Jest wiele rodzajów gniazd pod które podpina się procesor. Najważniejsze aby na płycie głównej i w procesorze było to samo wyjście Powrót do spisu treści

17 Częstotliwość taktowania
Drugą najważniejsza rzeczą podczas wyboru procesora jest częstotliwość taktowania. Współczesne procesory są taktowane zegarami o częstotliwości około 3GHz na jeden rdzeń czyli w trakcie jednej sekundy są w stanie wykonać 3 miliardy operacji. Częstotliwość wpływa na wydajność procesora im ona większa tym procesor bardziej wydajny. Jednakże częstotliwości nie można zwiększać w nieskończoność, jej maksymalna wartość uwarunkowana jest zastosowaną technologią produkcji. Powrót do spisu treści

18 Rodzaje procesorów i pamięć podręczna
Ważnym składnikiem procesora jest pamięć podręczna, ten rodzaj pamięci jest znacznie szybszy od pamięci RAM. Jednakże pamięć podręczna (cache) procesora nie ma tak jak RAM kilku gigabajtów. Jej pojemność w najnowocześniejszych procesorach sięga kilku megabajtów. Cache pobiera najważniejsze dane z pamięci Ram dzięki szybkości pamięci, podręcznej, procesor po potrzebne dane nie musie „tracić czasu” i sięgać ich z RAM-u Powrót do spisu treści

19 Co to znaczy że procesor jest 64 lub 32 bitowy?
Terminy 32-bitowa i 64-bitowa odnoszą się do sposobu przetwarzania informacji przez procesor komputera (nazywany także CPU). 32-bitowe i 64-bitowe wersje systemu Windows są przeznaczone do użytku na komputerach odpowiednio z procesorami 32-bitowymi i 64-bitowymi. 64-bitowe wersje systemu Windows mogą korzystać z większej ilości pamięci niż 32-bitowe wersje tego systemu. Pomaga to skrócić czas poświęcany na wymianę procesów w pamięci, ponieważ ich część jest przechowywana w pamięci RAM, a nie na dysku twardym. To natomiast pozwala na zwiększenie ogólnej wydajności programów. Powrót do spisu treści

20 Najczęściej używanymi pamięciami RAM są :
W pamięci RAM przechowywane są aktualnie wykonywane programy i dane dla tych programów oraz wyniki ich pracy. Zawartość większości pamięci RAM jest tracona w kilka sekund po zaniku napięcia zasilania, niektóre typy wymagają także odświeżania, dlatego wyniki pracy programów muszą być zapisane na innym nośniku danych. Pamięci RAM dzieli się na pamięci statyczne (w skrócie SRAM) oraz pamięci dynamiczne (RAM, w skrócie DRAM). Pamięci statyczne są szybsze od pamięci dynamicznych, które wymagają ponadto częstego odświeżania, bez którego szybko tracą swoją zawartość. Pomimo swoich zalet są one jednak dużo droższe i w praktyce używa się pamięci DRAM. Najczęściej używanymi pamięciami RAM są : SDR DDR1 DDR2 DDR3 Pamięć RAM Powrót do spisu treści

21 Zastosowanie i działanie Pamięci RAM
Od ilości oraz szybkości pamięci RAM zależy wydajność naszego komputera. Im więcej mamy pamięci RAM i im jest ona szybsza, tym szybciej będzie działał nasz komputer.    Kupno pamięci od tego do czego wykorzystujemy komputer, z jakich programów będziemy korzystać oraz jaki system operacyjny mamy zainstalowany. Jeśli komputer służy do podstawowych czynności takich jak przeglądanie internetu czy korzystanie z programów biurowych  to wystarczy nam już podstawowa ilość pamięci. Dziś za taką uważa się wartości rzędu 1-2GB.     Dla zastosowań multimedialnych czy też do grania w gry które są z roku na rok coraz bardziej wymagające dla komputera, minimalna ilość pamięci do komputera powinna zaczynać się od 2GB. Dodatkowo oprócz ilości ( pojemności RAM ) zwróćmy uwagę na szybkość taktowania pamięci (im wyższa tym lepsza). Niestety wraz ze wzrostem wydajności i szybkości pamięci rośnie cena jaką musimy zapłacić za RAM. Oprócz prędkości taktowania od której zależy wydajność pamięci ważny jest również czas dostępu do niej. Ten parametr im jest mniejszy tym lepiej. Przy zakupie pamięci ram należy patrzeć także na to czy dana pamięć pasuje do naszej płyty głównej, oraz jak szybko chodzi. Powrót do spisu treści

22 Taktowanie pamięci RAM
Częstotliwość pracy i czasy dostępu modułów RAM to najczęściej: 800 MHz. Podane wartości czasów dostępu są dość mocnym uśrednieniem, ale dają pewne wyobrażenie o parametrach modułów. DDR3 natomiast standardowo najczęściej pracują z częstotliwością 1333 MHz, ale za to ich czasy dostępu są dłuższe. Powrót do spisu treści

23 Karty rozszerzeń Powrót do spisu treści

24 Karty rozszerzeń Kupując karty sprawdzamy czy są zintegrowane.
Powrót do spisu treści Kupując karty sprawdzamy czy są zintegrowane. -KARTY DŹWIĘKOWE Są to karty pozwalające na elektroniczną generację złożonych dźwięków wysokiej jakości i podłączenie zewnętrznych urządzeń odtwarzających lub generujących dźwięk. Dzięki nim możliwe jest użycie programów do tworzenia i obróbki dźwięków, muzyki, głosów itp.  -KARTY VIDEO Karty te pozwalają na zapisanie sygnału telewizyjnego lub sygnałów  z magnetowidu i ich dalszą obróbkę i transformację. Często karty te mogą również pełnić rolę zwykłych kart graficznych. -KARTY SIECIOWE Karty te pozwalają na połączenie wielu komputerów w sieć komputerową, którą można wykorzystać do natychmiastowego przesyłu danych pomiędzy poszczególnymi komputerami. Sieć pozwala również na uruchamianie i wykorzystywanie programów zainstalowanych na dyskach innych komputerów. -KARTY MODEMOWO-FAKSOWE Karty te mogą działać jako modem, który służy do przesyłania danych pomiędzy komputerami siecią telefoniczną lub jako telefax, który tym się różni od zwykłego faxu, że może generować i wysyłać informację do innych faxów w oparciu o zbiory tekstowe i graficzne przygotowane na komputerze, których nie trzeba osobno drukować. Fax taki przyjmuje również informacje wysyłane przez inne faxy i zapisuje w postaci graficznej na dysku bez potrzeby ich natychmiastowego drukowania.

25 PCI PCI Jest najpopularniejszym slotem do podłączania kart rozszerzeń
Powrót do spisu treści

26 Powrót do spisu treści Zasilacz Zasilacz komputera − urządzenie, które służy do przetwarzania napięcia przemiennego dostarczanego z sieci energetycznej ( V w Ameryce Północnej, części Ameryki Południowej, Japonii i Tajwanie, V w pozostałej części świata) na niskie napięcia stałe, niezbędne do pracy pozostałych komponentów komputera. Niektóre zasilacze posiadają przełącznik zmieniający napięcie wejściowe pomiędzy 230V i 115V, inne automatycznie dopasowują się do dowolnego napięcia z tego zakresu. Najczęściej spotykane zasilacze komputerowe są dostosowane do standardu ATX. Włączanie i wyłączenie zasilacza jest sterowane przez płytę główną, co daje obsługę takich funkcji jak tryb czuwania. Najnowsza wersja standardu ATX dla zasilaczy to 2.31 (z połowy roku 2008). Warto zwrócić uwagę, że niektórzy producenci, stosują zasilacze z gniazdami typowymi dla ATX, ale o innych napięciach i zmienionej kolejności pinów. Łączenie takich zasilaczy z płytami ATX może prowadzić do uszkodzenia płyty bądź zasilacza. Zasilacz

27 Sprawność zasilacza i moc zmianowa zasilacza:
Jednym z parametrów zasilacza jest jego sprawność energetyczna. Sprawność to stosunek mocy zasilacza oddawanej na jego wyjściu, do mocy pobranej z sieci energetycznej. Ważnym parametrem zasilacza jest zdolność do dostarczania stabilnych napięć poszczególnym podzespołom komputera, w pełnym zakresie pobieranej mocy jaki i napięcia zasilania. Zakresy napięć określa norma ATX. Zasilacze komputerowe są klasyfikowane na podstawie maksymalnej mocy wyjściowej. Typowe zakresy mocy zasilaczy dla komputerów domowych i biurowych wynoszą od 300 W do 500 W (dla komputerów miniaturowych - poniżej 300 W). Zasilacze stosowane w komputerach dla graczy mają moc z zakresu W, a w serwerach - od 800 W do 1400 W. Powrót do spisu treści

28 AT KONTRA ATX Standard ATX (Advanced Technology extended) jest rozwinięciem standardu AT (Advanced Technology). Są dwie podstawowe różnice pomiędzy zasilaczami AT i ATX: kształt złącz, które dostarczają napięcia do płyty głównej oraz układ załączania zasilacza. W starszych zasilaczach AT włącznik komputera był podłączany bezpośrednio do zasilacza. W nowszych zasilaczach ATX włącznik komputera jest podłączony do płyty głównej poprzez złącze oznaczone PS ON, SW Power lub podobnie. Powrót do spisu treści

29 Napęd optyczny Powrót do spisu treści Napęd optyczny– jest to urządzenie, które za pomocą wiązki lasera odczytuje i zapisuje, dane na tzw. nośnikach optycznych.

30 Do najpopularniejszych napędów optycznych zaliczamy: -CD-ROM - napęd czytający płyty CD w formatach CD-R, CD-ROM, CD-RW itp. -nagrywarka CD - napęd czytający oraz zapisujący płyty CD w wyżej wymienionych formatach -DVD-ROM - napęd czytający płyty CD (patrz CD-ROM) oraz DVD w formatach DVD±R, DVD±RW i wiele innych -nagrywarka DVD - napęd czytający oraz nagrywający płyty CD oraz DVD w formatach DVD±R, DVD±RW, DVD±R DL, DVD-ROM, DVD-RAM -nagrywarka Blue-Ray napęd czytający oraz nagrywający płyty CD, DVD oraz Blu-Ray(Nazwa Blu-ray wzięła się od niebieskiego lasera, którego ten napęd używa) Powrót do spisu treści

31 We wszystkich powyższych napędach, podstawowym formatem nośnika są płyty o średnicy 12cm (występują też pochodne o średnicy 8cm oraz nośniki w kształcie kart kredytowych). Prędkość napędów optycznych podaje się w wielokrotnościach podstawowej prędkości 1x, która odpowiada przepustowości 150 kB/s (napędy CD), 1350 kB/s (napędy DVD) lub 5234 kB/s (napędy Blu-Ray). Np. maksymalny transfer CD-ROM-u o prędkości 8x wynosi 1,2 MB/s. Stały, niezależnie od rodzaju technologii nośnika, jest czas potrzebny na odczyt (zapis) całkowicie zapełnionego nośnika odpowiadający mnożnikowi, np. dla mnożnika 4x jest to ok. 22 minut (dla strategii ze stałą prędkością liniową). Tradycyjna płyta cd Powrót do spisu treści

32 Najważniejszym urządzeniem wyjścia jest monitor.
Czym to podłączyć? Żaden komputer nie nadaje się do pracy bez monitora czy wyświetlacza. Najczęściej jest to monitor kolorowy, przypominający mały telewizor. W ostatnich latach jakość monitorów gwałtownie wzrosła. Podczas gdy pierwsze zestawy PC potrafiły wyświetlać tylko jednobarwne teksty, nowoczesne karty graficzne i monitory wyświetlają obraz o jakości lepszej niż w przypadku dobrych odbiorników telewizyjnych. Powrót do spisu treści

33 Bardzo przydatnym urządzeniem wyjścia jest drukarka.
Czym to podłączyć? Spełnia ona podobną rolę, jak monitory- tyle tylko, że tekst jak i grafika pojawiają się nie na ekranie, ale na papierze. Do zastosowań domowych nadaje się albo drukarka atramentowa, albo laserowa. Drukarki atramentowe są tańsze, lecz jednocześnie wolniejsze niż drukarki laserowe. Drukarki laserowe gwarantują najwyższą jakość i nadają się przede wszystkim do zastosowań graficznych i przygotowywania profesjonalnych publikacji. Powrót do spisu treści

34 Aby słyszeć jakiekolwiek dźwięki z komputera potrzebujemy słuchawek lub głośników.
Czym to podłączyć? Sama karta dźwiękowa nie umożliwia jeszcze słuchania muzyki. Bez odpowiednich urządzeń wyjścia, takich jak słuchawki i głośniki nie wyda z siebie ani jednego dźwięku. Powrót do spisu treści

35 Urządzenia wejścia Powrót do spisu treści

36 Czym to podłączyć? Klawiatura Jest to urządzenie, które przekazuje znaki i przetwarza je na odpowiednie litery lub znaki Powrót do spisu treści

37 Myszka Urządzenie jest proste w obsłudze
Czym to podłączyć? Myszka Urządzenie jest proste w obsłudze Jest przeznaczone do sterowania pulpitem i wykonywania poleceń Powrót do spisu treści

38 Czym to podłączyć? Mikrofon Urządzenie przeznaczone do przesyłania sygnału i przerabiania go w format audio, mp3, wma. Powrót do spisu treści

39 Skaner Czym to podłączyć? Jest to urządzenie które ma za zadanie zapisywać obraz lub jakieś zdjęcie dom pamięci komputera Powrót do spisu treści

40 Okablowanie Powrót do spisu treści

41 Opis złącza PS/2 Opis złącza USB
USB służy do podłączania aparatów cyfrowych,kamer, telefonów, myszy , klawiatury,pendrive itd.. Złącze PS/2 jest używane do podłączenia klawiatury i myszy. Powrót do spisu treści

42 Opis Ethernet Opis FireWire Ethernet służy do podłączania Internetu
FireWire służy do podłączania kamery cyfrowej, zewnętrznych dysków twardych, a także skanerów i drukarek. Ethernet służy do podłączania Internetu Powrót do spisu treści

43 Opis eSATA Opis DVI DVI (ang. Digital Visual Interface) – służy do podłączania komputera do telewizora. Serial ATA (ang. Serial Advanced Technology Attachment, SATA) – służy do podłączania dysków twardych. Powrót do spisu treści

44 D-sub (pełna nazwa: D-subminiature) służy do podłączania monitora.
Opis Jack Opis D-Sub D-sub (pełna nazwa: D-subminiature) służy do podłączania monitora. Wtyk jack – wtyczka używana zwykle do podłączania słuchawek, mikrofonu, instrumentów itd.. Powrót do spisu treści


Pobierz ppt "Spis Treści Płyta Główna………………………………………………………………"

Podobne prezentacje


Reklamy Google