Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

w społecznym kontekście rozwoju nastolatka

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "w społecznym kontekście rozwoju nastolatka"— Zapis prezentacji:

1 w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno - Terapeutyczna w Tarnowie Patryk Hajdo Krok za, krok przed - nowe zagrożenia w społecznym kontekście rozwoju nastolatka

2 W jaki sposób pojawiają się nowe zagrożenia w adolescencji?
Cel: Analiza formalna niezależna od konkretnej treści, Wskazanie uniwersalnego mechanizmu, Odpowiedź na pytanie: W jaki sposób pojawiają się nowe zagrożenia w adolescencji? Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

3 W jaki sposób pojawiają się nowe zagrożenia?
Mechanizm rozwojowy, Mechanizm społeczny, Rola kultury. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

4 Konflikt a bunt Konflikt:
nastolatek wykłóca się z rodzicem o pozwolenie na późniejszy powrót do domu, a kiedy mu się to nie udaje niezadowolony wraca o wyznaczonej porze. Bunt: Nastolatek wraca do domu później niż oczekiwał od niego rodzic, Zachowanie niezgodne z oczekiwania osób dorosłych. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

5 Bunt jako element rozwoju
Zysk rozwojowy: Co nastolatek osiągnął w rozwoju? Poczucie wpływu, - „decyduję”, Poczucie odrębności - „JA” Poczucie autonomii – „JA decyduję”, Niezależność Helen Bee Coleman Bunt Psychoanaliza Oleszkowicz Hurlock ? Konflikt a bunt konflikt – odmienność opinii, niezadowolenie, próba wymuszenia lub wyciągnięcia konsekwencji bunt – robię odwrotnie Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

6 Robienie odwrotnie jako zagrożenie
Jedną z funkcji zakazu jest ochrona przed zagrożeniem, Nastolatek robiący odwrotnie będzie narażał się na zagrożenie. =

7 Treść i forma Rozwojowa treść to „robienie odwrotnie”,
Kulturowa forma to coś, co jest postrzegane aktualnie jako zagrożenie, np. alkohol, narkotyki, dopalacze, cyberprzemoc, Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

8 Zagrożenie → bunt Postrzeganie czegoś jako zagrożenie
→ zakaz → łamanie go przez adolescentów Gdyby nie było zakazu zachowanie miałoby inny wpływ na rozwój

9 Reakcja na nowe zagrożenie
Percepcja przez osoby dorosłe czegoś jako zagrożenie → zakaz, profilaktyka i procedury reagowania = nowe formy działań dostosowane do rzeczywistości Zakłócenie → akomodacja → asymilacja

10 Odwrotnie Nie będziemy się uczyć
Skoro jest zakaz, profilaktyka i procedury (dorośli są przygotowani) to zrobienie odwrotnie oznacza: zrobienie niezgodnie z zakazem, Nie będziemy się uczyć

11 Odwrotnie zrobienie czegoś na co jeszcze nie ma procedur (na co dorośli jeszcze nie są przygotowani) Wymyślimy taki numer, którego nikt przed nami nie wymyślił

12 Rozwój a kultura Nastolatki mają potrzebę, aby zrobić coś nowego
Rozwój cywilizacji im to umożliwia => powstaje nowe zagrożenie

13 Nastolatki a zagrożenia
Nastolatki w swoim rozwoju potrzebują nowych zagrożeń aby kształtować poczucie wpływu na swoje życie aby odróżnić się od dorosłych

14 Granica Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury
Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14  Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

15 Mechanizm rozwojowy: Co wymyślimy nowego. Co będzie odwrotne
Mechanizm rozwojowy: Co wymyślimy nowego? Co będzie odwrotne? Na co dorośli nie są przygotowani? narkotyki

16 Mechanizm rozwojowy Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury
narkotyki Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

17 Zysk rozwojowy: Poczucie wpływu, - „decyduję”,
Poczucie odrębności - „JA” Poczucie autonomii – „JA decyduję”,

18 Mechanizm społeczny: Reakcja na nowe zagrożenie
STOP NARKOTYKOM Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

19 Mechanizm społeczny: Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury
Dostosowanie społeczeństwa narkotyki odwrotnie

20 Co wymyślimy nowego. Co będzie odwrotne
Co wymyślimy nowego? Co będzie odwrotne? Na co dorośli nie są przygotowani? cyberprzemoc Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

21 Kolejne zagrożenie... Dostosowanie społeczeństwa Alkohol: - zakaz,
- profilaktyka, - procedury narkotyki profilaktyka cyberprzemoc odwrotnie

22 ... i następne Dostosowanie społeczeństwa Alkohol: - zakaz,
- profilaktyka, - procedury profilaktyka profilaktyka narkotyki cyberprzemoc dopalacze odwrotnie

23 Spostrzeżenia: Wypracowanie przez społeczeństwo mechanizmu radzenia sobie z zagrożeniem pozwala nastolatkom znowu zrobić coś odwrotnie = znaleźć nowe zagrożenie = pozwala na bunt Kultura wypracowała określony mechanizm rozwoju człowieka, który rządzi się określoną wewnętrzną logiką. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 

24 Wnioski dla profilaktyki:
To kolejny argument za profilaktyką opartą na zasobach – taka profilaktyka nie podpowiada, co należy zrobić odwrotnie, oraz opartą na kształtowaniu korzystnych warunków rozwojowych = stawianiu granic i reagowaniu na ich przekroczenie

25 Wniosek: Nie chodzi o to, aby zagrożenia nie było, ale o to, aby takie zachowanie wspierało zdrowy rozwój. Nastolatki krok przed nami, my krok za nimi.

26 krok przed Krok za, - nowe zagrożenia
Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno - Terapeutyczna w Tarnowie Patryk Hajdo Krok za, krok przed - nowe zagrożenia w społecznym kontekście rozwoju nastolatka Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, Tarnów, tel14 


Pobierz ppt "w społecznym kontekście rozwoju nastolatka"

Podobne prezentacje


Reklamy Google